New posts

Superligaen 2025/2026

• Thread starter Thread starter cph
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 7K
  • Views Views: Views 380K
Superligaen 2025/2026
De sidste par år er superligaen vundet med 63, 63, 59, 68, 61 point. Hvis det samme vil gøre sig gældende i denne sæson så mangler vi 29-33 point i de sidste 19 kampe. Det betyder vi skal holde et snit på 1,5-1,7 point pr. kamp resten af sæsonen. Det er da ikke helt urealistisk.
Man skal også huske at størstedelen af de resterende kampe kommer til at være mod den bedre halvdel af ligaen.

De sidste par år er superligaen vundet med 63, 63, 59, 68, 61 point. Hvis det samme vil gøre sig gældende i denne sæson så mangler vi 29-33 point i de sidste 19 kampe. Det betyder vi skal holde et snit på 1,5-1,7 point pr. kamp resten af sæsonen. Det er da ikke helt urealistisk.
Men samtidig er det vel meget sandsynligt, at vi er detroniseret fra 1. pladsen efter næste runde.

Det er pisse ærgerligt, at FCM ikke bare fortsatte med slingrekursen under Thomasberg. Men lad os nu se. De må næsten også få en europæisk reaktion på et tidspunkt. Ikke mindst, hvis de går videre fra gruppespillet.

Last edited:
Eneste malurt jeg kan finde:
Vi har vundet 9 af de sidste 10 kampe - og den sidste spillede vi X i Brøndby efter at være bagud 2 gange med 2 mål - og alligevel var FCM kun 2 point efter os før runden, og kan komme det igen om lidt - selvom de har spillet af pis i dele af sæsonen.
Det er "næsten ikke til at bære"- at FCM har lavet så mange point sammen med os, hehe.

Jeg glemmer i den forbindelse aldrig Arsenals forår i 2024. Arsenal vinder nærmest ALT i foråret - fx starter man med 9 sejre i træk hvor man vinder kampe ala 5-0, 6-0 i den dur flere gange - og slår fx chelsea 5-0 også, foruden sejre mod Liverpool og storsejr 4-1 mod Newcastle. Klart bedst spillende hold i den periode..
Så i kamp 10 mødte man City - og spillede X 0-0 på udebane. Og så taber man 1 sølle kamp hele foråret... mod Aston Villa på hjemmebane da benene rystede og mesterskabet kom tæt på.. ( En kamp jeg så på stadion, og aldrig glemmer - af de helt forkerte grunde)

Fra runde 21 til 38.... 18 kampe - 16 sejre, og tabte endda ikke til City men fik point på udebanen, og tabte kun 1 kamp.
Og alligevel blev man ikke mestre :(
For City vandt 15 kampe - og spillede 3 uafgjorte. Flere hvor de scorede helt til sidst - og vandt bl.a. mod Tottenham, hvor Son brænder en friløber sent i kampen, hvor Tottenham kunne have bragt sig på 1-1, og efterladt Arsenal på førstepladsen.
Jeg frygter kort sagt FCMs evne til at vinde smalt hver gang de spiller dårligt....
Og deres evne til at sætte lange stimer sammen uden man sådan helt bemærker det, fordi der lige sniger sig en uafgjort ind imellem. Som os har de kun tabt 1 kamp i sæsonen (i Farum). 1 sølle kampe - mens vi har storspillet længere tid end dem - og var klart bedre end dem i Aarhus, men ikke lykkedes med at vinde.

Jeg føler mig efterhånden meget sikker på Top 3. Hvis vi ik får medaljer i år, så vil det i hvert fald være skuffende. Men selvom det hele ser virkelig godt ud, så har jeg stadig svært ved at se os vinde guld eller bare sølv for den sags skyld.

Som @Stig AKA Frank Heskjær nævner, så på trods af en historisk god sæsonstart, så var vi altså kun foran FCM med 2 point før i går, og mon ik de også cruiser en sejr hjem på søndag. FCM er voldsomt gode på hjemmebane. De har ikke tabt i deres seneste 15 hjemmekampe på tværs af alle turneringer, og sidst gang de tabte til et dansk hold på hjemmebane, som ik var Brøndby, er 1,5 år siden. Det er desværre nok meget sandsynligt, at de overhaler os i næste runde.

Selvom 9 sejre i de seneste 10 kampe er fantastisk, så hæfter jeg også ved, at 6 af de 9 sejre har været med ét mål. Vi har vundet alle kampene fortjent, men netop det fortæller desværre en del om den individuelle kvalitet i truppen. Selvom vi spiller fantastisk og er det bedste hold, så er det stadig ofte med nød og næppe, at vi hiver sejren hjem. FCM til sammenligning har i deres sidste 15 kampe, vundet 13, spillet 1 uafgjort og tabt 1. Af deres 13 sejre har 11 være med 2 mål eller mere. Og det er selvom, de har været voldsomt svingende i niveau.

Især hvis man kigger lidt på dataen, så er det ret tydeligt, at især FCM har nogle individualister, der er på et helt helt andet niveau.

Vores top 3 målscorere - Bech, PM og Arnstad - har over sæsonen underpræsteret deres xG med ca. -0,98 - altså de har scoret et mål mindre end forventet. Bech er i øvrigt plus, mens PM og Arnstad er i minus.

FCM's top 3 målscorere - Franculino, Simsir og Osorio - har over sæsonen overpræsteret deres xG med hele +5,12. De 3 spillere alene har altså scoret 5 mål mere, end de egentlig har skabt chancer til. Og det handler desværre ikke om held. Det handler om kvalitet.

Vi skal huske at nyde, når vi er på toppen, og i særdelshed det rigtigt flotte fodbold, men jeg har sgu svært ved at se, at vi kan holde kadencen i 19 kampe mere. Et lille dyk i præstationerne eller et par skader, så frygter jeg desværre, at det hurtigt kommer til at koste point.

Jeg føler mig efterhånden meget sikker på Top 3. Hvis vi ik får medaljer i år, så vil det i hvert fald være skuffende. Men selvom det hele ser virkelig godt ud, så har jeg stadig svært ved at se os vinde guld eller bare sølv for den sags skyld.

Som @Stig AKA Frank Heskjær nævner, så på trods af en historisk god sæsonstart, så var vi altså kun foran FCM med 2 point før i går, og mon ik de også cruiser en sejr hjem på søndag. FCM er voldsomt gode på hjemmebane. De har ikke tabt i deres seneste 15 hjemmekampe på tværs af alle turneringer, og sidst gang de tabte til et dansk hold på hjemmebane, som ik var Brøndby, er 1,5 år siden. Det er desværre nok meget sandsynligt, at de overhaler os i næste runde.

Selvom 9 sejre i de seneste 10 kampe er fantastisk, så hæfter jeg også ved, at 6 af de 9 sejre har været med ét mål. Vi har vundet alle kampene fortjent, men netop det fortæller desværre en del om den individuelle kvalitet i truppen. Selvom vi spiller fantastisk og er det bedste hold, så er det stadig ofte med nød og næppe, at vi hiver sejren hjem. FCM til sammenligning har i deres sidste 15 kampe, vundet 13, spillet 1 uafgjort og tabt 1. Af deres 13 sejre har 11 være med 2 mål eller mere. Og det er selvom, de har været voldsomt svingende i niveau.

Især hvis man kigger lidt på dataen, så er det ret tydeligt, at især FCM har nogle individualister, der er på et helt helt andet niveau.

Vores top 3 målscorere - Bech, PM og Arnstad - har over sæsonen underpræsteret deres xG med ca. -0,98 - altså de har scoret et mål mindre end forventet. Bech er i øvrigt plus, mens PM og Arnstad er i minus.

FCM's top 3 målscorere - Franculino, Simsir og Osorio - har over sæsonen overpræsteret deres xG med hele +5,12. De 3 spillere alene har altså scoret 5 mål mere, end de egentlig har skabt chancer til. Og det handler desværre ikke om held. Det handler om kvalitet.

Vi skal huske at nyde, når vi er på toppen, og i særdelshed det rigtigt flotte fodbold, men jeg har sgu svært ved at se, at vi kan holde kadencen i 19 kampe mere. Et lille dyk i præstationerne eller et par skader, så frygter jeg desværre, at det hurtigt kommer til at koste point.
Det er desværre Paddy der ikke har leveret i denne sæson, og det har gjort at kampene bliver så tætte. Hvis han havde leveret bare nogenlunde som i seneste sæson, så havde sejrene været større, og vi havde nok også fået flere point imod både Randers og FC Midtjylland. Det er et kæmpe problem at de to (ekstremt dyre) alternativer, er så håbløst langt bagefter, så en Paddy helt uden målform, kommer til at spille alligevel.

Lige nu, i dette øjebliksbillede, ligner det et parløb imellem AGF og FCM om guldmedaljerne, og der er det holdet der er i stand til at være mest kontinuerlige i præstationerne der ender med pokalen. Det hold hvis formkurve knækker, taber den tvekamp, og der har FCM den bedste track record, og den bredeste trup.

Hvis den nuværende situation fortsætter indtil transfervinduet åbner, så tror jeg CV henter en ny 9’er i stedet for Paddy. Niveauet for alle tre 9’ere i truppen er for lavt, og han kommer til at skille sig af med der ikke kan bruges. Lige nu er de alle sammen i fare for ikke at være i klubben til sommer, når mesterskabet forhåbenligt skal afgøres. Det burde man kunne se på deres præstationer, de burde kæmpe for deres liv i klubben, men det ser ikke ud til at de helt forstår, at det næste skridt for dem, er ned på en langt lavere hylde.

PM og Arnstad har brændt straffespark og det tæller jo på xG skalaen.

Super ærgerligt at FCM lige skal overpræstere på xG lige netop i denne sæson, men som 4. seedet kan vi selvfølgelig ikke forvente at alle underpræsterer. Lige nu må vi håbe at FCK bliver nede i hullet lidt længere, at FCM mister pusten og selvfølgelig især, at vi selv bliver ved. Det sidste er måske den største udfordring.

Medaljer får man for 55-49-51-59-51 point gennem de sidste sæsoner. 25 point mere de sidste 19 kampe vil give os gode chancer. Det er altså kun 1,3 i snit pr. kamp. Vi kunne selvfølgelig også vinde pokalen. Vi SKAL bare have slået hul igennem til et ligaspil i europa.
De sidste par år har vi set FCK blive mestre med 59 point (2023) og FCN blive nummer fire med 58 point (2024). Det er svært at sige noget sikkert om, hvad 'der vil være nok' til hvad.

En tommelfingerregel er nok, at 50 point så er du en del af medaljekampen, 60 point så er du en del af guldkampen. Rækker det så, det ved vi ikke. Men vi er hvert fald godt på vej.

Sejren igår var vital for at holde fcn langt væk fra fadet. Det betyder nok mere i det lange løb i forhold til top3. Havde de fået en sejr var de kommet godt med. Får vi en uafgjort mod fcm så kan ingen af topholdene hale ind på os i indbyrdes opgør. Det er en solid præstation. Så skal vi “bare” koncentrere os om at slå bundholdene.

Latest posts

Back