New posts

Fodbold ude i verden

• Thread starter Thread starter fsc
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 479
  • Views Views: Views 31K
Fodbold ude i verden
Den her artikel læste jeg i går aftes - og den er sgu ret interessant. Piger og kvinders kroppe er simpelthen ikke bygget til at spille med bolde på 450g, der er pumpet til betonniveau. Derfor har nogen udviklet en større 4½ - en bold, der vejer som en størrelse 4 bold og er lidt mindre end en størrelse 5. Den er lettere at spille med - og så giver den færre skader.

Med det store fokus, der har været på hjernerystelser (hvor Ammitzbøll, Backmann og Tingager havde længere pauser på den baggrund) - så er det måske snart der, hvor FIFA skulle overveje at se på lettere bolde og/eller lavere lufttryk. Det vil givet ændre spillet lidt - men ikke nødvendigvis til den dårlige side.

Den her artikel læste jeg i går aftes - og den er sgu ret interessant. Piger og kvinders kroppe er simpelthen ikke bygget til at spille med bolde på 450g, der er pumpet til betonniveau. Derfor har nogen udviklet en større 4½ - en bold, der vejer som en størrelse 4 bold og er lidt mindre end en størrelse 5. Den er lettere at spille med - og så giver den færre skader.

Med det store fokus, der har været på hjernerystelser (hvor Ammitzbøll, Backmann og Tingager havde længere pauser på den baggrund) - så er det måske snart der, hvor FIFA skulle overveje at se på lettere bolde og/eller lavere lufttryk. Det vil givet ændre spillet lidt - men ikke nødvendigvis til den dårlige side.

Jeg troede allerede de spillede med en lettere, mindre bold. De burde nok ret beset også spille på en lidt mindre bane, men det vil jo være voldsomt upraktisk. Jeg ved ikke om det vil være vejen frem hos herrerne, det er naturligvis rimelig at se på om man kan minimere hovedskader, også de langsigtede, men en lettere bold der ikke er så farlig at blive ramt af, kan vel også gå ud over farten i skud og afleveringer.

De burde nok ret beset også spille på en lidt mindre bane, men det vil jo være voldsomt upraktisk
Og med lidt mindre mål. Forskellen i springkraft mellem herre- og damemålmænd er pænt stor.

Jeg ser gladeligt en del damesport men fodbold er nok en af de dame-sportsgrene der underholdningsmæssigt halter mest ift. herre-versionen og nok langt af vejen pga. ovenstående.

Og med lidt mindre mål. Forskellen i springkraft mellem herre- og damemålmænd er pænt stor.

Jeg ser gladeligt en del damesport men fodbold er nok en af de dame-sportsgrene der underholdningsmæssigt halter mest ift. herre-versionen og nok langt af vejen pga. ovenstående.
Enig her....f.eks nyder jeg damehåndbold lige så meget som herrehåndbold - men fodbold.....Jesus.....samme regler, jo...men sgu ikke samme sport!! ( gad vide om man nu om dage kan få en retssag på halsen for en sådan statement!? )

Ja, også det. Jeg så en lidt af en af Danmarks kampe ved em og lidt fra en af de senere kampe mellem et par større hold og bare mellem de kampe var der en kæmpe forskel, så på det allerøverste niveau fungerer det måske rimeligt, men hvis man kommer ned på et niveau som den danske liga kan det altså godt være lidt pinefuldt fx at se en halvblød ballonbold sejle i mål fordi de dårligt kan sparke langt og målmanden heller ikke kan kaste sig ret langt (og så bliver det alligevel udråbt som et flot langskud.) Man skal selvfølgelig lige at tage med at de vel i en klub som AGF dårligt nok er halvprofessionelle, så det skal måske rimeligvis sammenlignes med noget tredjedivision, men ideelt set kunne forholdene godt tilpasses lidt, hvis det kunne gøres praktisk. Jeg er enig i at der er mange andre sportsgrene hvor den slags ikke er et problem mellem herre- og kvindesiden, men fx i håndbold spiller kvinderne også med en bold der er til U15 hos mændene.

Enig her....f.eks nyder jeg damehåndbold lige så meget som herrehåndbold - men fodbold.....Jesus.....samme regler, jo...men sgu ikke samme sport!! ( gad vide om man nu om dage kan få en retssag på halsen for en sådan statement!? )
Jeg ser ikke meget håndbold, men det er faktisk en af de sportsgrene, hvor jeg synes dame-versionen er mere interessant. Som om banen faktisk er for lille til herrerne, så det ofte minder mest græsk/romersk brydning.

Det tror jeg vil være godt for befolkningen - problemet er blot at en omstilling til et nyt liv i Iran, vil give en lang periode med uro (sådan er det altid, når et diktatur forsvinder). Det er også spørgsmålet hvad der kommer i stedet men gid de ville bevæge sig fremad "igen" eller tilbage til det de havde før revolutionen.

Det er en vild historie landet har og en ufattelig drejning det tog for snart mange år siden. Desværre på baggrund af en vestlig indblanding som var med til at forme udviklingen og en af grundene til oprøret mod Shah'en. Men tænk sig hvor langt fremme de var med kvinders muligheder i samfundet og som nu er rullet tilbage til ruder konges tid.

Hvis I er til podcast har jeg en hang til bakspejl på DR som er gode til at opridse historiske begivenheder. De har netop udgivet 3 episoder omkring den Iranske revolution. Her er første episode.

Det her er muligvis ikke "Ude i verden", men jeg vidste ikke lige, hvor jeg ellers skule placere det.
EfB har i al ubemærkethed fyret endnu en træner, og man har dermed haft vanvittige 16 af slagsen siden Niels Frederiksen for 8 år siden. Det er jo absurd. Alene i 2022 havde man fire forskellige trænere :LOL:
Gid det samme må komme til at ske for AaB/Metax. En tur helt ned i 2. division (eller ENDNU længere ned) og kontinuerligt kaos på ledelsesgangene. Please!

Det her er muligvis ikke "Ude i verden", men jeg vidste ikke lige, hvor jeg ellers skule placere det.
EfB har i al ubemærkethed fyret endnu en træner, og man har dermed haft vanvittige 16 af slagsen siden Niels Frederiksen for 8 år siden. Det er jo absurd. Alene i 2022 havde man fire forskellige trænere :LOL:
Gid det samme må komme til at ske for AaB/Metax. En tur helt ned i 2. division (eller ENDNU længere ned) og kontinuerligt kaos på ledelsesgangene. Please!

I Esbjergs tilfælde ligner det nu faktisk rettidig omhu. Holdet var gået i stå under Vind og Aarhus Fremad har jo fået et vist forspring (efter at de vandt i Esbjerg i forårspremieren). Spændende i øvrigt, om Fremad så vil til Silkeborg og spille deres kampe i 1. division, hvis de rykker op. De var jo ikke interesseret i at gå i dialog om at få "Stadion 2" i Aarhus.

Last edited:
De kan vel få dispensation i én sæson og få resten på plads i løbet af første år.
Det eneste krav der bliver en udfordring at få på plads i den periode, vil jeg mene er lysanlægget.
Jeg mener at der er kommet en del flere krav til 1. division?

Edit. De fulde regler er her: https://divisionsforeningen.dk/wp-content/uploads/2023/02/Stadionkrav-ed.-2022.pdf
Det er nok mest lysanlæg og de 1.000 ergonomisk byggede sæder. Plus en række anbefalinger, som netop kun er anbefalinger.

Se fra 2:50. Se fansens hyldest, se Messis reaktion, de andres reaktion. Få kuldegysninger. Wow bare wow og så siges det fodbold bare er fodbold nej det er meget, meget mere end bare et spil.

Herligt. Det må være en oplevelse for livet.

Jeg forestiller mig, at det vil være magen til, når AGF en gang igen vinder mesterskabet og skal hyldes (på det nye stadion) :)

Det er så fedt, når man kan glemme Qatar, tv-aftaler og gigantisk lønninger til super rige mennesker, og vende tilbage til følelser og folkelighed/fællesskab. Det er fodbold når det er allerbedst. Og vel også det, der har gjort at mange af os følge AGF. Den der følelse af at stå sammen med andre og være fælles om noget. Vi har så mest fejret små sejre og dyrket "loyaliteten" - men ja, vi må huske det til vi vinder noget igen.

Latest posts

Back