New posts

Superligaen 2022/23

• Thread starter Thread starter SteenA
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 173K
Superligaen 2022/23
Jeg vil godt bide på her, den kunne være til mig.
Den var nu til Stiften/Bjerre, men ja hvis man er enige med dem i disse sager, så er det jo også lidt :D
Men det var sgu også mest på, at AGF ville blive hamret ned hvis de nægtede at stille op. Og næste gang AGF kritiseres for at være imod pressen/ikke svare åbent nok/Nordkorea etc, så er det i en kontekst, hvor andre klubber direkte nægter at stille op.

…jeg tror også Grønbæk blev mere værd, i hvert fald hævede Bodø Glimt deres bud betragteligt…

Jeg kan ikke argumentere mod den observerbare kendsgerning at Grønbæk blev klubbens største salg.

Men det kan sgu ikke have været pga foråret? Han scorede et par fine mål, men faldt også ud af mange kampe. Og hvis rygter taler sandt, kunne han være blevet solgt for samme beløb er år tidligere.

Salgs- og købsprisen afspejler både spillerens sportslige egenskaber, kontraltlængde, sælgers- hhv købers motivation og økonomi osv. Så om Grønbæk kostede 15, 20, 25 eller 30 mio. er ikke kun en funktion af hans niveau.

Hvis nordmændene har set rigtigt, kunne han også have tiltrukket mere interesse og vist langt mere på et bedre AGF-hold i foråret. Han kunne også have fået en knæskade osv. Vi er jo i de hypotetiske dimensioner nu ;).

Jeg kan ikke argumentere mod den observerbare kendsgerning at Grønbæk blev klubbens største salg.

Men det kan sgu ikke have været pga foråret? Han scorede et par fine mål, men faldt også ud af mange kampe. Og hvis rygter taler sandt, kunne han være blevet solgt for samme beløb er år tidligere.

Salgs- og købsprisen afspejler både spillerens sportslige egenskaber, kontraltlængde, sælgers- hhv købers motivation og økonomi osv. Så om Grønbæk kostede 15, 20, 25 eller 30 mio. er ikke kun en funktion af hans niveau.

Hvis nordmændene har set rigtigt, kunne han også have tiltrukket mere interesse og vist langt mere på et bedre AGF-hold i foråret. Han kunne også have fået en knæskade osv. Vi er jo i de hypotetiske dimensioner nu ;).
Nok ikke utænkeligt at interessen fra FCK, FCM og BIF har været med til at presse prisen op. Og Bodø har åbenbart fulgt ham længe og ment han var et godt match. Samtidig var de sikre på et europæisk gruppespil, så økonomien har også været til det.

Mange gode faktorer som alle arbejder i vores favør når det kommer til at presse prisen op.

Bortset fra at OB er kommet ringe fra start, så er der en virkelig interessant statistik lidt nede i artiklen: XG.
AGF har en scoringsprocent på 13.6. Ikke i sig selv prangende, men med en XG på og 6 scorede mål (inden kampen mod FCM), så er vi et hold, der ligger hvor vi ligger, fordi vi får efter præstationerne.
FCK har scoret lidt mindre end XG tilsiger.
Silkeborg, Randers, Viborg og FCM(!) har alle scoret mere end XG tilsiger.
AaB kan trøste sig med, at de burde have scoret mere og det samme kan Brøndby.

Det jeg hæfter mig ved er, at vi med en vis ret kan frovente at Silkeborg, Randers, Viborg og - lidt overraskende - FCM måske kan forvente at gå i stå i løbet af grundspillet, eller senest i medaljespillet.
Brøndby, FCK og AaB kan forvente at få lidt mere medgang.
AGF kører bare på ;)

Det er selvfølgelig lettere forsimplet, men helt overordnet giver det mig rigtig meget ro på, at vi synes at score som forventet - det betyder, at der med al sandsynlighed ikke er tale om en midlertidig opblomstring :)

Det er selvfølgelig lettere forsimplet,
Forsimplingen består især i at der kun er spillet 5 kampe og nogle hold har haft lettere modstand end andre. Efter 11 runder er billedet mere tydeligt, selvom man altid skal passe på med at tro at fodboldkampe bare kan konverteres til matematik. Tidlige mål eller udvisninger gør meget ved en kamp. Kommer vi foran efter 5 minutter og derefter overlader alt spil til en tandløs modstander, så vil matematikken sikkert sige, at de andre fortjente at vinde, fordi de har haft 10-15 forkølede forsøg forbi mål. Og PM vil have spillet endnu en ringe kamp ;)

Vi er nu 6 runder inde i sæsonen, vi stormer op mod toppen, og hvorfor skulle det ikke være det rigtige tidspunkt at begynde at fundere over, om vi egentlig kan vinde den første halvdel af grundspillet? Jeg vurderer, at der kun er fem hold, der reelt kan vinde det, så hvorfor ikke lave en simulator for bedre at kunne vurdere realismen i det her. Den kommer her:

RUNDE 7
Horsens-AGF 2
Randers-AaB 1
FCN-FCK X
Silkeborg-OB 1

RUNDE 8
FCK-SIF 1
Lyngby-Randers X
AGF-FCN 1

RUNDE 9
OB-FCK 2
FCN-FCM X
Brøndby-Randers X
Silkeborg-AGF X

RUNDE 10
Horsens-FCN 2
AGF-AaB 1
Randers-Silkeborg X
FCM-FCK 2

RUNDE 11
FCK-AGF 1
FCN-Randers 1
Silkeborg-Horsens 1

STILLING EFTER 11 RUNDER
1. AGF 23 p.
2. FCK 22 p.
3. Silkeborg 21 p.
4. FCN 21 p.
5. Randers 18 p.

Nøglekampen lige ser ud til at blive runde 9, hvor vi ikke må tabe til Silkeborg. Jeg overvurderer med stor sandsynlighed vores egen styrke, men jeg er egentlig mest i tvivl om, om FCK bare er tilbage på et niveau nu, som de burde have med deres forudsætninger. Og om de endda også vinder over Silkeborg, og dermed snupper 1. pladsen. Eller fortsætter de deres bumlede vej ind i den her sæson, så man ikke bare kan forudsætte, at de vinder stort set alt herfra?

Jeg ville være helt i skyerne, hvis vi kunne stå med 23 point efter 11 runder (hvem fanden ville ikke det?!), men det er egentlig ret vildt at tænke på, hvis det 'kun' er nok til et hul ned til 4. pladsen på to point. Måske punkterer FCN snart, og så bliver forskellen større. Måske gør vi :ROFLMAO:

Vi er nu 6 runder inde i sæsonen, vi stormer op mod toppen, og hvorfor skulle det ikke være det rigtige tidspunkt at begynde at fundere over, om vi egentlig kan vinde den første halvdel af grundspillet? Jeg vurderer, at der kun er fem hold, der reelt kan vinde det, så hvorfor ikke lave en simulator for bedre at kunne vurdere realismen i det her. Den kommer her:

Vi møder i hvert fald både FCN, SIF og FCK i de næste 5 kampe, så bliver spændenden at se vores styrkeprøver der. Det er der vi får udbetalt TV-penge (runde 11), så lad os endelig slutte så højt som muligt.

Ift de 23 point du håber/snakker om vi kan have efter runde 11, så er 24 det pointantal som jeg før sæsonen håbede/regnede med vi kunne have til jul efter runde 17. Det er nemlig omkring 1,41 point i snit (1,412), som er det lag det kræves for at komme med i top 6. Ganget ud på 22 runder for hele grundspillet giver det lidt over 31 point.

Så jeg er stadig der, hvor jeg 99% kigger på hvad vi er på vej til at kunne kæmpe os ind i top 6 med.
Men klart at runde 11 da skal ende med os så højt som muligt. Og når 50% af grundspillet er spillet i runde 11 skulle vi jo gerne ligge i top 6 med den start vi har fået. Før sæsonen skød jeg os til 8.pladsen ved runde 11, og så med en opadgående pointkurve. Regnede ikke med denne pointmæssige start. Så at vi ikke allerede nu ligger med efterslæb er uventet og flot.

Lad os se hvad det samlet kan blive til.

Nøglekampen lige ser ud til at blive runde 9 (...)
Uden at hænge netop dit citat op på det så er næste kamp mod Horsens altså den kamp, som vi først og fremmest skal holde blikket stift rettet imod. Det er noget af en fuser at gå ind til de næste runder mod FCN, Silkeborg, osv., hvis vi ikke har røv nok i bukserne til at slå netop Horsens. Vi har leveret gode resultater mod FCM, formstærke Viborg samt på en ellers svær udebane i Odense, men hvis vi vil noget i toppen i år, skal vi slå Horsens næste gang.

Med vores fremgang en mente samt Horsens' sædvanlige "slå-først-Frede"-taktik skal vi frem og skabe kampen og samtidig undgå, at Horsens ødelægger den for os. Hvis/når vi har kriget en hård 1-0'er hjem fra fængselsbyen, ånder jeg lettet op og ser frem til de efterfølgende fem kampe i streg - ikke før.

Kenneth Emil og Frimann har forresten udtaget "Onside-holdet" for runde 1-5.

Vi har haft et stærkt kollektiv men tilsyneladende ikke nogen som har skilt sig så meget ud, at der blev plads til en GF'er.
Bisseck og Tingager kunne måske godt have været i spil til de to midterforsvarspladser, men ellers synes jeg heller ikke vi har haft nogen der har holdt højt niveau gennem alle de fem første runder. Det har som du er inden på mere været et stærkt kollektiv og en god organisation der har skilt sig ud hos os.

Til gengæld synes jeg at Rösler burde være valgt som manager. Det er jo helt vildt det han har formået at gøre ved et hold, der var millimeter fra at rykke ud og ikke havde vundet en eneste kamp, siden den første kamp i foråret. Holdet lavede et pointsnit på 0,6 i foråret og ligger nu med et snit på 2,0 efter de første fem kampe og har ligaens pt bedste defensiv. Det er er altså vildt træner arbejde.

Jeg forstår godt de valgte Flemming Pedersen, han gjorde det super som træner i de første 5 runder som er præmissen.
Jeg er bestemt ikke uenig at han gjorde det godt i de fem kampe, hvor han fik FCN til at spille op til deres topniveau. IMO er det bare en større trænerpræstation, at overtage et hold, der var helt væk spillemæssigt og mentalt, og så implementere en ny stil og hente et pointsnit på 2,0. Det er næsten uvirkeligt at det kan lade sig gøre og jeg tror ikke man kan finde en eneste ekspert der havde forudset den udvikling.

Jeg er også stadig der hvor uafgjorte i den slags kampe er fint, men både OB og Horsens er hold vi skal holde bag os hvis vi vil have nogen som helst chance for top-6. OB kunne meget nemt have tabt den kamp og scorede til sidst hvor det ellers var Horsens der havde mest overskud, jeg kan ikke se dem sætte en lang god stime sammen med det forsvarsspil og den fysik, selvom det hjælper for dem med fx Jebali tilbage fra skade. Vi kan også godt få problemer med Horsens næste gang, men over et helt grundspil er det stadig svært at forestille sig de har kvaliteten og bredden til top-6.

Bisseck og Tingager kunne måske godt have været i spil til de to midterforsvarspladser, men ellers synes jeg heller ikke vi har haft nogen der har holdt højt niveau gennem alle de fem første runder. Det har som du er inden på mere været et stærkt kollektiv og en god organisation der har skilt sig ud hos os.

Til gengæld synes jeg at Rösler burde være valgt som manager. Det er jo helt vildt det han har formået at gøre ved et hold, der var millimeter fra at rykke ud og ikke havde vundet en eneste kamp, siden den første kamp i foråret. Holdet lavede et pointsnit på 0,6 i foråret og ligger nu med et snit på 2,0 efter de første fem kampe og har ligaens pt bedste defensiv. Det er er altså vildt træner arbejde.
Det er fint at vores præstationer kan gå under radaren lidt endnu, jo længere tid modstandere som FCM, Randers og Viborg, undervurderer AGF, des flere point kan vi hente på den konto. Det er også værd at bemærke at Uwe er igang med at opbygge et fundament, der kommer grimme kampe indtil det sidder der, om et halvt til et helt år, men så bliver det vanvittigt godt.

Uden at hænge netop dit citat op på det så er næste kamp mod Horsens altså den kamp, som vi først og fremmest skal holde blikket stift rettet imod. Det er noget af en fuser at gå ind til de næste runder mod FCN, Silkeborg, osv., hvis vi ikke har røv nok i bukserne til at slå netop Horsens. Vi har leveret gode resultater mod FCM, formstærke Viborg samt på en ellers svær udebane i Odense, men hvis vi vil noget i toppen i år, skal vi slå Horsens næste gang.

Med vores fremgang en mente samt Horsens' sædvanlige "slå-først-Frede"-taktik skal vi frem og skabe kampen og samtidig undgå, at Horsens ødelægger den for os. Hvis/når vi har kriget en hård 1-0'er hjem fra fængselsbyen, ånder jeg lettet op og ser frem til de efterfølgende fem kampe i streg - ikke før.
Jeg er helt med. Spillerne og hele staben skal selvfølgelig altid give hele deres fokus til den næste kamp. De skal ikke fokusere på en kamp mod Silkeborg om flere uger. Og vi behøver måske heller ikke at drømme om top 3 længere, hvis vi løber ind i fem nederlag i træk fra nu af.

Men præmissen for den her øvelse er jo en anden. Det er en 'hvad nu hvis'-leg, hvor jeg forestiller mig, at vi kan ride videre på den nuværende bølge - og vinde over Horsens! Og hvis man spiller med på den præmis, så er det jo endnu mere interessant at vinde en 6-pointskamp mod Silkeborg (som vel lige nu er den hårdeste konkurrent til at følge med i toppen) end at vinde over Horsens, som sandsynligvis ikke klemmer sig med i top 6. Der er masser af muligheder for hurtigt at komme ned på jorden igen, men der er også forholdsvis gode chancer for, at de andre ikke kan slå hul på vores defensiv, og at det er os, der løber med pengene efter 11. runde.

Latest posts

Back