New posts

Kamptråd Superliga 23/24: Runde 21: SIF - AGF, søndag d. 10.03. kl 14.00

• Thread starter Thread starter Salling23
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 219
  • Views Views: Views 9K

Hvad ender kampen?

• Total voters
    49
  • Poll closed .
Kamptråd Superliga 23/24: Runde 21: SIF - AGF, søndag d. 10.03. kl 14.00
Men var det perfekt mulighed? At skifte Sauer ind efter 35 minutter ved stillingen 0-0 i et forår, hvor AGF ikke har fundet melodioen?

Ja da. Prøv noget nyt og andet. Offensiven fungerer ikke og når Uwe er hell bend på ikke at prøve en anden formation, så må det nødvendigvis være andre spillere. Flere spillere og Uwe selv håbede de nu kunne spille mere frit, så presset var mindre i går end på noget andet tidspunkt i sæsonen + det var mod en overkommelig modstander.

Eller er det bedre at køre ham ind med indskiftninger efter 60-70-80 minutter, som jo er standardudskiftningstidspunktet for offensiv spillere i AGF:

Men det gør Uwe ikke engang 🤷‍♀️

AGFs indskiftninger - og den manglende udskiftning af PM - handlede vel i høj grad om, at hvis man ikke kunne andet, så skulle man i hvert fald kunne forsvare sig på defensive dødbolde. (Det var så alligevel ved at gå galt, men)

Bør vi have større ambitioner? Ja for fanden. Men det er måske ikke lige tidspunktet at tage de store chancer, når ingen ting fungerer men man alligevel har kurs mod kalenderårets første sejr.

Men var det perfekt mulighed? At skifte Sauer ind efter 35 minutter ved stillingen 0-0 i et forår, hvor AGF ikke har fundet melodioen?

Eller er det bedre at køre ham ind med indskiftninger efter 60-70-80 minutter, som jo er standardudskiftningstidspunktet for offensiv spillere i AGF:
Ja da. Vi har hele tiden hørt sangen om at top-6 lige skal sikres og så kan vi spille mere frit. I det læser jeg også, at vi ikke nødvendigvis bare skal fortsætte i samme dødkedelige spor. Lige nu kører Uwe kampene som en robot og det er minimalt hvad der forsøges. Vi når næppe nogen medaljer i år, så det kunne være fint at få syn for, om vi kan regne med Sauer til næste sæson og om Bech eventuelt kan spille angriber.

Og min pointe er, at det ved vi reelt ikke, for Sauer har ikke fået en ærlig chance bortset fra en pokalkamp mod et 2. divisionshold, hvor han i øvrigt var blandt banens bedste. Jeg gentager gerne igen. Man kan ALTID finde undskyldninger for ikke at bruge talenter. I går var en af de situationer, hvor det blev tydeliggjort.

Det var en perfekt mulighed for at se Sauer an og om han er et bedre alternativ til Bech som Duelund erstatter eller sågar Anderson på længere sigt. Det spørgsmål fik blafrer stadig i vinden. Vi må håbe Bech finder noget form inden vi skal møde de 5 bedste hold over 10 kampe for Dueland kan vi næppe regne med og Sauer er stadig ?????

Det er meget muligt, Sauer ikke viser nok til træning, det harmonerer bare helt igennem elendigt med, at Uwe så sent som i januar bruger Sauer som argument for ikke at købe en offensiv spiller. Elendigt signal ikke at bruge ham i går.

Det meste af det du skriver her, har ikke noget at gøre med min pointe.

Jeg er enig i det generelle problem, men synes ikke, at Sauer ligner en spiller, der kan få sit gennembrud i AGF - også selvom vi har begrænset information, der mudrer billedet. At være den bedste mod anden division ændrer ikke på et lunkent billede i træningskampe og imod Superligamodstand.

Min pointe går på den enkelte spiller - ikke på tendensen. F.eks. havde jeg forventet at se Tobias Bach på banen i går.

Last edited:
Vi bliver i øvrigt nok også noget klogere omkring pokalkampene, hvor det er oplagt med mere rotation.

Hvis ikke Uwe bringer de unge reserver i spil i de omkringliggende Superligakampe, kan vi godt ligge det (individuelle) udviklingsperspektiv helt i graven.
Teoretisk set ja. Men vi spiller sidste runde i grundspillet på søndag, den 17. marts. Og derefter skal vi ikke spille igen før langfredag, den 29. marts i semifinalen mod FCN. Så vi sparer nok ikke spillere på søndag. Slutspillet starter så 2. påskedag og der kan der måske være behov for at skåne spillere. Jeg gætter dog på, at vi også kunne ske først at skulle spille om tirsdagen. Programmet er ikke lagt endnu.

Men ellers er det nok kampen i 2. runde af slutspillet, den 7. april, hvor det kan give mening at spare spillere. Igen - den kunne jo også ske at blive en fredagskamp den 5. april. Vi spiller efter planen returopgør mod FCN onsdag den 10. april.

Hele kalender for foråret kan i øvrigt ses nedenfor. Det er vildt nok, at hele slutspillet + europa-playoff (11 kampe) bliver afviklet i april og maj.

Hele kalender for foråret kan i øvrigt ses nedenfor. Det er vildt nok, at hele slutspillet + europa-playoff (11 kampe) bliver afviklet i april og maj.
Der skal godt nok krydses fingre for at sundhedsstaben får rettet op på skaderne og spillerne klar, så de kan nå i spilleform 🙏

Vi havde nok samme billede sidste år men der "slap" vi for alle skaderne til de fleste af spillerne blandt de 14-15 bedste. De er så til gengæld kommet i denne sæson og det hæmmer vores spil gevaldigt.

Enten er vi uheldige, har fået tilført de forkerte spillere eller også er der sket noget med sundshedsstaben/forholdene.

Off-topic, men det komprimerede fodboldforår løber stort set lige ud i et EM og derefter et OL.

Vi skal lige have overstået en landskampspause i marts, men når vi når til påskedagene, så er der altså et par gode sportsmåneder forude! (Alle kender joken om AGF i VM-år - måske skal vi snart tale mere om AGFs pokalhistorie i EM-år?)

Det meste af det du skriver her, har ikke noget at gøre med min pointe.

Nej, for min pointe er og bliver, vi simpelthen ikke ved, om Sauer er god nok til at blive skiftet ind efter 35 minutter, fordi han ikke har fået chancen. Vi diskuterer ud fra 2 forskellige præmisser.
Pointen med pokalkampen var lige præcis for at understrege at en kamp mod en 2. divisionsklub ikke kan bruges til ret meget (jeg understregede bare, at Sauer i konkurrence med 10 andre spillere var bedste mand eller tæt på) og de andre kampe han har fået, er minutterne så begrænset, at det heller ikke siger noget.
I går var en gylden mulighed men den forspildte Uwe.

Et alternativ til Uwes valg kunne have været at skifte Duelund med Bech og i halvlegen skifte PM med Sauer og flytte Beck op som 9er. Det ville have rystet posen for en vingeskudt offensiv.

Et alternativ til Uwes valg kunne have været at skifte Duelund med Bech og i halvlegen skifte PM med Sauer og flytte Beck op som 9er. Det ville have rystet posen for en vingeskudt offensiv.
Jeg tror ikke, at du kommer til at se Uwe lave sådan en udskiftning af PM, når vi ikke står i en situation, hvor vi har brug for at lave mål, paradoksalt nok. PM er nok den spidsangriber i superligaen, som har det vigtigste defensive aftryk.

• Like
Reactions: fsc
Beklager at jeg forventer en offensiv som ikke ligger i bunden på en perlerække af parametre og reelt set kun overgås af Hvidovre samlet set. Beklager at jeg havde forventet, Uwe havde rykket os mere offensivt.

Og hvorfor så ikke se på hvorfor vi ikke har rykket os..

Det er jo svært at træne relationer osv. Når havldelen af holdet konstant er skadet... Uwe sagde det endda selv op til den første kamp. At det langt fra var optimalt at have så mange ude med skade i opstarten.
spillede vi ikke ret fint offensivt sidste forår?

Måske jeg bare er typen der tror på tid og relationer.. For jeg er 95% sikker på at vi blvier bedre når vi rammer Maj.. Om det så er for sent, pas.

Bliver nok bare provokeret at det fokus på det negative, i stedet for også lige at vende det positive.

Det er svært ud fra nogle træningskampe, at vurdere det reelle niveau hos fx. Sauer, Bach, Beck og Anker. Vi har så trænerens ord for, at de alle er aktuelle og har niveauet, men vi mangler at se det omsat til praksis.
Jeg mener man ene og alene skal fokusere på pokalen og så bruge slutspillet som 10 træningskampe på bedste niveau, der kan opdrives.
Ikke blot for at teste de nævnte spillere i kampe, der betyder noget (i hvert fald for 4 af de 5 andre slutspilshold), men lige så meget for, at få gang i det spilsystem, som Uwe har sagt vi skal tilbage til.
Det meddelte han vi måtte opgive i løbet af efteråret pga. skadesituationen, hvilket var helt korrekt set. Han troede så selv på, at vi kunne praktisere det fra foråret, men der er det nok ikke helt gået som håbet på skadesfronten og han har selv udtalt, at vi må vente lidt endnu.
Det er så nu og gerne med reel spilletid til ovennævnte, så man kan få testet af om de så også holder det niveau, man mener.
Sommeropstarten er vældig kort og der er reelt ikke mulighed for, at afprøve eller ændre noget særligt, så det skal gøres nu i de 10 slutspilskampe og gerne også på søndag mod Hvidovre.
Vi kan ikke rigtig nå noget i SL-regi medmindre et par af de andre hold falder fuldstændig sammen, hvilket intet tyder på og man kan alligevel næppe få ild i øjnene på PM, NP, FT m.fl. ved at fortælle dem, at vi tager et long shot på 3. bronze.
Sats 100% på den pokal, hvor vi reelt (måske) har en mulighed og kom så i gang med at omlægge spillet og få prøvet de nævnte af, så vi står bedre rustet til 24/25-sæsonen starter.

Nej, for min pointe er og bliver, vi simpelthen ikke ved, om Sauer er god nok til at blive skiftet ind efter 35 minutter, fordi han ikke har fået chancen.

Jeg napper lige det her helt ude af kontekst.

For det første. Jeg er generelt helt enig med dig. Med de udtalelser, der er kommet, så forventer jeg også at se Sauer på banen. Og Bach iøvrigt.

Men vi må vel også stole på, at Uwe ved nok til at vurdere, om Sauer er den rigtige eller forkerte indskiftning i går.

En indskiftning for en AGF offensiv, der slider med det, efter en halv time er altså ikke nogen gave. Jo, hvis han forløser en masse. Men det gør han næppe ene mand, når det helt tydeligt var noget taktisk eller kollektivt, der ikke fungerede. Man skulle jo nærmest være Messi for at løfte offensiven i går. Og hvis man så havde indskiftet Sauer, så havde fortællingen i dag måske været, at man forspildte en offensiv indskiftning ved at satse på et talent, der ikke leverede.

Jeg kan sagtens forestille mig, at man gerne vil give Sauer en rolle, men at man også gerne vil give ham en start, hvor han ikke skal afgøre kampen. Altså en indskiftning med en halv time igen, hvor vi fører med to fx.

Jeg gætter på, vi får Sauer at se mod Hvidovre.

Nej, for min pointe er og bliver, vi simpelthen ikke ved, om Sauer er god nok til at blive skiftet ind efter 35 minutter, fordi han ikke har fået chancen.

Jeg napper lige det her helt ude af kontekst.

For det første. Jeg er generelt helt enig med dig. Med de udtalelser, der er kommet, så forventer jeg også at se Sauer på banen. Og Bach iøvrigt.

Men vi må vel også stole på, at Uwe ved nok til at vurdere, om Sauer er den rigtige eller forkerte indskiftning i går.

En indskiftning for en AGF offensiv, der slider med det, efter en halv time er altså ikke nogen gave. Jo, hvis han forløser en masse. Men det gør han næppe ene mand, når det helt tydeligt var noget taktisk eller kollektivt, der ikke fungerede. Man skulle jo nærmest være Messi for at løfte offensiven i går. Og hvis man så havde indskiftet Sauer, så havde fortællingen i dag måske været, at man forspildte en offensiv indskiftning ved at satse på et talent, der ikke leverede.

Jeg kan sagtens forestille mig, at man gerne vil give Sauer en rolle, men at man også gerne vil give ham en start, hvor han ikke skal afgøre kampen. Altså en indskiftning med en halv time igen, hvor vi fører med to fx.

Jeg gætter på, vi får Sauer at se mod Hvidovre.

eg tror ikke, at du kommer til at se Uwe lave sådan en udskiftning af PM, når vi ikke står i en situation, hvor vi har brug for at lave mål, paradoksalt nok. PM er nok den spidsangriber i superligaen, som har det vigtigste defensive aftryk.

Det er jeg helt enig i, vi ikke får at se men det er også en af grundene til min Uwe skepsis. Jeg skrev i efteråret, det var en catch 22 med PM, fordi på den ene side så er han imo en hæmsko rent spillemæssigt men på den anden side, er han eneste - efter Bech er holdt op - målscorer på banen.
Jeg savner bare at noget mod fra Uwe. Måske vi rent faktisk fik en bedre offensiv og dermed flere mål ved at bænke PM og få noget mere fart og bevægelighed - som at trække forsvaret - med en anden type 9er. *host, Tobias Bech.​
Og så bryder jeg mig ikke om den defensive tankegang, at bare fordi vi er foran, så tænkes der mere på at undgå mål imod fremfor at score mål nummer 2. Det er David om igen og det skuffer mig, især fordi Uwe da han blev ansat indikerede, heavy metal fodbold. Der er squ mere panfløjte end tunge guitar riffs over vores spil.​

Og det er så der min naivitet tror på at en fodbold kyndig træner, der ser knægten dag ud og dag ind, ved mere om han er klar til 60-70 min fra start.

Lad os endelig afslutte enhver diskussion med "træneren ved bedst" eller "sportschefen ved bedst" eller "direktøren ved bedst". Hell, lad os lukke forummet for de ansvarlige i AGF ved alligevel bedst og vi er kun idioter som ikke forstår noget som helst, ufejlbarlige som de er.

Jeg tror ikke, at du kommer til at se Uwe lave sådan en udskiftning af PM, når vi ikke står i en situation, hvor vi har brug for at lave mål, paradoksalt nok. PM er nok den spidsangriber i superligaen, som har det vigtigste defensive aftryk.
Og deri ligger en af de største problemer. At vi beholder en angriber på banen pga. hans vigtighed på defensive dødbolde. Det kan godt give mening i de allersidste minutter af en kamp, men sgu ikke lang tid før. PM's bevægelighed begrænser ham efterhånden til at være en dødboldspiller, og det siger en del om vores enormt pauvre offensiv.

Det er heldigt at Jacob Andersen ikke er et talent, for så var han da aldrig kommet på banen i går
Men han spiller jo fordi Uwe er max presset idet Akoto, Mølgaard og Knoester er skadet. Og samtidig vil han også hellere spille Beijmo ude af position, hvor han slet ikke er effektiv, end han vil give Anker chancen i forsvaret. Andersen spillere nærmere fordi Uwe ikke mener, han har andre alternativer. Men det kan selvfølgelig også være nødvendigt og det har ofte været indgangsvinklen for et talents gennembrud. Men det er da bestemt fint at Andersen får spilletid.

Back