New posts

Ny Ceres Park

• Thread starter Thread starter mono
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 9K
  • Views Views: Views 782K
Ny Ceres Park
coxa said:
Tror ikke man skal frygte at F&M ville st? p? m?l for samme fad?se som sidst da vilk?rene er helt anderledes i nuv?rende forhold.
Friis og Moltke  tegnede Esbjergs Blue Water Arena, S? de kan godt skabe ly for regn og vind, hvis de bli'r bedt om det.

Det var C.F. M?ller der tegnede det nuv?rende stadion, de er bl.a. ogs? kendt for at have tegnet Aarhus Universitet. L?bebanen var dog politisk besluttet s? den skal de ikke have ansvaret for, men deres arkitektoniske vision for stadion var at man skulle g? til fodbold midt i skoven, s? der skulle v?re ?bent til tr?kronerne. Det er derfor i stort omfang deres ansvar at det er s? forbl?st og koldt p? stadion, der var ikke meget fokus p? klimatiske forhold i start 90?erne i arkitektbranchen, s? de kan sagtens have ladet sig inspirere at et stadion i f.eks. sydspanien eller Brasilien. Man har generelt det indtryk at dem der tegnede stadion overhovedet ikke interesserer sig for fodbold, og aldrig havde v?ret p? et stadion i oktober eller november, ellers ville de nok have overvejet det latterlige kastrerede halvtag over tribunerne kombineret med de helt ?bne sider.

Friis & Moltke har som det bliver n?vnt tegnet Blue Water Arena, og desuden Auto C park i Randers, s? JN har brugt dem f?r, det er m?ske ogs? en af ?rsagerne til at de pr?ver at g?re sig interessant lige nu. Men de er i hvert fald en af de mest rutinerede stadionarkitekter herhjemme, sammen med ?rstiderne Arkitekter fra Silkeborg der fik Silkeborg Stadion for?ret af Silkeborg Kommune da bl.a. Friis & Moltke og alle de ?vrige arkitekter i konkurrencen ikke afleverede noget forslag fordi konkurrencen i voldsom grad favoriserede de lokale arkitekter fra ?rstiderne. S? ?rstiderne er ikke dygtige stadion arkitekter (som man i ?vrigt ogs? kan se p? det makv?rk af et stadion de har f?et i Silkeborg) men de har rutine, hvilket ikke beh?ver at v?re det samme.

T-Knogle date=1591854046 said:
Det var C.F. M?ller der tegnede det nuv?rende stadion, de er bl.a. ogs? kendt for at have tegnet Aarhus Universitet. L?bebanen var dog politisk besluttet s? den skal de ikke have ansvaret for, men deres arkitektoniske vision for stadion var at man skulle g? til fodbold midt i skoven, s? der skulle v?re ?bent til tr?kronerne.
Den arkitektoniske vision har vel ogs? v?ret en, som det dav?rende byr?d har nikket ja til - eller direkte efterspurgt. Men der er sket meget med stadiobyggeri siden da.

T-Knogle date=1591854046 said:
Friis & Moltke har som det bliver n?vnt tegnet Blue Water Arena, og desuden Auto C park i Randers
Plus Aalborg stadion og Gigantium i Aalborg.

Sorry, jeg huskede forkert med Friis & Moltke. Men de har lavet nogle seri?se ?jeb?er af stadions over ?rene. Ikke mindst Blue Water Arena, som indvendigt er s? grimt, at man skulle tro det var tegnet i Minecraft. Men der var pengene nok sluppet op.

CF M?ller har - som andre har p?peget - st?et for Aarhus Stadion. De r?de teglstegnstilbygninger og Arenaen er vellykkede, stadions inderside er en katastrofe.

CF M?ller har til geng?ld ogs? tegnet Friends Arena, der vel er alle skandinaviske groundhoppers v?de dr?m - samt Swedbank Arena i M?lm?. Samt i ?vrigt Parken.

T-Knogle date=1591850446 said:
Man har generelt det indtryk at dem der tegnede stadion overhovedet ikke interesserer sig for fodbold, og aldrig havde v?ret p? et stadion i oktober eller november, ellers ville de nok have overvejet det latterlige kastrerede halvtag over tribunerne kombineret med de helt ?bne sider.

Ja, det virker som om der har siddet nogen inde p? et kontor og t?nkt p? atletikdyster fra en svubden tid og i perfekt vejr. Og den helt rigtige vinkel hvor man kan f? ?je p? et par tr?er. Det kan godt v?re de havde mindre fokus p? klima dengang, men de kunne trods alt godt se p? et tag og om det nu d?kker den der sidder under det. M?ske har ingeni?rerne sagt konstruktionen ikke kunne b?re og s? har de bare sk?ret det af. Det er I hvert fald s? basale forhold at det ikke rigtig kan undskyldes med mindre det har v?ret bestemt af kommunen. 
T-Knogle date=1591850446 said:
Friis & Moltke har som det bliver n?vnt tegnet Blue Water Arena, og desuden Auto C park i Randers, s? JN har brugt dem f?r, det er m?ske ogs? en af ?rsagerne til at de pr?ver at g?re sig interessant lige nu.

JN er jo ikke bygherre, s? han har vel ikke bestemt hvem der skulle1 v?re arkitekt, men det kan da godt v?re Randers kommune lod ham kigge p? forslagene ogs?. Jeg g?r ud fra der kommer en arkitektkonkurrence for ?rhus Stadion, m?ske med nogle inviterede og gerne ogs? lidt forslag fra udlandet. Og at det bliver gjort efter forskrifterne - jeg ved ikke hvordan de kunne formulere det specifikt til ?rstiderne, men man slipper nok ikke afsted med det her hvor der ogs? er flere lokale tegnestuer.

Jeg har ikke v?ret p? det nye stadion i Silkeborg, s? jeg kender det mest for plasticunderlaget og at nederste d?k er ekstremt lavt. Det sidste ville v?re en virkelig d?rlig ide i ?rhus, men jeg g?r ud fra de er blev bedt om at optimere det til reklamer p? tv fremfor tilskuere.

fsc date=1591860806 said:
De r?de teglstegnstilbygninger og Arenaen er vellykkede, stadions inderside er en katastrofe.

Man kan m?ske h?be at det st?rre budget g?r at man kan t?nke lidt mere p? hvordan stadion h?nger sammen med H?eg-Hansens gamle bygninger. Det hj?lper ogs? hvis det kan flyttes lidt v?k s? de bygninger kan komme mere til deres ret

Winther said:
Man kan m?ske h?be at det st?rre budget g?r at man kan t?nke lidt mere p? hvordan stadion h?nger sammen med H?eg-Hansens gamle bygninger. Det hj?lper ogs? hvis det kan flyttes lidt v?k s? de bygninger kan komme mere til deres ret

Jeg t?nker hele tiden p? Stamford Bridge og deres fodboldmuseum hvor man drejer ind i en af salene og s? pludselig kan se direkte ud p? banen igennem et k?mpe stort glasparti, det mener jeg ogs? er muligt fra S?jlehallen n?r tribunen bliver fjernet, det kunne v?re en fantastisk m?de at bringe den fredede stadionbygning og det nye stadion sammen p?.

T-Knogle said:
Jeg t?nker hele tiden p? Stamford Bridge og deres fodboldmuseum hvor man drejer ind i en af salene og s? pludselig kan se direkte ud p? banen igennem et k?mpe stort glasparti, det mener jeg ogs? er muligt fra S?jlehallen n?r tribunen bliver fjernet, det kunne v?re en fantastisk m?de at bringe den fredede stadionbygning og det nye stadion sammen p?.
Er man nede i grundplan der? Der kunne m?ske godt laves noget i ?rhus ogs? hvis det nye stadion fortsat er bygget sammen med de gamle bygninger. Man skal vel bare kunne bruge rummet til noget arrangement ifb med kampe ogs? s?, s? man udnytter udsynet til banen. Man kunne m?ske ogs? bringe den gamle stadionhal i spil, det er et flot rum med de gamle sp?r og emmer af gamle dage, men det kan godt v?re den er fredet p? en m?de der g?r det umuligt at lave fodboldmuseum. Jeg ved heller ikke lige hvor meget plads man skal bruge til det.

andrewdk date=1591993541 said:
Jeg synes det nye fodboldstadion de er ved at bygge i Miami ser meget interessant ud.

De har sponsorbygning i den ene ende. Jeg kunne nemt se s?jlehallen og den nuv?rende sponsorlounge blev bibeholdt i en lignende konstruktion.
Et utroligt flot stadion, hvor der bliver plads til 25.000 tilskuere.

Miami Freedom Park | Inter Miami CF
 Fedt nok stadion. Det virker dog til at kunne v?re langt flere end 25.000 p? de billede inde fra stadion. Langt mere som 40.000 eller mere.

Stig AKA Frank Heskj?r said:
25000 ilfg. deres egen hjemmeside:
[member=33]Martin Hansen[/member]?

I get that. Men jeg synes det ser sk?rt ud. Kan slet ikke f? 25.000 til at passe med de "billeder". Men det er jo ogs? animation, og er ikke n?dvendigvis tegnet/lavet af en person der ved hvordan 25.000 fordelt p? et stadion ser ud :D

Stadionprojektet blev i ?vrigt offentliggjort i efter?ret 2018 og forventes at st? klar i 2022

Hele Freedom Park projektet koster dog t?t p? en milliard dollars  :o
Det inkluderer b?de hoteller, butikker, offentlige parker og en helt masse andet der kommer til at besk?ftige op i mod 13.000 personer.
Har ikke  kunnet finde stadionprisen alene.

andrewdk said:
Hele Freedom Park projektet koster dog t?t p? en milliard dollars   :o 
Det inkluderer b?de hoteller, butikker, offentlige parker og en helt masse andet der kommer til at besk?ftige op i mod 13.000 personer.
Har ikke  kunnet finde stadionprisen alene.
Man kan sikkert ikke rigtig sammenligne med ?rhus, men jeg synes ogs? stadig ?rhus kommune burde v?re mere end glade hvis de kan slippe med 250 mio for Kongelunden-projektet og lade resten blive d?kket af donationer og fonde. Som jeg har n?vnt et par gange var byggeprisen p? Royal Arena 1,4 mia (if?lge Wikipedia.) Heller ikke noget man kan sammenligne fuldst?ndig en til en m?ske, men de 300 mio der vist blev brugt sidst i datidspenge gav jo ogs? en temmelig skrabet l?sning.

Lidt fra Aldo omkring hvorfor de b?d p? PSE og hvad intentionerne var. Tidligere Br?ndby-formand ville k?be Parken ? og renovere for 850 millioner...

Han mener der skal v?re langt bedre faciliteter, s? man kan f? flere sponsorkroner i kassen. Det kan ikke overf?res 100 % til Aarhus men JN har sagt noget af det samme. Det er stadig nogle ?r ude i fremtiden men forh?bentlig kan det medf?re, at vi f?r muligheden for at hale lidt ind p? topklubberne.

Hvis FCK skal v?re mere v?rd, end de er i dag, kr?ver det helt sikkert en markant renovering af Parken. Det er kun ved at udvide forretningsunderlaget, FCK bliver mere v?rd. S? skal man stille bedre faciliteter til r?dighed. Det skal simpelthen v?re mere hipt og hot at komme i Parken, end det er i dag, siger han.

De mange millioner, det kr?vede at indfri den plan, ville dog tjene sig selv ind igen, mener Aldo Petersen.

- Hvis man skal investere 850 millioner, s? skal man selvf?lgelig ogs? have en markant h?jere oms?tning, men det tror jeg ogs?, man kan, hvis man lavede et virkelig luksuskoncept til sponsorerne. S? kunne man ?ge sponsorindt?gterne markant.

- Ville man kunne forrente en investering p? 850 mio. i ?get sponsorindt?gter, flere arrangementer i Parken, ?get tilslutning fra tilskuere, der vil i Parken, fordi det lige pludselig var fedt at komme der? Det var vi overbeviste om, at man kunne. Og det er jeg stadig overbevist om, at man kan.

Martinstranger said:
Lidt fra Aldo omkring hvorfor de b?d p? PSE og hvad intentionerne var. Tidligere Br?ndby-formand ville k?be Parken ? og renovere for 850 millioner...

Han mener der skal v?re langt bedre faciliteter, s? man kan f? flere sponsorkroner i kassen. Det kan ikke overf?res 100 % til Aarhus men JN har sagt noget af det samme. Det er stadig nogle ?r ude i fremtiden men forh?bentlig kan det medf?re, at vi f?r muligheden for at hale lidt ind p? topklubberne.

Hvis FCK skal v?re mere v?rd, end de er i dag, kr?ver det helt sikkert en markant renovering af Parken. Det er kun ved at udvide forretningsunderlaget, FCK bliver mere v?rd. S? skal man stille bedre faciliteter til r?dighed. Det skal simpelthen v?re mere hipt og hot at komme i Parken, end det er i dag, siger han.

De mange millioner, det kr?vede at indfri den plan, ville dog tjene sig selv ind igen, mener Aldo Petersen.

- Hvis man skal investere 850 millioner, s? skal man selvf?lgelig ogs? have en markant h?jere oms?tning, men det tror jeg ogs?, man kan, hvis man lavede et virkelig luksuskoncept til sponsorerne. S? kunne man ?ge sponsorindt?gterne markant.

- Ville man kunne forrente en investering p? 850 mio. i ?get sponsorindt?gter, flere arrangementer i Parken, ?get tilslutning fra tilskuere, der vil i Parken, fordi det lige pludselig var fedt at komme der? Det var vi overbeviste om, at man kunne. Og det er jeg stadig overbevist om, at man kan.

Det der g?r Parken interessant fra et investor synspunkt er at de 850 mio meget nemt kan forrentes med en adresse p? ?sterbro i K?benhavn hvis Aldo t?nker i kontor faciliteter, butikker og restauration. Frederiksbjerg/ Kongsvang i Aarhus er ogs? en rigtigt attraktiv placering, hvis infrastrukturen g?r det nemt og logisk at komme til og fra, og hvis der kommer en hel masse byliv det meste af tiden i omr?det.

Det er dette der g?r Kongelunden projektet s? vanvittigt sp?ndende, fordi det er kommunens ambition at omr?det skal v?re ?rhus? svar p? Tiergarten i Berlin eller Central Park i New York. Det skal v?re det byn?re ?ndehul, hvor man tager ud og bliver underholdt eller slapper af. N?r man ser hvor mange private penge der er investeret i revitaliseringen af Gellerup, s? er der ingen tvivl om at de investeringer der kan komme i Kongelunden bliver voldsomt, og der vil 1-2 Mia $ ikke v?re urealistisk, lige nu venter investorerne bare p? at der bliver lavet en helhedsplan som viser hvor der kan komme evt. butikker, kontorer, restauranter osv. og hvordan man har t?nkt sig at trafikbetjene omr?det.

Jeg synes efterh?nden at det flere og flere steder bliver Kongelunden penge der er doneret fra Salling Fonden og Lind Invest og ikke Stadion penge. Det bekymrer mig lidt hvis politikerne begynder at omdefinere donationen til at skulle d?kke hele Kongelunden projektet, s? bliver der sgu ikke mange penge tilovers til at bygge nyt stadion:

Konkurrence om 200 hektar ved Aarhus Stadion: T?nk som om der aldrig har...

T-Knogle said:
Jeg synes efterh?nden at det flere og flere steder bliver Kongelunden penge der er doneret fra Salling Fonden og Lind Invest og ikke Stadion penge. Det bekymrer mig lidt hvis politikerne begynder at omdefinere donationen til at skulle d?kke hele Kongelunden projektet, s? bliver der sgu ikke mange penge tilovers til at bygge nyt stadion:

Ah, man kunne frygte lidt for karin Salling at kun har skudt penge i det her for at redde sine krikkers legeplads - men Henrik Lind tror jeg er s? meget fodboldmand/GF?er at han nok skal skubbe i rigtig retning.
Det jeg frygter er tidsplanen....at det hele g?r op i overordnede visioner og hypotetiske ting og sager og s? sker der NADA de n?ste 2 ?r. Synes godt man kunne f? stadiondelen realiseret og s? efterf?lgende f?rdigg?re alt det andet. Mit indtryk er at det jo ligger fast hvor stadion skal v?re, s? de 2 t?nder land m? de " visionere " sig udenom. Savner fingeren kommer ud, som I nok kan fornemme..... ;-)

Konkurrence om 200 hektar ved Aarhus Stadion: T?nk som om der aldrig har...

KejserJohn date=1593502568 said:
Kan overhovedet IKKE finde ud af de funktioner herinde.....men jeg jo ogs? bare en halvgammel mand uden it skills. Sikken et ord d?r....
 Du skal bare s?rge for at skrive UNDER firkanten med personens citat, s? kommer det frem s?dan her.

Hvis du ikke kan klikke/rykke ned under den (som sker nogle gange), s? marker alt, klip, tryk "enter" et par gange, og s?t det hele ind igen i toppen af kommentarfeltet, s? har de par gange "enter" s?rget for et par linjeskift s? du kan rykke musen derned, eller navigere derned med piletasten. 

Men, alts?.. Udover den allersidste linje i faktaboksen, s? ser jeg ikke rigtig nogen tale konkrete penge. Eller overser jeg noget?
Det er stadig et projekt, jeg ikke er i tvivl om, lander p? den anden side af milliarden, og s? synes jeg egentlig det er fint nok at v?re ambiti?s p? hele projektets vegne.
Det er ogs? den holistiske vision, der retf?rdigg?rer et kommunalt bidrag i samme st?rrelse som Lind/Salling.

Stig AKA Frank Heskj?r said:
KejserJohn date=1593502568 said:
Kan overhovedet IKKE finde ud af de funktioner herinde.....men jeg jo ogs? bare en halvgammel mand uden it skills. Sikken et ord d?r....
Du skal bare s?rge for at skrive UNDER firkanten med personens citat, s? kommer det frem s?dan her.

Hvis du ikke kan klikke/rykke ned under den (som sker nogle gange), s? marker alt, klip, tryk "enter" et par gange, og s?t det hele ind igen i toppen af kommentarfeltet, s? har de par gange "enter" s?rget for et par linjeskift s? du kan rykke musen derned, eller navigere derned med piletasten.

Ok tak....dette er en pr?ve.

Latest posts

Back