Nej, og det er vel netop derfor, at kunder abonnerer p? sm?, mellem eller store kabel-tv-pakker efter behov gennem deres lokale antenneforeninger, hvor man hidtil har kunne f? alt dit fodbold ind gennem den store pakke, eller v?lge de mindre alternativer, hvis behovet for sport er mindre.
Jeg er med p?, at tanken bag bland-selv er, at det skal v?re endnu nemmere at im?dekomme folks vidt forskellige behov, men det er stadig en helt anden st?rrelse at forholde sig til, hvad du f?r ind gennem dit tv-stik i v?ggen, end det er at regne streamingplatforme og forskellige bland-selv-pakker og -kort/-bokse ud, og derfor er det naturligvis ogs? af st?rste vigtighed for rettighedshaverne, stadig at v?re repr?senteret i de pakker, s? l?nge kundegrundlaget for disse trods alt er s? stort, som det er.
Jeg tror virkelig ikke, man skal undervurdere, hvor mange folk der har tv-pakker, fordi det er simplere eller mere overskueligt at erhverve sig. Jeg er 35, og har i alle mine ?r indtil nu vurderet det samme - at det var nemmeste at abonnere p? den store tv-pakke og betale den alt for h?je pris for det. Nu har jeg endelig bev?get mig ud i bland-selv, kun for at f? et rap over nallerne, fordi den bland-selv-pakke, der lige pr?cis d?kkede mine behov, kun gjorde det i to m?neder, f?r udbud/indhold atter ?ndrede sig og ikke l?ngere var d?kkende. S? nu skal jeg opgradere til en igen-dyrere bland-selv-pakke, hvis jeg vil v?re med. (ffs)
Mine for?ldre har 'af n?d' Boxer i sommerhuset, og kastede sig til en start ud i en flex-pakke, hvor man kan skifte kanalerne efter behov, men er endt med at betale fuld pris for fuld pakke, fordi det for dem aldrig blev gennemskueligt, hvorn?r eller hvordan de skulle skifte, n?r det var et behov, de kun sj?ldent eller med m?neders mellemrum stod med. -og jeg vil jo allerhelst t?nke, det ikke blot er fordi, vi i min familie generelt er mindre-bemidlede eller har d?rligere foruds?tninger for at regne udbydernes varierende tilbud ud.
Hvis vi snakker sport/ikke-sport, s? er jeg med p?, at det er de kanaler, der koster boksen. Men i forhold til at holde priser p? tv-pakkerne nede eller i skak, s? har pakkerne ogs? altid indeholdt en ordentlig bunke minoritets- eller niche-kanaler, og det g?r de stadigv?k.
Jeg er ogs? med p?, at udbyderne gerne vil tilbyde et bredt og varieret snit, men argumentationen om, at folk b?r kunne finde ud af tilvalg og bland-selv, alt efter hvor meget sport, de i eksemplet gerne vil have adgang til, burde i liges? h?j grad g?re sig g?ldende her - det er faktisk ogs? h?ndtag, man liges? vel 'burde' skrue p? og forvente, at den mindre gruppe, der har behov for skandinaviske eller tyske kanaler, friluft eller britisk satire, ogs? kan finde ud af at v?lge til efter behov.
Argumentet er liges? validt, og s? st?r vi helt reelt i stedet i diskussionen om, hvorvidt det overhovedet er okay, at udbyderne stadig tilbyder tv-pakker?
Yousees store pakke indeholder kun Viasat Golf af sportskanal, mens TV2 Sport, 3+, -Max og -Sport alle findes i mellem-pakken. Ergo kunne de nemt have tilbudt Discoverys dyre sport i den store pakke og tage merprisen for den, hvis det virkelig kun var prisen, de sloges p?.
Det er det bare ikke; de sl?s for at komme af med tv-pakkerne, og de har samtidig intensiveret deres samarbejde med Viasat, som ligger i direkte konkurrence med Discovery. Derfor synes jeg det er hamrende uv?rdigt af Yousee at fors?ge at g?re Discovery til synderen i det her, uagtet at Discovery uden tvivl ogs? presser citronen.
Der er stadig behov og kundegrundlag for tv-pakker, og udbydernes (dem alle sammen - ingen n?vnt, ingen glemt, jeg vil gerne v?re med til at v?re utilfreds over dem alle) benh?rde fors?g p? at adf?rdsregulere hele markedet er ikke en skid forbrugervenligt.
Det er et pisse-gr?digt marked - vi skal sammen sluge en masse lort fra dem, og jeg fornemmer trods alt, at vi det meste af vejen er rimelig enige alle sammen. Men selvf?lgelig skal Yousee ikke tage deres kunders sport fra dem og erstatte med ligegyldigt indhold, og samtidig fors?ge at t?rre den af i andre end dem selv. De er en k?mpe, markedsledende udbyder, og de skal naturligvis selv tage ansvar for de valg og beslutninger de tr?ffer. Det er jammerligt og pinligt at se, at bollerne alligevel kan v?re s? sm?, og strategien er blottet for format overfor b?de samarbejdspartnere, forbrugere og egne kunder.