New posts

"Hvor blev de af"-tråden

• Thread starter Thread starter Martinstranger
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 5K
  • Views Views: Views 371K
"Hvor blev de af"-tråden
Vi må i hvert fald godt formode det :)
Trænere har før taget fejl omkring spillere, men Riel slog heller ikke igennem i Lyngby og spiller nu i BK Frem i 2. division, så i Riels tilfælde peger pilen i kraftig retning af at både Riddersholm og David har taget det rigtige valg.

Jeg ærger mig dog altid personligt når jeg ikke føler at en spiller for alvor fik chancen.
Det er altid nemmere som fan at tage afsked med en spiller, når man ved selvsyn har set at han ikke er god nok.
Touché.

Så man kan sige, at han af træneren ikke bliver vurderet god nok til at spille fast = det eneste der kan konkluderes :D (såfremt og kun hvis spilleren ellers er spilleklar) :D

Og ja, der har igennem tiden været spillere som man bare ikke forstod ikke fik flere chancer, og som man "stædigt" selv mente, at hvis de bare fik chancen, så...
Og det er jo set mange gange at spillere blomstre i andre systemer end det træneren bruger.
Jeg tror bl.a. Jevtovic er udtaget kontinuerligt fordi han altid kæmper det David forlanger.

Mystisk han aldrig blev bedre i AGF - Bjørdal

Legende-ideen er fantastisk og burde være lavet noget før, perfekt til vores klub. Og fin site. Og fedt Stampe sluttede på 444 kampe, Troels står på 333 på Wiki, mon det er ligakampe eller bare ikke holder? (men 500 på legendernes side - sluttede han virkelig på så flot et rundt tal?) - og Martin Jørgensen bare en kamp fra en halv stampe på 222 kampe, fatter ikke man ikke lige gav ham 1 minut ekstra en dag ;-)

Mystisk han aldrig blev bedre i AGF - Bjørdal

Legende-ideen er fantastisk og burde være lavet noget før, perfekt til vores klub. Og fin site. Og fedt Stampe sluttede på 444 kampe, Troels står på 333 på Wiki, mon det er ligakampe eller bare ikke holder? (men 500 på legendernes side - sluttede han virkelig på så flot et rundt tal?) - og Martin Jørgensen bare en kamp fra en halv stampe på 222 kampe, fatter ikke man ikke lige gav ham 1 minut ekstra en dag ;-)

Han fortalte på tv hvordan de lige havde givet ham nogle kampe til sidst efter han kom tilbage fra en skade for at nå op på 500. Tallet undrede mit nu også fordi Stampe vel står med klubrekorden.

Det er rigtig fint med en side om legenderne og deres årlige dag. Jeg havde lidt indtryk af at det ville ende med en meget lang liste der også inkluderede nogle “halvobskure” spillere når alle med 100 kampe er med, men det er ser jo faktisk ikke ud til at være tilfældet.

Nope du har ret. En ærlig og trofast spiller, og legende på den måde, men det var Gunnar Lind også for sin fight, pudsige mål - men også store udsving. Men synes der skal noget ekstra til for at blive en stor legende.

Lige nu synes jeg Backman med sine 110 kampe og vigtig faktor med attitude har været en personificering af vores genrejsning med vinderkultur. Casper Højer der også ender på knap 125 kampe her til sommer, synes jeg også bliver en af dem vi kommer til at huske og tale om som kampafgørende spiller. Patrick Mortensen ender på under 100 kampe, men kunne også godt være en kandidat hvis han kommer over.

Julle ligger på samme antal og ender nok på ca 150 kampe, og vil blive husket som firmaets mand i AGF, men ikke en stor legende som de to andre. Og Højer og Backman er vel knap nok ift de rigtig rigtig store.

Haunser, Albert, Ting, Diks, Kamil kan vel også hvis de kommer på på 100+ kampe. Men ville rykke mere hvis de kom op på ca 150+ kampe, nok svært som Martin Jørgensen at ramme 221 bare, da spillerne skal have sult til at ville mere end agf og til udlandet inden deres 5 års kontrakter løber ud. Men det tæller vel også lidt hvis de kan blive et salg og repræsentere os i udlandet eller på landsholdet (også efter skiftet til udlandet).

Jeg er som mange andre også en sucker for lokale drenge på vores hold.

Men ser bare gerne at det at blive en "legende" er mere end blot at spille +100 kampe.

Der er sikkert flere der har spillet +100 kampe fra 2000-2015, men vi var jo så gennemført dårlige at det nok mest var derfor mange af de spillere fik så mange kampe..

Benjamin Hvidt kan godt få en Anders Kure agtig karriere, hvor han ikke er helt god til agf, men ikke kan få set bedre andre steder. 5-7 sæsoner af 15-20 kampe løber op
Benjamin Hvidt var faktisk også mit bedste bud. Hvis man skal spille rigtigt mange kampe, så skal man jo være i det relativt snævre bånd, hvor man er god nok til AGF, men ikke *for* god til klubben. Hvis Hvidt kan løfte sig bare lidt, vil han være en god spiller til subtoppen af superligaen, men han skal løfte sig temmeligt meget for at tage skridtet videre efter det.

Hausner når vel at runde 75 kampe for AGF, inden han fylder 22, men ingen af os tror eller håber vel, at han er i klubben mange år frem. Samme med Grønbæk.

Munksgaard, Nicolai Poulsen, Frederik Tingager og Patrick Olsen har alle niveau og alder til at runde fx 200 kampe for AGF. Højer er nok en tand for god, Patrick Mortensen en tand for gammel - ellers havde de også haft mere oplagt legende-materiale end de fire nævnte. Hvis Højer alligevel bliver i klubben i fx en ny tre-årig periode, så ville han begynde at nærme sig ret hurtigt.

Meget enig, og mit håb er er morgendagens AGF-legender er unge spillere vi udvikler til at være for gode til AGF og repræsenterer os i udlandet og på landsholdene (så det ikke er et fc kaffekop landshold som i en del år). Spillere der er profiler i en ung alder for os, flytter os, vinder noget for os (bronze og sølv er også stort i min verden - fx fik vi mest af det i 80erne, hvor vi var kongeklubben).

Så gør det mindre for mig om det bliver 72 eller 175 eller 225 kampe. For mig er vil Leon - og snart Kamil, Diks, Albert, Hausner osv større ikoner end gennemsnitlige spillere med 100-200 kampe.

Men klart en firmaets mand i AGF med fx over 250-300 kampe vil også være et ikon alene af den grund, men også som I nævner lidt bittersød smag fordi de ikke var gode nok til at komme til udlandet. Kure og en kommende i Hvidt er nævnt (synes nu han er en med lysår meget bedre fodboldspiller) og hvad med Staff. Altså det var jo egentlig også træls vi aldrig fik nogle klassekeepere forbi af dem som røg til udlandet i stedet.

Alene af den grund vores strategi er unge sultne spillere der vil mere end AGF i kombi med at man i gamle dage var klubmand og havde job ved siden af, plus reglen om max 3 udlændinge - så er 100 kampe i AGF i dag lige så imponerende som 300 i gamle dage (som reelt også svarer til 230 i dag pga anden tælle måde).

Ift det antal kampe, så er det jo faktisk ofte 30% flere, og for Bent Wachmann 40% flere! Jeg synes bare man skal tage det tal der ser bedst ud til legende trøjen 444 og 500 er magiske. Fortællingen her er bedre end facts.

PS
Jeg synes også det er fedt man hædrer gamle legender på flere måder, at man kårer årets, men ikke mindst også bare lister dem op i årtiets legender (der kan man vel også have dem med under 100 kampe?), hvor man kan have mange med. At blive årets, skal være noget helt særligt.

For tænk nu hvis den næste Messi forstres i AGF og spiller mange års ungdomsfodbold vinder titler der, bliver solgt for kæmpe beløb, men aldrig kommer til at spille for vores seniorhold, men bliver repræsentant for AGF (som sin favorit og barndomsklub) vinder alt muligt med Barcelona og spiller 100 landskampe, så er han vel også en legende for AGF? ... Fischer vandt lilleput DM med agf og mindes tiden i AGF som den bedste klub udtalte han for ca 5 år siden haha - nå ikke lige ham vel ;-)

Jeg tænker at det kunne være fint at sætte nogle parametre op, for hvornår man er legende. AGF er en stor klub med en lang og rig historie. Vi har allerede mange legender. Det skal vi ikke tage let på, ved "bare" at lade 100 kampe være adgangskravet.

Uden at have styr på kampantal synes jeg, den største legende i nyere tid er Martin Jørgensen. Han spillede kun for AGF i Danmark (som prof), fik 100 landskampe og havde en flot karriere i Serie A. Tilmed gik han fra at score for Fiorentina på Anfield i en CL kamp, til 3 måneder senere at spille 1. division for AGF - helt uden at kny eller blinke. Hvis ikke dét er legendemateriale, så har jeg misforstået betydningen af det ord ;)

Det fører hen til min pointe: Jeg synes et minimumskrav for legendestatus i AGF må være, at de ikke spiller for andre danske klubber EFTER de har været i AGF. Patrick Olsen m.fl., kan på den måde i teorien stadig nå at blive legender, men Jens Stage har for altid lukket den dør med sit skifte til et sjælløst cirkus plastik øst for storebælt. Det samme har Bundu.
Hvis nu Bundu var blevet i Anderlecht og Stage var skiftet til udlandet, for så senere at vende hjem til AGF, så havde der været muligheder for legendestatus MJ-style.

Meget enig i dine tanker, men synes også det skal tilsættes moderne fodboldtilværelse. Fx var Martin Jørgensen under 100 kampe inden han tog afsted, men var AGFer alle de 13 år han var i udlandet i mine øjne - han omtalte klubben som hans klub og spillede ikke i andre danske klubber. Som vores strategi er i dag, ville han måske ikke have fået lov at komme hjem og optage en plads i truppen som ca 35 årig - måske heller ikke som 32 årig.

Der kunne godt være nogle spillere som spiller 5-10 år hos os og til sidst bare ikke kan bruges mere og derfor slutter i en anden klub, derfor kan de i mine øjne godt blive legender. Eller store hos os blive solgt til udlandet og vende hjem til en anden klub - ganske enkelt fordi AGF ikke vil have dem (eller vil have dem nok), fx et salg af PM om et år, og han så vender hjem i 2023 og vi ikke vil have ham pga alder og han så spiller i en anden klub.

I mine øjne er Ray Clemmence, Jan Mølby og John Toshack store liverpool legender, selvom de spillede andre steder da LFC ikke kunne bruge dem mere. Sidstnævnte endda 40 år som træner i et hav af klubber herunder direkte konkurrenter real madrid og swansea der faktisk også nåede at blive det.

Den er svær

Latest posts

Back