Jeg er ikke uenig i holdet gerne må forynges. Men at holde det op som et absolut facit uden kontekst. Det håbede jeg vi kom videre fra efter JP droppede Gyamfi, Bach, Wahlstedt og JJA, og efterfølgende Badji.
Bytte JH med Hedenstad reducerer gns alderen med 1,3 år. Hvor vigtigt er det at gennemføre alene ud fra den logik?
Skulle man ikke bare have droppet Dalsgaard og spillet med JJA (1.1 år lavere snit), eller bare Tingager (0,3 år).
Skifter man PM med Lind, ryger 1,1 år.
Holdet skal være stærkt, økonomien skal bære og der skal være plads til unge spillere.
Var det en fordel eller en ulempe for fx Emmery at han blev udsat for 'passiv aldring'' ved at spille sammen med gamle røvhuller?
Der skal spilletid til Emmery, Bogere, Kristjansson, Callø og hvem der ellers trænger sig på af de unge. Gør det mere 'ondt' at de står bag en 25-årig end en 32-årig? Er det vigtigste ikke, at holdet fungerer og giver dem mulighed for at være bedste version af sig selv.
Kan det give mening at prioritere tilgangene, så man bruger penge på yngre spillere og garderer sig med gratis spillere, så holdet får højt niveau?
Der er INTET af ovenstående der er møntet på specifik skepsis ift signing af Højer eller Jønne. Men ALT er møntet på blind aldersfacisme.
Edit: det jeg savner er en analytisk ramme jeg kan gå ud fra. Hvor ungt er ungt nok? Er det bedre hvis alle 11 er 24, eller er det ok at benytte nogle af de gamle der stadig er i truppen efter 1/7. Skal man hellere købe 4 gange leverpostej på 26, end fx 2 rigtigt gode på 24 og to gode gamle på 32? Og skal man bare leve med talenter fra egne rækker, hvis spillere i midt-20'erne koster så meget, at man ikke kan ramme det antal man ønsker?
Hvis man har to mulige transfermål, hvor en er 21 mens den anden er 24, skal man så gå ungt, og i givet fald hvad er prisen man ønsker at betale ekstra pr. Gram kvalitet / år? Og er det stadig bedre at tage en på 18, fordi det er yngre?
Er der en afvejning af 'ungt' vs 'godt', dvs hellere en 9. Plads med gns på 24, end fx 4. plads med gns. På 25? Hvad er den faktor man vægter det med?
Og det skal ikke være formel matematik, men nogle nedslagspunkter, så prioriteringen står frem og man kan fornemme den logiske stringens.