New posts

Fodbold ude i verden

• Thread starter Thread starter fsc
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 481
  • Views Views: Views 31K
Fodbold ude i verden
Beklager det er en The Sun artikel men historien er en rigtig god reminder, hvor påpasselig alle skal være med selv de største talenter. Om ikke at hype dem, at nogen tjener alt, alt for meget i en meget tidlig alder (det er ikke sjældent en PL akademi spiller tjener +10 mio om året), at hårdt arbejde og det rette mindset trumfer talent alle ugens dage.
Det gør mig altid trist at læse de historier.

Det er bekymrende, at fodbolden ikke ejer en stopknap. At man ikke selv er i stand til at se, hvor vanvittigt det hele efterhånden er blevet. Jeg er normalt ikke meget for reguleringer, og jeg er heller ikke fan af den amerikanske model, hvor man med hokuspokus prøver at gøre holdene lige gode. Men vi er snart ved at nå et punkt, hvor jeg gerne så fodbolden underlagt nogle mere faste rammer. Hvordan det skulle kunne fikses, har jeg ikke noget bud på. Men der er intet som tyder på, at reguleringen nogensinde vil ske indefra fodbolden selv.

I den ideelle verden så regulerede fodbolden sig selv med helt gammeldags sund fornuft men det løb er for mange år siden kørt i jagten på flere og flere penge og en hæmningsløs jagt på talenter, visse steder så tidligt som 7-8 årige. Det er sygt.

Jeg tror på, et løn og transferloft vil gøre meget. En 0-tolerance overfor lønbetaling eller enhver anden form for betaling til spillere, som er for unge til en prof kontrakt og langt højere fokus på, at talenter ofte kun er børn...men jeg er helt klar over, det er naivt, mest fordi der ingen vilje er til at ændre nutidens tilstande, tværtimod bliver det bare værre og værre, men også fordi, det kræver et omfattende kontrolsystem og hvem skal stå for en uafhængig kontrol og hvor skal de penge findes med troværdigheden intakt?

View attachment 2748
Engang var Boxing Day en af årets vigtigste dage i PL med fuldt program og masser af seværdige opgør.
I år er det bare sørgeligt. Kedelige kampe spredt over tre dage.
Må indrømme at jeg var svært godt underholdt af kampen mellem United og Villa. Det virkede nærmest som om Uwe havde været omkring Uniteds omklædningsrum i pausen😎

View attachment 2748
Engang var Boxing Day en af årets vigtigste dage i PL med fuldt program og masser af seværdige opgør.
I år er det bare sørgeligt. Kedelige kampe spredt over tre dage.

Helt enig.

Må indrømme at jeg var svært godt underholdt af kampen mellem United og Villa. Det virkede nærmest som om Uwe havde været omkring Uniteds omklædningsrum i pausen😎

Der er selvfølgelige muligt smæk på den enkelte kamp.
Men det der med at have en dag, hvor nærmest alle hold spiller. Det er desværre ikke længere sådan det er. Det betyder at alt for mange er på stadion, og for få ser deres TV-udsendelse. Uha nej det kan vi ikke have. Så derfor spredes kampene ud, ligesom Liverpool vs Arsenal skulle være den 23/12, og Arsenal så spiller igen den 28. altså i morgen, mens de ikke spillede den 26. i går.

På sin vis kan man sige at det er fint med noget fodboldunderholdning hver dag.
Men det kan ikke siges samtidig med, at man kan konstatere at boxing day - traditionen udvandes, og snart er en saga blot.
Det der med at alle mødes på pubberne eller på stadion, og har en fælles dag i fodboldens tegn er slut.

EDIT: Jeg var selv i London sidste år og se Arsenal vinde over West Ham i et London-opgør. Og der var god stemning på pubberne inden vi skulle afsted til stadion mm. Men det var ikke fans af mange forskellige klubber, sådan som man kan opleve stemningen til en slutrunde fx.

Der har tidligere været afprøvet noget blåt kort, men dengang var det sådan en tåkrummende kendelse der handlede om at have udvist Fairplay.

Men dette initiativ virker lovende, med en 10 minutters udvisning, som i ungdomsfodbold, hvor to blå eller en Gul/Blå (en Brøndby) også giver rødt.

Der har tidligere været afprøvet noget blåt kort, men dengang var det sådan en tåkrummende kendelse der handlede om at have udvist Fairplay.

Men dette initiativ virker lovende, med en 10 minutters udvisning, som i ungdomsfodbold, hvor to blå eller en Gul/Blå (en Brøndby) også giver rødt.

Det er vel lidt det kort, som vi nogle gange har drømt om og kaldt orange? Jeg synes det er fint, hvis det især kan erstatte nogle af de triste tidlige røde kort der bliver givet. Nødbremse vil selvfølgelig nok stadig altid give rødt, men der findes også de der kendelser, hvor man føler at det er 50/50 om der skal være gult eller rødt på en hård aktion.

Det er vel lidt det kort, som vi nogle gange har drømt om og kaldt orange? Jeg synes det er fint, hvis det især kan erstatte nogle af de triste tidlige røde kort der bliver givet. Nødbremse vil selvfølgelig nok stadig altid give rødt, men der findes også de der kendelser, hvor man føler at det er 50/50 om der skal være gult eller rødt på en hård aktion.

Jeg tænker tit på, at det er latterligt at man får gult for at bruge et par sekunder for meget på at tage et indkast - men også kan få samme gule kort i kampen for at flæske en modstander fuldstændigt, men hvor den måske ikke lige helt er med høj nok fart/løftede knopper nok til at give direkte rød i første omgang, og ikke omstødelig på VAR. Og så kunne pointsystemet efterfølgende give 6 point straf til den syngende tackling, og 2 point (eller er det 3 der er laveste) for tidsudtræk.

Begge dele tæller ligeså meget i kampen dog - og når man så taber, og en spiller har karantæne i næste runde mod ens direkte konkurrenter, så føles det som om man bliver dobbeltstraffet når en spiller måske burde være blevet smidt ud mod ens eget hold, og så mangler mod konkurrenter næste runde.

Men jeg tager den del over - at man måske så skal gennemse gule kort i langt højere grad - for hvis der kan vises ud i 10 min, så kommer VAR måske også ind over det?? YIKES...

Endelig - det har jeg efterspurgt i mange år. Forhåbentlig kan det være med til at give noget bedre fodbold🙏

I det hele taget har CL-runderne her nu været præget af navne, der burde have stoppet for 5-10 år siden - Koke, Saul, Mikhitiryan, Alexis etc.

Overdrivelse fremmer vist forståelsen. Saul er 29, Koke blev 32 i januar, mens de to andre er 35. Der er ingen af dem, der skulle være stoppet for fem år siden og slet ikke for ti år siden, selvom de to sidste nærmer sig deres udløbsdato...

Overdrivelse fremmer vist forståelsen. Saul er 29, Koke blev 32 i januar, mens de to andre er 35. Der er ingen af dem, der skulle være stoppet for fem år siden og slet ikke for ti år siden, selvom de to sidste nærmer sig deres udløbsdato...
Det er nok mere følelsen af blast from the past at se de samme navne som i 2014-agtigt. Jeg manglede nok bare lige en sen indskiftning af Godin.

Koke spillede i øvrigt sin kamp nr 690 for Atleti.

Det er nok mere følelsen af blast from the past at se de samme navne som i 2014-agtigt. Jeg manglede nok bare lige en sen indskiftning af Godin.

Koke spillede i øvrigt sin kamp nr 690 for Atleti.
Han er en legende for den klub. Det var ikke for sjov, jeg købte trøjen med hans navn på ryggen da vi så Atleti-Real for snart mange år siden - og sikke et mål han scorede...

Så er der enighed om et forlig efter Champions League Finalen i 2022 i Paris mellem Real Madrid go Liverpool. Oprindeligt var det UEFAs holdning at der var en hel masse Liverpool fans, som var kommet til stadion uden billet, eller med falske billetter. Efterfølgende viste en uafhængig rapport dog at billetterne ikke var falske, men at de ikke kunne benyttes i tælleapperaterne, og kontrollørerne sendte folk med billetter væk. Der var eksempler på billetter udleveret direkte fra UEFA til spillere, der blev betragtet som falske.

UEFA blev beskyldt for at have præsenteret ’fuldstændigt usande’ beviser! - Den ansvarlige for sikkerheden var åbenbart en nær ven af UEFA-præsident Aleksander Ceferin.

Det er fuldstændigt vandvittigt, at man nu indgår forlig med de helt almindelige tilskuere som blev udsat for tåregas og politiknippeler, og alligevel så fortsætter UEFA bare efterfølgende som om intet var hændt, og Ceferins ven er fortsat sikkerhedschef.

En ting er at fucke op med billetterne, men når man så finder ud af at man har fucket op, så fabrikerer man bare usande beviser for at dække over egen inkompetence. Man burde kunne forvente at sikkerhedschefen røg ud øjeblikkeligt, og at præsidenten blev forbandet nervøs for også at ryge ud af klappen. Men i UEFA, kan man åbenbart fortsætte som om intet er hændt, og i langt de fleste tilfælde vil de fabrikerede beviser fungere, fordi der ikke er en stor juridisk organisation, der holder ved.

Det er et kæmpe tab af troværdighed for UEFA.

Latest posts

Back