New posts

Taktisk analyse tråd

• Thread starter Thread starter Deleted member 33
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 408
  • Views Views: Views 20K
Taktisk analyse tråd
Det kan man jo håbe på. Personligt synes jeg han skulle have mere fokus på at servicere PM end at afslutte selv. PM er dybt afhængig af at der kommer indlæg til ham. Udebliver de, producerer han ikke meget. Og omvendt er han virkeligt god til at komme frem til chancer med høj xG, hvis der bliver spillet ordentligt til/mod ham.
Men det ved modstanderne jo godt, at vi gerne vil. Det hjælper ikke, når stikningen til den overdækkede PM er den eneste anden mulighed. Der mangler spillere i feltet. Jeg synes Bech skal befinde sig langt mere centralt - og inde i feltet, men jeg ved godt at Uwe helst vil spille med to 10'ere. Spørgsmålet er så, om det giver defensiv slagside at spille en 3-5-2, hvor både Bech, Anderson og Duelund er på banen samtidig. Men det er vel sådan noget der skal til, når ikke vi skal forvente at vores wingbacks kommer med i direkte målfarlige situationer.

I Mediano sagde deres nye ekspert Nicoline (et eller andet - tidligere landsholds- og Everton spiller), at AGF spiller så direkte at når afslutninger eller indlæg kommer, så er der kun 1-2 spillere i boksen. Så Anderson kan vælge mellem det forcerede skud (gerne efter et 40 meter sprint eller drev med bolden) eller en aflevering til Paddy, der er dækket op. Det skal selvfølgelig være bedre.

Uden at AGF skal være det nye Zorniger-hold, så er der måske også noget med fysikken. Den AGF'er, der har løbet mest pr kamp, er Jonas Jensen-Abbew. Med 9.010 meter pr kamp er der 60 superligaspillere, der løber mere end ham pr kamp.
Der er måske ikke luft i spillere som Mads Emil eller vores wingbacks til at være med i feltet? Eller starter de fra positioner så langt tilbage på banen, at de ikke er med?

PS: Tobias Bech er en spiller med meget få løbede kilometre - og med få højintensive løb. Der er 66 angribere i suppen (!) med flere løb i høj fart end Bech.

Last edited:
Jeg er slet ikke i tvivl om, at vi endnu ikke er i en konditionsmæssig form, der gør, at vi kan spille som vi gerne vil. Der er mange spillere, der har sagt, at de ikke har prøvet at træne så hårdt før, og når man så er ude med skade, så går der lang tid før man når tilbage til niveau. Det er måske også derfor, at vi har så mange skader, at ikke alle spillere kan tåle belastningen. Jeg ved ikke helt hvordan det står til i den fysiske sektor, men det kunne godt lidt tyde på, at der burde være nogle, der kan sige fra i forhold til spillere og Uwe, hvis det sundhedsmæssigt er et problem at bruge en spiller. Jeg er med på, at vi taler elitesport, og man også skal kunne 'æde' en del smerte, men det virker til at vi har fået gjort nogle skader mere alvorlige ved at lade spillerne blive ved med at spille (mem, Mølgaard og måske også til dels NP og Duelund). Det kan naturligvis også bare være en benhård økonomisk vurdering "vi spiller med en spiller indtil han ikke kan spille" fordi det giver bedst mening i forhold til økonomi. Men, vi er nødt til at få bedre styr på skaderne (eller flere gode spillere til rotation).

Men der er vel stadig ikke ansat en fysisk træner efter Zangenberg tog på eventyr i Afrika?

I sidste sæson var Beijmo den spiller, der havde flest løb i høj fart i suppen. I denne sæson er han nr 93 (han har så også spillet back i nogle kampe). Det synes jeg er bekymrende.

Den bedst placerede offensiv spiller i meter løb i høj fart pr kamp er Tobias Bech som nr 66, Paddy er nr 68. Anderson og Duelund er dog registreret som midtbanespillere, og ville ligge omkring nr 21. Det vil dog sige, at de 11 andre klubber kunne hver have to angribere med flere meter løb i høj fart end vores bedste offensiv spiller.

Alt det her kan jo være udtryk for spillestil. Det kan være, at det er udtryk for, at vi falder meget i slutningen af kampe for at forsvare en smal føring. Men måske falder vi også meget, fordi fysikken ikke er der. Uwe udtaler jo tit, at det ikke er hans ønske at de skal falde så dybt i forsvar.

Måske Stig Inge skal på markedet efter en ny Zangenberg?

Kom I hvert fald til at tænke på følgende på bagkant af vores snak i OB-kamptråden, som ligesom rundede "kampen om top 6" af, og nærmest lukkede ned for videre ligaambition i år, da rollen virker udspillet..:

“The greatest danger for most of us is not that our aim is too high and we miss it, but that it is too low and we reach it.”
- Michelangelo

Men altså Tingager, Polle, PM og co. sad netop på træningslejren og fortalte om, hvor fedt de synes det var, at der var noget at spille om i foråret.
Så jeg tror såmænd nok vi har ambitiøse nok spillere, men at NÅR det så går galt - så har det tendens til at kunne gå mere og mere galt pga. vores klubs historie - og for mange af de bærende spillere var de selv med i det på banen, SELVOM det er 10 år siden vi sidst rykkede ud. Vi var det der føltes som 1 runde fra at rykke ud det forår for 2 år siden.

Vi skal på markedet efter spillere som igen er ambitiøse - og ønsker at vinde noget med AGF.
Men dem synes jeg vi har en del af allerede. Og den ydmyghed og måde at gå til opgaven må vi ikke undvære heller - for den afventende solide tilgang giver jo netop også point når vi ikke spiller godt. Men det er sådan lidt en "biden i halen"-filosofisk spørgsmål - da man så kan påstå at vi for ofte har brug for at spille x fordi vi ikke turde spille til sejr. Ca. halvdelen af vores kampe ender uafgjort - det er ganske enkelt for meget. Samme var tilfældet under David i perioder hvor vi ikke forsøgte at spille os mere ud.

Vi taber få kampe, men rykker os ikke rigtig. Det bliver ikke mere tydeligt end at spille 2 uafgjorte og tabe 1 kamp i de første 3 kampe... 1 sejr og 2 kæmpe nederlag havde givet flere point..

Føj hvor vi ikke er specielt spændende at se på. Der MÅ ske noget til næste sæson, måske allerede når pokaleventyret er slut, forhåbenlig meget godt. PM´s dage MÅ være talte....vi skal prøve noget nyt hvis vi da ikke ofrer kassen og køber en direkte erstatning, der som minimum er så god som PM for 4 år siden. Ellers må vi ud i ny opstilling; f.eks 3-5-2 med Bech/Bach/Anderson/Duelund med 2 af disse på toppen og en 5 mands midtbane med en decideret defensiv 6´er som defensivt anker, og IKKE som idag med NP og MEM ved siden af hinanden...3 mand i forsvaret.

Føj hvor vi ikke er specielt spændende at se på. Der MÅ ske noget til næste sæson, måske allerede når pokaleventyret er slut, forhåbenlig meget godt. PM´s dage MÅ være talte....vi skal prøve noget nyt hvis vi da ikke ofrer kassen og køber en direkte erstatning, der som minimum er så god som PM for 4 år siden. Ellers må vi ud i ny opstilling; f.eks 3-5-2 med Bech/Bach/Anderson/Duelund med 2 af disse på toppen og en 5 mands midtbane med en decideret defensiv 6´er som defensivt anker, og IKKE som idag med NP og MEM ved siden af hinanden...3 mand i forsvaret.
Vi var decideret ringe idag mod snifferne, som vi har været i store dele af dette forår so far. håber når banerne bliver bedre, spillet følger med. :)

Debatten kører lystigt i kamptrådene men her måske lidt input til den taktiske tråd.

Af ren nysgerrighed opdaterede jeg et regneark fra tidligere, for at se lidt nærmere på udviklingen.

Her er det xG forskel vs. modstanderen og med glidende 5 kampes gennemsnit fra Uwe start i klubben og frem til runde 21 i denne sæson.

Vi havde en rigtig god periode fra runde 20 i sidste sæson og frem til runde 6 i denne, når vi ser på den del af statistikken.

Over hele perioden har vores xG været på 1,29 vs. 1,06 som i alt er et plus på 0,22. Kan man præstere det over længere perioder, er det nok ikke helt skidt 😉

1710191526886.png

Ser vi på den nuværende sæson frem til runde 21 ser det lidt anderledes ud, da vi tillader modstanderne mere spillerum men ikke selv skaber mere fremadrettet.

Her har vi xG for på 1,29 vs. xG imod på 1,16 som er et plus på 0,13.

1710192133785.png

For god ordens skyld hele sæsonen 2022/2023 selvom den måske burde deles op i 2 dele.

Her har vi xG for på 1,29 og imod på 1,00 som er et plus på 0,289. Kunne vi holde det snit, er det lige før jeg tror statistikkerne i Mediano ville være meget tilfredse.

1710192624373.png

Last edited:
Jeg kan ikke huske hvorfor jeg tog antallet af præcise afleveringer med oprindeligt men nu var den nem at opdatere for de sidste kampe (måske %-delen havde været relevant).

Der er dog alligevel en lille pointe selvom det måske ikke gør den store forskel. Afleveringer i sig selv er jo ikke afgørende, så skulle vi have beholdt en træner som altid bad dem spille på tværs.

Fra sidste sæson og til denne, har vi i snit spillet 14 flere præcise afleveringer pr. kamp. Til gengæld har modstanderne spillet 26 færre præcise afleveringer pr. kamp. Jeg ved ikke om det kan være variation i ændrede spillere, trænere og spillestil for både os og modstanderne :unsure: Måske er det ligegyldigt.

Hele perioden:
AGF snit 345
Modstander snit 365
1710193774637.png

2023/2024:
AGF snit 353
Modstander 350
1710193855537.png

2022/2023:
AGF snit 339
Modstander snit 376
1710193919924.png

Attachments

• 1710193830023.png
    1710193830023.png
    34.3 KB · Views: 0
Klapsalve herfra til Rasmus Damm for nogle betragtninger i seneste superliga-gennemgang hos Mediano. Det var under FCN-FCK kampen at der gik lidt statistik i det hele. Først var panelet enige om at FCK dækker forfærdeligt op overfor dødbolde og indkasserer derfor flere mål end de andre.

Damm gjorde så opmærksom på at FCK (overraskende for mig) giver ekstremt mange hjørnespark væk. Det var noget med 88 hjørne i 12 udekampe, mens FCM til sammenligning er på 34.

Derudover talte de om xP(oint), hvor top-4 ligger meget tæt, hvor Damm så bragte op at hele xP-modellen er under overvejelse i tysk fodbold, fordi tendensen klart er, at det hold der kommer tidligt bagud (med jævnbyrdig modstand) har en tendens til at vinde xG fordi de naturligt bliver holdet der skal frem på banen. Man taler derfor om at lave en model, hvor man laver et vægtet xP, der tager højde for hvor stor en del af kampene man har været bagud og foran.
FCN og FCK har været bagud i mange af deres kampe i år og har (derfor?) en høj xP.

FCK har lukket et mål ind pr 17 hjørnespark imod. FCM har indkasseret 1 mål på 117 hjørnespark.

Det er vildt.

Vi er på 1 mål imod på 94.

FCK har lukket et mål ind pr 17 hjørnespark imod. FCM har indkasseret 1 mål på 117 hjørnespark.

Det er vildt.

Vi er på 1 mål imod på 94.
Er der en statistik for hele ligaen? 1/17 lyder voldsomt ringe, selvom det totale antal mål måske ikke er så enormt fordi de får færre hjørnespark imod sig. Det holder nok ikke helt at oversætte det til xG, men man kan måske næsten sige at et modstanderhold (os) der samtidig er meget dygtige til at afvikle dem, kan få 0.5 xG samlet på hjørnespark i en kamp mod FCK.

1/17 lyder voldsomt ringe, selvom det totale antal mål måske ikke er så enormt fordi de får færre hjørnespark imod sig.
Det er faktisk omvendt - FCK får relativt *mange* hjørnespark imod sig. FCK har tilladt 139 hjørnespark mod sig, mens AGF kun har tilladt 94 imod.

Så FCK tillader både overraskende mange imod (relativt til andre) OG de er dårligere til at forsvare dem (AGF har fx kun tilladt ét mål imod på de 94 spark)

Det er faktisk omvendt - FCK får relativt *mange* hjørnespark imod sig. FCK har tilladt 139 hjørnespark mod sig, mens AGF kun har tilladt 94 imod.

Så FCK tillader både overraskende mange imod (relativt til andre) OG de er dårligere til at forsvare dem (AGF har fx kun tilladt ét mål imod på de 94 spark)
Dvs at 8 ud af de 27 mål der er scoret imod dem er efter hjørnespark. Uden lige at analysere hvor og hvornår de er faldet, er det nok rimeligt at antage at FCK ville have ført ligaen med en mere normal hjørnesparksstatistik for et tophold. Gad vide om de så også er dårlige til at score på dem. Man kan i hvert fald ikke fortænke nogen modstandere i decideret at gå efter af få hjørnespark imod dem og det kan selvfølgelig også være med til at øge antallet, hvor det jo fx imod os ikke er nogen specielt stor chance at få et hjørnespark.

Imens vi venter på at komme i gang med den nye sæson, har jeg et spørgsmål, som jeg har tænkt over et stykke tid.

Hvilken stil hos træneren passer bedst på AGF, spillerne og den kultur vi har i klubben? En træner, som under kampen lever 100% med i hvad der sker inde på banen og er meget verbal og udfarende - som Uwe og f.eks. Bo Henriksen? Eller en træner, som sidder eller står stille og overværer kampen uden de store udfald under henvisning til, at hvis man får brug for at dirigere spillerne under kampen, så er det fordi, man har forberedt sig selv og spillerne dårligt til kampen - ala Michael Laudrup og Kasper Hjulmand.

For mig personligt er det et sted i midten. Jeg hader "joystick"-trænere for så lærer spillerne ikke at tage ansvar og forholde sig til hvorfor de gør ting. Omvendt, så kræver det også, at man gør det til en naturlig del af miljøet, at spillerne skal forholde sig til spillet på en anden måde, for er de ikke 'oplærte' i det, så kommer det meget hurtigt til at ligne et hold uden plan.

For AGF som klub tror jeg det er nødvendigt med en træner, som man som supporter kan mærke brænder for tingene. Hvis man kan etablere den connection uden at løbe rundt og skrige, så fint med mig, men jeg tror det er 'lettere' for stadion at tænke "shit han går op i det" med typer som Bo H, David N og Uwe. Jeg tror ikke altid det forholder sig sådan, men jeg tror AGF med Jacob N som leder og mange mennesker på stadion har det bedst med den stil som Uwe bringer.

Uwe kommer lidt ind på, hvad Rob Kellys ansvarsområde bliver:

– Jeg havde det rigtigt godt med Dave, og jeg synes, han er en rigtig god træner. Rob glider ind i samme rolle. Han bliver ansvarlig for særligt de defensive dødbolde, han vil fortsætte arbejdet sammen med Philip, og så er han desuden meget erfaren med at arbejde med en tre-backkæde, forklarer Uwe Rösler.

Det tyder ikke på, jeg får mine ønsker opfyldt, at bruge lidt mindre tid på dødbolde og gå væk fra en 3-back kæde. Havde jeg nu egentlig heller ikke troet.

Det tyder ikke på, jeg får mine ønsker opfyldt, at bruge lidt mindre tid på dødbolde og gå væk fra en 3-back kæde. Havde jeg nu egentlig heller ikke troet.
Personligt er jeg glad for at vi holder fast i trebackkæden, men ift dødboldene siger Uwe det er de defensive Kelly skal stå for og det vi har snakket om der måske har været for meget fokus på er det vel de offensive. Selvom jeg forventer at man gerne vil holde fast i den styrke tror jeg også der var ekstra fokus foranlediget af omstændighederne med mange spillere ude, så med flere spillere til rådighed kan man bedre træne nogle andre ting også.

Back