New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 254K
Den store økonomitråd
Berlingske kigger på forholdet mellem Herning Kommune og FC Midtjylland. Nogen, der har adgang, og kort kan referere?: https://www.berlingske.dk/business/...n-vaere-i-strid-med-loven-det-er-helt-gak-gak

(Ingen, som i absolut ingen, vil være overrasket, hvis kommunen har været lige lovligt fremkommelig - på måder, der ikke havde kunnet lade sig gøre i Århus)

Det er i hvert fald fint at kommunen bliver gjort opmærksom på at medierne holder øje med, hvad der foregår.

Berlingske kigger på forholdet mellem Herning Kommune og FC Midtjylland. Nogen, der har adgang, og kort kan referere?: https://www.berlingske.dk/business/...n-vaere-i-strid-med-loven-det-er-helt-gak-gak

(Ingen, som i absolut ingen, vil være overrasket, hvis kommunen har været lige lovligt fremkommelig - på måder, der ikke havde kunnet lade sig gøre i Århus)
FCMs husleje til kommunen løber kun lige knap og nap rundt (og kommer med al sandsynlighed til at give underskud fremover) og dækker f.eks. ikke afskrivninger på stadion. Senest har man sat én mio. af til at forbedre stadion så det lever op til UEFAs krav.

Borgmesteren dækker sig ind under, at det samlet er til gavn for kommunen, hvilket man ifølge flere eksperter ikke kan gøre, så virker umiddelbart til, at kommunen er på relativt tynd is.

FCMs husleje til kommunen løber kun lige knap og nap rundt (og kommer med al sandsynlighed til at give underskud fremover) og dækker f.eks. ikke afskrivninger på stadion. Senest har man sat én mio. af til at forbedre stadion så det lever op til UEFAs krav.

Borgmesteren dækker sig ind under, at det samlet er til gavn for kommunen, hvilket man ifølge flere eksperter ikke kan gøre, så virker umiddelbart til, at kommunen er på relativt tynd is.
Hehe, det svarer næsten til at sutte på fingeren og stikke den vejret og sige at det trækker op til regn :ROFLMAO:

Det er en dejlig nem bortforklaring som ingen jo med 100% sikkerhed kan modbevise og han med 100% sikkerhed heller ikke kan bevise.

Hehe, det svarer næsten til at sutte på fingeren og stikke den vejret og sige at det trækker op til regn :ROFLMAO:

Det er en dejlig nem bortforklaring som ingen jo med 100% sikkerhed kan modbevise og han med 100% sikkerhed heller ikke kan bevise.
Hmmm ... Jeg vurderer, at det samlet set er så meget til gavn for Aarhus, at AGF spiller på det lokale stadion, at lejen bør sættes til 0 kr./md. Evt. afregnes a conto for vand og el.

FCMs husleje til kommunen løber kun lige knap og nap rundt (og kommer med al sandsynlighed til at give underskud fremover) og dækker f.eks. ikke afskrivninger på stadion.Senest har man sat én mio. af til at forbedre stadion så det lever op til UEFAs krav.

At kommunen betaler for at forbedre det kommunale stadion må vel være indenfor skiven, især i den beløbsstørrelse. Huslejen er vist til debat alle steder. Jeg håber heller ikke, at AGF kommer til at betale en husleje, der skal dække afskrivningerne på det nye stadion.

Det er jo det der er FCM's fordel: man kan gå til grænsen af lovgivningen eller måske lidt over og slippe med at kalde sig klassens frække dreng og man har en direkte linje op i kommunalbestyrelsen med hurtig sagsbehandling og gode vilkår.

Nu er der så alligevel nogle der interesserer sig for deres leje og måske tvinger det dem så til at sætte det lidt op. Det kan være det er stadion i Århus der overhovedet gør at nogen har bemærket det i Herning, men AGF kan måske også bruge det som reference, selvom man nok ikke rigtig kan bruge det tvivlsomme argument man bruger i Herning.

Klubberne skal ikke bare dække afskrivninger på stadion uanset hvad det nu har kostet, men hvis Herning Kommune investerer nogle penge i stadion der, må værdien af lejemålet trods alt også stige.

Det sjove er jo, at visse FCM-fans bosat i Århus har været blandt de allermest nidkære i forhold til at sikre, at AGF ikke får bare skyggen af uberettigede fordele.

Man husker fx klagen over et elskab malet med AGFs logo, som kommunen derefter for en sikkerheds skyld krævede malet om. I Herning var dén klage nok ikke blevet behandlet.

Det er egentligt lidt overraskende at AGF har den næsthøjeste “Trading Balance” i superligaen siden januar 2021, kun overgået af FC Nordsjælland:
Er der ikke noget galt med tallene eller kan jeg ikke læse hvad de viser:unsure:

Ser vi på Income:
  • Fck har solgt Froholdt for Euro 20 mio. som er deres total income men året før solgte de Orri Oskarson for det samme? ( de solgte ifølge Transfermarkt for euro 52 mio. i den sæson).
  • Fcn har i de sidste to sæsoner solgt for +100 mio. Euro men er opgjort til 80 mio. Euro. Tænker de er på +150 mio. Euro siden 21/22 sæsonen men måske jeg husker forkert.

Vores expenditure er sat alt, alt for lavt. ☺️

Ja 52,5 mio kr. investeret i nye spillere siden januar 2021, er nok lige i underkanten:

Mikaels Anderson 15 mio
Markus Solbakken 15 mio
Sigurd Haugen 11 mio
Youssef Badji 10,5 mio
Kristian Arnstad 10 mio
Richmond Gyamfi 9 mio
Jonas Jensen-Abbew 9 mio
Tobias Bech 7,5 mio
Janni Serra 7,5 mio
Leopold Wahlstedt 7,5 mio
David Kurminowski 7,5 mio
Mads Emil Madsen 5 mio
Yann Bisseck 5 mio
Felix Beijmo 2 mio
Kevin Yakob 1,5 mio

I alt 123 mio siden januar 2021, efter hvad jeg lige kan komme i tanke om.

Men 150 mio solgt siden januar 2021 passer heller ikke helt:

Yann Bisseck 54 mio
Thomas Kristensen 40 mio
Albert Grønbæk 35 mio
Mads Emil Madsen 30 mio
Adam Daghim 25 mio
Mustapha Bundu 20 mio
Mikael Anderson 15 mio
David Kurminowski 5 mio
Casper Højer 5 mio
Tobias Bach 3 mio
Sebastian Hausner 3 mio

I alt 235 mio kr siden januar 2021

Det er egentligt lidt overraskende at AGF har den næsthøjeste “Trading Balance” i superligaen siden januar 2021, kun overgået af FC Nordsjælland:
De der Cies nyheder er sjove, men jeg tror naesten FCN har lavet 450mio kr bare sidste sommer, saa tallene virker noget off

Ved ikke om der er andre der har hørt Mediano Marketing fra i mandags, men hold op det giver et skræmmende billede af hvor fodbolden er på vej henad både i vores egen andedam og i det store perspektiv. Det lyder som om at ikke nok med at vi skal stille os selv spørgsmålet om vi stadig vil støtte AGF mere eller mindre aktivt hvis klubben blev købt af en eller anden eksotisk rigmand eller en del af et flerklubsejerskab, men også hvor langt vi vil følge dem i deres kamp om de kommercielle kroner nu når tv-aftaler mv. stagnerer. Hvor meget vil vi være at betragte først og fremmest som kunder hos de sponsorer der efter sigende vil komme på sigt som ikke har nogen som helst tilknytning til klubben, men benhårdt går efter ROI og ellers shopper rundt som det passer dem.
Mange interessante perspektiver med lup og med de store briller - også selvom 2 af paneldeltagerne er Bundby fans.
Ved godt det ikke er alle der har halvanden time til koncentreret lytning, men jeg synes det var det værd på min gåtur idag at høre den fra ende til anden. Også om hvor vores største konkurrenter er på vej hen - organisatorisk og økonomisk strategisk.

Sponsorer har altid shoppet rundt, det er der intet nyt i. Det "nye" er MCO som er stukket helt af og UEFA ikke aner deres levende råd, ja de har nok erkendt, de intet kan gøre. Derfor har de åbnet op for noget af det mest hellige, når vi snakker sportens integritet, muligheden for at to klubber med samme ejerskab kan møde hinanden. Med andre ord, aftalt spil er reelt en risiko.

FIFA, UEFA, de nationale forbund, FIFPro, EU og nationalstaterne har sovet i timen og nu er det for sent.

Sponsorer har altid shoppet rundt, det er der intet nyt i. Det "nye" er MCO som er stukket helt af og UEFA ikke aner deres levende råd, ja de har nok erkendt, de intet kan gøre. Derfor har de åbnet op for noget af det mest hellige, når vi snakker sportens integritet, muligheden for at to klubber med samme ejerskab kan møde hinanden. Med andre ord, aftalt spil er reelt en risiko.

FIFA, UEFA, de nationale forbund, FIFPro, EU og nationalstaterne har sovet i timen og nu er det for sent.
Er der ikke en reel risiko for, at top-top fodbolden ender lidt som et wrestling show?

Vi er allerede på vej, med Super Cup i Saudi Arabien og snart også La Liga kampe på fremmed jord.

Det efterlader alle ligaerne nedenunder der ikke har samme bevågenhed og ressourcer hvor det sportslige stadig er i højsædet.

Last edited:
Top fodbold ala Premier League er så "fucked. Det er et shitshow, og vel et boble der på et tidspunkt brister. Sindsyge priser, turister der fylder stadions, show og gøgl. FIFA er en joke, UEFA ligeså. At holde med et premier league hold anno 2026 er som at holde med en virksomhed.

COME ON YOU, AMAZON!

Engang fulgte jeg med i PL og VM og synes det var fedt, nu er jeg totalt ligeglad. Det er KUN dansk fodbold jeg synes er spændende, det har stadig en form for autensitet over sig. (Selvom pengene her også er absurde).

Jeg elsker også "AGF er ikke som de andre" agendaen, for det er de virkelig ikke. Eller vi og OB er ikke som de andre.

Jeg vil personligt hellere at AGF sovser rundt i top 4, med nuværende værdier, ejerkreds mm, end at vi får GFH ind og det bliver gøglet op.

I en verden i oprør, er der noget charmerende over at holde fast i sine værdier.

Er der ikke en reel risiko for, at top-top fodbolden ender lidt som et wrestling show?

Vi er allerede på vej, med Super Cup i Saudi Arabien og snart også La Liga kampe på fremmed jord.

Det efterlader alle ligaerne nedenunder der ikke har samme bevågenhed og ressourcer hvor det sportslige stadig er i højsædet.
Det er måske lige spidst nok formuleret, men egentlig er hele fodbolden imø meget på vej til en wrestlingShow virkelighed allerede og har været det længe:
Når det mest går ud på hvem, til hvor og for meget, spillere kan sælges med henblik på at kunne sælge og købe mere værdi og dette at vinde titler og pokaler nærmest bliver et underordnet middel til dette mål, har tingene bevæget sig væk fra et fokus på det sportslige.

Top fodbold ala Premier League er så "fucked. Det er et shitshow, og vel et boble der på et tidspunkt brister. Sindsyge priser, turister der fylder stadions, show og gøgl. FIFA er en joke, UEFA ligeså. At holde med et premier league hold anno 2026 er som at holde med en virksomhed.

COME ON YOU, AMAZON!

Engang fulgte jeg med i PL og VM og synes det var fedt, nu er jeg totalt ligeglad. Det er KUN dansk fodbold jeg synes er spændende, det har stadig en form for autensitet over sig. (Selvom pengene her også er absurde).

Jeg elsker også "AGF er ikke som de andre" agendaen, for det er de virkelig ikke. Eller vi og OB er ikke som de andre.

Jeg vil personligt hellere at AGF sovser rundt i top 4, med nuværende værdier, ejerkreds mm, end at vi får GFH ind og det bliver gøglet op.

I en verden i oprør, er der noget charmerende over at holde fast i sine værdier.
Helt enig i ovenståede. For mig er det ikke så meget pengene der gør, at jeg ikke længere følger PL så tæt og slet ikke CL længere. Det skete med corona. Det blev så uendeligt ligegyldigt at se fodbold på TV med tomme tribuner, og så har det sådan set bare holdt ved. Før corona så jeg rigtig meget bold i TV, men nu kan der gå måneder mellem jeg ser en PL og CL kamp. Jeg føler bare ikke nogen affektion for udenlandske topkampe længere. Jeg ser langt hellere en superligakamp i TV. Selvom niveauet ikke er så højt, så er der bare noget mere intensitet og nærhed forbundet med det. Jeg kan i højere grad blive draget af en TV kamp mellem Vejle-Viborg end Aston Villa-Newcastle.

Helt enig i ovenståede. For mig er det ikke så meget pengene der gør, at jeg ikke længere følger PL så tæt og slet ikke CL længere. Det skete med corona. Det blev så uendeligt ligegyldigt at se fodbold på TV med tomme tribuner, og så har det sådan set bare holdt ved. Før corona så jeg rigtig meget bold i TV, men nu kan der gå måneder mellem jeg ser en PL og CL kamp. Jeg føler bare ikke nogen affektion for udenlandske topkampe længere. Jeg ser langt hellere en superligakamp i TV. Selvom niveauet ikke er så højt, så er der bare noget mere intensitet og nærhed forbundet med det. Jeg kan i højere grad blive draget af en TV kamp mellem Vejle-Viborg end Aston Villa-Newcastle.
Jeg ved ikke hvornår det startede eller tog fart, men der har under og efter Corona også været en accelleration af antal kampe på tv. Det har hele tiden været stigende, men ift. Premier League, La Liga, CL, EL, CfL og de engelske cup-turneringer kan du jo i dag nærmest tænde fjernsynet hver aften og tune ind på en ny streamingtjeneste og se fodbold.

Jeg har en mavefornemmelse af at det er taget voldsomt til de seneste 5-10 år. Der var en gang for ikke så længe siden, hvor man, selvom man kunne se mange kampe på tv, alligevel skulle vente til weekenden med at se fodbold. Måske er det i virkeligheden spredningen af CL-runderne på to i stedet for en uge der gør den egentlige forskel?

Den udvikling gør også at man bliver nærmest bedøvet og det der før var spektakulært er det ikke længere.

Jeg synes også det har forandret sig. Jeg holder dog stadig af at se nogle af de bedre hold, ligesom de hold hvor træneren har været der længe og derfor kan flere ting med holdet - f.eks Marco Silva i Fulham. Ligeledes er det fedt når der er nye tendenser i fodbolden. Det sker tit hos de allerbedste eller på landsholdet.

Generelt er jeg også mere investeret i dansk fodvold, eller kampe hvor jeg favorisere ét af holdene.

Dog vil jeg sige, at de kampe man nærmest ved at ender 0-0 i Danmark - hold op det er kedeligt. Der er bundniveauet ringe.

Latest posts

Back