New posts

Skadessituationen

• Thread starter Thread starter ramloser
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 122K
Skadessituationen
Tror mange undervurderer relationer og opstart og træning i løbet af ugen. Polle er ved at være "over the hill" han fylder 33 år, og kroppen har længe vist at han ikke længere har fysisk til proff fodbold. Han er god når han er god - uden tvivl, dog er det for lidt i moderne fodbold - han er ikke med i opstarten, sidder mere og mere ude, og det rimer ikke på tophold og pres på de respektive pladser. Jeg kender flere trænere, og nogle af dem har været eller er på top niveau - ingen af, uden undtagelse, ser noget positivt i spillere der ikke kan træne i opstarten, kontinuerlig træning omkring mønstre, systemer mm i længere perioder, og dermed kun være tilgængelige til kamp (uanset hvor gode de er). Det påvirker dynamik, udtagelse af start 11 og de spillere der leverer i den daglige træning hvor fysikken ikke forhindrer dem. Dermed ikke sagt at der ikke skal individuelt doseres - Polle er ikke doseret, han er 100% fraværende, og det er et helt andet scenarie.

Jeg er enig i, at vi er tynde på midtbanen:
- Yakob halter
- Polle træner ikke med
- Haugstrup er ude med et slag
- På de offensive pladser er det Thomas Oli og Sebastian Jørgensen for Bech/Arnstadt

Det er vi også i forsvaret:
- Beijmo dækker for Dalsgaard der dækker for Tingager (Tingager har siddet ude i næsten 5 mdr and counting)
- Andersen har været ude i et år
- Mølgaard har on/off været ude i et år
- AJ, ved ikke hvor jeg skal starte, nemmere hvor jeg gerne vil slutte - han skal videre
- Carstensen kan ifølge CV også spille vwb, udfordringen er at han allerede vikarierer for Beijmo på hwb
- Links er kun i konkurrence med Links - end of story

Mange glemmer at Dalsgaard reelt set var røget ud i kulden i en periode, og han blev først sat i spil igen for alvor da Tingager blev skadet. Han har gjort det godt, uden tvivl, dog var han fundet for let indtil Tingager blev skadet.
2 bærende spillere har tilmed vist klubben at de ikke vil forlænge og efter alt at dømme søger videre (de spiller uden tvivl 100% for AGF ) dog er signalet fra dem tydeligt - de søger noget andet (ikke at jeg vil fortænke dem i det), og alle ved at det vil fjerne fokus fra spillet og AGF, dem der siger det modsatte har aldrig skiftet job eller været usikre på hvad fremtiden måtte byde). De vil sige at det ikke påvirker dem, det vil jeg anfægte til hver en tid.

I angrebet:
- Paddy i konkurrence med hvem?
- Serra skal videre (3 mål i træningskampe flytter ikke på min og mange andres opfattelse)
- Badji træner med U19
- Tchamche har et stykke vej endnu

Det gode er, CV virker rolig, planen er lagt, der ses på emner, men det handler om at holde truppen samlet, og fremtiden har han også styr på, der skal vi være helt rolige.
Jeg tror du overvurderer den negative effekter af Polles dosering. Ingen er uenig i det er fordelagtigt at kunne deltage i opstart og daglig træning, men derfor og til 'over the hill', eller et stort problem i foråret, er jeg ikke enig. Kan han gennemføre et forår med få træningspas og fravær på kunst, men ellers spille hver gang på sit niveau, er det ikke dér, guldet tabes.

Ift kontraktudløb med Kahl og Beijmo tror jeg igen du ser det for negativt. Jeg tror alle instinktivt ved hvor legendarisk man bliver af at vinde første mesterskab i 40 år med et hold. Holdet har god stemning, og næste kontrakt bliver bedre, des bedre man spiller. Og skulle der på et tidspunkt være en aftale, er den først efter en sommerpausen, dvs man kan dedikeret hele foråret til AGF. Bekymringen er først, hvis man spiller for ikke at blive skadet og/eller hvis man løber ind i en dårlig stime. Kahl har måske indikeret han ikke vil forlænge, men Beijmo virker oprigtigt åben - dog også for en lækker kontrakt sydpå.

De øvrige punkter er jeg enig I.

Tror mange undervurderer relationer og opstart og træning i løbet af ugen. Polle er ved at være "over the hill" han fylder 33 år, og kroppen har længe vist at han ikke længere har fysisk til proff fodbold. Han er god når han er god - uden tvivl, dog er det for lidt i moderne fodbold - han er ikke med i opstarten, sidder mere og mere ude, og det rimer ikke på tophold og pres på de respektive pladser. Jeg kender flere trænere, og nogle af dem har været eller er på top niveau - ingen af, uden undtagelse, ser noget positivt i spillere der ikke kan træne i opstarten, kontinuerlig træning omkring mønstre, systemer mm i længere perioder, og dermed kun være tilgængelige til kamp (uanset hvor gode de er). Det påvirker dynamik, udtagelse af start 11 og de spillere der leverer i den daglige træning hvor fysikken ikke forhindrer dem. Dermed ikke sagt at der ikke skal individuelt doseres - Polle er ikke doseret, han er 100% fraværende, og det er et helt andet scenarie.
Nicolaj Poulsen har nogle rifter i achillesscenerne, som der er gået betændelse i. Det meste er blevet prøvet medicinsk, så den eneste mulighed der er tilbage, er den samme som Andreas Christensen gennemgik for et års tid siden, en operation hvor man går ind og renser rifterne direkte, og fjerner betændelsen, denne behandling holder dig ude i ca. 4 måneder. Andreas Christensen sagde at det var den bedste beslutning han havde truffet, og at han nu ikke længere mærker noget til de problemer som han havde.

Men hvornår kan vi undvære Nicolaj Poulsen i 4 måneder eller mere?

Han tager virkelig en for holdet lige nu, ved ikke at insistere på en operation, men i stedet bide smerterne i sig.

Jeg er enig i, at vi er tynde på midtbanen:
- Yakob halter
- Polle træner ikke med
- Haugstrup er ude med et slag
- På de offensive pladser er det Thomas Oli og Sebastian Jørgensen for Bech/Arnstadt

- Beijmo dækker for Dalsgaard der dækker for Tingager (Tingager har siddet ude i næsten 5 mdr and counting)
- AJ, ved ikke hvor jeg skal starte, nemmere hvor jeg gerne vil slutte - han skal videre
- Carstensen kan ifølge CV også spille vwb, udfordringen er at han allerede vikarierer for Beijmo på hwb

Mange glemmer at Dalsgaard reelt set var røget ud i kulden i en periode, og han blev først sat i spil igen for alvor da Tingager blev skadet. Han har gjort det godt, uden tvivl, dog var han fundet for let indtil Tingager blev skadet.
2 bærende spillere har tilmed vist klubben at de ikke vil forlænge og efter alt at dømme søger videre (de spiller uden tvivl 100% for AGF ) dog er signalet fra dem tydeligt - de søger noget andet (ikke at jeg vil fortænke dem i det), og alle ved at det vil fjerne fokus fra spillet og AGF, dem der siger det modsatte har aldrig skiftet job eller været usikre på hvad fremtiden måtte byde). De vil sige at det ikke påvirker dem, det vil jeg anfægte til hver en tid.

I angrebet:
- Paddy i konkurrence med hvem?
- Serra skal videre (3 mål i træningskampe flytter ikke på min og mange andres opfattelse)
- Badji træner med U19
- Tchamche har et stykke vej endnu

Det gode er, CV virker rolig, planen er lagt, der ses på emner, men det handler om at holde truppen samlet, og fremtiden har han også styr på, der skal vi være helt rolige.
Jeg synes, du er ret hård ved Nicolai Poulsen. Han har taget meget af smerten på sig og spillet mange kampe i år. Jeg er overbevist om, at han stadig kan fungere som et anker på midtbanen i sæsonen 26/27.

Derefter - altså 27/28 - håber jeg, vi når et niveau, hvor han primært bruges fra bænken. Som indskiftningsspiller, enten som en kontrollerende rolle når kampen skal kontrolleres, eller som sikringsspiller i mere satsende faser hvor vi måske smider en ekstra mand på toppen.

På topniveau mener jeg faktisk, at Yakob og Solbakken er vores to bedste centrale midtbanespillere. Spørgsmålet er, om de kan hæve deres bundniveau.

Jeg er dog helt enig i, at relationer er afgørende, når vi implementerer nye principper og forsøger at løfte niveauet. Spillere har forskellige præferencer – Sebastian Jørgensen vil gerne have bolden direkte på venstrefoden, Tobias Bech noget andet. Den slags sidder i rygmarven hos spillere, der har været med i gentagelse efter gentagelse. Det samme gælder de mange rotationer, vi praktiserer.

Vi kommer ikke til at løse problemerne centralt, på venstre wingback og i angrebet samtidig. Derfor ender vi med at være sårbare og afhængige af, at spillere som Links, Mortensen eller Yakob holder sig skadesfri.

Jeg håber virkelig, vi kan finde en spiller i stil med Arnstad – naturligvis ikke på samme niveau – men en profil, der kan dække både den centrale midtbane og 10’er-positionen.

Samtidig tror jeg, det vil gavne de unge spillere, hvis de bliver sat ind sammen med mere rutinerede profiler. Det vil give større stabilitet i kampene og bedre udviklingsbetingelser for de unge.

At han har taget meget at smerten gør ham jo ikke mere egnet til professionel fodbold, det er en “vurdering” han tager, og det påvirker uden tvivl spillet hos ham. Han har været god, men fakta lyver ikke - han sidder mere og mere ude, træner mindre og spiller færre kampe. At nogle mener at han på den baggrund kommer til at være anker på midtbanen i 26/27 hvor han fylder 34 har jeg meget svært ved at se baseret historikken.
Jeg tillader mig at være “direkte” mere end hård - han har ikke fysikken til elitesport længere, og antager ikke at du ville have købt ham på baggrund af de seneste 2 års historik hvis han skulle til AGF nu?

Nicolaj Poulsen har nogle rifter i achillesscenerne, som der er gået betændelse i. Det meste er blevet prøvet medicinsk, så den eneste mulighed der er tilbage, er den samme som Andreas Christensen gennemgik for et års tid siden, en operation hvor man går ind og renser rifterne direkte, og fjerner betændelsen, denne behandling holder dig ude i ca. 4 måneder. Andreas Christensen sagde at det var den bedste beslutning han havde truffet, og at han nu ikke længere mærker noget til de problemer som han havde.

Han tager virkelig en for holdet lige nu, ved ikke at insistere på en operation, men i stedet bide smerterne i sig.
Jeg tænker at det havde været oplagt at gøre det i december - CV mener vi er dækket ind alle steder og han kunne være klar til foråret. Solbakken kunne dække af, og så måtte vi håbe på at han ikke blev skadet. Med det forsømte forår vi havde, kunne det også været foretaget i maj måned, der var vi alligevel så langt får noget vi kunne komme. Åbningerne har bestemt været der.

Lige akkurat nu er jeg ikke sikker på han selv har lyst til at tage den operation hvis klubben foreslog det - men det må være noget med at få det gjort så snart sæsonen er slut og så se om han kan nå at komme med igen i efteråret. Kommer han godt over det tror jeg da til gengæld godt der kan være et par sæsoner mere for fuld skrue i ham når det er noget betændelse. Så kan man jo se om han hellere vil et andet sted hen hvis han begynder at blive lidt 'udfaset' alligevel.

At han har taget meget at smerten gør ham jo ikke mere egnet til professionel fodbold, det er en “vurdering” han tager, og det påvirker uden tvivl spillet hos ham. Han har været god, men fakta lyver ikke - han sidder mere og mere ude, træner mindre og spiller færre kampe. At nogle mener at han på den baggrund kommer til at være anker på midtbanen i 26/27 hvor han fylder 34 har jeg meget svært ved at se baseret historikken.
Jeg tillader mig at være “direkte” mere end hård - han har ikke fysikken til elitesport længere, og antager ikke at du ville have købt ham på baggrund af de seneste 2 års historik hvis han skulle til AGF nu?
Jeg er ret imponeret over at han har spillet 77% af alle minutter i denne sæson uden, at have fysikken til elitesport.

Han har ligget ret stabilt når man ser på antallet af kampe i Superligaen de sidste 3-4 sæsoner.

Har du set Nicolai Poulsen spille fodbold i dette efterår? Han har aldrig været bedre. At han bider smerte i sig og ofrer sig i holdets tjeneste, indtil han formentlig skal opereres, skal vel ikke ligge ham til last?
Han er en central del af AGF’s mest succesfulde efterår i 30 år. Giv dog manden kredit for sine præstationer på banen og ikke sit fravær til træning.

Er du sikker på at præcis det samme gælder for Poulsen?

For det er lidt skørt at gætte på hvornår en operation skulle foretages, uden at vide at læger og sundhedspersonale har anbefalet det.

Last edited:
Mit fokus er foråret '26. Som NP spillede i efteråret, er jeg ikke bekymret for foråret. Jokeren er, om skaden har udviklet sig, det ved jeg naturligvis ikke. Og det er en bekymring han ikke spiller kampene til ende.

Men om han har brug for behandling hele efteråret, eller stopper karrieren efter sæsonen er jeg ligeglad med nu. Det må man se på til den tid, og så får han forhåbentlig en yderst fortjent guldmedalje- og pokaltitel - med i bagagen.

Mht fysikken, hvem ved. Stiften beretter at hans optakt minder om den for et år siden, og han var sikker starter hele kalenderåret 2025. Hvis han ikke kan spille pålideligt og regelmæssigt i foråret forventer jeg CV sørger for et alternativ.

Jeg tror du overvurderer den negative effekter af Polles dosering. Ingen er uenig i det er fordelagtigt at kunne deltage i opstart og daglig træning, men derfor og til 'over the hill', eller et stort problem i foråret, er jeg ikke enig. Kan han gennemføre et forår med få træningspas og fravær på kunst, men ellers spille hver gang på sit niveau, er det ikke dér, guldet tabes.

Ift kontraktudløb med Kahl og Beijmo tror jeg igen du ser det for negativt. Jeg tror alle instinktivt ved hvor legendarisk man bliver af at vinde første mesterskab i 40 år med et hold. Holdet har god stemning, og næste kontrakt bliver bedre, des bedre man spiller. Og skulle der på et tidspunkt være en aftale, er den først efter en sommerpausen, dvs man kan dedikeret hele foråret til AGF. Bekymringen er først, hvis man spiller for ikke at blive skadet og/eller hvis man løber ind i en dårlig stime. Kahl har måske indikeret han ikke vil forlænge, men Beijmo virker oprigtigt åben - dog også for en lækker kontrakt sydpå.

De øvrige punkter er jeg enig I.

Jeg er ret imponeret over at han har spillet 77% af alle minutter i denne sæson uden, at have fysikken til elitesport.

Han har ligget ret stabilt når man ser på antallet af kampe i Superligaen de sidste 3-4 sæsoner.
Hvem har du haft mulighed for at rotere med? Han spiller ikke længere fuld tid, 77% er fint tal isoleret, prisen? Nul minutter i opstarten, ingen kamptræning siden OB kampen, og har svært ved at træne med hver uge. Spiller med smerter og bider det i sig - hvis det i din verden gør ham egnet til elitesport, så ser vi meget forskelligt på det. I min verden kompenserer han for noget han ikke længere har fysikken til - det ligger i grænselandet mellem stupiditet/gamble/ofring, og har isoleret set ikke noget elitesport at gøre, men personlige valg på baggrund af de mislyde kroppen sender ham.

Hvem har du haft mulighed for at rotere med? Han spiller ikke længere fuld tid, 77% er fint tal isoleret, prisen? Nul minutter i opstarten, ingen kamptræning siden OB kampen, og har svært ved at træne med hver uge. Spiller med smerter og bider det i sig - hvis det i din verden gør ham egnet til elitesport, så ser vi meget forskelligt på det. I min verden kompenserer han for noget han ikke længere har fysikken til - det ligger i grænselandet mellem stupiditet/gamble/ofring, og har isoleret set ikke noget elitesport at gøre, men personlige valg på baggrund af de mislyde kroppen sender ham.
77 procent er et rigtig flot tal, velsagtens i top 4-5 af vores markspillere.

Han er jo ikke den eneste i den situation. Han har i efteråret trænet mere end bl.a Tobias Bech

Det er er godt indlæg. Et par pointer herfra.

Overordnet: Truppen er bevidst smal. Du har ret i alle de ‘udfordringer’ (mit ord, ikke dit) du ser på de forskellige positioner. Det er heldigvis helt efter planen og strategien.

I forsvaret vil jeg tilføje følgende:

Beijmo dækker ikke længere for Dalsgaard. Beijmo er førstevalg på hcb.

Carstensen vikarierer ikke bare Beijmo. Han er god nok til at være førstevalg.

Dalsgaard lignede en færdig spiller. Han sluttede efteråret af med at ligne en spiller, der var klar til tre sæsoner mere.

Bullitinerne fra Stiften i Spanien går på, at Møllen er langt fremme.

Jeg synes, Beijmo har signaleret, at han gerne vil AGF. Men han undersøger selvfølgelig sine muligheder. Han har på ingen måder vist, at han ikke vil forlænge.

Herudover spiller fodboldsspillere for at vinde titler. Jeg er absolut ikke bekymret for, at Kahl og Beijmo ikke kan holde fokus i et halvår, hvor de spiller med om to titler.

Jeg har personligt skiftet fra et job, der hang mig langt ud af halsen. Jeg kunne ikke udstå min chef. På min allersidste dag knoklede jeg stadig røven ud af bukserne. Ikke for at hjælpe virksomheden eller min chef, men for at hjælpe mine kollegaer.

Der findes også mennesker, som sætter en ære i at afslutte tingene ordentligt.

Er du sikker på at præcis det samme gælder for Poulsen?

For det er lidt skørt at gætte på hvornår en operation skulle foretages, uden at vide at læger og sundhedspersonale har anbefalet det.
Jeg kan ikke huske om det var i det hvide snit, eller et andet sted de sammenlignede skaden med den Andreas Christensen havde, men jeg er ret sikker på sammenligningen.

Last edited:
Tråden hedder “Skadessituationen” hvis man ikke må tale om skader uden en lægeuddannelse, så bliver det en lidt stille tråd.
#Forumpoliti
Det må man da også, men der blev jo konkluderet at Nicolai Poulsen skulle opereres og holde en 4 måneders pause, som klubben og han ikke lige kunne finde.

Man kunne nuancere det og måske skrive “hvis” han skal opereres f.eks? Lige nu gætter vi på, at hans skade er lige præcis identisk med ACs.

Det må man da også, men der blev jo konkluderet at Nicolai Poulsen skulle opereres og holde en 4 måneders pause, som klubben og han ikke lige kunne finde.

Man kunne nuancere det og måske skrive “hvis” han skal opereres f.eks? Lige nu gætter vi på, at hans skade er lige præcis identisk med ACs.
Det helt åbenlyse faktum er at han har skader kontinuerligt, at klubben og han selv har meldt ud at han spiller med smerter og deraf ikke har kunnet deltage siden OB kampen på trods af hvile i hele julepausen.
Det behøver vi ikke en lægefaglig vurdering for at konkludere ikke er holdbart, og at det kræver et forløb (om det er ops eller total pause skal jeg lade være usagt) for at få det helet.
Deraf igen min subjektive vurdering - han er ikke fit til elitesport længere, fysikken har indhentet ham og prisen viser sig også at være høj. Om det er 77% eller +\- ændrer ikke ved den vurdering, og det ville være samme udfald hos en læge. Han er blevet fremlagt hvad pros/cons er ved at spille og har valgt det han nu engang har.

AGF vil ikke i 2026 købe en spiller med den historik og problemer, men vi forlænger gerne og håber det bedste. Når eks. 77% af de samlede spillede antal minutter i en sæson der har budt på mindre en 20 kampe med mange landskampspauser er en succes er det oplagt at vurdere om han ikke burde finde en lægefaglig løsning på problemet.

Ja det har du ret i, jeg bruget den sammenligning der tidligere er lavet imellem NP’s og AC’s skader, og AC fortalte at han havde prøvet medicinsk behandling i mange pr, men blev ved med at have smerter, indtil han fik lavet det indgreb, som i øvrigt også er beskrevet her:

Latest posts

Back