New posts

(Imod?) Moderne fodbold

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 239
  • Views Views: Views 24K
Nå - den havde jeg ikke set.

Har Jesper Møller åbnet en kattelem for, at han kan have misforstået hvad han stemte om?

Jesper Møller mener dog ikke, at der var tale om en afstemning på UEFA-mødet. Der er truffet en principbeslutning, men ingen endegyldig beslutning, lyder det.
- Jeg ved ikke, om de er citeret rigtigt eller forkert. Jeg kan kun sige, hvad jeg oplevede på mødet, og det er to beslutninger vedrørende to delområder.
- Jeg hørte ingen stemme imod. For det kan man ikke, det er konventioner, og så er der ekstra sanktioner. Jeg kan ikke vide, hvad de har sagt. Hvis nogen har fortalt medierne, at de har stemt imod, så kan jeg have misforstået noget. Det kan jeg høre dem om på tirsdag, siger Jesper Møller.
Jesper Møller ved ikke, hvornår den endelige beslutning træffes.

Hjulmand mener dog, at DBU har lagt sig rigtig i sagen. Jeg er nu stadig i tvivl om hvad de reelt har gjort - der har tilsyneladende ikke været protester over at lukke Russerne ind og mødet på tirsdag skulle være en formsag.

Det bliver spændende hvor mange der faktisk vælger at trække deres U17 landshold og hvad sanktionerne bliver.

Men pressemeddelelsen sidste uge fra både UEFA og FIFA såede ingen tvivl om, at mødet tirsdag blot er en formalitet.
Jesper Møllers gode ven og kollega i UEFA's ExCo Karl-Erik Nilsson blev fredag ’fyret’ som formand for alle de svenske idrætsorganisationer, fordi han havde afsløret, han havde støttet forslaget om at tage Rusland ind i turneringerne igen.

Jesper Møller har normalt altid lagt sig i slipstrømmen på sin gode ven, men han fastholder, at der endnu ikke er truffet en endelig beslutning i sagen.

På mødet i slutningen af september var der tre medlemmer, som ikke ville støtte, at Rusland kom tilbage i fodboldvarmen. Det var englænderne David Gill og Laura McAllister samt den tidligere polske stjernespiller Zbigniew Boniek, der ikke kunne støtte forslaget.

Det har ikke ét eneste sted været fremme, at Jesper Møller har været kritisk overfor at lukke russerne ind i UEFA-varmen igen.

Jeg er ikke i tvivl om at Møller har ret, når han siger at der ikke har været en afstemning om at lukke Ruslands U17-hold ind. For så havde både Danmark og de fleste andre vestlige lande stemt nej. Det har givetvis været været langt mere subtilt. Altså en indirekte afstemning styret af en russisk-venlig lobby, om UEFA skal overholde FNs børnekonvention. Jeg kan sagtens følge, at man ikke kan stemme nej til det. Man burde bare ikke have sådan en afstemning. Men efterfølgende har de samme lobbyister så fortsat deres dagsorden med at konkludere, at alle børnehold derfor er velkomne i UEFA-regi. 17-årige russiske børn er vel i øvrigt de samme, som kort efter en kamp mod os, vil blive sendt i krig i Ukraine.

At Møller så er usædvanlig vattet og uegnet, er vel grunden til at de danske medier kaster sig over ham i stedet for at undersøge sagen lidt dybere.

Det må dreje sig om penge. Jeg kan ikke se andre muligheder. Alt handler om penge for UEFA og FIFA.
Men mere overraskende er det næsten, at så havde Jesper Møller måske faktisk ret, hvilket der ellers ikke var meget, som tydede på. Det hele ligner dog en kæmpe rævekage, som i sidste ende ikke kunne være i ovnen.

Meget overraskende har UEFA besluttet det russiske U17 landshold ikke får lov at stille op. Mon UEFA har læst de politiske vinde og blevet bange for et indgreb?

Det må dreje sig om penge. Jeg kan ikke se andre muligheder. Alt handler om penge for UEFA og FIFA.
Men mere overraskende er det næsten, at så havde Jesper Møller måske faktisk ret, hvilket der ellers ikke var meget, som tydede på. Det hele ligner dog en kæmpe rævekage, som i sidste ende ikke kunne være i ovnen.

Dem der sidder på posterne har nok også bemærket, hvad der skete i andre lande. Der er ikke meget ved at stemme noget igennem og så selv blive sendt ud af døren. Det virker også lidt som om, at Jesper Møller fik et klart mandat på bestyrelsesmødet og det var kun at stemme en vej.

Vi gik fra forventningen om at det var en formsag og til at forslaget nu er trukket tilbage men det er sku også kedeligt med al den frie presse, når man nu gerne vil have lavet nogle aftaler som giver penge på bogen.

I hvert fald må man sige, at Ekstra Bladets "afsløring" af at Møller havde stemt ja til Ruslands U-17 var en misforståelse og at sagen derfor var en storm i et glas vand. Surprise. Kom nu med noget kildekritik og selvransagelse, også selvom det er en tid med massiv russisk påvirkning af den offentlige mening i vestlige sociale medier.

Det kan sagtens handle om penge, at nogle af de store sponsorer trods alt har lidt værdi i sig og ment at lukke Rusland tilbage i folden, var over grænsen men jeg tror nu mere på, politikkerne i de forskellige EU lande har haft mest betydning.
Er der en ting, UEFA frygter mere end tabte sponsor kroner, så er det politisk indblanding. Eks. lever hele kontraktsystemet på EUs nåde.

I hvert fald må man sige, at Ekstra Bladets "afsløring" af at Møller havde stemt ja til Ruslands U-17 var en misforståelse og at sagen derfor var en storm i et glas vand. Surprise. Kom nu med noget kildekritik og selvransagelse, også selvom det er en tid med massiv russisk påvirkning af den offentlige mening i vestlige sociale medier.
Som jeg har forstået det, skulle det hele tiden gøres endeligt i dag men eksekutiv-komiteen vedtog på sidste møde, at det var den vej man ville.
Hvis modstanden var så hård, virker det lidt åndssvagt at sende en pressemeddelelse ud om at man har besluttet det. Det er også lidt vildt, hvis man ikke har ført en form for afstemning, om så vigtigt et punkt på sidste møde (og at nogen mente der havde været en afstemning).

Kan ikke finde den oprindelige press-release på Uefas side men AP beskriver den her:
The European soccer governing body decided to try reintroducing Russian under-17 teams into its competitions this season. That’s an easing of a blanket ban on national and club teams from international play imposed within days of the Russian invasion starting in February 2022.

UEFA said it was “aware that children should not be punished for actions whose responsibility lies exclusively with adults and is firmly convinced that football should never give up sending messages of peace and hope.”

The UEFA executive committee decision was announced during a Women’s Nations League game in Armenia that was the first European game handled by Russian match officials during the war.

De skulle dog lige have holdene ind i alle turneringer og for nogen var der allerede lavet grupper:
UEFA said it would now try to draft rules for including, and adding, Russian youth national teams for boys and girls — even if competitions draws already were made.

Det kan sagtens handle om penge, at nogle af de store sponsorer trods alt har lidt værdi i sig og ment at lukke Rusland tilbage i folden, var over grænsen men jeg tror nu mere på, politikkerne i de forskellige EU lande har haft mest betydning.
Er der en ting, UEFA frygter mere end tabte sponsor kroner, så er det politisk indblanding. Eks. lever hele kontraktsystemet på EUs nåde.
Jeg tror som dig at presset blev for stort og man derfor opgiver for nu. Det vil være tåbeligt at risikere alt for meget politisk indblanding som man helst er fri for.
Dertil havde en stor del lande meldt ud, at de kom ikke til at stille op mod Russiske hold.

Det var en salami-taktik fra Rusland, som mislykkedes. Sådan tolker jeg det. Man lykkedes med at få UEFA til til at "vedtage" (det var vel næppe et ændringsforslag) at man vil overholde FNs børnekonvention. Det er det UEFA-citat som @Martinstranger giver. Men man lykkedes altså ikke med næste slice i salamien. Og tak for det!

Hvis jeg sad som opsøgende journalist på den her, så ville jeg starte med at kigge på de kræfter, der fik den afstemning om UEFAs forhold til børnekonventionen op at stå. Ja, der er sikkert penge i det, men også nogle forbindelser, som man skal have optrevlet og gerne have bremset. Men det sker nok næppe.

Meget overraskende har UEFA besluttet det russiske U17 landshold ikke får lov at stille op. Mon UEFA har læst de politiske vinde og blevet bange for et indgreb?

Når vi skal byde på opgaver der hvor jeg får min løn, så skal vi skrive under på en en EU klausul i forhold til at vi ikke må lave forretninger med Rusland. Mon ikke det er sådan en EU klausul UEFA er blevet bekymret for?

Måske der er ved at ske noget med den Russiske indflydelse i sportens verden. Det kan være lidt svært at blive klog på men nu stopper IOC samarbejdet med den Russiske Olympiske komite. Baggrunden er, at de har optaget de regioner som de har besat i Ukraine.

Det er dog stadig et åbent spørgsmål, om deres atleter får lov at deltage i Olympiaden.

Den Internationale Olympiske Komité stopper alt samarbejde med Ruslands Olympiske Komité (ROC) med øjeblikkelig virkning og på ubestemt tid.

Det skriver IOC på sin hjemmeside efter et møde i eksekutivkomitéen i Mumbai torsdag.
IOC forbeholder sig retten til at træffe afgørelse om deltagelse af individuelle, neutrale atleter med russisk pas ved OL i Paris 2024 og vinter-OL i Milano-Cortina 2026, på rette tid, skriver IOC.

Danmark er et af en række lande, der har erklæret sig modstander af at give grønt lys for atleter fra Rusland og Belarus.

DIF-formand Hans Natorp har argumenteret for, at situationen i Ukraine kun er blevet forværret, efter at man udelukkede Rusland i første omgang.

Også kulturminister Jakob Engel-Schmidt (M) har kritiseret IOC for en for blød linje over for Rusland.

24-årig columbiansk rapper køber sig ind i Vendsyssel. Han har en strategisk plan:
Det bliver et meget cool projekt, fordi jeg føler, det bliver som at spille FIFA i virkeligheden. Holdet er i anden division, og det var sådan, vi ville have det. Vi ville have et hold, som lad os sige, starter forfra. Vi spiller karrieremode i virkeligheden.

Hvis han skal have noget med den daglige drift at gøre lyder det farligt, men mon det ikke i sidste ende blot er hans penge der skal bidrage til klubben.
De kan være ligeså gode som så mange andre rigmænds.
Det må man da håbe selvom hans opslag ikke ligefrem peger den vej. Men uanset hvad, så er succesraten for rigmænd der køber fodboldklubber virkeligt lav.

Jeg ville gerne spille Championship manager i virkeligheden 😁 (fangede aldrig interessen for FIFA).

Bare for at se om det kan gøres bedre end SIB m.fl. Er dog ikke sikker på strategierne fra dengang, vil passe ind i en moderne fodboldverden i dag. Til gengæld er jeg sikker på, at jeg ville have det sjovt imens. Eneste problem er, at jeg manglerne milliarderne.

Det bliver spændende om det er endnu en forfærdelig omgang for en mindre Dansk klub eller om der denne gang er substans bag ved. Vi ved vel ikke så meget om ejerkredsen, udover rapperen og Joachim Andersen - ud af de to, er der så en der ved noget om fodbold og den anden kan sikkert skabe likes i den virtuelle verden.

Latest posts

Back