New posts

Lidt nyt fra træningsbanen

• Thread starter Thread starter Di Stefano
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 190K
Altså vi snakker om Sauer som scorede ét mål i 27 kampe i Norge. Jeg vil vædde min hat på at han maksimalt får 60 minutter i foråret, hvis ikke han lejes ud igen.
Jeg synes nu stadig, selvom Sauer er et svagt punkt, at det er den formation der bringer flest spillere til sin ret med den nuværende trup.

Og jeg vil virkelig ikke tilbage til kun én angriber. Det har vi slet slet ikke farlige nok spillere til. Så tror jeg for alvor det bliver sløjt offensivt.

Jeg stoler ikke på det nuværende angriberkorps minus PM. En midtbane “boks” med 4 spillere fra den bredeste del af truppen vægter højere her

Og jeg vil virkelig ikke tilbage til kun én angriber. Det har vi slet slet ikke farlige nok spillere til. Så tror jeg for alvor det bliver sløjt offensivt.
Jeg synes det kommer meget an på hvem der enten spiller kanter eller 10’erne.

Foråret 23 vinder vi bl.a 1-0 i Farum med Yakob og Madsen som 6’ere og Anderson og Duelund som 10’ere bag Mortensen og spiller fremragende.

Samme halvsæson slår vi Viborg 3-0. Scorer 3 i Parken og 3 hjemme mod BIF. Scorer 3 mod Randers.

Men det er klar at hvis det bliver med Paddy på toppen og Anderson/Madsen bag ham, og Poulsen/Arnstadt som 6ere, så ville det blive for defensivt.

Jeg synes nu stadig, selvom Sauer er et svagt punkt, at det er den formation der bringer flest spillere til sin ret med den nuværende trup.

Jeg stoler ikke på det nuværende angriberkorps minus PM. En midtbane “boks” med 4 spillere fra den bredeste del af truppen vægter højere her
Må indrømme jeg stoler mindst ligeså meget på Bech som Paddy. Jeg synes man glemmer hvor meget Paddy’s manglende fart her gjort ved Bechs spil. Han er blev tvunget meget længere ned i banen for, at deltage i det opbyggende spil, fordi Paddy mangler fart til at komme med op i boksen jo længeee væk fra målet han kommer

I en 3-4-2-1 har vi haft succes med Duelund/Bech og Anderson på de to 10'ere. Det var et ganske fint forår 2023. Det blev en noget mere pauver omgang da Duelund blev skadet og Uwe gik defensivt (Beijmo i centerforsvar) pga Bisseck og TK salg og Mølgaard skade.
Helt enig.

Jeg er sikker på en opstilling med

Dalsgaard - Tingager - Kahl

Beijmo - Arnstad - Madsen - Links

Anderson - Bech

Paddy

Ville være ganske spændende, og med en god solid bænk også.

Men den kan jo lynhurtigt blive en 4-4-2 eller en 3-5-2. Det er virkelig kun ganske få meter der gør den store forskel på udtrykket.

Helt enig.

Jeg er sikker på en opstilling med

Dalsgaard - Tingager - Kahl

Beijmo - Arnstad - Madsen - Links

Anderson - Bech

Paddy

Ville være ganske spændende, og med en god solid bænk også.

Men den kan jo lynhurtigt blive en 4-4-2 eller en 3-5-2. Det er virkelig kun ganske få meter der gør den store forskel på udtrykket.
Det er jo mere eller mindre sådan vi har spillet som du også selv siger.

Holy moly, hvis de skifter til 4-back bliver jeg endnu mere uudholdelig at høre på, end normalt :).

4-4-2 må have været diamant?

Nogen indikation på Duelund og Badji? Var MA venstre kant/midt?

PM - Bech
MA - MEM - Arnie - Duelund
Links - FT - Mølgaard - Beijmo

Ret offensivt.
Man spillede i forskellige opstillinger med mixede hold, så der var ikke tale om “idealopstillinger”, hvilket er almindeligt ved en træningsopstart. Alle skal have chancen. Som jeg husker det, var f.eks. Dalsgaard og Abbew i midten i den ene ende og Tingager og Akoto i den anden. Og i nogen sessions var det med Mølgaard og Links på backerne med Bach og Kahl i den anden ende. Her blev der i opstillinger flexet med spillere som Beijmo og Andersen.

Men husk nu: Der er tale om træningsspil, hvor det handler om at prøve nye mønstre i spillet. Hvad man ender med at bruge det til, må vi jo se. Men vi bliver måske klogere i morgen kl. 13 og frem.

Jeg er med på - men glemmer alligevel ofte - at holdet ofte går over i en 4-back under kampene. Jeg har ingen systematisk/skolet forståelse, så jeg taler ud fra alm sund fornuft - og tager meget gerne mod rettelser når jeg misforstår!

Er der noget taktisk finurligt i den variation, fx at man forsvarer i en 5-3-2 men bygger op i en 4-4-2. Det giver en kompakt defensiv og bred spilopbygning. Og mulighed for at variere undervejs.

Er der så nogen ide i at gå helhjertet ind i en 4-back? Man kunne måske godt ønske sig en mere kombinationsstærk venstre midt/fløj, men Links er jo uovertruffen på speed og gør det glimrende når han har åben mark foran sig. Hvor man veksler det med en udfordrende type, koster det på den defensive del af wingbacken.

Talkombinationer er jo en ting, noget andet er hvordan spillerne instrueres og hvordan den effektureres.

Denne opstilling fra tidligere
Hansen

Beijmo - Dalsgaard - Tingager - Kahl

Anderson - Brandhof - Madsen - Links

Bech - Mortensen

Kan reelt være den præcis samme som

Hansen
Dalsgaard-Tingager-Kahl
Beijmo-Bradnhoff-Madsen-Links
Anderson-Bech
Mortensen

Som så ville hedder 3-4-2-1 eller 4-3-3

Det er slet ikke så statisk som i 80erne og 90erne.,

Når vi spiller den vi plejer med 3-4-1-2 eller 3-1-4-2 om man vil. Så Forsvare vi med 5 i bagkæden men når vi bygger op er det 3.

Jeg er med på - men glemmer alligevel ofte - at holdet ofte går over i en 4-back under kampene. Jeg har ingen systematisk/skolet forståelse, så jeg taler ud fra alm sund fornuft - og tager meget gerne mod rettelser når jeg misforstår!

Er der noget taktisk finurligt i den variation, fx at man forsvarer i en 5-3-2 men bygger op i en 4-4-2. Det giver en kompakt defensiv og bred spilopbygning. Og mulighed for at variere undervejs.

Er der så nogen ide i at gå helhjertet ind i en 4-back? Man kunne måske godt ønske sig en mere kombinationsstærk venstre midt/fløj, men Links er jo uovertruffen på speed og gør det glimrende når han har åben mark foran sig. Hvor man veksler det med en udfordrende type, koster det på den defensive del af wingbacken.
Talkombinationer giver (stort set) kun mening i etableret forsvar.

Når AGF står i etableret forsvar, er det typisk 5-3-2, og så er det godt gammeldags en mand op, en mand under, så det på afstand nogle gange kan minde om en 4-4-2 - eksempeltvis hvis Links skubber op på højre back for modstanderen (når dén spiller er i boldbesiddelse), så sideforskyder de alle sammen ud, således Kahl dækker af og ligner en venstre back, Dalsgaard og Tingager ligner så to stoppere og Beijmo ligner en højre back.

Det farlige i dén opstilling er, at AGF spiller meget duelspil, og dækker færdig, det vil sige at man imod f.eks. 4-3-3 kan se Tingager dækker færdig oppe i banen, mens de to yderstoppere står med de to wings, og vores backer står med modstandernes backs. Så der kan der komme bevægelser ud i banen fra modstandernes wings/backs der kan skabe store rum at løbe i for de to 8ere fra modstanderen, fordi stopperne kan være ude af position. Dét kræver dog utrolig god/hurtig boldomgang fra modstanderen, og meget præcis dybe afleveringer fra modstanderen. Så dybest set er det vel kun 2-4 hold det virkelig bliver et problem mod i DK.

Fase 1 i AGF kan være 3-2 eksempelvis, altså de 3 stoppere og to midtbanespillere der går ned, og skaber nogle vinkler/trekanter at spille i. Det er meget forskelligt hvordan man griber det an. F.eks. spillede FCM i en periode med 3 angribere, og så Rasmus NK og Dal Hende på de to backs. Backerne blev meget hurtigt smidt op på sidste linje, hvor de tre angribere så rykkede sammen, og nærmest alle var inde i eller omkring boksen. Derefter blev boldene spillet langt op på angriberene i feltet (det vart perioden hvor Sørloth, Onuacho m.fl spillede på toppen for FCM), og der ville det oppefra nærmest ligne en 3-2-5 opstilling når de havde bolden (typisk med en Jakob Poulsen nede mellem de to stoppere).

Ideen om Patrick Mortensen anno 2025 ensom på toppen virker også ret dødfødt. Der bliver ganske enkelt nødt til at være spillere omkring ham.

Jeg tror derfor heller ikke på ideen om en 4-3-3 med brede kanter. Hvis det ikke skal være et tomandsangreb som nu, så hellere igen en variant af 3-6-1 med de to offensive midtbanespillere i meget offensive positioner og mere centralt end bredt (dvs i rummene tæt på/lige bag Mortensen). Det var også det, der med Duelund og Anderson fungerede så godt i foråret 23.

Ideen om Patrick Mortensen anno 2025 ensom på toppen virker også ret dødfødt. Der bliver ganske enkelt nødt til at være spillere omkring ham.

Jeg tror derfor heller ikke på ideen om en 4-3-3 med brede kanter. Hvis det ikke skal være et tomandsangreb som nu, så hellere igen en variant af 3-6-1 med de to offensive midtbanespillere i meget offensive positioner og mere centralt end bredt (dvs i rummene tæt på/lige bag Mortensen). Det var også det, der med Duelund og Anderson fungerede så godt i foråret 23.
Eller 4-2-3-1 med Anderson, Duelund og Bech bag Paddy, og Arnstad og Madsen på den kontrollerende midtbane (hvis Links bliver solgt)

Eller 4-2-3-1 med Anderson, Duelund og Bech bag Paddy, og Arnstad og Madsen på den kontrollerende midtbane (hvis Links bliver solgt)
Jep, der er adskillige muligheder. En 4-3-3 i gammel Morten Olsen-stil er også mulig, hvis bare den offensive midtbane er så offensiv som Jon Dahl (og så er vi jo i praksis ude i din 4-2-3-1, selv om den altid hed det andet dengang).

Pointen var egentligt primært, at talkombinationerne er mindre vigtige, eller at de i hvert fald alle må underlægges den samme taktiske præmis: Ikke at isolere Patrick Mortensen eller efterlade unødvendigt stort rum omkring ham.

Jep, der er adskillige muligheder. En 4-3-3 i gammel Morten Olsen-stil er også mulig, hvis bare den offensive midtbane er så offensiv som Jon Dahl (og så er vi jo i praksis ude i din 4-2-3-1, selv om den altid hed det andet dengang).

Pointen var egentligt primært, at talkombinationerne er mindre vigtige, eller at de i hvert fald alle må underlægges den samme taktiske præmis: Ikke at isolere Patrick Mortensen eller efterlade unødvendigt stort rum omkring ham.
Det er nok det helt rigtige spørgsmål du rejser her, og i dit tidligere indlæg.

Er Patrick Mortensen anno 2025 en spiller der kræver for meget beskyttelse omkring ham til, at han faktisk bliver lidt en hæmsko.

Last edited:
Er Patrick Mortensen anno 2025 en spiller der kræver for meget beskyttelse omkring ham til, at han faktisk bliver lidt en hæmsko.
Vi skal altså passe på med ikke at skabe en myte om at PM ikke længere kan løbe. Jeg synes ikke at hans stats for efteråret ser så forfærdelige ud. På topfart er det jo kun MA og især Links der skiller sig ud af dem her på listen. Find selv flere spillerstats inde under https://agf.dk/herre-holdet, der er også nogle defensive om f.eks. clearinger, hvor PM har 32 mod f.eks. 6 til Bech.
Edit: Tilføjede lige Beijmo, som også har en pæn topfart, som man kunne forvente af en wingback.

SpillerSpillet antal min.KM i efteråretTopfartMålScoringsprocentChancer skabt% aflev.succes
Patrick Mortensen148116931,4931,0969,7%
Tobias Bech147419332,0620,71275,7
Nicolai Poulsen104913631,5125,01184,4
Mikael Anderson150419133,626,92383,7
Mads Emil Madsen150420531,9526,31883,6
Felix Beijmo138817334,619,12281
Gift Links100111534,8216,72383,2
Frederik Tingager153017132,0114,3490,2

Vi skal altså passe på med ikke at skabe en myte om at PM ikke længere kan løbe. Jeg synes ikke at hans stats for efteråret ser så forfærdelige ud. På topfart er det jo kun MA og især Links der skiller sig ud af dem her på listen. Find selv flere spillerstats inde under https://agf.dk/herre-holdet, der er også nogle defensive om f.eks. clearinger, hvor PM har 32 mod f.eks. 6 til Bech.
Edit: Tilføjede lige Beijmo, som også har en pæn topfart, som man kunne forvente af en wingback.

SpillerSpillet antal min.KM i efteråretTopfartMålScoringsprocentChancer skabt% aflev.succes
Patrick Mortensen148116931,4931,0969,7%
Tobias Bech147419332,0620,71275,7
Nicolai Poulsen104913631,5125,01184,4
Mikael Anderson150419133,626,92383,7
Mads Emil Madsen150420531,9526,31883,6
Felix Beijmo138817334,619,12281
Gift Links100111534,8216,72383,2
Frederik Tingager153017132,0114,3490,2
Jeg kan ikke slå det op her til aften, men øjetesten for mig siger, at antallet af højintense løb er faldet.

De ee muligvis stadig i højt tempo, men der er bare færre af dem.

Han er stadig virkelig god på dødbolde. I begge ender af banen

Latest posts

Back