New posts

Ny Ceres Park

• Thread starter Thread starter mono
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 9K
  • Views Views: Views 681K
JEg så et opslag tidligere i dag om at man skulle færdiggøre søjlerne i de kommende uger, så stadion bliver helt lukket. Kan det passe at det er inden udgang af juni stadion så bliver lukket?
Ja det skulle være korrekt, så om nogle få uger kan vi ikke se ret meget fra kameravinklen som den er nu andet end når de lægger tag på og laver arbejder på ydersiden. Så forhåbentlig bliver det flyttet lige omkring tiden hvor den sidste søjle bliver sat op :)

Ja det skulle være korrekt, så om nogle få uger kan vi ikke se ret meget fra kameravinklen som den er nu andet end når de lægger tag på og laver arbejder på ydersiden. Så forhåbentlig bliver det flyttet lige omkring tiden hvor den sidste søjle bliver sat op :)
Vil være oplagt at få det over på A-tribunen igen, så man kan følge det sidste arbejde med at lave tribuner og tag.

JP har gennemgået lejekontrakten og haft fat i Per Bukh, økonomi-manden der jo mente lejen burde stå i 20-40 mio.

Det er jo notorisk en mærkelig genre som 'marked' og derfor for mig besynderligt, at man kan udtale sig så skråsikkert om, hvad det rette niveau bør være. Men han ender, som jeg kan læse det, med at give sig selv ret og tilskrive forskellen på den ifølge ham 'rette' leje og så den aftalte leje som en art fiks-fakserier (»talmagisk hokus pokus af højeste karat«).

Nå, men derudover er det en meget grundig artikel, der redegør for regnestykket på en selv for mig begribelig måde:
  1. Udgangspunktet er en værdi af stadion på 659 mio., som er en vurderet værdi af stadion som fodboldanlæg (dvs. uden den arkitektoniske herlighedsværdi), og således ikke af den endelige pris på 1,1 mia. Lejeværdi heraf sættes til 20 mio./år (der er ikke redegjort præcist for hvordan det er kommet frem, måske det fremgår af bilagene fra mødet).
  2. Herfra trækkes så et beløb, der modsvarer at AGF kun råder over 19 af 50 årlige begivenhedsdage (som vel svarer til uger, jf. bilagene), hvormed lejen kommer ned på 7,7 mio.
  3. Herfra trækkes yderligere 2,6 mio., da kontrakten forudsætter at AGF kun bruger 2/3 af stadions kapacitet. Så er vi på 5.1 mio.
  4. AGF har så omvendt råderet over alle VIP- og kommercielle faciliteter på stadion (hele året), og lejen heraf sættes inkl. noget skat og navnerettigheder til knap 10 mio. Så er vi på 15 mio.
  5. Så kommer vi til modregningen for de udgifter (65 mio.) som AGF har afholdt til indretningen af stadion - det bliver til 3,1 mio./år, som kommune betaler i leje heraf til AGF. Så er vi på 11,9 mio.
  6. Endelig er der så en reduktion af lejen, der modsvarer at AGF har ansvar for løbende vedligehold af stadion - den er sat til ca. 4,5 mio. Så er vi ved at være ved de 7,7 mio./år i runde tal.
Det ER jo i sandhed et kringlet regnestykke. Og det er endda helt udeladt af opstillingen, at over halvdelen af pengene (omregnet til nutidspenge) kommer fra Salling og Lind, dvs. at præmissen for regnestykket er at stadion er kommunens ejendom og evt. rabatter således skatteydernes udgift. Det kan også diskuteres.

Tilbage står, at AGF kommer til at betale den med længder højeste leje for et dansk stadion, samtidig med at de har et vedligeholdelsesansvar - og ovenikøbet selv har spyttet 65 mio. i byggeriet undervejs. Det kan godt være, at det efter en eller anden standard er ufint i kanten. Men hvis dette arrangement på nogen måde er en skandale, så må alle andre kommunale lejekontrakter være endnu større skandaler. Der burde være noget at kaste sig over for en økonomiprofessor med en særlig omsorg for den retmæssige anvendelse af offentlige midler. Eller en lokalpresse med samme holdning dækningen af den lokale fodboldklub som de århusianske medier.

/W

At vi er endt med at stå med danmarkshistoriens klart dyreste stadionleje er muligvis en slags kompromis for, at det overhovedet lykkedes at få stablet danmarkshistoriens klart mest ambitiøse fodboldstadion på benene. Vi får et fodboldstadion der er mange niveauer over de andre (især kommunale) stadions. Til gengæld har politikerne bag den beslutning også behov for at kunne fremvise en meget stor og meget kompleks stadionleje, så de ikke kan beskyldes for uproportionelt stor favorisering af AGF.

At vi er endt med at stå med danmarkshistoriens klart dyreste stadionleje er muligvis en slags kompromis for, at det overhovedet lykkedes at få stablet danmarkshistoriens klart mest ambitiøse fodboldstadion på benene. Vi får et fodboldstadion der er mange niveauer over de andre (især kommunale) stadions. Til gengæld har politikerne bag den beslutning også behov for at kunne fremvise en meget stor og meget kompleks stadionleje, så de ikke kan beskyldes for uproportionelt stor favorisering af AGF.
Nu kender jeg ikke VIP-faciliteterne i Midtjylland. Jeg har ikke været i Parkens og Brøndbys i over 20 år, og jeg ved ikke, på hvilket niveau vores er sammenlignet med de andres.

Men ud fra tegningerne ligner det, at vi får noget, der er på et temmelig højt niveau og noget mere, end man kunne forvente af et kommunalt stadion.

Midtjylland har jo selv betalt for deres udvidelse, og OB må også selv spytte i kassen, når alle klagesagerne i Odense er færdigbehandlede, og de måske kan komme til at bygge.

Vi har råderet over hele VIP-delen året rundt. Det svarer sgu til at få et mindre konferencecenter med i købet og har en enorm værdi, hvis det udnyttes.

De millioner kroner ekstra, som vi kan tjene på det nye stadion sammenlignet med det gamle Ceres Park er markant mere end huslejeforskellen på det gamle og det nye.

Nielsen spinner konstant historien om, at vi er blevet presset af kommunen til en halvdårlig aftale. Men det tigerspring, som det nye stadion giver, er absurd meget større end ekstraudgifterne. Så jeg synes snart, vi skal rette fokus mod det positive og glemme det negative. Selv om det ville være blevet billigere uden budgetskred.

Vi er vanvittigt godt stillet. Hvis Århus Kommune bare skulle bevare en marginal mængde troværdighed over for dem, der synes, at stadion er en dårlig investering for kommunekassen, var de nødt til at sætte lejen i den højde. Jeg synes stadigvæk, at vi har skudt papegøjen med det nye stadion til den pris.

@vestegnen emeritus

Tak for nuancerne om andre stadions - og meget enig i, at det for AGF er et kæmpe skridt fremad på alle parametre og også fuld forståelse for, at der er nogle politiske hensyn ift. at få det hele til at være afbalanceret. Det der irriterer mig lidt er en fornemmelse af, at ikke alle kommunale arrangementer bliver vejet og vurderet med den samme nidkærhed som det i Aarhus. Den fornemmelse er ikke særligt godt dokumenteret, da jeg nok mest følger med i, hvad der foregår her i byen.

Men både JP og (især) Stiften har ry for at have en meget mere kritisk vinkel på den lokale fodboldklub end andre lokalt forankrede medier. Det er min fornemmelse, at det har spillet en rolle ift. hvem man har holdt mikrofonen for af eksperter og andet godtfolk. Den kritiske linje er jeg principielt stor tilhænger af, om end jeg synes især Stiften, ved siden af sin seriøse (og prisvindende) graverjournalistik har kørt et sensationssøgende klik-overskrifter-spor, som jeg ikke er så vild med.

Måske er jeg egentlig mest bare irriteret over den hårstrygende journalistiske linje på Herning Folkeblad, Midtjyllands Avis, Viborg Stift avisen, Nordjyske og hvad de ellers hedder. Måske har de gravet dybt, uden at jeg eller andre i kongeriget uden for kommunen har opdaget det. Måske er egentlig bare dybest set glad for, at AGF er noget, man lægger mærke til.

:unsure:

/W

Nu kender jeg ikke VIP-faciliteterne i Midtjylland. Jeg har ikke været i Parkens og Brøndbys i over 20 år, og jeg ved ikke, på hvilket niveau vores er sammenlignet med de andres.

Men ud fra tegningerne ligner det, at vi får noget, der er på et temmelig højt niveau og noget mere, end man kunne forvente af et kommunalt stadion.

Midtjylland har jo selv betalt for deres udvidelse, og OB må også selv spytte i kassen, når alle klagesagerne i Odense er færdigbehandlede, og de måske kan komme til at bygge.

Vi har råderet over hele VIP-delen året rundt. Det svarer sgu til at få et mindre konferencecenter med i købet og har en enorm værdi, hvis det udnyttes.

De millioner kroner ekstra, som vi kan tjene på det nye stadion sammenlignet med det gamle Ceres Park er markant mere end huslejeforskellen på det gamle og det nye.

Nielsen spinner konstant historien om, at vi er blevet presset af kommunen til en halvdårlig aftale. Men det tigerspring, som det nye stadion giver, er absurd meget større end ekstraudgifterne. Så jeg synes snart, vi skal rette fokus mod det positive og glemme det negative. Selv om det ville være blevet billigere uden budgetskred.

Vi er vanvittigt godt stillet. Hvis Århus Kommune bare skulle bevare en marginal mængde troværdighed over for dem, der synes, at stadion er en dårlig investering for kommunekassen, var de nødt til at sætte lejen i den højde. Jeg synes stadigvæk, at vi har skudt papegøjen med det nye stadion til den pris.
Midtjyllands VIP-faciliteter er State of the Art.

Alle med penge i det midt- og vestjyske farter dertil for oplevelsen.

Midtjyllands VIP-faciliteter er State of the Art.

Alle med penge i det midt- og vestjyske farter dertil for oplevelsen.
Er det federe, end vores bliver? For den er vel ikke større, er den?

Jeg husker ikke Parken som noget særligt tilbage i 2003/2004, hvor jeg var derovre. Men de har nok opgraderet gevaldigt siden.

Jeg har også en enkelt gang været i dem og man kan tydeligt se der står AHP på de lokaler.
Jeg var engang inviteret i den dyreste VIP på Olympia Stadion i Berlin.

Fem retters menu inden kampen i en privat loge, to slags champagne, et udvalg af vine og en gigantisk biografstol på et plateau ud for midterlinjen med frit udsyn og en tjener, der skænkede op under hele kampen.

Det bedste af det hele - der blev serveret currywurst i pausen i logen.

Er det federe, end vores bliver? For den er vel ikke større, er den?

Jeg husker ikke Parken som noget særligt tilbage i 2003/2004, hvor jeg var derovre. Men de har nok opgraderet gevaldigt siden.
Deres har en kapacitet der er bedste omkring 9-1000 og kan vist have enten 1200 eller 1400. Når det er på maksimum kapacitet, så bliver det som i Parken lidt mere skrabet.

På vores nye stadion er vores basis kapacitet 2500

Deres har en kapacitet der er bedste omkring 9-1000 og kan vist have enten 1200 eller 1400. Når det er på maksimum kapacitet, så bliver det som i Parken lidt mere skrabet.

På vores nye stadion er vores basis kapacitet 2500

Men hvad med niveauet kontra vores kommende, som forhåbentlig bliver en opgradering fra kantinen i Vejlby Risskov Hallen?

Det er klart, at ingen kender det specifikke indhold i kødgryderne på det nye Århus Stadion, men er der nogen, der har en ide om, hvorvidt vi kommer til at matche deres niveau af gourmet?

Og hvad med komfort? Og så videre og så videre.

Jeg ved, at der er nogen her, som har sneget sig ind på MCH Arena og smuttet op i VIP'en til en aftenkamp en vinterdag, hvor man ikke kunne genkendes i mørket.
Nu skriver I alle under alias og kan derfor godt afsløre, at I har været der uden at give køb på anonymiteten.

Mange af jer er også langt bedre orienterede om vores kommende faciliteter til dem, der er noget ved musikken. Så en sammenligning, tak - hvad bliver bedst?

Men hvad med niveauet kontra vores kommende, som forhåbentlig bliver en opgradering fra kantinen i Vejlby Risskov Hallen?

Det er klart, at ingen kender det specifikke indhold i kødgryderne på det nye Århus Stadion, men er der nogen, der har en ide om, hvorvidt vi kommer til at matche deres niveau af gourmet?

Og hvad med komfort? Og så videre og så videre.

Jeg ved, at der er nogen her, som har sneget sig ind på MCH Arena og smuttet op i VIP'en til en aftenkamp en vinterdag, hvor man ikke kunne genkendes i mørket.
Nu skriver I alle under alias og kan derfor godt afsløre, at I har været der uden at give køb på anonymiteten.

Mange af jer er også langt bedre orienterede om vores kommende faciliteter til dem, der er noget ved musikken. Så en sammenligning, tak - hvad bliver bedst?

Tjek billederne inde på Kongelunden. Jeg tror vores bliver særklasse i Norden. Specielt Player Lounge hvor man kan se spillerne læbe på banen, hvor man så har sin egen boks ved siden af udskifterme.

Maden tænker jeg matcher, men ved det virkelig ikke

Her er et par stykker

Attachments

• IMG_4264.webp
    IMG_4264.webp
    67.3 KB · Views: 23
  • IMG_4263.webp
    IMG_4263.webp
    72 KB · Views: 23
@vestegnen emeritus

Tak for nuancerne om andre stadions - og meget enig i, at det for AGF er et kæmpe skridt fremad på alle parametre og også fuld forståelse for, at der er nogle politiske hensyn ift. at få det hele til at være afbalanceret. Det der irriterer mig lidt er en fornemmelse af, at ikke alle kommunale arrangementer bliver vejet og vurderet med den samme nidkærhed som det i Aarhus. Den fornemmelse er ikke særligt godt dokumenteret, da jeg nok mest følger med i, hvad der foregår her i byen.

Men både JP og (især) Stiften har ry for at have en meget mere kritisk vinkel på den lokale fodboldklub end andre lokalt forankrede medier. Det er min fornemmelse, at det har spillet en rolle ift. hvem man har holdt mikrofonen for af eksperter og andet godtfolk. Den kritiske linje er jeg principielt stor tilhænger af, om end jeg synes især Stiften, ved siden af sin seriøse (og prisvindende) graverjournalistik har kørt et sensationssøgende klik-overskrifter-spor, som jeg ikke er så vild med.

Måske er jeg egentlig mest bare irriteret over den hårstrygende journalistiske linje på Herning Folkeblad, Midtjyllands Avis, Viborg Stift avisen, Nordjyske og hvad de ellers hedder. Måske har de gravet dybt, uden at jeg eller andre i kongeriget uden for kommunen har opdaget det. Måske er egentlig bare dybest set glad for, at AGF er noget, man lægger mærke til.

:unsure:

/W

Jeg tror, det er en blanding af mindreværd og stolthed fra de knap så store byer i Jyllands side. Hvad har Herning ellers at gøre godt med? Et kunstmuseum, et spillested og Bones. Herning Kommune vil gerne vokse, men skal kæmpe noget mere for det end Århus. Derfor tror jeg, at bystyret agerer en smule fleksibelt så at sige. Og gerne vil kaste penge i alt, hvad der kaster glimmer over byen.

Desuden er Århus Kommune magistratstyret, som er noget af en bastardmodel modsat i Herning, hvor borgmesteren kan klappe det hele af på Hotel Eyde i en sen nattetime med sit absolutte flertal, som Venstre vist havde på det tidspunkt, hvor de opførte MCH Arena

Herning Folkeblad er ikke tandløs, men deres ressourcer er knappe i forhold til Stiften, hvor tre personer dækker AGF på fuld tid modsat i Herning, hvor de har én sportsmedarbejder til at dække hele oplagsområdet inden for samtlige sportsgrene.

I Silkeborg købte de et samleselvsæt i Jysk til kundeklubpris.

I Viborg er det vel efterhånden længe siden, at der er gjort noget ved stadion.

Det kan man også sige om Aalborg.

Jeg kan sagtens forstå den offentlige debat, der har været i Århus, og ikke mindst alle de kritiske stemmer. Jeg synes, vi har været overordentligt heldige med, at stadion ikke er blevet barberet synder og sammen i takt med, at prisen er steget. Men der tror jeg dog også, at først Bundsgaard og siden Winnerskjold har fået en sms fra Henrik Lind om, hvad det ville have udløst af konsekvenser.

Latest posts

Back