New posts

Kamptråd Kamptråd 25/26: Sønderjyske - AGF, søndag d. 20.07. kl. 16.00

• Thread starter Thread starter Salling23
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 548
  • Views Views: Views 24K
Added to Calendar: 20-07-25

Kamptråd Kamptråd 25/26: Sønderjyske - AGF, søndag d. 20.07. kl. 16.00
Klart Poulsen har et andet gemyt end de to tidligere macho-fyre vi havde som trænere.
Men skal der virkelig ikke mere til at provokere dig - eller har du bare bestemt dig på forhånd for at du ikke kan lide manden ?

Hvor mange så du af Viborgs kampe i sidste sæson ?
De blev klart bedre i løbet af sæsonen og spillede i perioder fremragende fodbold. Man kunne både se en udvikling i holdet og ved de de enkelte spillere. Med det budget Viborg har, så var det alt andet end middelmådigt.
Jeg så en hel del af Viborgs kampe i sidste sæson. Jeg fulgte også nok med i Superligaen til at vide, at de ikke spillede med i top-6. De havde heller ikke et budget, der skulle sende dem til nedrykning. De spillede til “par” i et nedrykningsspil.

Jeg er ikke forudindtaget ifht. JP. Jeg tror bare ganske enkelt ikke på ham pt. som top-træner i Superligaen, og jeg tror endnu mindre på ham efter hans opstart i AGF. Jeg synes ikke, at det er imponerende.

Jeg synes Viborg spillede ret godt til tider. Lidt naivt ja men meget positivt. Et rigtig godt løbe hold med højt pres.

Men jeg synes JP begår en stor fejl ved ikke at ryste den nuværende trup og hierarki.

Vi har brug for at der er fuld konkurrence og kamp om pladserne. De bedste skal spille. Det kan self være at dem som starter er verdensmestre til træning og bare ikke kan overføre det til kamp. Det er umuligt for mig at vurdere men det virker så krampagtigt det der foregår.

En grum tanke melder sig:
Uwe styrede det helt konkrete spil ude fra sidelinjen hele kampen: Hvem står hvor. Hvor skal bolden spilles hen etc.
Uden det ser det ud til, at spillet falder helt sammen.

Det gjorde virkelig ondt at se på i går. Så ikke SIFs kamp, men ellers er der ikke nogen tvivl om, at vi var det hold, der kom suverænt dårligst fra start spillemæssigt i den nye sæson.
Stiftens karakterer viser troværdigt nok også, hvor lavt vores kollektive bundniveau er. Vi mangler i den grad nye folk med kvalitet, der kan gå foran, når selv spillere som Tingager, MEM og PM præsterer så dårligt og falder helt igennem.

En grum tanke melder sig:
Uwe styrede det helt konkrete spil ude fra sidelinjen hele kampen: Hvem står hvor. Hvor skal bolden spilles hen etc.
Uden det ser det ud til, at spillet falder helt sammen.
Sjovt, det var præcis den Micro managing som jeg ville mene, forhindrede spillerne i at vise deres kreativitet. Og nok også fik spillertruppen vendt imod ham med næsten 3 års mikro managing. Så spiller skal vænne sig til en ny måde at blive dirigieret på. JP har kun spillet 1 (én!) betydende kamp. Lad det nu lige falde på plads.
Kunne JP så skrue en lille smule mere op for det til min smag? Jo egentlig, men vi har nu stadig en Philip Grobelny som var langt mere aktiv i kampen i går end jeg tidligere har set. Så tysk ordnung er der stadig.

Det gjorde virkelig ondt at se på i går. Så ikke SIFs kamp, men ellers er der ikke nogen tvivl om, at vi var det hold, der kom suverænt dårligst fra start spillemæssigt i den nye sæson.
Jeg så SIF-BIF (og FcM-OB på vej hjem fra Haderslev). SIF spiller præcis som de plejer og ændrede ikke måden de spillede på efter -1 eller -2 og tabte 3-0. Jeg vil mene at de kom suverænt dårligst fra start, når der ikke ændres på in-game management og stædigt holder fast. Men også ligegyldigt hvem der starter “suverænt” dårligst fra start når det handler om hvem så ender hvor efter R22? Vigtigst er vel at der er progression i udvikling af spillet. Som sagt, der er gået 1 runde.

Stiftens karakterer viser troværdigt nok også, hvor lavt vores kollektive bundniveau er. Vi mangler i den grad nye folk med kvalitet, der kan gå foran, når selv spillere som Tingager, MEM og PM præsterer så dårligt og falder helt igennem.
Som sådan ikke uenig, men vi har Max penge til 1- “top” performance spillere I vores prisleje. Jeg er ikke sikker på CV vælger at bruge de penge.

Syntes mere det var et resultat af ALT for mange individuelle ringe præstationer. Selv Emmery som var blandt de bedste, der med en en flot assist, var et skole eksempel i dårlige beslutninger. Men det har også være meget op og ned i opstarten, så det er jo nok noget må tage med. Er i hvert fald ikke i katastrofe beredskab endnu, og efter jeg også har set store dele af opstarten er jeg også ganske fortrøstningsfuld

Lige nu har vi meget brug for at nogle af dem der ikke var klar til 90 minutter hurtigst muligt bliver det. Mod Ajax var der kun 30 minutter i Links og det var der vel reelt også kun i går, selvom han fik lov at spille 45.

Jeg kan ikke helt finde ud af, hvad jeg mener om Beijmo. Han kæmpede egentlig godt, men vi skabte ikke meget offensivt i højresiden. Jeg vil gerne se, hvad Carstensen kan bringe - også kombineret med Jørgensen som 10 er.

Men ellers virkede det som om flere at af dem der var igennem turen i foråret stadig er lidt skrøbelige, når vi får lidt modvind. Wahlstedt-fejlen fik også forsvaret til at panikke lidt. Det er så vigtigt at vi tør bruge en spillende målmand.

JP udtaler til Stiften efter kampen, at de tre forreste hos SJE var rigtigt gode til at bevæge sig for hinanden og rigtigt gode til at holde på bolden.

Så specifik en udtalelse om noget, vores tre forreste var helt elendige til (fraregnet Emmery og Bech i glimt) tror jeg ikke er helt tilfældig.

Hvis du har ret i den tese - altså at JP implicit siger, at han vil have lignende bevægelighed - så vil jeg forvente, at PM har startet sin sidste kamp.

Vi får aldrig offensiv bevægelighed, når 1/3 er så lidt bevægelig. De to 10ere skal jo kompensere for PMs manglende bevægelighed.

Randerskampen er nok lidt for tidlig for Badji med hans optakt in mente.

Men jeg er egentlig tilhænger at at give Serra en chance. Jeg ville give ham beskeden om, at det vigtige ikke er at score mål, men at være spilbar, bevægelig og have en fysisk tilstedeværelse. Og så er det en bonus, hvis han scorer.

Alternativt må man vurdere om Tchamche er klar eller om Bech skal spille den - sidstnævnte scenarie giver mulighed for at spille både Emmery, Jørgensen og Bech fra start, hvilket er spændende.

Der mangler en venstrebenet Rasmus Carstensen i truppen, en spiller der kan erstatte Eric Kahl, eller Gift Links. Jakob Poulsen har forsøgt Tobias Bach som venstre 10’er i træningskampene, nok fordi han så det samme som i kampen i går, det fungerer ikke rigtigt med ham som wingback. Så en ny spiller der kan forstærke både defensivt og offensivt i venstresiden, ligesom Carstensen har gjort i højresiden, så ser det mere solidt ud. En spiller som Casper Højer, kunne være en løsning, selvom jeg da ville foretrække hvis man kunne finde en yngre udgave.

Derudover er der 3-4 forstærkninger i truppen allerede, der kun mangler at blive mere integreret i den nye spillestil:

Sebastian Jørgensen som højre 10’er i stedet for Tobias Bech (som kunne afløse Paddy på 9’eren)
Rasmus Carstensen som HWB, det er altid godt med en hel masse konkurrence på vigtige positioner
Kevin Yakob som afløser for Nicolaj Poulsen, der var væsentligt mere bevægelse på midten i træningskampene, når han kom ind.
Youssef Badji som afløser for Paddy, det vil give en del mere bevægelse og boldsikkerhed (håber ikke at han er ude for sæsonen med den skade, ligesom Mølgaard)

Så det er ikke helt ad helvede til, men det er måske meget godt at CV fik et wake-up call i går, truppen skal forstærkes, det er for risikabelt at håbe på at det nok skal gå med den nuværende trup.

Her dagen derpå, vælger jeg at tage ja-hatten lidt på.

Jeg synes vores generationsskifte tyder på, vi kan komme til at blive spændende (Hvis der er nogle ting der går op i en højere enhed).

Det kræver at PM ryger på bænken, Polle ryger på bænken. De 2 var passagerer igår, og gør at vi konstant er på hælene. vi skal have meget mere boldspil ind på holdet. Det er et must, ellers ser jeg forbedringer som meget tilfældige.

Wahlstedt laver en brøler, men bliver også lidt sat i en dum situation af AJ. Slet ingen grund til at lave den aflevering via keeperen, men kan bare spille direkte over til sin CB makker. Huseni kan læse afleveringen som biblen i en kirke, og dermed er Wahlstedt allerede presset inden han modtager bolden. Han skal naturligvis bare save den væk første gang, men afleveringen tilbage over så kort afstand er også meget risikabel.

Derudover synes jeg faktisk Wahlstedt er et af de få der lyste lidt op. Sammen med Emmery og tildels Bech og Kahl.

Kan vi få Carstensen, Sebastian Jørgen og Yakob ind i starteren kan vi spille markant mere direkte og boldsikkert, og dermed aflaste presset på den defensive struktur. Et godt forsvar starter med at være mere boldsikker.

Konklusion: Tak for indsatsen Polle og PM, men for nu er i dødvægt og det skal fjernes.

Wahlstedt laver en brøler, men bliver også lidt sat i en dum situation af AJ. Slet ingen grund til at lave den aflevering via keeperen, men kan bare spille direkte over til sin CB makker. Huseni kan læse afleveringen som biblen i en kirke, og dermed er Wahlstedt allerede presset inden han modtager bolden. Han skal naturligvis bare save den væk første gang, men afleveringen tilbage over så kort afstand er også meget risikabel.

I hvert fald spiller AJ bolden til Wahlstedts svage fod, hvilket betyder, at han ikke kan sparke den direkte, men er nød til at tage et touch først.

Jeg synes ikke, det fritager Wahlstedt. Men jeg synes også AJs aflevering bærer en del af ansvaret. Det bør efterhånden stå klart, at Wahlstedt har brug for, at tilbagespilninger kommer til den stærke fod.

Jeg tror også at Wahlstedts største mangel, for at kunne blive en god AGF keeper, er attitude. Hvis han havde hamret den bold ud over sidelinjen uden at overveje det så meget som et sekund, og skældt AJ ud lige bagefter, så havde han haft AGF Keeper DNA. Jeg ved ikke om det er den svenske målmandsskole der giver så attitudeforskrækkede keepere, men William Eskelinen havde vel lidt det samme problem.

Det er ikke Wahlstedts problem at AJ sender en håbløs aflejring tilbage til ham, men han gør det til sit problem, ved at træffe en beslutning baseret på manglende attitude og selvtillid.

Kampen i går kalder for mig på et systemskifte; væk med den 3-back og wingbacks som er læst af modstanderne, og ind med en 4-3-3. Her er det åbenlyst for mig, at vi fortsat skal monitorere målmandspositionen meget nært når/hvis Wahlsted fortsætter sine personlige fejl og så er det åbenlyst, at truppen mangler en decideret venstre back, da Kahl er for langsom og Links hører mere til i offensiven. Begge har i øvrigt også kun kontrakt til næste år, så der skal ske et eller andet i den venstre side.

Tilbagespilninger skal altid være udenfor målet og til den gode ben. Det siger sig selv :)

Dog vil jeg også gerne stille spørgsmål ved behovet for at lave afleveringen i første omgang. Han kan jo bare sende den videre over til sin CB makker og holde i bolden. Selv hvis den kommer til Wahlstedt gode ben, skal han jo bare sparke på den direkte og hvad så? Så ryger den til duel ved PM, som tabte samtlige dueller og så har SJE bolden igen.

Jeg synes det er en kæmpe alibi aflevering, som egentlig aldrig kan føre til noget godt.

Dermed skal Wahlstedt gøre det bedre, men i min optik var han tæt på MOM for os. Selv med droppet.

Jeg synes, at der er stor forskel på situationen for Polle og Paddy.

Polle kan måske godt blive et fremmedelement i spillestilen, men fysisk er han da stadig fint med. I første halvleg er han en af de få der vinder sine nærkampe konsekvent.

Paddy har ikke længere fysikken (et mindre vigtigt parameter i en del år for Paddy) og som kampen i går i indikerer også adrætheden (ny udfordring).

Det er heller ikke så mærkeligt. Paddy er væsentligt ældre. Selvom jeg generelt er relativt stor Paddy kritiker, så synes jeg, at gårsdagens problemer er mere end et spørgsmål om et generationsskifte på et par pladser.

Jeg synes virkelig Polle så træt og langsom ud igår. Selv bare ved hans meget tæt på dobbelt gult. Et træk fra Hyseni og Polle er 1-2 meter væk, og skal lave en glidende tackling. Jeg ser han faktisk som en kæmpe fodlænke for at få vores offensiv mere frigjort. Vi skal have meget meget mere boldspil i vores 6 position. Tiden med en udsmider på den plads må være ovre.

PM taler for sig selv, og håber ikke han er fredet.

Jeg står stejlt på at de 2 er fodlænker for, at få forløst vores nye spillestil. Håber Jacob Poulsen har mod nok til at bænke de 2.

Jeg synes det er åbenlyst, at kampen i går kalder for et systemskifte. Menge har ret i, at nisser flytter med ind på midtbanen, og der skal bare tre derind. Det er for nemt for modstanderne at presse de tre stoppere med 3 oppe foran og samtidig overrende midtbanen og fange wingbacks ude af position.

Hvorfor ikke spille en 4-3-3 med MEM og Arnstad på midten som 8'ere og Yakob som 6'er? Så kan man beholde de 3 oppe foran, spille Carstensen, tingager og AJ/Callø i forsvaret, og så kigge efter en ny decideret venstre back mens man fortsat monitorerer målmandsposten.

Kampen i går kalder for mig på et systemskifte; væk med den 3-back og wingbacks som er læst af modstanderne, og ind med en 4-3-3. Her er det åbenlyst for mig, at vi fortsat skal monitorere målmandspositionen meget nært når/hvis Wahlsted fortsætter sine personlige fejl og så er det åbenlyst, at truppen mangler en decideret venstre back, da Kahl er for langsom og Links hører mere til i offensiven. Begge har i øvrigt også kun kontrakt til næste år, så der skal ske et eller andet i den venstre side.
Så er det bare hamrende ærgerligt, at man overhovedet ikke har trænet 4 back kæde i opstarten. Det vil være uheldigt at sadle om allerede nu, så skulle han have gjort det fra dag et i AGF, og sagt at det er sådan her vi skal spille. Hvis det var det han forsøgte da Arnstad og Dalsgaard kom ind, er det også ret bekymrende, 60 minutters gældende kamp, og så begynder troen på det man har arbejdet med i opstarten at vakle. Det tror jeg nu heller ikke var tilfældet, Dalsgaard kom ind i en 1-1 udskiftning med AJ, og det er nok rigtigt at Arnstad skulle være 10’er, selvom det var en noget anden 10’er end Emmery.

Latest posts

D
Replies
751
Views
50K
Back