Meget kan man sige om Brøndby og om Benjamin Schmedes, men deres tanker om at gøre vintervinduet til det primære, og dermed fastholde truppen hen over sommeren, giver rigtigt god mening. Man kan vel efterhånden godt tillade sig at forvente en europæisk kvalifikation af en eller anden art til sommer, og hvis den skal foregå med en trup fuld af reserver, så er der nærmest ikke rigtigt nogen grund til prøve. Kan man vente med at sælge f.eks. Bech og Arnstad til efter kval kampene er overstået? Så havde man da et hold med en lille smugle konkurrenceevne:
Hansen
Dalsgaard - Tingager - Mølgaard
Carstensen - Yakob - Poulsen - Links
Bech - Mortensen - Arnstad
Jeg tror simpelthen ikke på at CV vælger at lade Dalsgaard og Paddy løbe ud, hvis det ender med et stort resultat og vigtige kvalkampe til Europa. Så de udmeldinger der kommer lige nu fra Dalsgaard, om at han overvejer at stoppe karrieren, må være noget forhandlingsstrategi, fordi CV ikke vil give nok i løn, og han godt ved at der ikke er så mange andre interessante destinationer.
En worst case opstilling, ville simpelthen ikke kunne konkurrere i Europa:
Hansen
Mølgaard - Tingager - Andersen
Knudsen - Solbakken - Poulsen - Emmery
Yakob - Serra - Kristjansson
Jeg havde gerne set flere nye i vinterpausen, det tror jeg ikke nogen er i tvivl om.
Det ligner også mindst sølv for AGF, og dermed Europa næste sæson. Dertil ved vi ikke helt, hvad ambitionsniveauet for den sæson er. I denne var det mellemsæson, men formentlig (ikke kommunikeret) opjustering på baggrund af resultaterne.
Kommende sæson er der mere at spille om, og et nyt stadion i foråret. Det harmonerer skidt med faste pladser til Callø, Emmery og Kristjansson, samt roller til Haugstrup, Borgere osv. For ikke at tale om Gyamfi, thø-hø.
Hvis man sælger Bech, Arnstad, Links og Yakob - det 'vilde' scenarie, kunne det give 40 + 65 + 15 + 15 = 135 mio. Vil det blive vekslet til 70 mio at købe for?
Det tyder på man skal vænne sig til tanken om en ny 'Dalsgaard-tilgang', fx Jønne (for mig er hans AGF-fortid positiv, men ikke væsentligt. Jeg ser på pris og niveau og tænker det formentlig kan noget i måske 2 år).
Truppen skal være bredere end nu, og der skal erstattes noget højt niveau. Og der skal være plads til spilletid til unge.
Der er også udløbene. Hvis PM og Dalle var oplagte lødninger næste sæson, ville der nok ligge en underskrevet kontrakt. For Dalsgaard er det nok AGF eller familie, mens det for PM sikkert er AGF eller udland. Jeg køber at AGF har mulighed for at vente, så måske ender der med forlængelse. PM har dog udsigt til bænken, og så er udlandet sikkert federe. Dalsgaard var marginal da Tingager spillede og bliver det nok igen. Det er han sikkert for dyr til, og samtidig gider han nok heller ikke være backup. Hvis Mølgaard matcher hans niveau og Beijmo erstattes, er der også Callø at tage højde for.
Med Carstensen kan man principielt lige så godt vente. Bliver han alvorligt skadet, slipper man for at betale transfer + løn. Han får angiveligt en meget høj løn nu, og der skal nok alligevel lægges mere arm om niveauet i en permanent aftale.
Det er et voldsomt puslespil.