New posts

"Hvor blev de af"-tråden

• Thread starter Thread starter Martinstranger
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 5K
  • Views Views: Views 372K
"Hvor blev de af"-tråden
Jeg mener det vil være arrogant at udelukke den mest målfarlige spiller i verden med dansk pas, fordi han ikke passer ind. Dolberg, Cornelius, Wind, Damsgaard, Skov Olsen, og hvad de nu ellers hedder, er jo ikke i nærheden af at vise lige så meget målfarlighed op til EM slutrunden. Jeg vil påstå at med Junker på banen mod Finland, så var minimum 1 af de 23 målchancer som DK havde, gået ind. Det samme i første halvleg mod Belgien, der ville mindre pusse-nusse, og mere kynisme også have resulteret i at kampen var lukket i første kvarter.

Jeg mener det vil være arrogant at udelukke den mest målfarlige spiller i verden med dansk pas, fordi han ikke passer ind. Dolberg, Cornelius, Wind, Damsgaard, Skov Olsen, og hvad de nu ellers hedder, er jo ikke i nærheden af at vise lige så meget målfarlighed op til EM slutrunden. Jeg vil påstå at med Junker på banen mod Finland, så var minimum 1 af de 23 målchancer som DK havde, gået ind. Det samme i første halvleg mod Belgien, der ville mindre pusse-nusse, og mere kynisme også have resulteret i at kampen var lukket i første kvarter.

Der er vi da helt enige. Men når man ikke har spillet for fcn/fck/bøf så er man pr automatik længere væk fra landsholdet, sådan har det været længe og det er bestemt ikke blevet anderledes med Hjulmand.

Seriøst, zanka er med fordi "han har været med længe", selvom han har været på bænken for et af de hold med det dårligste forsvar i Superligaen.

Hvis Kasper Junker vil noget seriøst, skal han ikke rende rundt i Japan.

Jeg er enig i at de danske angribere ikke har set voldsomt gode ud, men de bliver trods alt matchet på et lidt andet niveau. Og det er ikke meningsfuldt at sammenligne 1-1.

Når man kan komme på landsholdet ved at spille i Superligaen og Allsvenskan, så kan man vist spille i de fleste ligaer og komme på.

Last edited:

Jeg har kæmpe respekt for, at han er taget til Japan. Han oplever at være en superstjerne, hvor alle beundrer ham (nærmest det stik modsatte af hans tid i Danmark), han tjener kassen og får sig en kæmpe oplevelse. Og som han selv har udtalt, så har han altid været fascineret af Asien og særligt Japan.
Hvis han fx var taget til Crotone, faldet igennem der og rykket ned i Serie B, så stod han lige pludselig rigtig dårligt. Nu havde han i stedet muligheden for at smede, mens jernet var varmt. Og hvis han fortsætter i Japan, som han har gjort indtil nu, er det da ikke utænkeligt, at en klub fra top 5 kommer og tilbyder en kontrakt.

Jeg prøvede i øvrigt selv for noget tid siden at visualisere mig, hvordan min karriere skulle have forløbet, hvis jeg havde været mere talentfuld og selv kunne vælge alle skridt.
- Slå igennem i AGF
- blive solgt til IFK Göteborg.
- Slå igennem der og blive solgt til Bordeaux
- Slå igennem der og blive solgt til PSG
- Lade kontrakten løbe ud og skifte til New York City FC og være der i 2 år.
- Skifte til Yokohama F. Marinos i Japan (del af City FC Group) og være der 1-2 sæsoner.
- Skifte til Melbourne City FC i 1-2 sæsoner og pensionere mig.

Jeg er i øvrigt særligt vild med Frankrig og oplevelser i det hele taget. Så ja, jeg kan sagtens forstå Junker. Junkers Japan er mit Frankrig.

Jeg tænker, at der nok er en grund til at man kan købe spillere som Kasper Junker og Michael Uhre for under to mio. Euro, mens de nuværende angribere på landsholdet er væsentligt dyrere.

Alder, videresalgspotentiale, sælgende klubs salgshistorik spiller alle sammen helt sikkert ind.

Nu har Bodø solgt både Hauge og Junker til gode beløb, hvilket rykker deres beløb i fremtiden. Helt ligesom vores salg af Stage og Bundu har rykket vores grænse for salg.

Og lidt med skatten i Østrig samt oplevelserne - flot land.

Også respekt for at Junker valgte eventyret og oplevelserne og sikkert også sikret sig godt økonomisk. Jeg har altid troet på ham, bortset fra i Japan, tænkte han ikke ville fungere der. Men egentlig smart, alt at vinde, fik han ikke succes kunne han forsvare det med kulturen, og få en ny chance i Europa - nu står han endnu bedre. I junkers alder skulle han bare sikre sig økonomisk og tage det eventyr mens det var der.

Men ja vil han på landsholdet skal han nok tage skiftet til Europa - og ikke Norge igen.

Det kan godt være det i praksis er sådan, men det er i så fald dybt urimeligt.

Hvis man kan kigge på Superligaen, Allsvenskan og midten af fransk fodbold, for nu at nævne eksempler på spillere i EM-truppen, så kan J-league spillere også tages i betragtning.

En af start 11erne i Sveriges solide forsvarskæde, Marcus Danielson, spiller til daglig i den kinesiske liga, der rangerer under den Japanske liga.

Men ville han spille, hvis alternativerne var fra Chelsea, Milan og Southampton?

Hvad hjælper det, at Cornelius og Dolberg spiller på fine adresser til hverdag, når de ikke leverer på landsholdet? Jeg forstår simpelthen ikke stædigheden i at fastholde spillere, som ikke leverer selvom de spiller i ganske habile klubber.
DK har måske et alternativ i Junker, det vil være tåbeligt ikke at give ham chancen i Nations League.

Det svarer lidt til at hente en topscorer fra 2. Division ind i Superligaen. Der er ingen garanti for mål.

Der er aldrig garantier i fodbold, men vi ved dog at DKs nuværende angribere gennem ganske lang tid ikke hat scoret nok mål og nej sammenligningen giver ingen mening, når Wind kan udtages fra den danske Superliga altså med mindre du mener den japanske liga i niveau svarer til 2. Division.

De fleste er vist enige om, at Wind snart flytter til en større adresse. Derudover har han en del værktøjer, som passer rigtig godt ind på landsholdet. Det europæiske spillermarked har lige vurderet Junker og vendt tommelfingeren så meget ned, at han i stedet er endt i Japan. Måske kommer han retur, sådan som han bomber nu, men er et EM stedet at eksperimentere med ham på landsholdet?

Fik vi valget i Aarhus mellem at hente Dolberg og Junker til samme pris, så ved jeg godt, hvem jeg valgte. Det valg får vi naturligvis ikke, men det er der en god grund til.

Last edited by a moderator:
Nej, jeg synes ikke EM er stedet hvor Junker skulle prøves af, derfor jeg skrev efteråret.

Der er ingen tvivl om Dolberg på KLUB niveau har leveret langt mere end Junker og sikkert også fremadrettet, men nu er landsholdet ikke en klub hvor der skal præsteres kontinuerligt over 10 måneder. Her skal der præsteres i ganske få kampe og Dolberg har fejlet eklatant på landsholdet.

Edit: Landsholdsfodbold har helt andre mekanismer især fordi formattet er få kampe og slutrunder bliver afgjort på en måned, med andre ord der skal præsteres i langt kortere tid. Derfor vi ser mindre navne shine i en slutrunde - hvor mange kan hånden på hjertet sige, de kendte det vilde til Gosens fra Tyskland? - fordi de har været gode til at ramme formen og fordi kvalitet oftest kommer til udtryk over en længere varende periode.

Nej, jeg synes ikke EM er stedet hvor Junker skulle prøves af, derfor jeg skrev efteråret.

Der er ingen tvivl om Dolberg på KLUB niveau har leveret langt mere end Junker og sikkert også fremadrettet, men nu er landsholdet ikke en klub hvor der skal præsteres kontinuerligt over 10 måneder. Her skal der præsteres i ganske få kampe og Dolberg har fejlet eklatant på landsholdet.

Edit: Landsholdsfodbold har helt andre mekanismer især fordi formattet er få kampe og slutrunder bliver afgjort på en måned, med andre ord der skal præsteres i langt kortere tid. Derfor vi ser mindre navne shine i en slutrunde - hvor mange kan hånden på hjertet sige, de kendte det vilde til Gosens fra Tyskland? - fordi de har været gode til at ramme formen og fordi kvalitet oftest kommer til udtryk over en længere varende periode.
Udover at Junker kvalitativt er et niveau eller to under de øvrige angribere på landsholdet, så passer han også horribelt ind ift. spillestil. Patrick Mortensen (som har bevist sig på lidt højere niveau end Junker) passer betydeligt bedre ind - og han er jo heller ikke rigtigt tæt på holdet.

At de angribere vi så har, ikke rigtigt er gode nok, set i en international målestok, er så en anden sag, som Junker nok ikke lige er manden der kan lave om på.

Synes ikke det er et enten eller.

Jeg synes ikke bare man kan gøre det op i en spillers kvalitet og potentiale. Der er også noget det hedder om man forløser potentialet, eller hvor effektiv man er, og hvor god man er i sin niche-rolle på holdet og hvordan hele samspillet er med stilen osv som Ato også er inde på med hvorfor Jonas Wind fx er med. Men det hører vel også med til historien, at han fik chancen og slog til. Havde PM, Højer eller Junker fået samme chance i NL eller noget, havde de måske også slået til og været med. Men de har ikke rigtig fået chancen. Men okay der er mange at vælge mellem.

Hvis det bare handler om potentiale skulle en spiller som PO jo sat lidt på spidsen have været med landsholdets bruttotrup siden han kom til Inter. Og Erik Bo Andersen aldrig været på landshold.

Det er ene af gode spillere der er i DKs trup og det er lettere at foreslå nogen der skulle have været med - end at pille nogen ud. Så bebrejder egentlig ikke landstræneren og forstår også nogenlunde at han vælger relationerne og tager et par fck'ere med der har leveret skidt i fck denne sæson.

Vi har et rigtig stærkt landshold, men vi mangler en der lige triller den over stregen. Jeg føler mig langt fra sikker på at Junker er løsningen, men fortsætter han stimen og landsholdet med at brænde næsten alt, synes jeg Junker skal prøves af i NL.

Endelig synes jeg også en landstræner har en kæmpe fordel ved at kunne vælge angribere og kanter der har momentum eller taktisk passer ind til bestemte kampe - uden at hænge på dem i 5 år. Det ville jeg benytte mig af. Relationer er vigtige, men nok mest defensivt.

PS - Junker havde nu gode tilbud fra Europa så vidt det er oplyst, men valgte Japan aktivt til. Klart havde han fået tilbud fra Milan havde han taget det.

Last edited:
Udover at Junker kvalitativt er et niveau eller to under de øvrige angribere på landsholdet, så passer han også horribelt ind ift. spillestil. Patrick Mortensen (som har bevist sig på lidt højere niveau end Junker) passer betydeligt bedre ind - og han er jo heller ikke rigtigt tæt på holdet.

At de angribere vi så har, ikke rigtigt er gode nok, set i en international målestok, er så en anden sag, som Junker nok ikke lige er manden der kan lave om på.
Umiddelbart passer Junker skidt ind, men må også erkende jeg ikke har set andet end klip med ham siden han tog til Norge. Synes nu også de klip har vist han er OK stærk i kombinationsspillet og har udviklet sig. Men svært at vurdere også pga lavere niveau. Men målnæse har han i hvert fald. Og selvom ligaen er ringe har flere taget springet videre op derfra hurtigt. Jeg var selv kritisk ift PM fra norsk fodbold. Men PM var god fra dag1 i AGF. Men også internationalt fra flere fra norsk fodbold gjort det fint.

At den japanske liga skulle være dårligere end Superligaen har jeg svært ved at tro især med tanke på, pengene er meget større i Japan.
Er også uenig i, PM passer betydeligt bedre ind. PM er en rendyrket 9er og Hjulmand har flere gange spillet med falsk 9er som kan bruges som kontraspiller eller løb i bagrummet. Her vil Junker være et markant skridt op og bedre end eks. Wind.

Det ved ingen af os eftersom Junker ikke har fået chancen. Det eneste vi ved, er at, pt. så er Danmarks største problem en manglende målscorer. Det er kende arrogant at et land som notorisk har haft få ægte målscorer i udenlandske klubber både historisk og nu, bare sådan kan afskrive en af de sjældne uden at give ham chancen.

Latest posts

Back