New posts

Fodbold ude i verden

• Thread starter Thread starter fsc
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 481
  • Views Views: Views 31K
Fodbold ude i verden
Last edited:
Det er jo det, og det er endda med direkte betaling ned i de rette lommer og så hjælper det ikke så meget med utilfredshed i baglandet. De Saudiske klubbers indtog kunne måske også blive et eller andet sammen med den der lukkede liga der heller ikke helt vil dø og det ville for så vidt ikke genere mig så meget hvis der var en række klubber der trådte helt ud af systemet og lavede deres egen liga mens resten spiller videre i nationale ligaer og de sædvanlige europæiske turneringer. Problemet for mig ville ikke så meget være at “miste” nogle klubber (AGF ville heller ikke være relevant til sådan en liga,) men hvis man skal påduttes at spille mod klubber fra Saudi Arabien og hvorfra de ellers kommer og køber sig ind. Men UEFA vil selvfølgelig hellere bare tage pengene og lukke de Saudiske klubber ind i deres system og gøre alt for at undgå en konkurrerende liga de ikke har kontrol med og så er det spørgsmålet om der kan mobiliseres så mange og voldsomme folkelige protester at man kan forhindre det.
Pyh....jeg får ondt i knolden over tanken om GF mod FC Jeddah i en gruppespils kamp i Champions League. For Pokker jeg håber fodboldverdenen ( læs UEFA/FIFA ) bliver bedre. Men frygter det værste.

og det bliver jo diskuteret fordi folk med sympati/økonomiske interesser er blevet placeret i diverse sportslige organer igennem en længere årrække. Vi har været alt for vage i forhold til at stille krav til de her lande, og nu har vi svært ved at bremse udviklingen (hvis vi da ville - jeg ved ikke hvor reelt ønsket er). Som dansker og glad for fodbold, synes jeg, at det er en meget bekymrende udvikling - også at atleter skal have så abnorme lønninger sådan mere generelt. Fair nok de skal have en høj løn, men noget af det vi ser grænser jo til det håbløse - men sådan er CEO lønningerne jo også. De er også eksploderet i forhold til alle mulige andre udgifter for virksomhederne.
Det indikerer i hvert fald noget der er galt i systemet. Forskellen mellem det en CEO og gennemsnitlig ansat tjener er eksploderet de sidste 30-40 år og det er et samfundsmæssigt problem, men det ville nok også være sundere for fodbolden hvis det ikke var vredet helt så skævt. På den måde gør de saudiske oliepenge heller ikke noget godt.

Det afhænger lidt af hvordan man beregner det og hvilke virksomheder/klubber man kigger på, men her er et par grafer over udviklingen:

CEO’s:

PL-spillere (den ville nok vise noget a la den for CEO’s eller endnu mere ekstremt hvis den fx var relativt ift en almindelig gennemsnitsløn):

… men vi taler Saudi. Et rablende wahabbistisk kongedømme hvor man rider på kameler og hugger hovedet af homoseksuelle på byens torv hver weekend ved middagstid. - verdens røvhul, helt på linje med Iran og Nordkorea.
Normalt ville jeg stejle over så fejende, generaliserende udtalelser.
Men i tilfældet Saudi Arabien er det lige knap en overdrivelse. Jeg tror dog desværre ikke de er så klimabevidste, at de rider på kameler. De kører vist i de største, dyreste, mest tørstige og skinnende fine benzindrevne biler, der kan købes for penge.
Altså mændene gør... kvinderne sidder på bagsædet. Altid. Og holder kæft. Altid.
Fy for satan for et lorteland!

Som jeg ser det, ja.

Der er selvfølgelig en årsag her, men altså de der værdier transfermarkt finder på er jo, oftest, helt i skoven.

Men med lidt strammere regler for udlændige i Saudi Arabien, så kommer de bedste 10-15 lokale spillere naturligvis i ekstrem høj kurs.

Det handler ganske enkelt om, at Newcastle skulle sælge for et stort beløb for at være økonomisk "sunde". Men fandme om de ville gøre det ved at sælge en spiller de havde stor brug for, som fx Isak.
Så Newcastle solgte Minteh til Brighton for 30 mio pund, og købte så selv en middelmådig målmand for 177 mio i Nottingham Forest, så Forest derefter havde råd til at købe Elliot Anderson i Newcastle for 300 mio kroner... Newcastle havde risikeret en pointstraf hvis de ikke solgte for 60 mio pund.

Det er så klamt, og bare endnu en måde at omgå reglernes intention.
Citys sag med de 115 brud på financial fair play er i øvrigt nu oppe på 130 brud..

Men man regner ikke med at nogen straffes, som er store klubber der ikke bare kan skubbes rundt.

Det handler ganske enkelt om, at Newcastle skulle sælge for et stort beløb for at være økonomisk "sunde". Men fandme om de ville gøre det ved at sælge en spiller de havde stor brug for, som fx Isak.
Så Newcastle solgte Minteh til Brighton for 30 mio pund, og købte så selv en middelmådig målmand for 177 mio i Nottingham Forest, så Forest derefter havde råd til at købe Elliot Anderson i Newcastle for 300 mio kroner... Newcastle havde risikeret en pointstraf hvis de ikke solgte for 60 mio pund.

Citys sag med de 115 brud på financial fair play er i øvrigt nu oppe på 130 brud..

Men man regner ikke med at nogen straffes, som er store klubber der ikke bare kan skubbes rundt.
Der var vist noget med at man ville sætte en stopper for de der oppustede salg der alene handler om bogføring? Men det tager måske tid og er svært at kontrollere.

Spillere ind/ud af landet er en anden sag. Helt enig.

Jeg kalder den med det samme. Den nye ligastruktur for de europæriske turneringer bliver en fiasko. Jeg har lige kikket det igennem. Det bliver simpelthen for uoverskueligt at følge med i. Jeg tænker det vil koste på interessen.

Det synes en tilfældig omgang at møde otte forskellige hold. Hvor man tidligere kunne koncentrere sig om tre. Både som aktiv deltager og fan af en klub der deltager. Ved at møde samme holdet to gange kom der noget genkendelighed. Et returopgør at se frem til. En revanche. Noget substans.

Før har man halvvejs og kampen efter det og så videre kunnet se for sig, hvad det vil kræve at opnå videre deltagelse. Udover det at være suveræn eller bare vinde resten af kampene. I det nye bliver det helt uoverskueligt hvad der skal til i de andre kampe for at skære den. Og endeligt, får det en eller anden betydning, at der nu presses to yderligere runder ind. Og hvad med sidste runde, hvor man er nød til at køre 18 kampe samtidig. 18!! Tænker ikke den alment sultne forboldentusiast eller TV-selskaberne er så vild med det. Cirkus.

Jeg forstår faktisk ikke helt den sag...
Man skulle sælge for 60 mil. pund...fint, men hvorfor så købe for 20 mil. pund?

De skulle sælge for 60 i dette vindue. De ville ikke sælge en profil.
De solgte for 35 (Anderson) og 30 (Minteh).
Men for at sælge ham til 35, skulle de selv først købe en tilfældig spiller til 20 hos dem der skulle købe, for at de havde råd..

Så i effekt betalte de 20 for at sælge for 35, frem for bare at sælge ham for 15 (for reglerne sagde de skulle sælge for 60).

Jeg kalder den med det samme. Den nye ligastruktur for de europæriske turneringer bliver en fiasko. Jeg har lige kikket det igennem. Det bliver simpelthen for uoverskueligt at følge med i. Jeg tænker det vil koste på interessen.

Det synes en tilfældig omgang at møde otte forskellige hold. Hvor man tidligere kunne koncentrere sig om tre. Både som aktiv deltager og fan af en klub der deltager. Ved at møde samme holdet to gange kom der noget genkendelighed. Et returopgør at se frem til. En revanche. Noget substans.

Før har man halvvejs og kampen efter det og så videre kunnet se for sig, hvad det vil kræve at opnå videre deltagelse. Udover det at være suveræn eller bare vinde resten af kampene. I det nye bliver det helt uoverskueligt hvad der skal til i de andre kampe for at skære den. Og endeligt, får det en eller anden betydning, at der nu presses to yderligere runder ind. Og hvad med sidste runde, hvor man er nød til at køre 18 kampe samtidig. 18!! Tænker ikke den alment sultne forboldentusiast eller TV-selskaberne er så vild med det. Cirkus.
Jeg tror faktisk det bliver spændende.
Det gamle format var kørt dødt i gruppespillet, hvor man på forhånd kunne se hvem, der gik videre og hvor de store hold sjældent mødte hinanden.
Jeg gad nærmest ikke se mit hold banke Ludogorets ude og hjemme. Nu skal de møde otte forskellige hold, hvoraf jeg i hvert fald kommer til at se de fleste. Og for næsten alle hold vil der være spænding og noget på spil til det sidste.
Til gengæld en stor ulempe for holdene at der kommer 2-4 ekstra kampe ind i kalenderen.

Jeg tror faktisk det bliver spændende.
Det gamle format var kørt dødt i gruppespillet, hvor man på forhånd kunne se hvem, der gik videre og hvor de store hold sjældent mødte hinanden.

Med 24 hold videre ud af 36, så er er du vel ikke rigtig i tvivl om hvem der går videre?
Det gør alle de store.
Selv hvis Real Madrid eller Man City har et par offdays, så skal de nok uden problemer få reddet sig en top 24.

Ja, der kan blive lidt spænding omkring hvorvidt det bliver Røde Stjerne, PSV eller Sparta Prag, der tager en 23-24 plads, men det er jo kun rigtigt spændende for dem der er fans af holdet.
For den neutrale seer, så virker turneringen uinteressant før vi når til knockout fasen.
Jeg er da fuldstændig ligeglad med resultatet af Barcelona - Bayern München i gruppedelen, for jeg ved at begge hold uden problemer klarer sig videre uanset.

Så for mit vedkommende har jeg svært ved at se at Champions League for alvor starter før til januar/februar engang, selvom jeg da kommer til at skæve til hvordan danskerklubber som Sparta og Feyernoord klarer sig.

Jeg vil da nyde at se AGF i det format, men som neutral seer. ZZzzzzz.

Last edited:
Med 24 hold videre ud af 36, så er er du vel ikke rigtig i tvivl om hvem der går videre?
Det gør alle de store.
Selv hvis Real Madrid eller Man City har et par offdays, så skal de nok uden problemer få reddet sig en top 24.

Ja, der kan blive lidt spænding omkring hvorvidt det bliver Røde Stjerne, PSV eller Sparta Prag, der tager en 23-24 plads, men det er jo kun rigtigt spændende for dem der er fans af holdet.
For den neutrale seer, så virker turneringen uinteressant før vi når til knockout fasen.
Jeg er da fuldstændig ligeglad med resultatet af Barcelona - Bayern München i gruppedelen, for jeg ved at begge hold uden problemer klarer sig videre uanset.

Så for mit vedkommende har jeg svært ved at se at Champions League for alvor starter før til januar/februar engang, selvom jeg da kommer til at skæve til hvordan danskerklubber som Sparta og Feyernoord klarer sig.

Jeg vil da nyde at se AGF i det format, men som neutral seer. ZZzzzzz.
Enig, selvfølgelig vil de store gå videre blandt de 24.

Men der vil være kamp om at blive blandt de 8 bedste, så man undgå 1/16-runden, og de 8 bedste bliver seedede i 1/8-runden.
I 1/16-runden er der også seedninger, så nr. 9 møder nr. 24, nr. 10 møder nr. 23 etc. Med hjemmebane i returkampen for nr. 9-16. Ligaspillet får dermed stor betydning for ens videre færd i knock out-fasen.

Rigtigt mange gode hold vil have noget på spil i runde 5-6-7-8, hvor det gamle format nærmest var dødt efter 4 runder.

Desuden vil nærmest hver runde have nogle storkampe med noget på spil. Om man så gider se det, afhænger af ens præferencer.

Der er også kommet en ekstra knock out-runde på, som er det mange synes er sjovt.

Endelig er pariteten blevet lidt større ved at seedningen er blevet sat ud af spil - det er ligegyldigt om ens hold er i pot 1, 2, 3 eller 4.

Men nu må vi se. Jeg tror bare det bliver mere spændende end det gamle format, som for mit vedkommende var blevet totalt uinteressant før februar.

Latest posts

Back