New posts

Den store stemningstråd

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 739
  • Views Views: Views 40K
Vil du ikke kildeangive de undersøgelser, der viser, at langt hovedparten af fodboldfans synes, fyrværkeri på stadion er superfedt?
Fyrværkeri er flot. I hvert fald i mine øjne. Helt isoleret synes jeg også, at et stadion oplyst af brændende krudt ser fantastisk ud. Men jeg bliver alligevel rasende, når det sker. For jeg vil hellere bruge penge på spillere end på bøder, og at risikere tilskuerstraf nu, hvor det netop går så godt, er ganske enkelt stupidt.
Forestil jer sidste runde, hvor mesterskabet skal afgøres på hjemmebane, og stemningstribunen er tom på grund af et lynkinesershow i Haderslev i den foregående kamp, der tog godt og grundigt overhånd. Hvordan vil fyrværkeritilhængerfolket have det med det?

Jeg ville egentlig godt give et forsøg på at nuancere mit første indlæg, og kort tid efter beskriver du fint det dilemma som omfavner pyro på stadion.

De 2 følelser som er fremherskende, fascination over ild/røg og samtidig ærgrelsen over bøden og mulige andre straffe.

Jeg finder det stadig absurd og en meget dansk kulturel ting, at vi går så hårdt op i regler og især overholdelsen af dem.
Engang var vi de frisindede i Norden, den tid er for længst forsvundet.

Næste 10 indlæg handler sikkert om at jeg forherliger mord, brand og voldtægt. Kan man ikke skelne mellem et romerlys tændt i en fodboldkamp og de andre 3 nævnte ting, så står vi bare rigtig langt fra hinanden i den her debat.

Tilbage til mit første indlæg, jeg mener stadig ikke nogen er påført nogen tab, andet end den bøde konstruktion som man har vedtaget i Divisionsforeningen. Den kan man bare fjerne igen. Superligaklubberne betaler egentlig bare til sig selv i en fælles bødekasse, som så bruges til sikkerheds tiltag på stadion, altså til klubberne selv.

Jeg håber ikke de bliver dømt til at betale en krone.

Jeg finder det stadig absurd og en meget dansk kulturel ting, at vi går så hårdt op i regler og især overholdelsen af dem.
Jeg tænker ikke at “Danskere” går så hårdt op i regler. Danskere er forskellige.
Om “Danskere” generelt er mere frisindede end befolkningerne i det øvrige Norden ved jeg ikke,
Men sagen her er, at “Frisind” faktisk slet ikke handler om at respektere regler og aftaler eller ej.
“Frisind” handler om at have en “fordomsfri, tolerant indstilling og tankegang” (Den Danske Ordbog)

Jeg ville egentlig godt give et forsøg på at nuancere mit første indlæg, og kort tid efter beskriver du fint det dilemma som omfavner pyro på stadion.

De 2 følelser som er fremherskende, fascination over ild/røg og samtidig ærgrelsen over bøden og mulige andre straffe.

Næste 10 indlæg handler sikkert om at jeg forherliger mord, brand og voldtægt. Kan man ikke skelne mellem et romerlys tændt i en fodboldkamp og de andre 3 nævnte ting, så står vi bare rigtig langt fra hinanden i den her debat.

Tilbage til mit første indlæg, jeg mener stadig ikke nogen er påført nogen tab, andet end den bøde konstruktion som man har vedtaget i Divisionsforeningen. Den kan man bare fjerne igen. Superligaklubberne betaler egentlig bare til sig selv i en fælles bødekasse, som så bruges til sikkerheds tiltag på stadion, altså til klubberne selv.

Jeg håber ikke de bliver dømt til at betale en krone.
Du skriver, at du gerne vil nuancere dit indlæg efter at have citeret to afsnit fra noget, jeg skrev.

Jeg kan ikke umiddelbart greje, om de to ting har noget med hinanden at gøre, men du forholder dig ikke til det, jeg skrev.

Hvor er din dokumentation for, at langt hovedparten af danske fodboldfans synes, fyrværkeri på stadion er superfedt?
Du kan i hvert fald ikke tage mig til indtægt for at mene det, for det mener jeg ikke og har aldrig givet udtryk for det. Faktisk skrev jeg det stikmodsatte.

Jeg håber, at de selvbestaltede fyrværkere bliver dømt til at betale rub og stub. Og jeg fatter ikke, hvorfor klubberne ikke gør en større indsats for at finde krudtet og konfiskere det. Vores egne fyrværkere lagde stolt en video op, hvor de demonstrerede, hvor let de fik det ind på stadion og kunne gemme det til kampstart.

Du svarer heller ikke på, om risikoen for en tom tribune til sæsonens sidste hjemmekamp opvejer glæden ved ulovlige romerlys og håndholdte fontæner. Er det risikoen værd?

Vild stråmand at smide.
Vi har altid været regelrette og frisindede på samme tid.
Frisind handler om livsindstilling og hvor meget fordomme fylder; f.eks. har homofobi traditionelt været en holdning, der tilhørte mindretallet. Fordi vi netop er frisindede og lader folk leve deres liv.

Men når nogen vælger at bryde loven, bliver vi lige så traditonelt pikerede. ISÆR når loven bliver brudt til fare for andre (vanvidskørsel, spritkørsel, hensynsløs brug af fyrværkeri). De tre ting er ikke det samme, men der ER det fællestræk, at nogen vælger helt bevidst at bryde loven OG i processen udsætte andre for - om ikke fare, så risiko. Det er der mange, mig selv inklusive, som ikke kan eller vil acceptere.

Det sagt, så synes jeg faktisk at pyro er mega fedt, jeg har bare svært ved at se, at det er en god idé på tribunen i tæt trafik og under indflydelse af alkohol (med mere?).

a for den slags er jo tydeligvis sort og hvidt eller noget. Hvis det er sådan du vil starte så kan vi vist ligeså godt stoppe den før vi er kommet igang.

Når jeg skriver "primært" er det netop for ikke at gøre det sort og hvidt. Det bør ikke være så svært at forstå.

Til gengæld er det umuligt for mig at forstå nogle fans sætter sig over fællesskabet og klubben og jeg har til stadig ikke hørt et eneste fornuftigt argument, hvorfor lige pyro fansene mener de har ret til at være mere end os andre.

Vi har altid været regelrette og frisindede på samme tid.

I Danmark lever vi ofte under frihed med ansvar, det har jeg altid synes er en god leveregel og sådan min eks og jeg har opdraget vores søn.
Jeg mangler at se pyro fansene tage ansvar for deres ulovligheder.

Jeg kan ikke umiddelbart greje, om de to ting har noget med hinanden at gøre, men du forholder dig ikke til det, jeg skrev.

Ok, jeg kan godt se det kan misforståes. Jeg synes bare det var oplagt at besvare dit første "indlæg", det jeg klippede ud, med svaret fra "dit næste indlæg".
Der beskriver du faktisk hvor fedt du selv synes det ser ud. Så behøver jeg vel ikke mere dokumentation, når du selv anerkender det ser fedt ud?

Jeg har stået på stadion i 30 år, ingen jeg kender, omkring mig, eller alle de fodboldvenner jeg har haft, har en eneste gang udtrykt negative ytringer omkring romerlys på stadion. Jeg kender IKKE en eneste. Det er sådan set nok til at jeg tør konkludere at langt de fleste synes det er fedt.

Jeg synes også det er kammet over når Brøndby bøller står og kaster med romerlys, eller når de angriber udskyldige udenfor stadion. Det ene kan jeg godt adskille fra det andet.

Stemningen omkring romerlys er først blevet ting, efter at Superligaklubberne har besluttet at straffe sig selv med bøder og tomme tribuner. Derfor forstår jeg også godt at man er irriteret over det. Det ændrer bare ikke på at jeg synes det ser superfedt ud, den fascination deler jeg så med mange andre i Europa og verden.

Jeg orker egentlig ikke en længere debat om for og imod pyro, det er så rigeligt debatteret. Jeg forholdte mig til emnet bøder, og ville godt give lidt baggrund for min holdning.

Jeg bliver kraftigt generet af røgen fra pyro. Jeg synes, det er nederen at stå i. Når jeg køber en relativt dyr billet til en fodboldkamp, gør jeg det i en zone, hvor der ikke må ryges. Det ødelægger oplevelsen for mig, når jeg lige skal stå i pyrorøg i fem minutter. Desuden hader jeg afbrydelser af fodboldkampe.

Pyrofolket generer voldsom mange fodboldfans med deres insisteren på at fyre fyrværkeri af på stadion.

Det kan ikke reduceres til et spørgsmål om overdreven regelrethed i det danske samfund.

Og det ser heller ikke fedt ud.

@Aske v2 Det er ok du ikke orker debatten mere, men jeg spørger alligevel:
Når du er kommet på stadion gennem 30 år og kun har mødt fodboldvenner der aldrig har udtrykt andet end positivt om pyro.
Måske har du været stadion rundt og forhørt dig bredt, men kunne det ikke være fordi du det meste af tiden har været på stemningstribunen og derfor netop mest eller måske endda kun har mødt og hørt fra … fodboldvenner?

Last edited:
Jeg fatter heller ikke, at der er nogen der synes pyro skaber stemning. Lidt lysglimt fra endetribunen og et stadion fuldstændigt dækket af røg, hvorfor pokker skulle det være stemningsskabende? Brug energien på, at synge endnu højere og lav flere super fede tifoer. Det skaber stemning.

Edit: Jeg vil lige slå fast, at jeg har kæmpe respekt for de stemningsskabende fans. De gør det forrygende. På sang- og tifosiden er de i absolut topklasse i Danmark. Men alt det pyro pjat må de godt pakke væk.

Ok, jeg kan godt se det kan misforståes. Jeg synes bare det var oplagt at besvare dit første "indlæg", det jeg klippede ud, med svaret fra "dit næste indlæg".
Der beskriver du faktisk hvor fedt du selv synes det ser ud. Så behøver jeg vel ikke mere dokumentation, når du selv anerkender det ser fedt ud?

Jeg har stået på stadion i 30 år, ingen jeg kender, omkring mig, eller alle de fodboldvenner jeg har haft, har en eneste gang udtrykt negative ytringer omkring romerlys på stadion. Jeg kender IKKE en eneste. Det er sådan set nok til at jeg tør konkludere at langt de fleste synes det er fedt.

Jeg synes også det er kammet over når Brøndby bøller står og kaster med romerlys, eller når de angriber udskyldige udenfor stadion. Det ene kan jeg godt adskille fra det andet.

Stemningen omkring romerlys er først blevet ting, efter at Superligaklubberne har besluttet at straffe sig selv med bøder og tomme tribuner. Derfor forstår jeg også godt at man er irriteret over det. Det ændrer bare ikke på at jeg synes det ser superfedt ud, den fascination deler jeg så med mange andre i Europa og verden.

Jeg orker egentlig ikke en længere debat om for og imod pyro, det er så rigeligt debatteret. Jeg forholdte mig til emnet bøder, og ville godt give lidt baggrund for min holdning.
Tillykke - du har vundet prisen for at have produceret årets største stråmand. Det er sjældent, foreningen af stråmændsskabere allerede uddeler prisen i februar, men der er bred enighed om, at din ikke kan overgås.

100% enig med dig. Vi er i undertal herinde, men ikke så sikker på vi er det i en større kreds af fans

Nu siger du klubberne straffer sig selv, men spørgsmålet er om de reelt er begyndt at gøre mere på denne del, da der er kommet et vink med en vognstang fra myndighederne omkring denne del. Som der også er kommet på især de to kbh klubber de senere år.

Generelt set kan jeg godt se det flotte og fede ved pyro. Men jeg ser også de risici der er ved det, især når der også er alkohol indblandet på tribunen. Det næsten utroligt det ikke er gået mere galt end det er.

Det var også først efter Seest katastrofen man strammede op på reglerne og sikkerheden, men skal vi nødvendigvis vente til efter sådan noget er sket på tribunerne?

100% enig med dig. Vi er i undertal herinde, men ikke så sikker på vi er det i en større kreds af fans

Jeg tror i er i overtal omkring den stemningsskabende del... Tror dog hvis du tager alle 12-14000 på stadion med i ligninen - så er i ikke er jeg 99% sikker på.

Så kan man sige "jamen, mange filmer det jo" Men så overvej hvor mange der IKKE filmer det.
Personligt var jeg glad for at min søn fik sin første kamp på stadion med 2-1 over Lyngby, den da der var tribune lukning af det stemningsskabende, for det kom efter en periode hvor det var gået for langt.

Jeg tror også godt i kan regne med at den brede forargelse over romerlys herinde ikke er repræsentativ på stadion. Selvsagt ikke blandt stemningsskaberne, men heller ikke blandt resten af publikum som helhed. Selvfølgelig er der folk der er imod og sikkert også en del. Men der er ligeså mange, der selv om de ikke står i orkanens øje stadigvæk kan lide lugten af savsmuld. Dem kender jeg en masse af.

Jeg kunne reelt godt tænke mig at hører jer der er for pyro om en ting.

Hvornår og hvorfor er det okay at gøre noget ulovligt på stadion? Hvad får det til at være ok bare fordi det er på stadion.. og hvem bestemmer hvor grænsen for "lidt civilulydighed" går?

Og jeg lover ikke at svare bagefter :) for jeg vil faktisk bare gerne hører grundene til man syntes det er ok.

Jeg kunne reelt godt tænke mig at hører jer der er for pyro om en ting.

Hvornår og hvorfor er det okay at gøre noget ulovligt på stadion? Hvad får det til at være ok bare fordi det er på stadion.. og hvem bestemmer hvor grænsen for "lidt civilulydighed" går?

Og jeg lover ikke at svare bagefter :) for jeg vil faktisk bare gerne hører grundene til man syntes det er ok.
Det her er et interessant spørgsmål set fra en antropologisk vinkel. Når pyro-tilhængerne har svaret og du har indsamlet en passende mænge empiri, så kan du passende stille det på BIFs debatforum. Jeg tror, du vil få vildt interessante svar der ;-)

Latest posts

Back