New posts

DK i Europa

• Thread starter Thread starter Di Stefano
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 164
  • Views Views: Views 13K
DK i Europa
Prisen for at deltage i Europa har v?ret h?j for flere hold. Vi s? hvordan S?nderjyske havde en skidt s?son efter deres s?lvmedaljer. Lyngby rykkede ud ?ret efter deres bronze (selvf?lgelig ogs? andre ?rsager) og Esbjerg har haft et skidt efter?r. Jeg vil dog sige, at vi pt. er meget t?t p? at kunne stille to ret st?rke start-11'ere ud af vores trup. Det er naturligvis ogs? en stor del af ?rsagen til, at vi pt. klarer os godt og at vi sandsynligvis slipper bedre igennem resten af s?sonen end de fleste andre hold. Vi har n?sten fuldgode erstatninger til alle pladser (selvom enkelte selvf?lgelig bare har et markant h?jere niveau, som Backman, Amini og Bundu.

Mortensen/Helenius/Ammitzb?ll​

Ankersen/Thorsteinsson        Blume/(Helenius/Thorsteinsson)            Bundu/Links (Lunding)​

Poulsen/Hvidt     Amini/Duncan​
H?jer/Gersbach    Hausner/Juelsgaard  Tingager/Backman    Munksgaard/Diks ​
         Eskelinen / Jova​

Ja det ser nemlig rigtig godt ud. Ingen af de backups falder igennem, og Lunding skal nok blive vild igen, var outstanding i for?ret indtil hovedskaden, og nu f?r Links 2-3 m?neder mere til at blive upgraderet og klar. Og Diks tror jeg har klassen til at komme i kategorien markant h?jere niveau  sammen med de tre n?vnte. Blev handlet for 30 mio og spillet i Feyenoord, tr?net i Fiorentina og Empoli. U21 Holland.

Og s? vores nye Stage - Anbo, der udover back, er blevet brugt central midt og var kant indtil for 1? ?r siden. En god 2 vejsspiller med rigtig god teknik af en back, ok fart og fysik - og ikke mindst spilforst?else og rolig p? bolden og i handling, men heller ikke bange for at t?nke kreativt og offensivt, hvilet vi allerede har set i de par kampe sidste for?r.

I?vrigt tror jeg som Lyngby, s?nderjyske og esbjerg havde f?et en nedtur uanset om de spillede europa - alle tre spillede vildt over evne i deres medalje s?son, deres naturlige plads er 8-14. Men jo det koster at spille i europa.

SteenA said:
Prisen for at deltage i Europa har v?ret h?j for flere hold. Vi s? hvordan S?nderjyske havde en skidt s?son efter deres s?lvmedaljer. Lyngby rykkede ud ?ret efter deres bronze (selvf?lgelig ogs? andre ?rsager) og Esbjerg har haft et skidt efter?r. Jeg vil dog sige, at vi pt. er meget t?t p? at kunne stille to ret st?rke start-11'ere ud af vores trup. Det er naturligvis ogs? en stor del af ?rsagen til, at vi pt. klarer os godt og at vi sandsynligvis slipper bedre igennem resten af s?sonen end de fleste andre hold. Vi har n?sten fuldgode erstatninger til alle pladser (selvom enkelte selvf?lgelig bare har et markant h?jere niveau, som Backman, Amini og Bundu.

Mortensen/Helenius/Ammitzb?ll​

Ankersen/Thorsteinsson        Blume/(Helenius/Thorsteinsson)            Bundu/Links (Lunding)​

Poulsen/Hvidt    Amini/Duncan​
H?jer/Gersbach    Hausner/Juelsgaard  Tingager/Backman    Munksgaard/Diks​
        Eskelinen / Jova​

Det er nemlig ret vildt. De tre midtbanespillere vil m?ske v?re udfordret, men derudover - med fare for hybris - er AGFs reserve-11 pt god nok til mindst at overleve i superligaen.

Hvis Br?ndby-kampen viste den ?jeblikkelige idealopstilling, s? hedder de bagerste 5 for 'reserverne' jo: Jova, Gersbach, Juelsg?rd, Tingager og Diks.

Det ligner, eller er vel egentligt bedre end, meget af det AGF selv har spillet med de seneste ?r.

Winther said:
men selvom nogle synes de kampe er ligegyldige tror jeg ikke man t?nker det samme i klubben og man kan snart komme til at skulle forholde sig til dem.

Det er ikke kun i klubben at man ikke t?nker det samme, det er ogs? blandt st?rstedelen af fans vil jeg p?st?.
Den mantra med at et par europ?iske kampe er ligegyldige florerer prim?rt hos en lille gruppe debatt?rer herinde og er p? ingen m?de udtryk for den holdning jeg m?der n?r jeg snakker med andre AGF fans ude i "den virkelige verden"

Det er ogs? lidt selvmodsigende at ?nske at AGF etablerer sig i top 6 - men at man helst vil undg? Europ?isk.
At kunne etablere sig i top 6 kr?ver at man som hold form?r at spille med i 2-3 turneringer samtidig.
Ligesom FCM, FCK og Br?ndby g?r det ?r efter ?r.

andrewdk date=1575198516 said:
Det er ogs? lidt selvmodsigende at ?nske at AGF etablerer sig i top 6 - men at man helst vil undg? Europ?isk.

At v?re i top 6 giver adskillige store kampe i mesterskabsspillet, fremfor bundkampe imod sm? hold.
At v?re i top 6 giver langt flere placeringspenge og TV-penge.
At v?re i top 6 sikrer imod nedrykning, s? talenter kan bruges p? en helt anden positiv m?de ift truppens udvikling.
At v?re i top 6 giver st?rre positiv opm?rksomhed sponsorater og alt andet, og giver mulighed for "topfodbold" indtil rollen er udspillet.

At blive nummer 5 og 6 giver ikke europ?isk spil, korrekt. Men de giver alt det vi ellers har sukket efter ift at v?re fri af nedrykninger, ?knomisk l?ft, boost p? alt omkring projektet ift at tage n?ste skridt, som s? passende kan hedde 3./4.pladsen og EL.

Kan man f? begge dele er der ingen der tr?tte af det. S? misforst? det rigtigt :D
(Mig i hvert fald). Jeg anderkender at jeg ogs? kan undres over at l?se folk som n?rmest helt vil undg? EL, men jeg l?ser det 100% som om, at det er fordi de er bange for, at EL-deltagelse kan hindre at AGF opn?r netop 6 eller h?jere placeringer.

Lad os sige at AGF kommer i top 6, og slutter 5'er, og vinder pokalen i ?r, og at vi skal spille EL n?ste ?r: Er AGF s? klar til at skulle i top 6 igen samtidig med EL-deltagelse? Nej vel. Og hvis vi klarer top 6 samtidig med EL; kunne vi s? have klaret at f? bronze? Og hvis glipper top 6, hvad nytter den EL_deltagelse s? overhovedet? S? kan den blot ?del?gge muligheden for at lave en top 6-placering ?ret efter?!

At sikre sig top 6 i runde 26 betyder ogs?, at vores sportschef kan begynde at k?be og s?lge p? en helt anden m?de frem mod de kommende transfervinduer. Sidste ?r skal AGF jo vente til man har undg?et nedrykning f?r man kunne det..

andrewdk date=1575198516 said:
Den mantra med at et par europ?iske kampe er ligegyldige florerer prim?rt hos en lille gruppe debatt?rer herinde og er p? ingen m?de udtryk for den holdning jeg m?der n?r jeg snakker med andre AGF fans ude i "den virkelige verden"

Det er kun i sammenligning med at opn? top 6 vs komme i nedrykningspuljerne at de kampe virker "ligegyldige" for mig, og dem jeg ser og diskuterer fodbold med.
I sig selv er de jo FUCKING FEDE, og med super opladning til dem, og det vi alle g?r og dr?mmer om. Pokalfinaler, pokalturneringen, EL_kval, EL-playoff, og alt det der kan bygges p?. Fundamentet for mig vedbliver at v?re med i toppen i s?sonerne, og v?k fra nedrykninger, nedrykningspuljer, og alt det lort der h?rer med til det.

Og det nytter ikke noget af f? en ferrari hvis man er d?dssyg og sengeliggende p? ubestemt tid.
Vi m? f? "helbreddet" p? plads f?rst, og s? tage de oplevelser der f?lger med "det gode liv"..

Deltagelse i EL gruppespillet kan for?ge indt?gterne i klubben med 1/3! og hvis man ryger ud inden, s? er konsekvenserne i superligaen marginal. Jeg tror ikke der er en eneste i AGFs ledelse eller bestyrelse der ville overveje det i 1 sekund hvis der var mulighed for at komme ud i Europa. At bygge mere p? i AGF handler lige nu om at komme ud i Europa, truppen er ikke langt fra at kunne klare den ?gede belastning fra flere kampe, der er ikke l?ngere spillere som ikke passer i systemet, eller p? anden vis ikke fungerer i truppen, s? muligheden for at kunne rotere blive bedre og bedre i takt med at de nye bliver mere integrerede i truppen.

Samtidig vil europ?isk deltagelse g?re det muligt at tiltr?kke spillere fra et h?jere niveau end nu, og dermed komme t?ttere p? de ?verste hold i ligaen, jeg forst?r ikke at man ?nsker at slippe for det.

Det er sv?rt at vurdere hvad europ?isk deltagelse har kostet for andre hold, men det forekommer prim?rt at v?re for dem der har overrasket lidt ved at tage pladsen og typisk vil v?re hold der netop ikke har ret megen bredde. Havde vi spillet europ?isk i ?r ville man nok have sagt at de manglende point i starten skyldtes de kampe, men man kan jo alts? ogs? have problemer uden.

I det nuv?rende format taler vi vel om 4-6 kampe f?r vi sandsynligvis er ude, men hvor man ogs? kan spare et par spillere i f?rste runde. Hvis vi antager at bredden er den samme n?ste s?son burde det vel kunne lade sig g?re at deltage uden at miste en masse i ligaen, ogs? ift slidtage hen p? efter?ret.

I virkeligheden er det vel ogs? nok s? meget det mentale der kan v?re et problem hvis man mister fokus. Det er s? noget andet man skal fors?ge at vende til noget positivt i stedet - og noget vi skal i gang med at v?nne os til hvis vi tror vi skal til at deltage j?vnligt.

Jeg t?nker jo lidt at man ogs? vil udvide truppen med en spiller eller to hvis vi skal i Europa, men det helt interessante er faktisk hvis vi begynder at se p? kvalifikation til den nye mindre EL. Man m? formode den bliver lidt nemmere at kvalificere sig til det gruppespil og m?ske ogs? s? meget nemmere at det kan v?re realistisk for os. I s? fald skal man m?ske have lidt mere bredde, til geng?ld er der s? ogs? nogle penge at hente. Ikke s? meget som i EL, men vel stadig en del.

Mikkel_K said:
Dichio said:
Ha, det er sjovt, for jeg havde ikke l?st den artikel, inden jeg skrev ca. pr?cist det samme (om bagk?den u hvert fald) seks minutter senere. Okay, jeg var inspireret af Steens post, og historien om den lige nu us?dvanligt brede AGF-trup er allerede rygtedes, men alligevel...
JN har ogs? sagt at det store problem sidste s?son var manglende konkurrence, for mange spillere der var sikre p? deres plads. Vi er bekendte med de positioner hvor der ogs? manglede noget som f?rstevalg, men det er da klart en pointe at der er mange fordele ved at der er konkurrence om det, udover selvf?lgelig at kunne hvile en spiller.

[member=95]andrewdk[/member]

Det er ikke kun i klubben at man ikke t?nker det samme, det er ogs? blandt st?rstedelen af fans vil jeg p?st?.

Alts? n?r jeg snakker med medfans ude i den virkelige verden, s? er de fleste ret ligeglade med europ?isk, men s?dan kan den virkelige verden se s? forskelligt ud.

At kunne etablere sig i top 6 kr?ver at man som hold form?r at spille med i 2-3 turneringer samtidig.
Ligesom FCM, FCK og Br?ndby g?r det ?r efter ?r.

Nu er det s? ogs? kun FCK, som de sidste mange ?r har kunnet jonglere mellem flere turneringer. Der er intet selvmodsigende i at f?rst at etablere sig i top 6 f?r man giver europ?isk et seri?st skud faktisk tv?rtimod.

Jeg synes egentlig det er en sjov debat, for medmindre der for alvor kommer gang i salg for 40+ mio. hvert ?r, s? tager det vel minimum 6-8 ?r inden et hold som vores kommer i n?rheden af et europ?isk gruppespil. F?rst skulle vi m?ske lige sikre den f?rste top-6 placering i det nuv?rende system, selvom det er meget sandsynligt vi f?r den, og s? kunne man m?ske ogs? overveje at tage en 6. plads et par s?soner endnu. For at spille regelm?ssigt europ?isk skal man v?re fast inventar i top 4, helst top 3, og det har sine udsigter.

Derudover skal man s? v?re i stand til at sl? hold ? la Celtic, m?ske lidt under, i den sidste kval-kamp inden EL gruppespillet. Jeg kan lige pt. ikke finde en ja-hat i den st?rrelse noget sted i byen, og faktum er jo egentlig ogs? bare at det med europ?isk + suppen er en gang tuderi af v?rste skuffe. EfB var ikke i et EL-gruppespil og det er vist ogs? l?nge siden at b?de FCM og BIF har v?ret det, s? at de har 2-4 kampe i den mest langsomme og venlige del af s?sonen koster ikke en skid.

FCM fik 7 ud af 9 mulige point mens de fik r?vfuld af Rangers, og EfB var jo et cirkus uden lige fordi realiteterne ramte dem, efter de lavede noget n?r ?rtiets overpr?station med de medaljer. BIF fik ligeledes 7 ud af 9 mulige point, s? heller ikke der var der ballade i ligaen. FCKs frustration kan jeg bedre forst?, men de har s? mange penge og har v?ret i gamet i s? mange ?r (i?vrigt ogs? mens de har trumlet ligaen), s? det nok mere er St?le der freder sin egen r?v end egentlig p?virkning.

Europ?isk gruppespil skal parkeres helt udenfor kommunen indtil det bliver relevant, og de par kampe i juli/august der m?ske kan komme skal vi bare tage som en oplevelse hvis det sker. Fast inventar i top-6 er den eneste m?ls?tning af betydning de n?ste 2-3 s?soner og s? m? vi se om det projekt lykkes.

Det er vel ikke nogen der g?r og t?nker p? El-gruppespil som en m?ls?tning eller noget der er s?rlig realistisk at n?, men vi m? jo spille om det hvis vi kvalificerer os til playoff. Hvis vi p? en eller anden m?de skulle komme i gruppespillet vil det nok l?gge pres p? bredden, men hvis det s? koster top-6 kan der hentes en del tr?st i en check p? omkring ?10 mio.

St?le kan vist altid finde noget at pibe over til trods for at de har s? suver?nt gode forhold. N?r de bliver ramt af skade henter de bare lige en ny spiller til flere gange st?rstedelen af resten af klubbernes rekordindk?b. Det er muligvis taktisk, men det er lidt tr?ttende og lyder i hvert fald ikke som 'Skandinaviens st?rste klub'.

Winther said:
St?le kan vist altid finde noget at pibe over til trods for at de har s? suver?nt gode forhold. N?r de bliver ramt af skade henter de bare lige en ny spiller til flere gange st?rstedelen af resten af klubbernes rekordindk?b. Det er muligvis taktisk, men det er lidt tr?ttende og lyder i hvert fald ikke som 'Skandinaviens st?rste klub'.
De har haft alle muligheder for selv at p?virke kampprogrammet og for en stor dels vedkommende, afspejler det deres egne ?nsker. Han tuder kun for at fjerne fokus fra hans egne og holdets d?rlige pr?stationer - s?t nu der var nogen der begyndte at vurdere p? om DK's dyreste trup faktisk leverede det man kunne forvente.

Ret beset kan de ikke v?re tilfredse med kun at v?re nr. 2 og (formentlig) 7 point efter f?rerholdet.

Edit: T?fting har gennemg?et det her Stop nu det brok, St?le! ? Ekstra Bladet

Stig AKA Frank Heskj?r date=1575199302 said:
Lad os sige at AGF kommer i top 6, og slutter 5'er, og vinder pokalen i ?r, og at vi skal spille EL n?ste ?r: Er AGF s? klar til at skulle i top 6 igen samtidig med EL-deltagelse? Nej vel.
Det er vel den optimale m?de at komme i EL-kval, hvis det endelig skal v?re. Jeg mener at pokalvinderen f?rst tr?der ind i 3. runde af EL-kval, hvilket sandsynligvis vil betyde, at vi kun kommer til at spille to kampe. 

SteenA date=1575233267 said:
Det er vel den optimale m?de at komme i EL-kval, hvis det endelig skal v?re. Jeg mener at pokalvinderen f?rst tr?der ind i 3. runde af EL-kval, hvilket sandsynligvis vil betyde, at vi kun kommer til at spille to kampe.
 P? den led mindsker det skaden, hvis der skulle v?re nogen, og man opn?r en masse fed lir oven p? en pokaltriumf.

Jeg synes dog en 3./4.plads ville vise at vi var mere klar, og resulterer i en masse vundne kampe spredt over hele s?sonen. Og s? m? vi ikke glemme, at vi stadig er med i pokalen, og jo alts? lige har sl?et det hold vi skal m?de til marts, netop p? den bane. S? vi kan stadig n? begge dele :D 

Weah said:
Hehe, det har du nok ret i. "Syg I Roen" var et pr?dikat, der blev tildelt de GF-fans der (som undertegnede) ikke har mental og f?lelsesm?ssig kapacitet til at buhe af rivaler om s?ndagen for s? at heppe p? de samme hold i Europa om onsdagen.

Det delte vandene dengang og det g?r det sikkert stadig - med eller uden koefficienter.

Du er stadig SIR :-)

Jeg kan huske Nantes, Twente og Diller Gori. Lars W. kan ogs? stadig huskes af traumatiserede franskm?nd. Der var vi jo ikke n?et hen, hvis ikke BIF havde scoret point den gang, eller FCK sidenhen...

F?stningen var fed og fra en tid, hvor en frivillig side kunne interessere beslutningstagere. Hvem husker ikke Santa K. pr?ve at hj?lpe til lidt tr?nerfyring, eller Heskj?r, der bestilte busser til Farum, s? vi kunne se R?dvin blive sl?et 3-1 eller...

/Exo - S********* NU!

Martin Hansen said:
Nu er det s? ogs? kun FCK, som de sidste mange ?r har kunnet jonglere mellem flere turneringer. Der er intet selvmodsigende i at f?rst at etablere sig i top 6 f?r man giver europ?isk et seri?st skud faktisk tv?rtimod.

Jeg ved ikke om du synes  vi skal g? efter 5. og 6. pladsen de n?ste mange s?soner og kalde det for en etablering eller om du h?ber at vi stiller med reserveholdet hvis vi i en af de n?rmeste ?r kvalificerer os til Europa.
S? l?nge vi er i spil til en Top 3 pladsering og med i pokalen, s? kommer du til at forholde dig til Europa uanset hvor lidt du bryder dig om europ?isk bold.

Og jeg synes nu B?de FCK, FCM og Br?ndby g?r det fint i den hjemlige liga, p? trods af at de n?rmeste hvert ?r spiller Europ?isk.
De to sidstn?vnte klubber har s? ikke gjort det forrygende i de europ?iske turneringer - men det virker ikke til at koste det store i ligaen hvor alle tre klubber ligger hvor vi nogenlunde vil forvente det.

andrewdk date=1575244722 said:
Martin Hansen date=1575212046 said:

Jeg ved ikke om du synes  vi skal g? efter 5. og 6. pladsen de n?ste mange s?soner og kalde det for en etablering eller om du h?ber at vi stiller med reserveholdet hvis vi i en af de n?rmeste ?r kvalificerer os til Europa.
S? l?nge vi er i spil til en Top 3 pladsering og med i pokalen, s? kommer du til at forholde dig til Europa uanset hvor lidt du bryder dig om europ?isk bold.

Og jeg synes nu B?de FCK, FCM og Br?ndby g?r det fint i den hjemlige liga, p? trods af at de n?rmeste hvert ?r spiller Europ?isk.
De to sidstn?vnte klubber har s? ikke gjort det forrygende i de europ?iske turneringer - men det virker ikke til at koste det store i ligaen hvor alle tre klubber ligger hvor vi nogenlunde vil forvente det.
 [member=95]andrewdk[/member]? 

Han skrev "give det et seri?st skud"... 
Det handler jo ikke om, at hvis man ikke vil investere ekstra millioner i truppen for at g? 100% efter europ?isk gruppespil, at det s? betyder at man vil "g? efter 5. og 6. pladsen de n?ste mange s?soner og kalde det for en etablering eller om du h?ber at vi stiller med reserveholdet hvis vi i en af de n?rmeste ?r kvalificerer os til Europa."...

Latest posts

Back