New posts

Transfervindue Sommer 2026

• Thread starter Thread starter Martin Hansen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 7K
  • Views Views: Views 401K
En god stærk sportsdirektør lykkedes med at sælge projektet og overtale spillerne.
Jeg synes faktisk, at dit indlæg er glimrende, selv om jeg ikke nødvendigvis er enig i det hele.

For det første så har CV ikke bare forlænget Carstensen og Jørgensen, men også solgt projektet til dem i første omgang. Måden med 1-årig leje og så 4-årige kontrakter er lidt usexet i forhold til store, profilerede indkøb, men det reducerer AGFs risiko, og det har måske fået midlerne til at strække længere på et tidspunkt, hvor AGFs økonomi i virkeligheden har været presset. (Det er let at glemme nu, men for 12 måneders tid siden var mange artikler om, at AGF pga elstraomkostningerne til stadion skulle spænde livremmen ind). I virkeligheden er processen formentligt udtryk for fremragende sportsdirektørarbejde, bedømt ud fra de præmisser en sportsdirektør arbejder under.

Jeg gav ham 4-7 i karakter for vinterens vindue, og der er også min opfattelse af, at det stadig er en fair karakter for ham og hans arbejde.
Han holdt sammen på truppen, og han tilførte Magnus Knudsen. Dét er et klokkerent 12-tal. Så kan du trække en karakter fra for ikke at have fundet en angriber, men alt under 10 virker slm en unødvendigt hård dom. [+ han skrev trods alt under med Bogere, og han spillede en mere afgørende rolle i superligaforåret end Mikael Uhre.]

Måske er CV ikke så 'shiny' som Steinlain, men i de seks sæsoner med det nuværende superligasetup hedder det altså 2-1 i mesterskaber, og det var endda millimeter fra at hedde 3-0. Vel at mærke i en periode, hvor Steinlein i alle år har haft et betydeligt større budget til rådighed. Jeg ville ikke bytte de to.

Måske er CV ikke så 'shiny' som Steinlain, men i de seks sæsoner med det nuværende superligasetup hedder det altså 2-1 i mesterskaber, og det var endda millimeter fra at hedde 3-0. Vel at mærke i en periode, hvor Steinlein i alle år har haft et betydeligt større budget til rådighed. Jeg ville ikke bytte de to.

Steinlein er ikke sportsdirektør og har vist ikke været det i mange år men jeg ved, han blander sig i transfers iflg. nogen internt i FCM også for meget.

Jeg synes faktisk, at dit indlæg er glimrende, selv om jeg ikke nødvendigvis er enig i det hele.

For det første så har CV ikke bare forlænget Carstensen og Jørgensen, men også solgt projektet til dem i første omgang. Måden med 1-årig leje og så 4-årige kontrakter er lidt usexet i forhold til store, profilerede indkøb, men det reducerer AGFs risiko, og det har måske fået midlerne til at strække længere på et tidspunkt, hvor AGFs økonomi i virkeligheden har været presset. (Det er let at glemme nu, men for 12 måneders tid siden var mange artikler om, at AGF pga elstraomkostningerne til stadion skulle spænde livremmen ind). I virkeligheden er processen formentligt udtryk for fremragende sportsdirektørarbejde, bedømt ud fra de præmisser en sportsdirektør arbejder under.

Han holdt sammen på truppen, og han tilførte Magnus Knudsen. Dét er et klokkerent 12-tal. Så kan du trække en karakter fra for ikke at have fundet en angriber, men alt under 10 virker slm en unødvendigt hård dom. [+ han skrev trods alt under med Bogere, og han spillede en mere afgørende rolle i superligaforåret end Mikael Uhre.]

Jeg har en rigtig træls hæmoride, som jeg ikke ville bytte for Claus Steinlein.

Generelt har kritikken af CV (den lidt der har været) - bundet i frustration over at der ikke blev hentet nyt ind udefra.
At man solgte MEM, Anderson - og ikke fik forlænget med Beijmo/Dalsgaard etc - tror jeg alle er med på er en del af fodbold.
Vi har taget for givet at spillere som Kristjansson, Emmery, Haugstrup forlængede - og enten Kahl/Beijmo som skete.

Og Knudsen får CV mere kredit for - end SIB gør for Bisseck og Anderson - fordi det jo ikke var ham der fandt de spillere.
Nej men CV fandt heller ikke Knudsen.

Har sagt det før - en sportschefs job er at tage beslutninger. Ikke at scoute.
Han skal beslutte hvem der skal beholdes, skrives med, sælges etc. Og sikre det så godt han kan.

Var jeg tilfreds med at MEM og Anderson forlængede? Ja sgu.
Men begge var væk få måneder efter. Det handler også om at tage en beslutning om at forlænge med en pakke, som vi kan forsvare.

Hvad med NP? Skal CV have kritik for at give ham 2 år i efteråret? Ikke hvis økonomien i den aftale var meget "mild". Fx hvis NP ikke skulle andet end at fortsætte på kontrakten han allerede havde (kunne nok ikke finde bedre sted).

Nu ville CV så hente Tonni, Uhre, Lind ud fra hvad rygter siger. Hvis man var lykkes med det - så ville nogle sige at det var kendte spillere- så ingen kredit der.
CV kunne have budt 50 mio og fået Lind - og folk havde med selvfølge kaldt CV dårlig forhandler. Det er også en del af CVs job at afstå fra at bruge for mange penge på en enkelt spiller (inkl løn-pakken, og jo ikke bare transferdelen).

De vandrør der var i klubben var bl.a. Bugge, som Stiften kunne spørge til spillere midt på træningsbanen. (som jeg hørte det)

Alle rygter blev lukkede efter Bugge stoppede.
Jeg har ingen aktie i det, men det kan også være Bugge var eksemplet der fik alle til at klappe i. Ikke uskyldig, på nogen måde, men heller ikke alene om det.

Generelt har kritikken af CV (den lidt der har været) - bundet i frustration over at der ikke blev hentet nyt ind udefra.
At man solgte MEM, Anderson - og ikke fik forlænget med Beijmo/Dalsgaard etc - tror jeg alle er med på er en del af fodbold.
Vi har taget for givet at spillere som Kristjansson, Emmery, Haugstrup forlængede - og enten Kahl/Beijmo som skete.

Og Knudsen får CV mere kredit for - end SIB gør for Bisseck og Anderson - fordi det jo ikke var ham der fandt de spillere.
Nej men CV fandt heller ikke Knudsen.

Har sagt det før - en sportschefs job er at tage beslutninger. Ikke at scoute.
Han skal beslutte hvem der skal beholdes, skrives med, sælges etc. Og sikre det så godt han kan.

Var jeg tilfreds med at MEM og Anderson forlængede? Ja sgu.
Men begge var væk få måneder efter. Det handler også om at tage en beslutning om at forlænge med en pakke, som vi kan forsvare.

Hvad med NP? Skal CV have kritik for at give ham 2 år i efteråret? Ikke hvis økonomien i den aftale var meget "mild". Fx hvis NP ikke skulle andet end at fortsætte på kontrakten han allerede havde (kunne nok ikke finde bedre sted).

Nu ville CV så hente Tonni, Uhre, Lind ud fra hvad rygter siger. Hvis man var lykkes med det - så ville nogle sige at det var kendte spillere- så ingen kredit der.
CV kunne have budt 50 mio og fået Lind - og folk havde med selvfølge kaldt CV dårlig forhandler. Det er også en del af CVs job at afstå fra at bruge for mange penge på en enkelt spiller (inkl løn-pakken, og jo ikke bare transferdelen).
Grundlæggende meget enig.

En Sportschefs rolle er, at træffe beslutninger og bruge sit netværk, ikke sidde og se en 1. Divisionskamp for, at scoute en kommende spiller. En Sportsdirektør, som CV er, har derudover også et større strategisk ansvar f.eks. omkring det samarbejde der kunne være Derby Academie som der blev nævnt da Camara og Traore kom herop. Naturligvis også andre strategiske opgaver, men det var blot for at nævne én ting.

Jeg synes grundlæggende, at CV har gjort det rigtig godt. Han fik ryddet godt op i truppen, og som i Brøndby fik han gjort vejen til førsteholdet kortere for de yngre spillere, hovedsageligt ved, at slanke truppen.

CV har et imponerende CV, og noget af det jeg synes han gør bedst er, at ramme rigtig på personligheden på mange af de vigtige spillere. Det gælder både trænere, nogle af de ledertyper han tidligere har hentet rundt omkring, men også de større stjerner han begyndte at hente i Brøndby da deres budget blev øget. - Dét gør mig utrolig tryg, når vi ser ind i fremtiden.

Der hvor jeg synes, at der kan lyde lidt kritik er den situation vi står i nu med en del udløb, og erstatninger der hentes lidt sent i vinduet. Han burde, måske, i vinterens vindue have én forsvarsspiller ind, således at afløseren for enten Beijmo eller Dalsgaard havde et halvt år til at komme ind i truppen og, ligeledes, var klar når vi startede op igen. Vi står i en situation nu med Callø ude, at det er enten Mølgaard med 5 minutter hele sidste sæson eller AJ med 224 minutter der skal spille én af klubbens vigtigste kampe i meget lang tid.

Set i bakspejlet, så skulle han nok ikke have forlænget 2 år med Nicolai Poulsen, men det er altid svært med spillere der er i truppen.

Hvorfor er det positivt han holdt sammen på truppen i vinters, men ikke at han mistede MA og MEM?

Hvis man accepterer manglende angriber køb fordi CV ikke fik pengene fra bestyrelsen, må man også tilskrive bestyrelsen ansvaret for at beslutte man ikke ville sælge i vinters.

Jeg er villig til at give en god karakter for roen og de gode beslutninger. At man ikke solgte i vinters var også bestyrelsens beslutning. CV har leveret de sikre løsninger. Han forlængede Emmery, men det vsr næppe ret svært: der skal sælges til sommer og den gamle kontrakt løb ud over det. Nu får Emmery en bedre løn og bliver stadig solgt til sommer. Ikke heroisk fra CV, men alm godt håndværk.

Kritikpunktet er, at han mangler den eller de handler, der ikke ligger lige for. En ting er at bevare roen og hente de sikre valg - begge dele er godt. Men man skal også finde noget der ikke lå til højrevendt.

Karakter over middel. Plads til at blive imponeret.

Der hvor jeg synes, at der kan lyde lidt kritik er den situation vi står i nu med en del udløb, og erstatninger der hentes lidt sent i vinduet. Han burde, måske, i vinterens vindue have én forsvarsspiller ind, således at afløseren for enten Beijmo eller Dalsgaard havde et halvt år til at komme ind i truppen og, ligeledes, var klar når vi startede op igen. Vi står i en situation nu med Callø ude, at det er enten Mølgaard med 5 minutter hele sidste sæson eller AJ med 224 minutter der skal spille én af klubbens vigtigste kampe i meget lang tid.
Dit argument ville også holde, selvom Callø ikke var blevet skadet. Vi mangler decideret en spiller man stoler på til at spille HCB i de vigtige europæiske kampe der kommer. Pt. kan jeg overhovedet ikke forestille mig andet, end at Jønsson kommer til at spiller der mod Poznan. Så må vi se, hvornår CV lander en forstærkning. Og det handler overhovedet ikke om, at jeg ikke vil give Callø chancen. Den synes jeg helt klart at han skal have i denne sæson. Men ligesom Emmery i sidste sæson, skal vi sørge for at det bliver en succesoplevelse.

Last edited:
Hvorfor er det positivt han holdt sammen på truppen i vinters, men ikke at han mistede MA og MEM?
(EDIT: Jeg har omskrevet indlægget neder for, for første version blev for spidst og dækkede ikke rigtigt, hvad jeg ville sige).

Nu gik vurderingen specifikt på vintervinduet, men grundlæggende synes jeg, at AGFs midtbane er væsentligt bedre nu end ved indgangen til sidste forår. Væk er Mads Emil Madsen, Duelund, Brandhof og Max Power, ind er kommet Knudsen, Solbakken, Jørgensen og Jønsson. Det er et stort sportsligt løft, der så vidt vides endda er tættere på plus end minus økonomisk. Når det gælder midtbanen, er der i min verden ikke noget at udsætte (igen: klokkeklart 12-tal) - til gengæld kan vi debattere forsvaret (hcb) og angrebet.

Jeg medgiver gerne: Havde CV i vinters solgt Arnstad og Bech og hentet billigere erstatninger ind, og var AGFs sæson endt med samme resultat, så havde vi også rost CV for dén ageren. I det tilfælde også med rette. Nu gjorde han det modsatte, og det får han så lige så berettiget ros for. Det er forsimplet, men vi kan kun rigtigt bedømme ham på de faktiske resultater, for den kontrafaktive historie forbliver spekulation.

I øvrigt er jeg grundlæggende enig i, at CV endnu har til gode at præsentere overraskende indkøb på spillersiden. Om den mangel er et problem, kan vi så diskutere. Indtil videre har det jo ikke været det. Og så synes jeg faktisk, at Jakob Poulsen tæller med i den her kategori: Hvis man skal tro bogen Hvidt Guld, så var Poulsen jo CVs absolutte favoritkandidat, og dér har han altså set noget, som ikke mange på dette forum eller i Fodbolddanmark generelt havde set på det tidspunkt. Undertegnede havde i hvert fald ikke samme boldøje i forhold til, hvor perfekt det match var. (Tværtimod var vi i hvert fald i én gruppechat før sæsonen enige om, at han var favorit til sæsonens første fyreseddel. Så lidt ved jeg og min omgangskreds åbenbart om fodbold).

Latest posts

Back