New posts

Superligaen 2025/2026

• Thread starter Thread starter cph
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 7K
  • Views Views: Views 349K
Superligaen 2025/2026
Last edited:
Præcis! Når stadion står klar, vil AGF inden længe starte hver sæson med en betydelig fordel baseret på matchday og sponsorindtægter. En fordel FCM aldrig vil kunne matche - fordi skide bondeklub i en forstad til udkants-DK.

Så længe FCM er langt foran fx AGF ift. talentarbejdet, giver det dem selvfølgelig en mulighed for at holde sig foran på individuel kvalitet (ud over at købe dyrere spillere), men når/hvis det ikke længere er tilfældet, står de et risikabelt sted, som ikke giver ret stort rum for større fejl og off-sæsoner.

Men som tingene står i dag, må man jo erkende at der skal en del tålmodighed til, før man kan se ovenstående udfolde sig... 😁
Jeg synes du undervurderer hvor langt foran FCM er, hvad deres fundament er, og hvor innovative de er.

De har samarbejdsklubber svarende til en population på 400.000 mennesker i form af det gamle Ringkøbing Amt, et godt stykke op i Thy og ned mod Esbjerg. Næsten alle drenge i det område drømmer om at spille for FCM.

De har et stadion, hvor de servicerer deres sponsorer i hvad der svarer til en Michelin restaurant.

De har en af Danmarks rigeste mænd i ryggen, som ikke er bange for at investere.

De har i mange år opbygget en vinderkultur som de bygger videre på.

De har på ungdomssiden givet os baghjul i mere end et årti. Deres setup med stab og trænere på ungdomssiden er stadig foran os.

De har en officiel samarbejdsklub i Mafra, en uofficiel i Fredericia og prøver nu med et omrejsende akademi. Deres pulje af unge spillere - hvor de kan tage deres bedste til Herning - er virkelig voldsom.

De har sportsligt budget der bare vokser og vokser, og afstanden til os bliver større og større.

De har etablerede scouting netværk flere steder i verden.

De sælger spillere for summer, som vi kun kan drømme om.

De leverer solide resultater i Europa. Senest med EL sidste år, og i år er de startet med at slå de østrigske mestre og vinde i Nottingham.

Det er dejligt når/hvis vi kan løfte vores budget med 30-40 mio. kr. årligt med det nye stadion.
Det batter bare intet, hvis FCM gør det samme.

Jeg ser os ikke matche FCM de næste 7-10 år.
Udkant eller ej...

De har etablerede scouting netværk flere steder i verden.
Også kendt som Omrejsende Ove P :p

Der er også fordele ved det nordeuropæiske fokus i AGF, men jeg er spændt på om en af CV’s opgaver også er at udvide det lidt. Nu har vi hentet en fra Mali, men måske ikke så meget fordi vi selv har søgt der og dem der kommer op fra Uganda er også lidt noget andet.

Også kendt som Omrejsende Ove P :p

Der er også fordele ved det nordeuropæiske fokus i AGF, men jeg er spændt på om en af CV’s opgaver også er at udvide det lidt. Nu har vi hentet en fra Mali, men måske ikke så meget fordi vi selv har søgt der og dem der kommer op fra Uganda er også lidt noget andet.
onkel%20mac.jpg

(Hvis der er nogen der er gamle nok til at kende den reference)​

Last edited:
Jeg synes du undervurderer hvor langt foran FCM er, hvad deres fundament er, og hvor innovative de er.
Nu skrev jeg jo, at jeg er med på, at der skal tålmodighed til, før de ting, jeg snakker om, kan udmønte sig i, at AGF indhenter dem. Så i den forstand er jeg da enig: De er langt foran pt. og vil være det rum tid frem. De er dog ikke mere gudsbenådede, end at de var ved at ryge helt på røven, da Benham kom til. Manden som er almindelig anerkendt for at være en mester i at sælge et aktiv, når dets markedsværdi topper... ;) Hvis udsigterne virkelig var så entydige, som du skriver, tror jeg ærlig talt ikke, han havde solgt.

Jeg synes så til gengæld, at du undervurderer, hvor stor forskel der er på de underliggende forudsætninger. Sammenligner man FCM's naturlige geografiske og fodboldmæssige opland (lad os sige Herning, Ringkjøbing-Skjern, Holstebro, Struer, Lemvig og Ikast-Brande) med AGF's ditto (Aarhus, Odder, Skanderborg, Favrskov og Syddjurs), så der er 1,9 gange flere indbyggere i AGF-land, lige godt dobbelt så mange penge målt i BNP - og det inden for et areal, som er mindre end halvt så stort (= stor fordel alt andet lige). Med al respekt for Hernings driftige erhvervsliv tåler det ikke sammenligning med det, der findes i og omkring Aarhus. Og det er ikke engang tæt.

Når man skal sammenligne virksomheders konkurrencestilling og muligheder i et langsigtet perspektiv er et absolut nøglespørgsmål "kan deres styrkepositioner kopieres eller ej?" De faktorer - styrkepositioner - som har bragt FCM derhen, hvor de er i dag, KAN definitivt kopieres, hvis man ellers er dygtig nok. Det samme gælder ikke for de faktorer, der begunstiger AGF, som jeg pegede på ovenfor. Hvad Herning-spidserne propper i spalten for tiden, spiller ingen rolle i den sammenhæng - om noget er det lidt en falliterklæring: Det, der frem for alt skal trække erhvervslivet ind i butikken, er den business value, som netværket skaber. Og der kommer AGF til at give dem alvorligt baghjul, hvis man agerer dygtigt. Tilsvarende tror jeg ikke på, at FCM vil kunne følge AGF's matchday-indtægter om 5-6 år. Den oplevelse, det nye stadion kommer til at tilbyde, tror jeg slet ikke på, de vil kunne matche.

Ser man ud over de europæiske ligaer er der kun ganske, ganske få eksempler på klubber, der formår at stå så stærkt som FCM har gjort i suppen de seneste 15 år, som har så svage underliggende forudsætninger. Norge er en total outlier her. Min påstand vil være, at odds er imod, at det kan fortsætte til evig tid - det vil i givet fald være udtryk for at AGF's ledelse har spillet egne kort dårligt.

Du har så en pointe i, at AHP er en joker, men hans tilstedeværelse vil først for alvor ændre præmisserne, hvis han kommer til at være sugar daddy og pumpe penge i butikken, sæson efter sæson, i et omfang, som nulstiller AGF's naturlige konkurrencefordel. Det tror jeg personligt ikke, han er typen på: En mand, der er så glad for sine penge, at han skamløst prøver at røvrende sine butikkers udlejere under pandemien, kan IKKE lide tilsætning.

Men det er jo et spændende langsigtet spørgsmål, hvem der får ret... :)

da Benham kom til. Manden som er almindelig anerkendt for at være en mester i at sælge et aktiv, når dets markedsværdi topper... ;) Hvis udsigterne virkelig var så entydige, som du skriver, tror jeg ærlig talt ikke, han havde solgt.

Som jeg forstår det på mine FCM bekendte, så havde Benham længe ville sælge, fordi han vil fokusere 100% på Brentford og det kan jeg godt forstå.

Som jeg forstår det på mine FCM bekendte, så havde Benham længe ville sælge, fordi han vil fokusere 100% på Brentford og det kan jeg godt forstå.
Det er helt sikkert en del af historien - og af det officielle spin - men hvis Benham troede, at han ville kunne sælge dyrere senere, ville han da have gjort det i 2023? Jeg tror, det spillede ind, at han kunne se de langsigtede udfordringer i projektet.

Det er helt sikkert en del af historien - og af det officielle spin - men hvis Benham troede, at han ville kunne sælge dyrere senere, ville han da have gjort det i 2023? Jeg tror, det spillede ind, at han kunne se de langsigtede udfordringer i projektet.
Fik de ikke allerede Holck Poulsen ind i 2021 og derefter købte han Benham ud et par år senere. 2021 passer vel med Brentford rykkede op og dermed kunne bære mere fokus - alt andet lige, så er der en del flere millioner i den liga ;) Spørgsmålet (ud fra en økonomisk betragtning) er nok hvad alternativ investeringen var.

FCM gør rigtigt mange ting rigtigt godt. Og det hqr fået dem meget langt.

Spørgsmålet er, som vi er inde på her, hvor langt frt kan trække.

Jeg skrev i forbindelse med Thomasbergs fyring - lidt i spøg, men også reelt- om Thomasberg ikke vwr noget af det bedste mand kan håbe på, når man bygger et hold på den måde de har gjort det? Uwe er nemlig anti-FCM i sin måde at bygge et veltrænede kollektiv op. Når man har individualister der skal fungere for at blive solgt, er det svært at opbygge en kollektiv base.

Jeg tør ikke sige AGF er systematiske vindere mod FCM på lang sigt - det kræver også AGF udviser samme flair som FCM har gjort hidtil. Men det kan godt være FCM er ved at se toppen af deres potentiale.

Plus de har nogle afrikanske spillere de henter og kan skippe videre for x antal millioner som hvert år bliver mere værd og bedre da de dataer de henter dem på bliver mere opdateret.

Tror på vi kan overmatche deres match day indtægter samt sponsorater men udover det så skal vi satme være hidsige til at tør at blive ved med at pumpe penge i akademiet og ramme europæisk fodbold oftere.
Spørgsmålet er bare om det er muligt og nå inden AHP har opkøbt alt jord rundt om Århus så der kommer totalt byggestop i kommunen og indflytter tallet stopper helt

Det tror jeg personligt ikke, han er typen på: En mand, der er så glad for sine penge, at han skamløst prøver at røvrende sine butikkers udlejere under pandemien, kan IKKE lide tilsætning.
Det her synes jeg virkelig er en meget forkert fremstilling af AHP. Selvom har en stor formue, så koster det på likviditeten når omsætningen ikke kan laves fra den ene dag til den anden. Og han gav henstand til sine egne lejere i samme ombæring. Og mange af udlejerne var jo ikke kun fru Jensen fra Holstebro, men andre semistore koncerner.

Jeg tror det han kommer til at give er, at de som minimum har adgang til likviditet til de år hvor de kommer til at tære på egenkapitalen og at han generelt set ikke kommer til at trække udbytte ud, men geninvestere alle pengene fra salg og Europa. Min fornemmelse er, at han ser FCM lidt som de donationer der bliver lavet løbende også, som f.eks. 50 mio i forbindelse med jubilæet i år eller som lige er lavet til Aarhus bugt.

Jeg giver dig dog ret i, at hvis vi kan udnytte potentialet i Aarhus og opland, så har vi et bedre grundlag end FCM. Jeg tænker hvert fald der må være lidt de samme tendenser, som når Herning/Brande virksomheder kan få svært ved at hyre medarbejdere. Ved hvert fald at dem som arbejder som controllere ligesom mig er svære at få til at gøre vestpå og en del af dem er bosat i Århus efter endt uddannelse.

Det er nemt at grine ad, at ingen af FCMs spillere gider bo i Herning og omegn, men ret beset kommer det jo sportsligt FCM til gavn, at de har byer (relativt) tæt på, der faktisk er attraktive nok til, at folk vil bo der. Nogle bor i Silkeborg-området, andre i det centrale Aarhus (alderen på spillerne/familieforholdene gør nok en forskel på prioriteringen her) - begge dele er jo tilpas attraktive i en nordisk kontekst til, at FCMs fysiske placering ikke er et problem, uanset hvad man måtte mene om Herning. Ja, det kræver, at spillerne må pendle lidt, men mon ikke de fleste kan leve med 30-60 min transporttid i bil hver vej? For mange udenlandske spillere er det jo mindre end vanligt, og selv i Danmark er de fleste talentfulde spillere sikkert vant til køretid til træning fra en meget ung alder.

På sponsorsiden er det vel det samme. Skal du tage et par timer ud af kalenderen for at se fodbold, så overlever du nok en smule ekstra transporttid (og bor du uden for Aarhus og kommer i bil, så er den smule ekstra ikke nødvendigvis så stor igen), hvis faciliteterne er tilpas meget bedre, maden på højere niveau, og kampen en europæisk gruppespilskamp.

Summa summarum: Det er lettere at lave en FCM i Herning end fx Esbjerg eller Haderslev, for godt nok er Herning nederen, men det er tættere på mere charmerende områder.

Når man skal sammenligne virksomheders konkurrencestilling og muligheder i et langsigtet perspektiv er et absolut nøglespørgsmål "kan deres styrkepositioner kopieres eller ej?" De faktorer - styrkepositioner - som har bragt FCM derhen, hvor de er i dag, KAN definitivt kopieres, hvis man ellers er dygtig nok. Det samme gælder ikke for de faktorer, der begunstiger AGF, som jeg pegede på ovenfor. Hvad Herning-spidserne propper i spalten for tiden, spiller ingen rolle i den sammenhæng - om noget er det lidt en falliterklæring: Det, der frem for alt skal trække erhvervslivet ind i butikken, er den business value, som netværket skaber. Og der kommer AGF til at give dem alvorligt baghjul, hvis man agerer dygtigt. Tilsvarende tror jeg ikke på, at FCM vil kunne følge AGF's matchday-indtægter om 5-6 år. Den oplevelse, det nye stadion kommer til at tilbyde, tror jeg slet ikke på, de vil kunne matche.
Mit mantra er at klubberne skal finde et eller andet 'edge' hvis de skal kunne konkurrere i toppen af rækken. Det er nemmest hvis man er FCK, men kan være sværere for mindre klubber at finde noget unikt, da det er samme sport og man vil mange af de samme ting, men FCN er et godt eksempel på at gå ekstremt i en retning og så passer tilgangen også til det sted de er. Det ville være vanskeligt at lave den model i en af de større klubber, så var protesterne kommet meget tidligere og havde været langt stærkere.

FCM har også fundet et stort opland hvor nogle lokale kræfter har stor interesse i og behov for at skabe noget, inklusiv på politisk niveau så tingene går lidt hurtigere der, og så har man i ly af den mindre interesse for klubben og at man bliver set mere positivt på som opkomlinge, kunnet køre helt på kanten af det tilladte eller lidt over og kunnet kalde det "klassens frække dreng." Det er også en 'edge' i den her sammenhæng og var nok heller ikke gået i en af de større klubber.

AGF's 'edge' er nok at man er en af få tilbageværende af de store gamle klubber i toppen og at man er ene betydelige klub i landets næststørste by med et også ret befolkningstæt opland, selvom afstanden til de næste klubber så heller ikke er så stor. Problemet med det gamle stadion er at det nærmest har været i modstrid med den 'edge,' men det bliver til gengæld vendt fuldstændig på hovedet så det i stedet vil understøtte det. Det er selvfølgelig også op til fansene efterfølgende, men hvis resultaterne følger bare lidt med, bør det blive den klart bedste stemning og stadionoplevelse i hvert fald udenfor København.

Det vil tiltrække flere fans, sponsorer og investorer. Økonomien i det er ikke i sig selv nok, men der er mulighed for at lægge et økonomisk fundament med sikrede indtægter og at bygge noget storhed op der er selvforstærkende. Hvis man skal lykkes skal det fundament selvfølgelig udnyttes til også at opbygge en talentsatsning og de forbedrede resultater skal føre til europæisk ligaspil osv. Der er langt op til FCK og M, ja, men indtil videre er vores egen økonomi også kun baseret på de mest basale fordele ved klubbens størrelse og placering. Der er rigtig meget potentiale jeg tror vi stort set ikke er gået i gang med at udnytte.

FCM gør rigtigt mange ting rigtigt godt. Og det hqr fået dem meget langt.

Spørgsmålet er, som vi er inde på her, hvor langt frt kan trække.

Jeg skrev i forbindelse med Thomasbergs fyring - lidt i spøg, men også reelt- om Thomasberg ikke vwr noget af det bedste mand kan håbe på, når man bygger et hold på den måde de har gjort det? Uwe er nemlig anti-FCM i sin måde at bygge et veltrænede kollektiv op. Når man har individualister der skal fungere for at blive solgt, er det svært at opbygge en kollektiv base.

Jeg tør ikke sige AGF er systematiske vindere mod FCM på lang sigt - det kræver også AGF udviser samme flair som FCM har gjort hidtil. Men det kan godt være FCM er ved at se toppen af deres potentiale.
Det spørgsmål er vel nærmest stillet i 25 år, og alligevel bygger de bare på og fortsætter marchen. Jeg kan ikke se hvorfor det skulle stoppe. De har en naturligt begrænsning på stadion størrelse, men det er vel næsten den eneste hæmsko de har. Og med den økonomi de har fået opbygget, så gør det næppe den vilde forskel at de ikke har et større snit. FCM er kommet for at blive de næste mange mange år.

Latest posts

Back