New posts

Den store tribune-tråd

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 459
  • Views Views: Views 32K
Den store tribune-tråd
Ved du overhovedet hvad Nysir er?
Mon ikke? Jeg forstår ikke den mærkelige dobbelte argumentation... På den ene side forsvarer man jo pyro og slagsmål og så videre, men på den anden side lader man så også som om, det hele er ren hygge og fællessang. Det er sgu for slapt og desperat. Så stå dog bare ved det...

Mon ikke? Jeg forstår ikke den mærkelige dobbelte argumentation... På den ene side forsvarer man jo pyro og slagsmål og så videre, men på den anden side lader man så også som om, det hele er ren hygge og fællessang. Det er sgu for slapt og desperat. Så stå dog bare ved det...
Selvfølgelig forsvarer Nyrsir pyro, det gør jeg også. Men at dertil sætte lighedstegn imellem voldspsykopater og Nysir forstår jeg ikke behovet for. Tror aldrig Nysir har meldt at de var imod pyro, vi stiftede Nysir for bl.a. at kunne organisere stemning og Pyro tilbage i 07.

Selvfølgelig forsvarer Nyrsir pyro, det gør jeg også. Men at dertil sætte lighedstegn imellem voldspsykopater og Nysir forstår jeg ikke behovet for. Tror aldrig Nysir har meldt at de var imod pyro, vi stiftede Nysir for bl.a. at kunne organisere stemning og Pyro tilbage i 07.
Nu er jeg selv imod pyro, da jeg er astmatiker, og får svært ved at trække vejret i kraftig røg, og desuden synes jeg at pyro ikke er nødvendigt, og at det tager toppen af den auditive stemning mens pyro står på..

Men at de fyrer pyro af, betyder jo ikke at de er idioter.. Man kan sagtens snakke med de gutter iført masker inden de begynder, og de er jo behagelige personer helt generelt, er min oplevelse.. Selvfølgelig kan man julehygge med dem - der er MEGET MEGET langt fra den “hårde” SFA og Nysir-kerne og til Brøndby og FCKs rocker-grupperinger..

Nu er jeg selv imod pyro, da jeg er astmatiker, og får svært ved at trække vejret i kraftig røg, og desuden synes jeg at pyro ikke er nødvendigt, og at det tager toppen af den auditive stemning mens pyro står på..

Men at de fyrer pyro af, betyder jo ikke at de er idioter.. Man kan sagtens snakke med de gutter iført masker inden de begynder, og de er jo behagelige personer helt generelt, er min oplevelse.. Selvfølgelig kan man julehygge med dem - der er MEGET MEGET langt fra den “hårde” SFA og Nysir-kerne og til Brøndby og FCKs rocker-grupperinger..

Der må jeg lige skrive at det der, det er et flot indspark fra en som er imod pyro. Respekt for det. Som gammel pyro-rotte og en af dem der startede Nysir sammen med Mask og andre tilbage i 07 er jeg selvfølgelig tilhænger af det. Jeg er af geografiske årsager ikke på stadion ret tit længere. Men de sidste gange jeg har været det, der har jeg altså trukket lidt på smilebåndet og lettet på hatten over de unge mennesker der krudter idag. Folk bliver gjort opmærksom på det med et venligt klap på skulderen osv. Det er super organiseret. For 15-20 år siden poppede vi bare romerlysene og kylede dem ned mellem benene på folk. Det var langt farligere end idag.

stærkt indlæg i Politiken af en FCM-fan, der fortæller hvordan dele af hans klub/nogle ultras har startet en stærkt højreorienteret kultur iblandt tilhængere. Han beskriver en udebanetur til Rom, hvor en stor flok tilhængere i en shuttlebus begyndte at synge indvandrerfjendske sange, at en bestemt nationalitet skulle dø osv osv. Han fortæller også om forekomsten af ultranationalistiske/racistiske flag på tribunerne.

Han opfordrer klubben/fans/ledelse om samlet at tage afstand og sige fra ... han er flov over han ikke selv turde sige fra dengang i bussen på udebaneturen. Men mest af alt er han skrækslagen over, hvilken drejning kulturen pludselig har taget iblandt fans... og så konstaterer han, at han altid selv vil være fan, men han ser med afsky på udviklingen og advarer klubben!
Flot gået!

stærkt indlæg i Politiken af en FCM-fan, der fortæller hvordan dele af hans klub/nogle ultras har startet en stærkt højreorienteret kultur iblandt tilhængere. Han beskriver en udebanetur til Rom, hvor en stor flok tilhængere i en shuttlebus begyndte at synge indvandrerfjendske sange, at en bestemt nationalitet skulle dø osv osv. Han fortæller også om forekomsten af ultranationalistiske/racistiske flag på tribunerne.

Han opfordrer klubben/fans/ledelse om samlet at tage afstand og sige fra ... han er flov over han ikke selv turde sige fra dengang i bussen på udebaneturen. Men mest af alt er han skrækslagen over, hvilken drejning kulturen pludselig har taget iblandt fans... og så konstaterer han, at han altid selv vil være fan, men han ser med afsky på udviklingen og advarer klubben!
Flot gået!
Det er interessant, hvis man kan kalde det det, hvor de kommer fra. Det er vel en gruppering der ikke primært er der for fodbolden og som også tiltrækker andre der ikke nødvendigvis bor i området eller ville holde med FCM. Jeg oplever det ikke omkring AGF efter at man slap af med WP eller stoppede deres rekruttering og de blev for gamle selv. Der er nok nogle med de holdninger, der er trods alt mange fans, men vist ikke nogen grupperinger der flager med det?

Den holdning og indsats, der måske også stadig gøres, kan sikkert også sende nogle ud til FCM, hvor de eventuelt ikke er så opmærksomme på det og de får lov til at udtrykke sig mere frit. Og i øvrigt oftere har kunnet slås med hooligans fra udenlandske klubber - jeg synes bare heller ikke vi har hørt så meget om den slags og selv om det er FCM ville større ballade vel trods alt trække overskrifter - er det fascister der nøjes med at heile og synge racistiske sange, men ikke laver direkte vold og ballade? Endnu.

Jeg bringer lige tre udvalgte citater fra Kroniken - ved godt, at der er grænser for, hvor meget man må citere, men lige i denne sammenhæng, tror jeg faktisk den gode mand gerne vil have sit budskab ud - og det handler jo ikke kun om FCM!!
Jeg tænker over, hvordan jeg selv ville reagere, hvis lignende grupperinger stak deres grimme fjæs frem i AGF. Jeg håber at AGF (og FCM og alle andre klubber) markerer sig stærkt imod disse holdninger - som jo også dukkede op til en landskamp på udebane, så vidt jeg husker.

3 citater fra Kronikken:
"Udlændingefjendske sange blev pludselig sunget i kor. De såkaldte Ultras begyndte at synge: »Danmark for danskere, udlændinge ud«, »Defend Europe«, »Hasta la Vista Anti-fascister« og allerværst en racistisk sang, der handlede om at slå en bestemt etnicitet ihjel."

"Når jeg tænker tilbage på det, ville jeg ønske, at jeg havde sagt fra og bedt dem om at tie stille, men jeg følte mig faktisk også truet og intimideret."

"Der er flere eksempler end det, jeg oplevede i Rom: Under en hjemmebanekamp dukkede der et ’Defend Europe’-flag op, som klubben tog afstand fra. Heldigvis. For det er et flag, der er komplet malplaceret og som ikke har noget at gøre med FC Midtjylland. Flaget signalerer højreekstremistiske budskaber, der handler om at lukke Europa af."

Jeg bringer lige tre udvalgte citater fra Kroniken - ved godt, at der er grænser for, hvor meget man må citere, men lige i denne sammenhæng, tror jeg faktisk den gode mand gerne vil have sit budskab ud - og det handler jo ikke kun om FCM!!
Jeg tænker over, hvordan jeg selv ville reagere, hvis lignende grupperinger stak deres grimme fjæs frem i AGF. Jeg håber at AGF (og FCM og alle andre klubber) markerer sig stærkt imod disse holdninger - som jo også dukkede op til en landskamp på udebane, så vidt jeg husker.

3 citater fra Kronikken:
"Udlændingefjendske sange blev pludselig sunget i kor. De såkaldte Ultras begyndte at synge: »Danmark for danskere, udlændinge ud«, »Defend Europe«, »Hasta la Vista Anti-fascister« og allerværst en racistisk sang, der handlede om at slå en bestemt etnicitet ihjel."

"Når jeg tænker tilbage på det, ville jeg ønske, at jeg havde sagt fra og bedt dem om at tie stille, men jeg følte mig faktisk også truet og intimideret."

"Der er flere eksempler end det, jeg oplevede i Rom: Under en hjemmebanekamp dukkede der et ’Defend Europe’-flag op, som klubben tog afstand fra. Heldigvis. For det er et flag, der er komplet malplaceret og som ikke har noget at gøre med FC Midtjylland. Flaget signalerer højreekstremistiske budskaber, der handler om at lukke Europa af."
Stor sympati for kronikørens sag her. Dog skulle han nok have valgt Jydepotten, hvis han gerne vil have folk i Herning til at læse den.

Men det kan selvfølgelig også være hans ærinde, at klubberne som helhed skal finde en fælles front og strategi mod dette uvæsen - hvilket formentlig er eneste farbare vej, da enkeltmandsaktivisme bare resulterer i en brækket næse.

Vi selv har jo været der før, med karseklippede røvhuller der brugte klubben som kanal for deres usympatiske budskaber. Mit indtryk er, at AGF's vagtkorps og især sikkerhedschefen Morten spillede en stor rolle i bekæmpelsen af det. Måske Herning kan lære noget dér.

Jeg har lige læst wikipagen på WP, fordi jeg blev nysgerrig på opløsningen eller infiltreringen, og det er helt ærligt en lidt underlig oplevelse at læse igennem. Det er mestendels skrevet i nutid, men med de fleste referencer til svundne tider og årstal. -kilder og henvisninger spænder ligeså fra 2004 til 2011.

Men nutiden i sproget efterlader stadig en sær mavefornemmelse som læser. Og samtidig er gruppens udvikling ivrigt beskrevet, men mestendels plastret til med [kilde mangler]-deklareringer.
Jeg ved ikke, hvad jeg vil med det her indlæg, men om ikke andet så er det fint med en reminder fra tid til anden om wikis slagsider eller manglende transparens, eller hvad vi nu skal kalde det, når opslagsværk også bliver til kildeløse historiefortællinger.

Wikipedia er ikke specielt godt til særligt meget :)
hvad er det for noget slander, wikipedia er squ da en af de vigtigste dele af internettet og en fantastisk samling af viden, og såfrem et mirakel at det stadig er gratis og peer reviewed.

hvis man ikke syntes wikipedia er god, så har man en ekstrem misforståelse af hvad det er

hvad er det for noget slander, wikipedia er squ da en af de vigtigste dele af internettet og en fantastisk samling af viden, og såfrem et mirakel at det stadig er gratis og peer reviewed.

hvis man ikke syntes wikipedia er god, så har man en ekstrem misforståelse af hvad det er

Wikipedia som kilde er ikke god.. Men heldigvis kan man nemt finde de fleste kilder til de Wikipedia skriver

Jeg har en finforståelse af, hvad wikipedia er (tak), og jeg står ved min holdning. Jeg lærer min 14 årige søn at finde troværdige kilder fremfor noget, der kan redigeres af alle og derfor oftest er korrekt, men ikke altid.

Jeg har en finforståelse af, hvad wikipedia er (tak), og jeg står ved min holdning. Jeg lærer min 14 årige søn at finde troværdige kilder fremfor noget, der kan redigeres af alle og derfor oftest er korrekt, men ikke altid.
open source og peer reviewed er nok det mest troværdige du kan finde. der er en grund til at videnskab er bygget på de fundament.
men hvis det er et mere niche topic er det en god idé at tjekke kilderne

Last edited:
Wikipedia er ikke specielt godt til særligt meget :)
DANSK Wikipedia er ikke godt til særlig meget. Den engelsksprogede version er evalueret seriøst mange gange og klarer sig generelt fint målt med fx Encyclopedia Britannica. Det kan ikke stå alene, men er en fin indgang til overskuelig OG kvalificeret viden om mange emner.

DANSK Wikipedia er ikke godt til særlig meget. Den engelsksprogede version er evalueret seriøst mange gange og klarer sig generelt fint målt med fx Encyclopedia Britannica
det kan vi godt blive enighe om, vi er simpelthen bare ikke nok danskere. så jeg har et budskab til alle jer med en kæreste/ægtefælle, gør det for danmark dansk wikipedia

DANSK Wikipedia er ikke godt til særlig meget. Den engelsksprogede version er evalueret seriøst mange gange og klarer sig generelt fint målt med fx Encyclopedia Britannica. Det kan ikke stå alene, men er en fin indgang til overskuelig OG kvalificeret viden om mange emner.
Hvilket jo blot understreger min pointe. Det er jo den danske udgave, som vi snakker om, når det handler om aarhusianske White Pride.

Latest posts

Back