New posts

Transfervindue Sommer 2026

• Thread starter Thread starter Martin Hansen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 12K
  • Views Views: Views 759K
Transfervindue Sommer 2026
Kent Madsen (Silkeborg) fremhæver CV som en man kan handle med, da han holder ord og derfor foretrækker man naturligvis det (det var så også bedste bud).

Punkt et, det var det bedste tilbud, punkt to, så kender vi folkene i AGF. Det var Carsten V. Jensen, der på vegne af AGF førte drøftelserne. Ham kender vi fra tidligere aftaler, og vi ved, han overholder dem – ikke at vi ikke tror på dem, vi har talt med ude i verden, men der var ikke den samme erfaring med.

McCowatt troede det skulle være udlandet men efter forhandlingerne med AGF gik i gang, tog det kun 2 døgn.

CV gider ikke bruge pengemangel som undskyldning
Men udmeldingen om regnskabet og forventningen om et minus er ikke noget, der har fyldt noget i rekrutteringsarbejdet for AGF's fodbolddirektør Carsten V. Jensen og hans stab eller påvirket beslutningerne undervejs.

- Jeg har [brug for] ikke nogen undskyldning for noget som helst. Jeg er glad for det vindue, vi har lavet. Jeg er glad for de spillere, vi har fået ind. Kig på listen af navne, siger Carsten V. Jensen.

Det, der flytter fodboldspillere, det er lønpakker. Det er jo ganske simpelt, der er ikke nogen grund til at skjule det. Transferkroner og lønpakker, det flytter fodboldspillere.

- Der har vi så heldigvis kunnet tiltrække en hel del dygtige spillere fra markedet.

Der er ingen tvivl om at AGF er igang med en kæmpe genopbygningsfase. Mesterskabet var den ultimative kulmination på mange års kontinuitet i holdet.

Det var faktisk uhørt at AGF i så lang tid kunne fastholde samme store stamme af spillere. Og det er urealistisk at tro man kunne fortsætte.

Man kunne godt have gjort det mere glidende, men man valgte jo at køre linen ud med truppen i seneste sæson - og det gav fuld plade må man sige!

Nu skal et nyt hold bygges op og det er skide svært, når man ikke er den mest købestærke klub.

Og angående 9er så har FCK også fortsat Corner på toppen, der så selvfølgelig blev skadet i går. Så de kan jo heller ikke bare gøre som de vil i markedet.

Det der gav GF mesterskabet var en rutineret stamme - og derfor synes jeg købene af McCowatt af Gretarson giver fin mening ift. at få noget soliditet ind i holdet.
Nu skal man også passe på med at få det til at lyde, som om vi starter helt forfra. Klubben har jo bevidst holdt på spillere som Arnstad, Bech og Links, som der ret sikkert har været gode bud på. Vores primære problem i starten af denne sæson er jo, at udover de 3 spillere vi har mistet, også har haft vigtige spillere skadet. Vi ville jo sådan set stadig kunne stille med et hold der meget ligner det vi sendte på banen i mesterskabssæsonen, når skaderne er overstået:

------------- Hansen
------Rösler - Tingager - Kahl
Carstensen - Knudsen - Yakob - Links
------- Bech ------------Arnstad
-------------- Serra

Dette hold kan vi imidlertid forstærke med Hedenstad, Gretarsson (måske), Emmery, McCowatt og Bogere - og selvom vi havde beholdt Dalsgaard og Mortensen (begge 37 år), så ville de jo også blive marginalspillere på dette års optimale start-11. Jeg synes faktisk at det er lidt vildt, at vi kun har mistet én (forventet) markant spiller op til den her sæson. Og misforstå så ikke, at jeg selvfølgelig rigtig gerne ville have haft Dalsgaard og Mortensen med her i de to første måneder af denne sæson.

Starten på sæsonen er blevet smadret af, at vores forsvar ikke stod klar i preseason. Havde vi fået hentet Rösler og Gretarson for to måneder siden, tror jeg at vi havde været et bedre sted, i hvert fald i superligaen. Og inden nogen skriger at Gretarsson sikkert ikke var mulig (ifølge ham selv spurgte vi først sent på ham), så burde det simpelthen ikke have været umuligt at finde en anden på det niveau (mit gæt). Jeg tror desværre at der gik en smule "konen i muddergrøften" for CV på nogle transfers denne sommer, hvor han (egentlig prisværdigt) fik sat barren højt, men dermed også missede noget andet tidligt, som var mindst på højde med det vi endte med. Og nej, læs ikke dette som fakta, men som min oplevelse af vinduet. Og jeg forstår faktisk også godt CV.

da først jeg hørte om interessen, blev jeg virkelig spændt. Alle ved, at AGF er en stor klub med en stor historie, så jeg vil se, hvor det kan føre mig hen, siger Daniel Gretarsson.

Kan vi blive enig om, hvis CV ikke henter Højer i dag, hvilket jeg håber han ikke gør, så stopper I med at skrive om Højer. Han har været her og var god for os, men tiden er løbet fra ham
Så længe Højer er transferfri slipper du nok ikke for debatten. Vi kan hente ham når som helst.

Sportsligt har vi reelt smidt sæsonen nu. Ved godt, at nogen vil sige, at det da er alt for tidligt, men hvis FCK vinder, så har vi 12 point om til en 5. plads, der MÅSKE giver europæisk kvalifikation. I skrivende stund har vi 9 point op. Vi kan måske godt nå top-6, men vil i så fald nok heller ikke kravle længere op.
Som vi så med FCN i foråret, så kan man rykke virkelig meget i et slutspil, med alle de indbyrdes kampe. Vi så også FCM hente vores kæmpe forspring på bare en uge. Og nr. 5 i slutspillet laver sikkert ikke ret mange point.
Bortset fra det, skulle vi misse top-6, så er der stadig 10 kampe til at sikre en 7. plads for at få en kamp mod nr. 5 om Europa. Det vil bare være trist at indvi det nye stadion i et nedrykningsspil.

lige pt. er der ufattelig god dækning. Det er jo lige før, at man kan gætte på vi har forberedt os til kommende salg.
McCowatt til 15 millioner, Anderson til 10 millioner og Jørgensen til 5 millioner. Var det virkelig ikke muligt, sat nøjes med 2?
Jeg synes bestemt også at det ligner at vi forbereder os på et salg af en 10'er-profil inden længe, f.eks. til vinter. Det vil også give god mening. Det skal i øvrigt nævnes, at Tyrkiet og Portugal først lukker i aften... Tjekkiet, Polen, Schweiz m.fl. først i næste uge.

CV bygger mesterskabs hold, det har han bevist mange gange efterhånden, han har demonstreret evnen med store hold og en klub med dybe lommer, men også med hold hvor lommerne er knap så dybe. Det er fint en fan fra en klub mener han er middelmådig, men du vinder ikke 11 mesterskaber på 20 år, uden at kunne et eller andet.
Nu lad os se om han rent faktisk også gør det. Langt størstedelen af det hold der vandt sidste år har han jo ikke bygget, men han havde selvfølgelig en stor andel. Det er nu vi skal se om han kan bygge mesterskabshold. Det er nu mere eller mindre hans trup, og hvis han skal have det prædikat her, så skal han skabe en trup der kan blande sig i de kommende år. Det har jeg svært ved at se, for han har ikke gjort os bedre. Tværtimod er vi gået tilbage fra sidste sæson. Men han skal stå sin prøve nu.

Vi skal også huske på, at sidste sæson var en ekstrem outlier og at vi på ingen måde med vores nuværende økonomi kan regne med at spille med om mesterskabet.

Så vores forventninger er nok blevet skruer unaturligt op.

Set over en 5 årig periode er vi stadig på rette vej - sidste sæson var en unaturlig positiv afvigelse fra den ellers meget lineære udvikling. Denne sæson er så en unaturlig afvigelse i negativ retning indtil videre.

Vi skal også huske på, at sidste sæson var en ekstrem outlier og at vi på ingen måde med vores nuværende økonomi kan regne med at spille med om mesterskabet.

Så vores forventninger er nok blevet skruer unaturligt op.

Set over en 5 årig periode er vi stadig på rette vej - sidste sæson var en unaturlig positiv afvigelse fra den ellers meget lineære udvikling. Denne sæson er så en unaturlig afvigelse i negativ retning indtil videre.
Der var ikke mange der snakkede om at vi skulle kæmpe om mesterskabet igen, men at vi i det mindste kan forvente at vi kan være i kampen om top-4. Det kan selvfølgelig nås endnu, men det ser sort ud.

Det har jo været en lang jammerdal, så måske Brøndby ligesom AGF, ligger under et stort forventningspres, som de færreste sportschefer er i stand til at løfte?

Det hjælper heller ikke, BIF har Oscar aka Jan Bech som ville have spillere, hans netværk kendte, spillere som intet havde at gøre i en klub som BIF.

CV har givetvis lavet fejl i BIF men BIF fans fremstiller ham som inkompetent og de fremhæver igen og igen klausulen i Kvistgaardens kontrakt uden overhovedet reflektere over, om det var et krav fra Kvistgaardens side for at forlænge.

CV har været sportsdirektør i FCN, FCK, BIF og AGF, der sidder edermame en del inkompetente ledere i alle de rigeste klubber - minus FCM - siden de har ansat ham

Der var ikke mange der snakkede om at vi skulle kæmpe om mesterskabet igen, men at vi i det mindste kan forvente at vi kan være i kampen om top-4. Det kan selvfølgelig nås endnu, men det ser sort ud.

Klart og enig. Men der har de europæiske kampe virkelig kostet - og særligt skaden til Big Ting som også delvist kan føres tilbage til overbelastning og det at man tog en chance med ham.

Uden europæiske kampe havde vi haft flere point, og AGF var nok bare ikke klar til 6 ekstra benhårde kampe oveni. Havde nok været noget andet hvis man havde spillet ren Conf League og fx mødt elendige hold som Bohemians mv.

Vi mangler kontrafaktiske scenarier. Har CV ført SGF gennem vinduet med det bedste udfald man kunne opnå, eller har han fulgt den strategi der ville give størst forventet afkast, hvis man måler sandsynligheder før vinduet startede. Eller var der bedre alternativer?

Jeg er utilfreds og jeg er ikke overbevist om at CV leverede den bedste tilgang. Men jeg er usikker.
Vi har i hvert fald for lidt viden til ikke at være usikre. Det gælder både ift strategien og udførelsen af den. CV må have meget indflydelse på hvilken strategi der er lagt, men der er også noget overordnet der bliver aftalt med bestyrelsen og den øvrige direktion. Der forekommer at være noget med timeglasmodel og fokus på skandinaviske spillere, eller spillere med kendskab til ligaen, og egne talenter inklusiv El Cambio, der passer med de spillere vi har hentet og i øvrigt også med et par af dem, der var rygter om, som vi ikke hentede.

Når du skriver at der er spillere som “klubben selv kunne finde,” tænker ja, selvfølgelig, sådan skulle det da gerne være, det er da ikke CV selv der sidder og finder spillerne. Jeg tror det er en misforståelse af hans rolle. Hvis han skulle finde frem til potentielle nye spillere, er det klart vi har et meget lille udvalg at vælge imellem, men udover at han selvfølgelig godt kan have et kendskab til en spiller, må det mere være noget med at se overordnet på hvad holdet mangler og så beder andre kigge efter muligheder, eller kigge nærmere på noget interessant der dukker op i scoutingen.

Jeg er utilfreds med at man ikke fandt en angriber. Det opfattede jeg som en opgave de havde sat sig selv og så må det kunne kritiseres at det ikke lykkes, også selvom man kan være enig i ikke at tage ret megen risiko og derfor helt undlade at handle. Jeg tror vi bliver ret glad for Gretarsson, men han kan sagtens være en løsning man fandt fordi noget endnu bedre ikke lykkedes. Det mener jeg også kan være stærkt arbejde fordi det andet altid er lidt usikkert, selvom forventningerne til hvad man henter stiger med den tid man ofrer på at vente på dem. Lykkes de der særlige, sene muligheder aldrig, er det selvfølgelig også problematisk.

Jeg ved ikke helt hvor jeg lægger McCowatt. Han er måske lidt en late bloomer, da han jo har været omkring førstedivision og kun har et par sæsoner i Silkeborg, til gengæld var han vel deres største profil og det overraskede mig faktisk at vi kunne hente ham. Ham skal vi også nok blive glad for og der er et par af de andre midtbanespillere der står langt fremme på affyringsrampen.

Klart og enig. Men der har de europæiske kampe virkelig kostet - og særligt skaden til Big Ting som også delvist kan føres tilbage til overbelastning og det at man tog en chance med ham.

Uden europæiske kampe havde vi haft flere point, og AGF var nok bare ikke klar til 6 ekstra benhårde kampe oveni. Havde nok været noget andet hvis man havde spillet ren Conf League og fx mødt elendige hold som Bohemians mv.

Nemlig - der er en grund til andre klubber siger, at man skal lære at håndtere Europæiske kampe.

I hvert fald med de modstandere vi mødte som var nogenlunde hårde match. Kunne vi bare have mødt et par hold fra en mindre liga og til sidst et dobbeltopgør mod en hård modstander, så havde det nok været nemmere. Nu blev det i stedet 3 hårde dobbeltopgør og det har nok kostet. Men jeg tænker samtidig det har været lærerigt for både spillere og klub.

Det har primært kostet at vi ikke har haft en trup til at håndtere de mange kampe. Det er ganske tydeligt. Skader er en del af spillet og noget man må påregne. Sidste sæson var vi relativt heldige, men også begunstiget af at vi kun spillede én kamp om ugen, så vi kunne håndtere når Tingager var ude i længere tid eller NP og Solbakken røg ud. Det har vi slet ikke kunne håndtere de sidste to måneder. Jeg har fuld forståelse for, at man ikke bare lige bygger en trup til at håndtere det på en måned og er klar midt juli. Men det lidt kritisk at man indtil sidste transferdag kun har 1 rigtig leder i forsvaret, som i øvrigt er skadet i længere tid, og at man slutter vinduet med Serra, Bogere og Tchamche som angrebet.

CV skulle ikke have sagt at vi vil forbedre holdet og være klar til sæsonstart. Det burde han være for garvet til. Det var mega dumt sagt. Den opgave har han slet ikke kunne løfte, så det er fair nok at han bliver holdt til ansvar for det. Både af fansene og forhåbentlig også af en undrende bestyrelse. Bestyrelsesformanden ser jo også lidt dum ud i den her sammenhæng, for der var næsten ikke grænser for ambitionerne forud for sommeren, hvis jeg da husker den podcast han var med i korrekt. CV er trods alt sportsdirektør, så selvom han nu prøver at tørre kritikken lidt af på andre omkring ham også, så er det hans ansvar og ledelse. Sådan noget skal han slet ikke sige. Han skal være bredskuldret nok til at erkende sit ansvar som direktør. Det er jeg faktisk lidt skuffet over han ikke kan. Det er altså ikke vildt gode lederegenskaber. Del rosen med staben når man vinder mesterskabet, men vær mand nok til at tage kritikken, når rekrutteringen er åbenlys mangelfuld.

Nemlig - der er en grund til andre klubber siger, at man skal lære at håndtere Europæiske kampe.

I hvert fald med de modstandere vi mødte som var nogenlunde hårde match. Kunne vi bare have mødt et par hold fra en mindre liga og til sidst et dobbeltopgør mod en hård modstander, så havde det nok været nemmere. Nu blev det i stedet 3 hårde dobbeltopgør og det har nok kostet. Men jeg tænker samtidig det har været lærerigt for både spillere og klub.
Debatten havde nok også set anderledes ud, hvis vi havde fået de tre point mere mod Viborg og OB (uafgjort i Viborg og sejr md OB), som vi havde spil og chancer til. Så havde vi hængt lige i hælene på top 6 og det havde været en ganske ok. start for et hold, der var ramt af skader og et hårdt program. Nu gik marginalerne imod os i de kampe og ser det hele lidt værre ud end det nok egentligt er. I hvert fald er det ikke noget stort chok, at vi taber til FCM.

Men at se os være 10 point efter 5.pladsen efter runde 6 - er tough... Uanset hvordan man vender og drejer det.

Eneste formidlende omstændighed er, at der "kun er 4 point til 6.pladsen" som er målet for grundspillet. Men det er allerede ved at være der, hvor 6.pladsen også er max man kan opnå for sæsonen - er følelsen - selvom det ikke er skrevet i sten endnu.

Men at se os være 10 point efter 5.pladsen efter runde 6 - er tough... Uanset hvordan man vender og drejer det.

Eneste formidlende omstændighed er, at der "kun er 4 point til 6.pladsen" som er målet for grundspillet. Men det er allerede ved at være der, hvor 6.pladsen også er max man kan opnå for sæsonen - er følelsen - selvom det ikke er skrevet i sten endnu.
Målet herfra må næsten være, at spille nogelunde lige op med top 5 resten af grundspillet.
Så skal vi nok slutte på 6. pladsen, og så må vi se, om det er muligt at hente nogen point ind på dem i slutspillet.

Nu skal man også passe på med at få det til at lyde, som om vi starter helt forfra. Klubben har jo bevidst holdt på spillere som Arnstad, Bech og Links, som der ret sikkert har været gode bud på. Vores primære problem i starten af denne sæson er jo, at udover de 3 spillere vi har mistet, også har haft vigtige spillere skadet.
Jeg bider lidt i dit gode indlæg.

Jeg tror ikke der var den store interesse fra udlandet. Bech var nok blevet solgt, hvis der havde været et bud. Links takkede åbenbart selv nej til at skifte. Hvis der var blevet budt €10m for Arnstad, havde man solgt.

Jeg synes lidt der er fornemmelse af at starte forfra, og så er der tilbøjelighed til - ikke fra dig - nærmest at være fornærmet over skaderne. Som om AGF altid skal kunne spolle med smal trup nærmest uden skader og karantæner.

Men der er en vis kontinuitet, og uden skader kunne man stille en fornuftig 11'er.

Starten på sæsonen er blevet smadret af, at vores forsvar ikke stod klar i preseason. Havde vi fået hentet Rösler og Gretarson for to måneder siden, tror jeg at vi havde været et bedre sted, i hvert fald i superligaen.
Meget enig. Man skulle omkring Jensen-Abbew og Callø blev skadet tidligt. Det havde også hjulpet i Baku.

Og inden nogen skriger at Gretarsson sikkert ikke var mulig (ifølge ham selv spurgte vi først sent på ham), så burde det simpelthen ikke have været umuligt at finde en anden på det niveau (mit gæt). Jeg tror desværre at der gik en smule "konen i muddergrøften" for CV på nogle transfers denne sommer, hvor han (egentlig prisværdigt) fik sat barren højt, men dermed også missede noget andet tidligt, som var mindst på højde med det vi endte med. Og nej, læs ikke dette som fakta, men som min oplevelse af vinduet. Og jeg forstår faktisk også godt CV.

Jeg synes ikke CV kan spille den på den måde han gør.

1) Melde ud, at dem man henter åbenlyst skal hæve niveauet.
2) Hente en række, der ikke åbenlyst hæver niveauet
3) Forklare at økonomien var en stor begrænsning og markedet svært
4) Nu sige, at økonomen ikke er en undskyldning, men en forklaring og være tilfreds med vinduet.

Konen i muddergrøften er købt herfra.

Jeg synes alle de nye ser fornuftige ud, enkeltvis. De kom bare for sent, og så havde man pustet forventningerne ret meget op.

Jeg har fuld forståelse for, at man ikke bare lige bygger en trup til at håndtere det på en måned og er klar midt juli. Men det lidt kritisk at man indtil sidste transferdag kun har 1 rigtig leder i forsvaret, som i øvrigt er skadet i længere tid, og at man slutter vinduet med Serra, Bogere og Tchamche som angrebet.

Du må lige bestemme dig, vil du udvise forståelse eller vil du kritisere. Man ikke begge dele. Efter at have læst ca. 200 indlæg, så hælder jeg til at du er mest til det sidste. :)

Du må lige bestemme dig, vil du udvise forståelse eller vil du kritisere. Man ikke begge dele. Efter at have læst ca. 200 indlæg, så hælder jeg til at du er mest til det sidste. :)

Alting er ikke så sort/hvidt. Jeg kan godt have forståelse for hvad der er foregået og samtidig have masser berettiget kritik. At forstå er ikke det samme som at godkende eller acceptere eller sympatisere. Man kan endda sige, at kritik uden forståelse er det samme som at skyde i blinde.

Det er fuldstændig vanvittigt at de forsvarende mestre taber næsten to point pr runde til top fem.

Selvfølgelig kan både tabet af Beijmo og Dalsgaard (og til dels Mortensen) og det hårde kampprogram på grund af europæiske kampe forklare noget af det (jeg tror dog, som skrevet her, at problemet ligger et helt andet sted), men så falder også det tilbage på JP/CV: for enten har CV ikke udvist rettidig omhu og forstærket holdet på forhånd eller også har JP ikke indset hvor slemt det stod til og har stillet krav og råbt op (internt).
Det er jo fair nok at vi ikke rammer hverken CL eller EL (så gode er vi slet ikke, selvom chancen måske reelt var større end forventet), men ansvaret for at holdet falder så meget fra hinanden så hurtigt, ligger hos de to herrer, dog med en ansvarsfordeling som man rimeligvis kun som insider har en realistisk chance for at vurdere.

Det betyder ikke at nogen skal fyres, men der er ingen tvivl om at nogen skylder og nogen skal rette op. Vinduet er lukket og der er ikke så meget mere at sige til det; vi har hvad vi har og der kan evalueres på det til vinter ... med mindre vi fortsætter med ikke at vinde, for så skal evalueringshammeren nok svinges inden da.

Latest posts

D
Replies
776
Views
52K
Back