Gode pointer.
FCK er i deres egen liga for mig at se. Men lad tage den med FCM. Det bliver lidt en hønen-og-ægget drøftelse.
Vi skal 100% løfte vores scouting- talentarbejde betydeligt for at kunne hente FCM. Det er en nødvendig men ikke tilstrækkelig forudsætning. De har været i gang i mange år med akademi, Nigeria, Mafra og scoutingnetværk i lande hvor vi ikke er. Bare at komme derop vil tage måske fem år, og FCM holder ikke stille i mellemtiden - deres ansættelse af Broe og Figo i nøglepositioner viser det. De er sygt ambitiøse.
Ja, vi kan outmatche dem på sponsor- og matchday med det nye stadion. Lad os for sjov skyld sige, at vi kan hente 60 mio. kr. på dem i de to katagorier (40+20). De penge henter de ind ved groft sagt at være næsten sikker på COL allerede i dag. Så er vi lige vidt.
Enig, de må for næsten alt i verden ikke kvalificere sig til CL, for der er pengene abnorme.
Men de sælger og køber bedre qua europæisk deltagelse næsten hvert år. Buksa sagde ved ankomsten sidste år, at han kom derud fordi det var chancen for CL og nærmest garanti for EL - han var ikke taget til AGF selv hvis vi havde matchet hans løn. De sælger også for højere beløb, fordi deres potentielle købere har set en spiller præstere internationalt - de kan sælge til en højere hylde end vi kan qua Europa. (FCN synes jeg er lidt udenfor nummer her, fordi de er så specielle, men det er en smagssag). FCM får groft sagt en bedre spiller end os for samme købssum, og de kan sælge den samme spiller for 50 mio. kr. mere. Det jeg spørger mig selv om er: hvordan skal vi kunne matche de to uligheder uden selv at være i Europa ?
Det er derfor jeg synes vores genvej til europæisk ligaspil er vigtig, og der er 15. pladsen enormt interessant lige præcis for os. Vel vidende at risikoen er, at FCM løber yderligere fra os. De vil dog næppe kvalle ind i CL fra en 2. plads.
Og som sagt - jeg vinder ikke popularitetskonkurrence ved at åbne denne diskussion