New posts

Transfervindue Sommer 2026

• Thread starter Thread starter Martin Hansen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 9K
  • Views Views: Views 603K
Transfervindue Sommer 2026
Tilbage i 2011 startede jeg på HHX i en team Danmark/ESAA klasse, hvor der var 17 elever fra AGF'S U19 hold. Ud af de 17 var det kun Jønsson og Mikkel Qvist(flere år efter fordi Bo Henriksen blev forelsket i hans indkast i en pokalkamp mod Lysing)
De resterende fik ikke en karriere indenfor fodbold. Jeg ved ikke om det er det samme i dag, men hvis succesraten er omkring 10% på U19 kan det umuligt være god forberedelse til superligaen.
Jeg tror succesrationen er større i dag. Om ikke andet hvor de ender bagefter. Trenskow, Ihler osv. men også andre rundt omkring.

Jeg tror kampe, om det så er U19 eller Superliga er vigtigt. Sidde på bænken, spille i ikke sammenspillede forsvar osv har den modsatte effekt.

Viborg og Randers producerede masser af talenter uden endda at være i U19 ligaen.

Det er virkelig et spændende sommer vindue...

Vi kan gå i tre retninger:

- Have tiltro til alle de unge talenter som vi allerede har i truppen. Men nok også sætte ambitionerne en del lavere i så fald. Måske ikke engang top 6
- Hente et par erfarne spillere i samme klasse som normalt
- Forstærke os væsentligt

Jeg mangler en udmeldelse omkring vores ambitionsniveau? Skal vi stadigvæk lægge på?

Det er utopi i min bog at tro at vi kommer op på samme niveau som sidste år (ikke placeringsmæssigt men styrkemæssigt). Det skyldes at vi i år gennemgår en større trup udskiftning af stammen som vi har haft i nærmest 5 år... Det er en uhørt kontinuitet som viste sig at give potte.

Men jeg er også helt fin med mindre. Jeg kan sagtens tage en mellemsæson for derefter at træde et skridt op næste år med det rigtige mix af unge og gamle. Jeg vil næsten påstå at vi ikke kan nå at redde det efterslæb som truppen har... Det tager min. et par mdr før at start 11 er på plads. Det er absurd ærgeligt at vi står i denne her situation hvor vi kunne storme ind på den europæiske scene men på den anden side meget svært at kritisere at vi skulle have gjort noget andet sidste år når det gav et mesterskab som vi alle har hungret efter. Men det er et paradoks

Vi er AGF, som skal gøre det så godt som muligt i SL og Europa. Og så er vi tilfældigvis også Danmarksmestre i denne sæson.
Det er utopi i min bog at tro at vi kommer op på samme niveau som sidste år (ikke placeringsmæssigt men styrkemæssigt). Det skyldes at vi i år gennemgår en større trup udskiftning af stammen som vi har haft i nærmest 5 år... Det er en uhørt kontinuitet som viste sig at give potte.

Men jeg er også helt fin med mindre. Jeg kan sagtens tage en mellemsæson for derefter at træde et skridt op næste år med det rigtige mix af unge og gamle. Jeg vil næsten påstå at vi ikke kan nå at redde det efterslæb som truppen har... Det tager min. et par mdr før at start 11 er på plads. Det er absurd ærgeligt at vi står i denne her situation hvor vi kunne storme ind på den europæiske scene men på den anden side meget svært at kritisere at vi skulle have gjort noget andet sidste år når det gav et mesterskab som vi alle har hungret efter. Men det er et paradoks
Jeg har slået de to sammen. 'Så godt som muligt' og 'mellemsæson' kan sagtens betyde ca det samme.

For mit vedkommende ser jeg top-3 som noget AGF skal aspirere mod hver sæson, og når man 3. Pladsen er der så godt som man kan håbe, med det økonomiske fundament man står på.

I år ligner FCK/M/N og Brøndby seriøse contenders. Det kan sagtens ændre sig, men det indikerer at en 5. Plads kan være as good as it gets.

Det er normalt at få en mellemsæson efter et overpræsteret mesterskab. Men for AGF gælder at...

1) man holder på profilerne
2) man øger det sportslige budget betragteligt

Det rimer ikke på Herfølge, AaB eller Masterclass-BIF. Det rimer på seriøst fokus på at etablere sig i toppen.

Ved at kage i det i denne sæson (siger ikke det sker) tager man chancen for gruppespil (begrænset pga udsendet og i bedste fald EL via pokal) væk og lægger den i stedet hos BIF, der er den væsentligste konkurrent de kommende par år. Til sommer skal man formentlig sælge Emmery og Bogere. De står skarpere på et tophold, og AGF står bedre når man har store sportslige mål i horisonten.

Det er ikke game over med en mellemsæson. Det giver mulighed for at spille holdet samme - på samme måde som hvis AGF ligger i toppen, i øvrigt - men ved brug af flere unge spillere.

Når man står i sommerpausen om et år er det bare svært at skrue op. AGF står jonlavt i fødekæden, og lavere uden status som tophold og europæisk. Så man kan glemme alt om forstærkning på Rösler-niveau, de gider ikke AGF (det er sat på spidsen fra min side og ikke noget jeg mener, men den naturlige konsekvens af mange indlæg i transfer-debatten).

Det er virkelig et spændende sommer vindue...

Vi kan gå i tre retninger:

- Have tiltro til alle de unge talenter som vi allerede har i truppen. Men nok også sætte ambitionerne en del lavere i så fald. Måske ikke engang top 6
- Hente et par erfarne spillere i samme klasse som normalt
- Forstærke os væsentligt

Jeg mangler en udmeldelse omkring vores ambitionsniveau? Skal vi stadigvæk lægge på?

Det første scenarie giver ikke rigtig mening i forhold til det klubben udtaler. Hvor sympatisk det end lyder.

Klubben taler om markant stigning i sportslig budget. Spillere der endnu ikke vil AGF, uanset hvor mange penge vi vifter med.

Klubben taler spillere der skal forstærke start-11 ikke bredden

Det peger i retning noget der minder om din 3’er.

Jeg har slået de to sammen. 'Så godt som muligt' og 'mellemsæson' kan sagtens betyde ca det samme.

For mit vedkommende ser jeg top-3 som noget AGF skal aspirere mod hver sæson, og når man 3. Pladsen er der så godt som man kan håbe, med det økonomiske fundament man står på.

I år ligner FCK/M/N og Brøndby seriøse contenders. Det kan sagtens ændre sig, men det indikerer at en 5. Plads kan være as good as it gets.

Det er normalt at få en mellemsæson efter et overpræsteret mesterskab. Men for AGF gælder at...

1) man holder på profilerne
2) man øger det sportslige budget betragteligt

Det rimer ikke på Herfølge, AaB eller Masterclass-BIF. Det rimer på seriøst fokus på at etablere sig i toppen.

Ved at kage i det i denne sæson (siger ikke det sker) tager man chancen for gruppespil (begrænset pga udsendet og i bedste fald EL via pokal) væk og lægger den i stedet hos BIF, der er den væsentligste konkurrent de kommende par år. Til sommer skal man formentlig sælge Emmery og Bogere. De står skarpere på et tophold, og AGF står bedre når man har store sportslige mål i horisonten.

Det er ikke game over med en mellemsæson. Det giver mulighed for at spille holdet samme - på samme måde som hvis AGF ligger i toppen, i øvrigt - men ved brug af flere unge spillere.

Når man står i sommerpausen om et år er det bare svært at skrue op. AGF står jonlavt i fødekæden, og lavere uden status som tophold og europæisk. Så man kan glemme alt om forstærkning på Rösler-niveau, de gider ikke AGF (det er sat på spidsen fra min side og ikke noget jeg mener, men den naturlige konsekvens af mange indlæg i transfer-debatten).
Jeg tager anyday en 5. plads i år og dermed mulighed for Europa igen næste sommer.

Vores budget tilsiger en 5. plads. Efter et overraskende mesterskab viser historikken, at den næste sæson er svær (lex AaB og Brøndby).

Oveni har vi mistet to bærende profiler og døjer med skader på tilbageværende profiler. Vores vildt stærke defensive fundament med Beijmo og Dalsgaard er væk.

Og vi skal lære at spille i Europa. Det lyder banalt, men historikken viser, at det er meget svært at knække den kode. Jeg har svært ved at forstå at vi skulle kunne lære det hurtigere end andre professionelle klubber (lex FCM).

Udfordringen er oveni, at FCN nu topper deres hold (nå til enden af en cyklus) og forsøger at vinde noget. Mens Brøndby for en gangs skyld træffer fornuftige beslutninger, og de skal ikke spille europæisk modsat deres fire konkurrencer blandt top 5. FCM og FCK gider jeg slet ikke forholde mig til i stillingen.

Jeg synes helt generelt (absolut ikke møntet på dig), at der blandt fans er en forventning om at kan forlænge sidste sæson med brædder ind i den næste. Sidste sæson var bare en helt vild outlier.

Med hensyn til at udmelde sæsonens ambitioner, så var JP klar i spyttet fredag aften. Vi skal i top 6, og så må vi se hvad vi kan udrette i slutspillet.

Kan vi få sammenspillet noget nyt her i efteråret og sandsynligvis være ude af Europa efter marts (håber det ikke, men tror det), så tror jeg med hypen af nyt stadion, at vi vil kunne lave et fornuftigt slutspil, og så ser vi hvor vi ender.

Jeg tager anyday en 5. plads i år og dermed mulighed for Europa igen næste sommer.

Der er vel CL til 1 og 2, CoL til nr 3, bastardkamp til no 4 og EL til pokalvindere?

Så kan man slå ud med armene og konstatere at det med ambitioner er noget for andre. Vi spiller med (langt flere) unge spillere, og måske får vi en bastardkamp, hvis vi er heldige med pokalvindere.

Hvis vi tager udgangspunkt i de 80 mio CV forsøgte at få lov til at bekræfte i samtalen med Bruchman, og en stigning på mindre end et gruppespil - 20 mio. /25% stigning, eller 30 mio. / 33% stigning.

Måske er jeg bare urealistisk, men en 5. plads er skuffende i min bog.

Der er vel CL til 1 og 2, CoL til nr 3, bastardkamp til no 4 og EL til pokalvindere?

Så kan man slå ud med armene og konstatere at det med ambitioner er noget for andre. Vi spiller med (langt flere) unge spillere, og måske får vi en bastardkamp, hvis vi er heldige med pokalvindere.

Hvis vi tager udgangspunkt i de 80 mio CV forsøgte at få lov til at bekræfte i samtalen med Bruchman, og en stigning på mindre end et gruppespil - 20 mio. /25% stigning, eller 30 mio. / 33% stigning.

Jeg synes de 80 millioner lyst lavt.

Vi har personaleudgifter for omkring 130 millioner. Dertil afskrivninger.

Det kan ikke passe mere end 50% af personaleomkostningerne går til andet end førsteholdet

Jeg ved ikke om det er skuffende, og måske er det endda realistisk.

Men budget er ikke alt.

Jeg gætter på, at FCM i det stille går og håber på de kan vinde guld. Selvom deres budget så langt fra tilsiger det.

Det lyder til du tager rigtig mange af FCNs udgifter med til førsteholdet, og hvis det er tilfældet er de nok også over Brøndby. Jeg tror også Brøndby har ambitioner om medaljer.

Budget er 60, måske op mod 70% af slutplaceringen. Ikke alt.

Jeg har svært ved at se andre end en af de fem største klubber vinde pokalen.
Og dermed bliver bastardkampen mellem nummer 5 og 7.

Dejligt vi lægger på. Men det gør de andre også.

Personligt kan jeg ikke blive skuffet over en slutplacering der matcher placering i sportsligt budget.

Især ikke efter bærende afgange og skader samtidigt med at vi skal spille 12 kampe mere i efteråret.

Jeg har svært ved at se andre end en af de fem største klubber vinde pokalen.
Og dermed bliver bastardkampen mellem nummer 5 og 7.

Dejligt vi lægger på. Men det gør de andre også.

Personligt kan jeg ikke blive skuffet over en slutplacering der matcher placering i sportsligt budget.

Især ikke efter bærende afgange og skader samtidigt med at vi skal spille 12 kampe mere i efteråret.
Ok.

Betyder det også - i dine øjne, at AGF skal prioritere spilletid til talenterne og holde igen på transfermarkedet, fordi why bother, pg for at holde krudtet tørt til sommerpausen 26/27, fordi man der vil satse på sportslig succes, der i givet fald vil kræve overpræstation ift sportsligt budget - men så har fordelen af at alle klubberne med større budget laver penge i europa og derfor måske er lettere at overhale?

Eller er vi enig i at der skal vollgas på forsøget, også i år. Dvs fokus på resultaterne og på mere fokuseret spilletid til de unge? Og så bare uenige i, hvad man kan forvente at opnå med den tilgang (reelt svarende til én placering)

Ren spekulation fra min side nedenfor:

En OB-fan på bold.dk:
"Det er lidt en offentligt kendt hemmelighed at Grot ikke gider at spille for OB."

Kunne man forestille sig, at vi køber Grot fri af OB ?

Han havde en god tid i Viborg, mens JP var assistent der, og det ligner at de stadig har god kemi (billeder efter kampene sidste år mod OB).

Grot ville for mig passe super godt ind både i niveau og spillestil hos os.

En OB-fan på bold.dk:
"Det er lidt en offentligt kendt hemmelighed at Grot ikke gider at spille for OB."

Han havde en god tid i Viborg, mens JP var assistent der, og det ligner at de stadig har god kemi (billeder efter kampene sidste år mod OB).

Kunne godt give mening.

Ok.

Betyder det også - i dine øjne, at AGF skal prioritere spilletid til talenterne og holde igen på transfermarkedet, fordi why bother, pg for at holde krudtet tørt til sommerpausen 26/27, fordi man der vil satse på sportslig succes, der i givet fald vil kræve overpræstation ift sportsligt budget - men så har fordelen af at alle klubberne med større budget laver penge i europa og derfor måske er lettere at overhale?

Eller er vi enig i at der skal vollgas på forsøget, også i år. Dvs fokus på resultaterne og på mere fokuseret spilletid til de unge? Og så bare uenige i, hvad man kan forvente at opnå med den tilgang (reelt svarende til én placering)

Men investering i truppen denne sommer er vel heller ikke en garanti for øjeblikkelig sportslig succes - især når vi ikke har økonomien til en Billing eller Elyounoussi transfer, der måske kunne gøre det.

Måske vi skal acceptere at holdet i år skal lære hinanden og konceptet at kende, så vi kan være rigtig konkurrencedygtige næste år. Vi så jo sidste år, hvad et sammenspillet hold kan udrette!

Men det er måske mig, som er for uambitiøs på holdets vegne.

En OB-fan på bold.dk:

For et halvt eller helt år siden ja, men jeg er lidt mere lunken ved tanken nu. Dog vil det nok være en opgradering på Serra og mere erfaren end Bogere.

Måske et lidt besynderligt take..
Omkring 20 millioner for conference league og at gå hele vejen og vinde svarer til at gå videre fra EL grundspillet..
Er det overhovedet det værd, hvis det betyder at vores resultater i superligaen bliver begrænset i et år, hvor vi er i top 15 på koefficient point?
Kan blive nogle fantastiske oplevelser og ser frem til det, men fra et økonomisk standpunkt kan jeg ikke se fordelen

En OB-fan på bold.dk:

Det kunne sikkert sagtens ske, og måske der vi ender.

Det synes jeg bare personligt ikke lugter af en spiller vi ikke kun få før, end der skulle ventet på klubber over osv.

En gennemsnitlig superligaamgriber, men heller ikke meget mere.

Så er det fordi det kommer noget virkelig godt på andre pladser

Latest posts

Back