New posts

"Hvor blev de af"-tråden

• Thread starter Thread starter Martinstranger
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 5K
  • Views Views: Views 380K
"Hvor blev de af"-tråden
Anderson spillede trods alt en del sæsoner i AGF og forlængede sin aftale.

Jeg kan ikke bebrejde ham hvis han var ærgerlig over at se transfervinduet '24 ikke havde mere impact og at intet skete i vinterpausen ... hvorefter holdet spiller med de unge for at slutte sæsonen elendigt af - og det han kan se er ambitioner på mellemsæsonsniveau.

Jeg har tidligere skrevet at jeg ser det som en hån mod de spillere i deres bedste alder, hvis AGF ikke fokuserer sportsligt. Det mener jeg stadig.

Hvis man tager Andersons ord helt bogstaveligt, så forventede han en ambition om guld i AGF. Det er i overkanten og jeg oversætter det til at fastholde det ambitionsniveau der (tilsyneladende) døde i løbet af foråret '25.
Det er svært at være uenig i, men han siger det vel som en generel betragtning.

Det er ingen hemmelighed, at jeg aldrig har været glad for Anderson, så det er ikke svært for mig at opdyrke flere årsager dertil. Mit indtryk af ham baseret på egne og andres oplevelser, hvoraf de andres er mere personligt relationelle, er, at han ser sig selv som absolut hovedperson. Det er jeg ikke begejstret for generelt og slet ikke hos en AGF'er.

Mikael Andersson savnede ambitioner i AGF - at man turde sige at man vil opnå noget, og ikke stille sig tilfreds med at være midterklub:

Jeg synes, det er et meget lidt kontroversielt interview. Han siger vel primært to ting:

1. At der er reelle chancer for at vinde et mesterskab i Sverige med Djurgården, og at det er grunden til, at han skiftede.

2. At det var 'forbudt' at snakke om store drømme og mesterskab under Uwe, og det ville han væk fra.

Ad 1) Det er lidt usædvanligt for fodboldspillere at sætte muligheden for et mesterskab i en mindre liga over muligheden for at spille på så højt et niveau som muligt, men det er jo en meget fair prioritering at have, hvis ens store ambition som spiller er at ende med at have vundet et mesterskab.

Ad 2) Der var tilsyneladende mange ting, der var låst eller forbudt under Uwe, og det er der mange mennesker, der ikke trives under. Jeg forstår 100%, at Anderson ville noget andet med sine bedste år i karrieren. Nu endte han med at skifte, efter Rösler var fyret, men måske var beslutningen taget lang tid før det. Måske ville han have stortrivedes under JP, men han skulle jo stadig kunne leve med, at AGF's vinderchancer (trods alt!) er lavere end Djurgårdens af den simple grund, at to klubber i Danmark har budgetter af en anden verden.

Ad 2) Der var tilsyneladende mange ting, der var låst eller forbudt under Uwe, og det er der mange mennesker, der ikke trives under. Jeg forstår 100%, at Anderson ville noget andet med sine bedste år i karrieren. Nu endte han med at skifte, efter Rösler var fyret, men måske var beslutningen taget lang tid før det. Måske ville han have stortrivedes under JP, men han skulle jo stadig kunne leve med, at AGF's vinderchancer (trods alt!) er lavere end Djurgårdens af den simple grund, at to klubber i Danmark har budgetter af en anden vverden.
Interviewet har lidt kant og ambition. Jeg har en anderledes konklusion end dog på ovenstående. Jeg tror ikke det et er ikke noget vi kan regne ud, men måske kommer der flere ledetråde.

Måske er beslutningen taget da Uwe ryger, og dermed er det også Uwe der har udløst den. Min hypotese er dog, at det er omvendt - oprøret mod Uwe og udsigten til moderate ambitioner, der får ham til at vælge Sverige.

Tågemunden Mikael glemmer måske, at vi har sat de skyhøje ambitioner på pause, mens vi venter på det nye stadion, at vi intet har vundet i snart 30 år, og at vi både var i en pokalfinale og havde en meget ambitiøs målsætning over fem år, som jo så totalkiksede. I øvrigt med ham som en absolut nøglespiller.

Som tiden går, bliver jeg kun mere og mere tilfreds med, at han ikke længere spiller i AGF, og at vi var i stand til at hente investeringen hjem igen.

Er du vant til at arbejde i en performance kultur hvor det gælder om at vinde og man bliver delvist aflønnet derefter.

Der er ikke noget galt med høje mål, hvis man skal have flyttet en organisation/kultur. Heller ikke selvom man ikke opnår de nøjagtige kpi’er.

Jeg kan godt huske debatterne herinde om det groteske i de målsætninger (da de blev meldt ud) men i skal huske at spillerne har været i et konkurrencemiljø i mange år. Personligt syntes jeg det var befriende, at man endelig udviste lidt ambitioner og meldte dem klart ud - den slags tiltrækker spillere som ønsker at vinde og ikke bare være med. debatterne og mentaliteten blandt fans er også rykket markant i samme periode.

Som JN siger - man vinder altså ikke bronze!

Man behøver altså ikke sætte ambitioner på pause fordi der bygges nyt stadion. Har vi overhovedet hørt det meldt klart ud eller er det mest fan-spekulationer ud fra løsrevne bemærkninger som lige så godt kan være politisk motiverede, for ikke at betale for mange omkostninger til netop det midlertidige stadion😉

Hvis man tager Andersons ord helt bogstaveligt, så forventede han en ambition om guld i AGF. Det er i overkanten og jeg oversætter det til at fastholde det ambitionsniveau der (tilsyneladende) døde i løbet af foråret '25.

Jeg er ikke sikker på han forventede guld men en ambition om at nå top 6 er måske knap så ambitiøs.
Vi skulle høre det igen og igen at det var det overordnede mål. Når den slags er opnået, kan spillere (medarbejdere) have en tendens til at slappe lidt mere af og ikke give alt. Det er ikke unormalt og kan derfor give udfordringer at arbejde med mentalt. Tilfældigvis er vi i flere sæsoner faldet sammen når målet var nået.

Hvis vi er på nogenlunde denne placering ved vinterpausen, håber jeg JN/CV har modet til at melde ambitiøst ud og sætte nogle meget store bonusser på højkant til spillerne.

Btw - det var så begge de to top-spillere vi netop har solgt som omtaler det mentale i forskellen på AGF og de klubber de er skiftet til. Det er også en del af at fastholde og tiltrække de rigtige spillere. Lige nøjagtig som det også er vigtigt for unge talenter, at de kan få muligheden for spilletid på et hold - ellers kan de ligeså godt vælge noget andet og så må AGF nøjes med andet eller tredje valget.

Interviewet har lidt kant og ambition. Jeg har en anderledes konklusion end dog på ovenstående. Jeg tror ikke det et er ikke noget vi kan regne ud, men måske kommer der flere ledetråde.

Måske er beslutningen taget da Uwe ryger, og dermed er det også Uwe der har udløst den. Min hypotese er dog, at det er omvendt - oprøret mod Uwe og udsigten til moderate ambitioner, der får ham til at vælge Sverige.
He he ja det er helt sikkert fordi han ville kommet til at savne Uwe at han tog videre..

Man behøver altså ikke sætte ambitioner på pause fordi der bygges nyt stadion. Har vi overhovedet hørt det meldt klart ud eller er det mest fan-spekulationer ud fra løsrevne bemærkninger som lige så godt kan være politisk motiverede, for ikke at betale for mange omkostninger til netop det midlertidige stadion😉
Vi har intet hørt om hverken den fejlslåede femårsplan eller en ny af slagsen. Til gengæld har vi hørt en del om, hvor hårdt det skal blive at være i Vejlby, og derfor er den logiske konklusion også, at man venter det nye stadion, før man igen melder bombastisk ud.

Vi har intet hørt om hverken den fejlslåede femårsplan eller en ny af slagsen. Til gengæld har vi hørt en del om, hvor hårdt det skal blive at være i Vejlby, og derfor er den logiske konklusion også, at man venter det nye stadion, før man igen melder bombastisk ud.
Men derfor kan man jo godt stadig have ambitioner som er meldt ud internt😉
Det ville godt nok være mærkeligt hvis man ikke havde.

Jeg er ikke sikker på han forventede guld men en ambition om at nå top 6 er måske knap så ambitiøs.
Vi skulle høre det igen og igen at det var det overordnede mål. Når den slags er opnået, kan spillere (medarbejdere) have en tendens til at slappe lidt mere af og ikke give alt. Det er ikke unormalt og kan derfor give udfordringer at arbejde med mentalt. Tilfældigvis er vi i flere sæsoner faldet sammen når målet var nået.
Det tror jeg ikke helt på. Fodboldspillere og sportsfolk i det hele taget er normalt ret gode til at forfølge nye mål hvis de opnår dem de har sat sig i første omgang. Det er jo også altid indforstået, hvis ikke eksplicit udtalt i AGF, at man efter at have opnået top-6 skal forfølge muligheden for at komme længere op. Det er lidt mere "en kamp af gangen"-retorik end at man ikke vil mere end top-6.

Jeg oplever heller ikke at ambitionerne er sænket, men måske er udviklingskurven for det sportslige budget knap så stejl fordi man har andre større udgifter og ikke de bedste hjemmebane forhold. Man går selvsagt også stadig efter de bedst mulige resultater. Jeg synes det er lidt fjollet af MA at kritisere AGF for ikke at melde ud at de går efter guldet i en sammenligning med en klub der normalt ligger mere til det og som har vundet for nylig i en liga hvor der generelt er mere udskiftning i toppen. Han må dog gerne have den ambition, jeg kan sagtens forstå hvis man synes det kunne være fedt at få en titel i ens karriere, men han kunne lige så godt være skiftet til den Luxembourgske liga og have udtalt det samme.

MEM's udtalelse er også en standardudtalelse, noget man kan sige og please den nye klub og dens fans uden at være for kritisk overfor den tidligere, fordi alle forstår at der er en enorm økonomisk forskel.

Det giver god mening at være ambitiøse sammen og endnu mere mening konstant at være ambitiøs på egne vegne.
Det virker imø mærkeligt at sige, at AGF ikke har været, er og fortsat forbliver ambitiøse; det ligger imø indlejret i en konkurrencesport.
Så måske er det MA egentlig siger, at han i den nye klub igen er blevet ambitiøs på eget spils vegne

Det komiske i MAs udtalelse er, at den kommer på et tidspunkt, hvor Djurgården får en leverpostejs slutplacering mens AGF ligger nummer 1.

Når det er sagt, er det indlysende som CPH er inde på, at chancen for et mesterskab er større i Djurgården alene fordi den svenske liga ikke har 2 hold, som smadrer alle andre klubber på økonomi.

Jeg synes, MA var en god historie, da han blev hentet - tidligere GF bolddreng til profil på holdet - men spillemæssigt frustrerede han mig dybt og så har han altid fremstået lettere arrogant. Er glad for han ikke længere er i AGF og glad for han er kommet et sted, som passer ham.

Vildt så forskelligt vi kan se på folk. Jeg har aldrig nogensinde set MA som arrogant, tværtimod har hans kærlighed til klubben faktisk stået tydeligt for mig altid.

En spiller som Duelund derimod, er for mig sådan en spiller som i beskriver. Arrogant og sig selv nærmest. Kun AGF i blodet når det gælder den gode historie og løn checken.

Men jeg er glad for at MA er kommet et nyt sted hen. Jeg tror de sidste par år uden Uwe har suget meget spilleglæde ud af folk.

Det tror jeg ikke helt på. Fodboldspillere og sportsfolk i det hele taget er normalt ret gode til at forfølge nye mål hvis de opnår dem de har sat sig i første omgang. Det er jo også altid indforstået, hvis ikke eksplicit udtalt i AGF, at man efter at have opnået top-6 skal forfølge muligheden for at komme længere op. Det er lidt mere "en kamp af gangen"-retorik end at man ikke vil mere end top-6.

Jeg tror det betyder noget om du sigter efter det forjættede land i top 6 eller om det hedder 1-2-3-4. Har set det så mange gange, at når målet er nået slapper folk en lille smule af og det gør i sidste ende en forskel. Naturligvis skal/bør fodboldspillere være selvmotiverede og der findes hold som lever bedst med rollen som underdog. Men nu er vi flere gange gået i stå i et slutspil - det kan selvfølgelig være mentalt eller fysisk eller en kombi.
Jeg synes det er lidt fjollet af MA at kritisere AGF for ikke at melde ud at de går efter guldet i en sammenligning med en klub der normalt ligger mere til det og som har vundet for nylig i en liga hvor der generelt er mere udskiftning i toppen. Han må dog gerne have den ambition, jeg kan sagtens forstå hvis man synes det kunne være fedt at få en titel i ens karriere, men han kunne lige så godt være skiftet til den Luxembourgske liga og have udtalt det samme.
Det kunne vel også være top 3 eller 4 som var målet og ikke bare snige sig med i top 6.

Han sagde det allerede omkring forlængelsen, at han savnede klare ambitioner samt handling efter at komme med helt i toppen. Igen - jeg tror det har stor betydning for hvem du kan tiltrække og fastholde. Kan vi fastholde den nuværende position nogenlunde til vinter vinduet, så bliver CV’s arbejde måske lidt nemmere end hvis vi er placeret omkring en 6 plads.

Jeg tror det betyder noget om du sigter efter det forjættede land i top 6 eller om det hedder 1-2-3-4. Har set det så mange gange, at når målet er nået slapper folk en lille smule af og det gør i sidste ende en forskel. Naturligvis skal/bør fodboldspillere være selvmotiverede og der findes hold som lever bedst med rollen som underdog. Men nu er vi flere gange gået i stå i et slutspil - det kan selvfølgelig være mentalt eller fysisk eller en kombi.
En anden udlægning er at gassen gik af ballonen da man ikke kunne nå de ambitiøse mål og så var det sværere at sætte sig nye lavere mål. Sikkert præget af fx fysisk træthed i pokalfinaleforåret med de mange skader og mental træthed i de sidste måneder med Uwe. I det sidste tilfælde var den resultatmæssige nedtur også startet før kan man sige. Jeg kan ikke se at AGF har meldt anderledes ud i de sæsoner end i bronzesæsonerne. Spillerne har måske selv haft endnu større ambitioner i nogle af de andre sæsoner, hvor de så er blevet skuffet og er blevet lidt opgivende, men det vil jo snarere være et argument for ikke at sætte sig alt for høje og lidt urealistiske mål.

Det kunne vel også være top 3 eller 4 som var målet og ikke bare snige sig med i top 6.

Han sagde det allerede omkring forlængelsen, at han savnede klare ambitioner samt handling efter at komme med helt i toppen. Igen - jeg tror det har stor betydning for hvem du kan tiltrække og fastholde. Kan vi fastholde den nuværende position nogenlunde til vinter vinduet, så bliver CV’s arbejde måske lidt nemmere end hvis vi er placeret omkring en 6 plads.
Det er nok også lidt individuelt hvad man trives bedst med, men top-3 eller -4 ville jo netop ikke tilfredsstille MA. Man skulle åbenbart tale om guld. Jeg tror han forlængede aftalen i en fælles intern forståelse af hvad ambitionerne var og er, men forhåbentlig ikke med den tro at det var særlig sandsynligt at AGF ville vinde guld. Sidste sæson kunne nok være gået bedre med en fuldtræffer eller to mere i transfervinduerne op til, men SIB brugte da en anseelig sum penge efter AGF-forhold, så det var ambitiøst fra klubben.

Det bliver nemmere for CV med en god placering hvis der skal handles i vintervinduet, men det er vel så primært pga de faktiske resultater og ikke så meget fordi vi siger vi går efter mesterskabet. Man kan dog godt signalere at der kommer flere forstærkninger hvis det hjælper ift den første tilgang.

Jeg underkender ikke at det er væsentligt at klubben har ambitiøse mål, det betyder også noget overfor sponsorer og fans og andre interessenter, men jeg tror ikke det hjælper at snakke om guld på kort sigt, som MA ønskede det, når vi er så langt efter to-tre klubber økonomisk og det snart er 40 år siden det sidst lykkedes. At klubben arbejder henimod det og at det skal være målet hver sæson, har de sagt direkte.

Måske Mikael Anderson så skulle spillet en fremragende kamp, da vi i pokalfinalen for 17 måneder siden havde årtiers bedste chance for at vinde noget. Det gjorde han bare ikke.

Det er gratis med den slags klubudmeldinger i Sverige, hvor der ikke er to store økonomiske mastodonter som i Danmark.
Bedst illustreret ved at upåagtede Mjällby bliver mestre deroppe i år. Den slags sker ikke her.
Hvis AGF meldte ambitioner om guld ud ved sæsonstart ville det være urealistisk og ligge som en dyne over holdet.

Jeg ser ikke at MA sige, at AGF skal have ambitioner om guld, han siger at AGF skal have større ambitioner - ambitioner om at opnå noget.

Længere nede i artiklen konkluderer han at man lige nu er i en situation hvor det er muligt at opnå noget, (så derfor er det ikke forkert at have de ambitioner):

- Der er mange, der snakker om spøgelser og de her ting, men i sidste ende er det jo bare fodbold, og de skal bare blive ved med at gøre de ting, de gør nu. Så ser jeg ikke nogen grund til, at man ikke kan udfordre hele vejen. Det er klart, at de ikke er favoritter til at vinde det hele, men de har da bestemt muligheder.

(Selvom artiklen godt nok er usammenhængende og vanskelig at konkludere særligt meget ud fra).

Jeg tror nu også at Mikael Anderson er i gang med at overbevise sig selv om at det var det rigtige valg at skifte til Djurgården, når nu han ikke opnåede noget der, imens det samtidigt går rigtigt godt i AGF under den nye træner.

Latest posts

Back