En sigtelse kan man vel ikke komme udenom, men det kan være en meget mild paragraf. Skal det føre til fængselsstraf skal det nok være noget med at det udløser andre betingede domme tænker jeg, men jeg ved ikke hvordan man ser på den slags.
Til den overordnede diskussion vil jeg sige at det i hvert fald er et godt princip at man har mulighed for at forbedre sig og leve et andet liv. Straffesystemet handler ikke kun om forbryderne, det siger også noget om hvilket samfund man vil have og jeg tror det virker tilbage på samfundet. Jeg tror det er meget usundt hvis man baserer sine strafferammer på hævn og øje for øje fremfor rehabilitering og forebyggelse.
Jeg tror straffe da nok har en modererede effekt, også i det her tilfælde. Man kan nemt forestille sig at der kunne være flere og at de kastede værre ting, men det virker ikke lige afskrækkende overfor alle og hårdere og hårdere straffe virker ikke bedre og bedre. Det er en pointe at noget foregår i affekt og andet kalkuleret, men jeg er ikke sikker på at et aktivt snigangreb på udeholdets fans kan kaldes affekt.
Det kunne være interessant at vide om de to der er identificeret her er hårdkogte bandemedlemmer eller nogle medløbere, prospects eller hvad de nu kalder dem, eller bare nogle lidt utilpassede unge der søger noget anerkendelse. En lang karantæne er under alle omstændigheder rimelig, men det allervigtigste må være at forhindre at det sker igen. Der er selvfølgelig også en opgave der ligger udenfor klubben, men Brøndby er nød til at gøre alt hvad de overhovedet kan ift at tage afstand fra de hooligans og forhindre dem i at komme på stadion. I første omgang handler det jo også om at beskytte udeholdets fans. Når de har et større problem end de fleste andre er det bl.a. fordi de har ladet stå til fremfor at agere mere beslutsomt med det samme.
Vedrørende straffen for økonomisk kriminalitet, eller white collar kriminalitet vs vold er det vel ikke så nemt at sammenligne hvad der er værst. Meget af den slags straffes jo heller ikke med andet end en bøde og i visse virksomheder er det nærmest indregnet som en driftsomkostning. Jeg tænker at alvorlig økonomisk kriminalitet skal straffes hårdt for at have en effekt, men der er måske også et element af at det er værre for samfundet som et hele end det individ der bliver slået ned selvom det har en ekstrem effekt på den person. Historisk er der sikkert også noget med at det er forbrydelser mod (stats)magten og ultimativt kongen, som automatisk ville være de værste.