Men det er jo endnu en i rækken af underlige ting i Corona
Det smitter mere kl 22.01 end 21.59
Det smitter mere på Stadion end i Skoler
Det smitter mere i Superligaen end i Pokal turneringen
Jeg tror det er "sundt" at forstå og acceptere at man ikke kan sammenligne de enkelte ting, men udelukkende se det som et samlet.
Man kan godt se på hvorvidt chokolade, kage, flødeis eller andet feder mest, men for at tabe sig gælder det om at holde det samlede kalorieantal nede, uanset hvad kosten består af.
Der må max være x antal kalorier (ting der tillades/holdes åbent/ikke reguleres) før vi begynder at tage på (stigende smittetal). Og altså hvor tingene hver især kan belaste x og y, så føler staten det magtpålæggende at sætte retningen for hvordan man sikrer at der ikke indtages for mange kalorier/skabes smittetryk.
Det er måske en dum sammenligning, men altså vi bliver nødt til at lade være med at lave 1:1 sammenligninger på den måde. Alle kan se at hvis man isoleret ser på pokalkampen vs en superligakamp så er det skørt. Og det er pointen at man ikke kan se isoleret på det, men kun et samlet hele.
Vi kan allesammen være enige om at det er underligt at der en overgang måtte være 500 til indendørs koncert, og kun 500 udendørs på et stadion til fodbold. Det er ikke det sagen handler om for mig at se.
At man må tage i skole, men ikke på stadion er jo ikke mærkeligt. Det handler nemlig ikke om hvorvidt smitten er større det ene eller andet sted. Det handler om at skolen er prioriteret, og medfører x smittetryk. Og når der så er det tryk, så vurderes det at der ikke er plads til stadion-trykket (som de er bange for er en konsekvens). Og ingen vil vel sige at vi burde komme på stadion frem for at skolerne holder åbent? Nej så hvis det er det ene frem for det andet, så må det være sådan. Og jeg kan ikke forstå det hvis man vil have alt/intet indover den slags her. For så bliver konsekvensen jo bare at man heller ikke må tage til pokalkampe, og ikke at SL åbnes igen. Det vurderes ikke at der er plads til begge to. Og beslutningen om hvilken af de to der skal lukkes (når det er besluttet at ikke begge kan være åbne) handler jo bl.a. om at der til superligakampe normalt kommer 5-10.000 mennesker, mens at der jo kun kommer under 1.000 når Viborg møder Avarta i pokalen eksempelvis.