Jeg er pikeret over min forklaring har 0 tommelfingre, mens 901s har, ikke 901, men dog langt flere.
Hvis gennemsnitslevealderen er 77 år, er det et blindt gennemsnit. Er man 50, stiger ens forventede levetid, fordi man ikke skal 'betale' for tidlige dødsfald, fx i trafikken. Er man kvinde er den endnu højere, fordi man generelt ikke skal 'betale' for mænd der ignorerer kroppens advarsler'. Lever man sundt og dyrker motion er den endnu højere, fordi man ikke (i samme grad) 'betaler' for livsstilsricisi.
Når en chance har lav xG er det udtryk for hvad alle tidligere afslutninger har leveret (eller en modelberegning af, hvad de burde levere). I det ligger en lang række afslutninger der ikke rammer målet og nogen der er ramt for blødt. Rammer man målet, skal man ikke 'betale' for alle svage afslutninger. Så kan måle en xG for kvalificerede afslutninger, der ligger langt højere.
Der er en xG variant tilgængelig, der måler xG på afslutningen i stedet for chancen. Den nævnes nogen gange, men generelt alt for sjældent.
Det kan også være man mener det ikke vil lykkes for James at ramme den lige så godt igen. Det vil være helt fair, men jeg synes ikke det var hvad der blev lagt op til.