New posts

Superligaen 2025/2026

  • Thread starter Thread starter cph
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 7K
  • Views Views: Views 349K
Superligaen 2025/2026
Jeg kan sagtens være med på at finde en 26 årig angriber der er mere mobil og går bedre med i spillet rent teknisk. Det behøver ikke nødvendigvis være en 19 årig. Men så kunne man have en ung spiller med perspektiv som alternativ.

Bech er jeg som sådan enig med dig Mengsen omkring. Han mangler en del i teknik og afslutningsfærdigheder. Han kompenserer ved at arbejde stenhårdt og det har jo selvfølgelig også værdi.

Men set i sammenhæng med PM drastisk faldende niveau, så har vi altså mangler på den forreste linje.
 
Last edited:
Det er derfor det her hold kun har vundet 1 kamp i de sidste 16 runder.

Ja, det er fakta ligesom det er fakta, Uwe er fyret og en ny træner med en anden spillefilosofi og krav om at gøre startopstillingen yngre, er ansat. Det tager tid og så kan du godt mene, JP burde have en mere drastisk tilgang og det er her jeg bare må sige, de underliggende parametre og øjentesten siger, det er en fornuftig tilgang med evolution fremfor revolution.
Ingen som i ingen er tilfredse med pointudbyttet men forskellen er nogen gik i panikmode allerede inden første spark i sæsonen mens andre inkl. undertegnet har lidt mere tålmodighed med JPs tilgang.

Så det skal man gøre noget ved nu.

Der er hentet 2 forstærkninger, JP er allerede i gang med at implementere sine ideer. Vi er i gang, det er undskyld mig useriøst at insinuere klubben og staben bare står i et hjørne og ser til mens det hele ramler omkring en.

Men den her spillertrup skal suppleres med nogle markante forstærkninger nu, så det mentale dødvande bliver sprængt i atomer af nye energi og kvalitet.

Det er altså ikke Football Manager det her, vi er ikke et sted i fødekæden, hvor CV bare frit kan vælge fra alle hylder og til et tidspunkt der kun passer ham. Men det er den evige diskussion. Skal CV købe mindre kvalitet mod at få dem her og nu eller vente og se om han kan købe bedre kvalitet.
Jeg har ikke svaret på, hvad der altid er rigtigt, jeg kan da konstatere selv de største og rigeste klubber ofte må vente.
 
krav om at gøre startopstillingen yngre, er ansat.
Det statistiske grundlag er ikke stort men vi ser ud til at være på vej opad når det drejer sig om spillere fra 0-24 år.

I sidste sæson gav vi dem 7.814 minutters spilletid i sæsonen.

Indtil videre i år, har vi givet dem 1.006 minutter i de første 3 kampe. Hvis vi dividerer med 3 og ganger med 32 ligner det en sluttotal på 10.730 minutter. Der er stadig et stykke vej op til de 15-16.000 minutters spilletid som var normen før Uwe/SIB.

Sidste år havde vi 4 teenagere som fik samlet 120 minutters spilletid henover sæsonen. I år har vi to teenagere som har fået 130 minutter i de første tre kampe.

Pilen peger umiddelbart fremad men det er ikke noget som man ændrer ved et trylleslag. Det kommer til at tage tid og kræve de rigtige unge spillere.

Samtidig vil vi formentlig henover sæsonen set et fald i alderen på den gennemsnitlige startopstilling. Men det kræver naturligvis, at de gamle spillere ikke er de bedste ;)
 
Pilen peger umiddelbart fremad men det er ikke noget som man ændrer ved et trylleslag. Det kommer til at tage tid og kræve de rigtige unge spillere.

Enig. Nu er der flere som gerne vil udlægge det som om du og jeg - som vel er os 2, som oftest har brokket os over manglende talentudvikling - kræver, en masse talenter bliver smidt ind i startopstillingen men desværre må jeg skuffe og sige, det hele tiden har handlet om, at få skubbet dem tættere på spilletid, give dem nogle konstruktive minutter som indskifter og engang i mellem sætte dem ind i startopstillingen.
JP behandler Emmery præcis, som jeg har ønsket og fornemmer også det du har advokeret for.
 
Enig. Nu er der flere som gerne vil udlægge det som om du og jeg - som vel er os 2, som oftest har brokket os over manglende talentudvikling - kræver, en masse talenter bliver smidt ind i startopstillingen men desværre må jeg skuffe og sige, det hele tiden har handlet om, at få skubbet dem tættere på spilletid, give dem nogle konstruktive minutter som indskifter og engang i mellem sætte dem ind i startopstillingen.
JP behandler Emmery præcis, som jeg har ønsket og fornemmer også det du har advokeret for.
Fuldstændig enig (y)

Min pointe har mest fokuseret på, at udviklingen i en årrække gik i den helt forkerte retning. Det ville gøre det svært at booste økonomien ved salg af spillere.

Debatten gav inspiration til en hurtig opdatering af spilletid.

Her er denne sæson fremskrevet som ovenfor beskrevet og ellers historikken tilbage fra 2013/2014. Forhåbentlig vender kurven den rette vej igen. Det var udviklingen frem til og med 2024/2025 som tegnede et dystert billede for mine forventninger.
@Alsgaard må selv regne ud hvorfor 2014/2015 mangler - jeg kan ikke huske den sæson:cry:

1754391653352.webp

Her er de første tre kampe for klubbernes spilletid fordelt på teenagere, 20-24 årige og samlet. Bemærk lige hvor tæt Fcm er på Fcn i et øjebliksbillede.

1754391815075.webp
 
Jeg er glad for at få tal på spilletid til unge spillere.

Men 0-24 år er bare ikke rette tal at gå efter. Det er vel spillere op til 21 år, der skal være det styrende parameter?
Man kunne fx give dem en faktor ift de lidt i en samlet score, det er også de helt unge der primært har været problemet. Der har ikke været de der unge talenter der kommer op og er klar (eller vurderes) klar til at få ret megen spilletid. Men det kommer da nok i højere grad nu.
 
Last edited:
Jeg er glad for at få tal på spilletid til unge spillere.

Men 0-24 år er bare ikke rette tal at gå efter. Det er vel spillere op til 21 år, der skal være det styrende parameter?

edit: og så kan jeg bare se på teenageminutterne selvfølgelig.
Yes - tænker teenagere er dit svar:) Syntes egentlig det giver god mening med teenagere og derefter 20-24 år. De fleste salg når vel op i 20'erne før de sker. Selvom de ser ud til at ske tidligere og tidligere.

Tallene er fra Superstats og er dovenskaben længe leve - magter ikke selv, at plotte tallene ind for spillerne individuelt😄

Kunne vi, over tid, blive så dygtige, at der ville være et snit på fuld tid til en teenager samt 4-5 spillere i kategorien 20-24 ville det begynde at ligne noget. Sådan nogle tal vil naturligvis variere over årene og dygtigheden hos de unge.
 
  • Like
Reactions: fsc
JP behandler Emmery præcis, som jeg har ønsket og fornemmer også det du har advokeret for.
Men lige præcis Emmery fik også spilletid under Uwe. Og dermed er udfordringen nok mere at Emmery ikke var klar et år tidligere, så Uwe kunne have inkluderet ham hele sæsonen, end at JP benytter unge spillere Uwe ikke vil.

Og hvis vi trækker den første kamp fra som en foreløbig outlier - vi er på tyndt datagrundlag, i know, men noget tyder på den ikke er indikativ for resten af sæsonen, bliver det ekstrapolerede resultat mere som Uwe*

Jeg synes ikke det skal være en kamp. JP har med stor sandsynlighed fået som en del af opgaven at spille mere ungt - ligesom Uwe i foråret blev presset til (gætter jeg), at spille Jensen-Abbew og Wahlstedt, og gav spilletid til Emmey (presset eller ej - mit bud er langt mindre presset end med de to andre).

Hvis vi vil se dramatisk mere spilletid til helt unge skal de købes, ellers skal Tchamche fortsætte sin udvikling.

*det er svært, fordi JP kommer til at give Emmery mere spilletid og måske også starte inde. Men kampen i Haderslev var for tidligt (min tolkning). Og hvis man øger spilletiden efterhånden som Emmery får erfaring, bør Uwe ikke 'straffes' for også at have kørt ham langsomt ind, fordi det er det samme JP gør.
 
Ja, det er fakta ligesom det er fakta, Uwe er fyret og en ny træner med en anden spillefilosofi og krav om at gøre startopstillingen yngre, er ansat. Det tager tid og så kan du godt mene, JP burde have en mere drastisk tilgang og det er her jeg bare må sige, de underliggende parametre og øjentesten siger, det er en fornuftig tilgang med evolution fremfor revolution.
Ingen som i ingen er tilfredse med pointudbyttet men forskellen er nogen gik i panikmode allerede inden første spark i sæsonen mens andre inkl. undertegnet har lidt mere tålmodighed med JPs tilgang.



Der er hentet 2 forstærkninger, JP er allerede i gang med at implementere sine ideer. Vi er i gang, det er undskyld mig useriøst at insinuere klubben og staben bare står i et hjørne og ser til mens det hele ramler omkring en.



Det er altså ikke Football Manager det her, vi er ikke et sted i fødekæden, hvor CV bare frit kan vælge fra alle hylder og til et tidspunkt der kun passer ham. Men det er den evige diskussion. Skal CV købe mindre kvalitet mod at få dem her og nu eller vente og se om han kan købe bedre kvalitet.
Jeg har ikke svaret på, hvad der altid er rigtigt, jeg kan da konstatere selv de største og rigeste klubber ofte må vente.
Jeg insinuerer ikke noget. Jeg mener bare, at man alt for længe ikke har reageret på klubbens åbenlyse mangler.
I flere år har man ikke fået løst spørgsmålet om en bevægelig 9’er til erstatning for PM på sigt. Nu har man akut brug for det, og man har ikke et brugbart alternativ. Målmandsproblematikken burde have været løst inden sæsonen. Internt har man længe vidst, at Leo ikke havde niveauet. Tempospilleren til erstatning for Anderson er heller ikke kommet ind. Det er en alt for defensiv strategi.

Men vi kan genoptage diskussionen, når vi står foran kamp nr. 20 og så se, hvor mange sejre det er blevet til i rækken udover den ene. Ingen tvivl om at JP gør hvad han kan, men truppen er bare ikke stærk nok til, at vi realistisk kommer i top 6 med det tempo man håndterer gammelkendte problemer. Og så får vi endnu en sæson, hvor vi præsterer under par. Det er ikke godt nok. Man skulle jo gerne i en professionel klub kunne håndtere problemerne, inden det er for sent at få dem løst. Er det ikke Peter Sørensen der siger, at proces uden produkt ikke er meget bevendt 😉. Og det er vel der vi risikerer at ende i 25/26. Udenfor top 6 og uden at opnå nogle flere af de mål, vi ikke nåede i 5 årsplanen, der udløb i sommer. Det er jo ikke at bygge på år efter år, som det hele tiden er blevet meldt ud. Tværtimod.
 
det er svært, fordi JP kommer til at give Emmery mere spilletid og måske også starte inde. Men kampen i Haderslev var for tidligt (min tolkning). Og hvis man øger spilletiden efterhånden som Emmery får erfaring, bør Uwe ikke 'straffes' for også at have kørt ham langsomt ind, fordi det er det samme JP gør.
Til gengæld kan man godt ‘straffe’ Uwe for at han ikke fik integreret en eneste ung spiller, som ikke allerede havde fået debut af den tidligere træner, alle talenter blev sendt væk.
 
Til gengæld kan man godt ‘straffe’ Uwe for at han ikke fik integreret en eneste ung spiller, som ikke allerede havde fået debut af den tidligere træner, alle talenter blev sendt væk.
Er du ikke snart kommet videre med dit ensidige Uwe-bashing???
Nævn lige i flæng ALLE de SUPERTALENTER, som Uwe sendte ude af klubben!

JP er startet med den gamle garde, som du kritiserede Uwe så meget for. Han har så skiftet Emmery lidt ind, Tchmeche sporadisk...der er sgu ikke meget nyt under solen ift. dit længe ønskede trænerskifte. Man fornemmer at alt der sker i klubben er fint, bare det ikke er Uwe´s værk.
 
Jeg insinuerer ikke noget. Jeg mener bare, at man alt for længe ikke har reageret på klubbens åbenlyse mangler.
I flere år har man ikke fået løst spørgsmålet om en bevægelig 9’er til erstatning for PM på sigt. Nu har man akut brug for det, og man har ikke et brugbart alternativ. Målmandsproblematikken burde have været løst inden sæsonen. Internt har man længe vidst, at Leo ikke havde niveauet. Tempospilleren til erstatning for Anderson er heller ikke kommet ind. Det er en alt for defensiv strategi.
Man har forsøgt reagere på 9’er udfordringen. SIB var bare elendig til at købe ind.
Det er vanvittigt, at SIB købte tre angribere, hvoraf ingen har slået til endnu.
Jeg krydser fingre for, at CV er noget bedre til den del.
 
Er det ikke Peter Sørensen der siger, at proces uden produkt ikke er meget bevendt

Nu kunne jeg provokerende påpege, at der måske er en grund til Peter Sørensen er gået fra at være et stort trænertalent til skrigeballon på Viaplay men det skal jeg nok undlade 😎 .
Riddersholm med hans Djøf retorik ødelagde meget omkring proces men det er nu engang sandt, at alle klubber befinder sig i en proces. Spørgsmålet er mere, hvor i processen en klub befinder sig og deraf hvilke krav der kan stilles.

Og det er vel der vi risikerer at ende i 25/26. Udenfor top 6 og uden at opnå nogle flere af de mål, vi ikke nåede i 5 årsplanen, der udløb i sommer.

Det vil jeg have det helt fint med, hvis sæsonen bliver brugt på at få JPs ideer under huden og gennemført et generationsskifte, altså meget af det du efterlyser. Forskellen på du og jeg fornemmer jeg ligger i, du samtidig kræver top 6 resultater, måske endda mere.

Det er jo ikke at bygge på år efter år, som det hele tiden er blevet meldt ud. Tværtimod.

Bygge på år efter år er blevet lidt en fodboldfloskel. Fodbolden er jo ikke lineært, der vil altid være oppe og nedture samtidig med ingen kan se ind i fremtiden. Ledelsen havde tydeligvis ikke kunne forud se, Vejlby blev så en stor økonomisk kolos om benet også selvom de faktisk advarede om, det blev en dyr omgang, samt færdiggørelsen af det nye stadion er blevet udskudt et par gange og sikkert ikke for sidste gang.

Pointen er, jeg vil hellere se på, hvor vi står lige nu og her og forventningsafstemme ud fra det, fremfor hvad der blev sagt engang, hvor vores verden så anderledes ud.

Men meget af denne diskussion vil være nemmere, hvis vi vidste, hvordan klubben selv så på situationen og deres forventninger til sæsonen og med det vil jeg slutte med sige, det nok er bedst at blive enige om at være uenige :)
 
Er du ikke snart kommet videre med dit ensidige Uwe-bashing???
Nævn lige i flæng ALLE de SUPERTALENTER, som Uwe sendte ude af klubben!

JP er startet med den gamle garde, som du kritiserede Uwe så meget for. Han har så skiftet Emmery lidt ind, Tchmeche sporadisk...der er sgu ikke meget nyt under solen ift. dit længe ønskede trænerskifte. Man fornemmer at alt der sker i klubben er fint, bare det ikke er Uwe´s værk.
Der er ikke noget “BASHING”, det er lidt ærgerligt at være nød til at forfalde til ynkelige floskler, for at forsøge at få ret. Det er dokumenteret med data, at Uwe Rösler førte AGF langt væk fra talentudvikling, de tørre tal er så tydelige så det i højere grad er “BASHING” at blive ved med at fornægte fakta - “SANDHEDSBASHING”.

Inden han kom til klubben blev der udviklet talenter, og allerede her kort efter han er væk, er talentudviklingen ved at komme tilbage igen - men i de 3 Uwe år, var talentudviklingen et stort sort hul, som kommer til at koste AGF en formue. Viborg har f.eks. lige solgt spillere for 70 mio kr. hvis den udvikling fortsætter, så går der ikke længe før de også stryger forbi AGF.
 
Der er ikke noget “BASHING”, det er lidt ærgerligt at være nød til at forfalde til ynkelige floskler, for at forsøge at få ret. Det er dokumenteret med data, at Uwe Rösler førte AGF langt væk fra talentudvikling, de tørre tal er så tydelige så det i højere grad er “BASHING” at blive ved med at fornægte fakta - “SANDHEDSBASHING”.

Inden han kom til klubben blev der udviklet talenter, og allerede her kort efter han er væk, er talentudviklingen ved at komme tilbage igen - men i de 3 Uwe år, var talentudviklingen et stort sort hul, som kommer til at koste AGF en formue. Viborg har f.eks. lige solgt spillere for 70 mio kr. hvis den udvikling fortsætter, så går der ikke længe før de også stryger forbi AGF.
Men hvilke talenter snakker vi om???
 
Præcis - alle blev sendt væk, han ville ikke besværes med den slags.
Der er så mange ting som er forkerte med din argumentation at det er svært at starte...

Nummer 1. Det er ikke Uwe som styrer spiller indkøb og salg...

Nummer 2. Lad os kigge på spillere solgt under Uwe.

Uwe har været træner siden sommer 22. Har noteret egen avl med en stjerne:

Zach Duncan (Louisville)
Kurminowski (Lubin)
Ihler* (blev lejet ud første gang i det vindue Røsler ankommer. Røsler henter ham retur hurtigt. Bliver solgt sommer 23 til Landskrona bois i næst bedste svenske række. Ikke mange minutter for AGF. )
Grønbæk* (blev solgt i det vindue Røsler ankommer)
Gadegaard* (spiller i Esbjerg)
Bisseck (solgt sommer 23. Spiller under Uwe)
Daghim (solgt sommer 23 uden at have spillet meget for AGF)
TK* (Bliver solgt sommer 23 efter at have spillet hele sæsonen under Uwe indtil hans knæskade)
Benjamin Hvidt* (spiller i Esbjerg)
Bjur (Esbjerg)
Sauer* (spiller i Egersund, næstbedste liga i Norge)
Anker (Sirus Allsvenskan)
Mikkel Kristensen* (spiller i Hobro (ikke fast))
Hausner* (spiller i Horsens)
Asger Beck* (spiller i VFF. Bliver solgt Jan 23 til Kolding og får ok med succes i 1 div)

Ikke en eneste spiller har vi ladet gå til en anden klub som er landet på en højere hylde end AGF uden et stort salg for os.

Jeg kan ikke se hvor det er Uwe har fejlet. Eneste som jeg undrer mig over ikke spillede mere er Adam Daghim.

Men kom gerne med argumenter..
 
Men kom gerne med argumenter..
…hvis du mener argumenter for at han ikke benyttede Daghim mere - det var ikke det du mente - kunne man anføre at han var 17 og jo altså også lige skulle bruge et år i næstbedste række i Østrig før han var klar til RB Salzburg.

Vi skal have flere af den slags talenter og selvfølgelig også være dygtige til at sluse dem ind på holdet og eventuelt udleje dem til højt nok niveau osv. Den næste Daghim vil nok være en del mere værd, men man kan jo spekulere over om der også kan lægges nogle millioner på alene med mere spilletid og om det kan være værd at gøre det selvom det ret beset svækker holdet. Uwe er jeg overbevist om har været ansat til at stille stærkeste hold og sørge for at vi ikke kom i nærheden af nedrykning, ikke mindst den første sæson efter David, og det vil også være udgangspunktet for JP, men man kan have nogle mål om flere minutter til talenterne. Det starter dog også med at man sørger for at sammensætte en trup med flere talenter på højt nok niveau og indtil videre har JP heller ikke vurderet at spillere som Callø og Gyamfi er spillere der er klar til mange minutter. Emmery og Tchamche tager nogle gode skridt, så det bliver interessant at følge.
 

Latest posts

Back
Top