New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 256K
Den store økonomitråd
Jeg synes bare at de skriver at de ikke skruer ned for budgettet. Bare så du ikke læser det som om de skruer op. Det er stort set samme formulering, som ved sidste emission, hvor man også godt kunne tolke det som opjustering og sidder med en lang næse.
De har jo skruet ned i dette halve år, sammenlignet med sidste halvår. Medmindre mange har fået klækkelige lønforhøjelser.

Så det betyder nok et øget budget fra årsskiftet. Et budget der måske kommer på niveau med det fra sidste år.

De har jo skruet ned i dette halve år, sammenlignet med sidste halvår. Medmindre mange har fået klækkelige lønforhøjelser.

Så det betyder nok et øget budget fra årsskiftet. Et budget der måske kommer på niveau med det fra sidste år.
Vi ved jo først til sommer om der er skruet ned i år. Jeg er med på pengene ikke er brugt lige nu, men måske de bliver til vinter.

Det eneste jeg vil “læse” af den rettede emission med en vis sikkerhed, er at man nu er sikre på at de ikke er færdige i Vejlby før om 18 måneder

Vi ved jo først til sommer om der er skruet ned i år. Jeg er med på pengene ikke er brugt lige nu, men måske de bliver til vinter.

Det eneste jeg vil “læse” af den rettede emission med en vis sikkerhed, er at man nu er sikre på at de ikke er færdige i Vejlby før om 18 måneder
Man kan også læse den som om, at Vejlby koster ca 70 mill. Kald det 60 mill og så en buffer.

Den har hidtil været taget over driften. Nu bliver den taget som en ‘anlægsinvestering’ (tekniks stadig over driften, men nu med et indskud fra ejerne).

Derfor har man i efteråret ‘25 kørt på lavere budget. Nu kan man fra foråret ‘26 køre videre som ønsket / først planlagt.

Man kan også læse den som om, at Vejlby koster ca 70 mill. Kald det 60 mill og så en buffer.

Den har hidtil været taget over driften. Nu bliver den taget som en ‘anlægsinvestering’ (tekniks stadig over driften, men nu med et indskud fra ejerne).

Derfor har man i efteråret ‘25 kørt på lavere budget. Nu kan man fra foråret ‘26 køre videre som ønsket / først planlagt.
Lad os se hvad årsregnskabet for sidste sæson siger. Så får vi nogle fakta på bordet

Lad os se hvad årsregnskabet for sidste sæson siger. Så får vi nogle fakta på bordet
Helt sikkert.

Hvad jeg lige kunne finde.

• For hele regnskabsåret 2024/25 forventer AGF A/S et negativt resultat før skat (underskud) på mellem 20 og 40 millioner kroner.

• AGF A/S forventer et resultat før skat på mellem −25 mio. kr. og −45 mio. kr. for regnskabsåret 2025/26.

Så er sted mellem -45 og -85 millioner for de to sæsoner. Dog må man nok forvente at man er et sted mellem -25 og -35 millioner for det indeværende år, da man nok har solgt mere end forventet, og har en slankere trup end budgetteret. Dertil kommer, at man jo nok typisk guider ret konservativt for, at undgå nedjusteringer.

• Like
Reactions: cph
Jep. Ligesom denne, er det en rette emission. Så man har allerede pengene. Og papirarbejdet er færdigt d. 25. September.
Nu fik jeg også læst meddelelsen - du har helt ret. Havde kun læst indlæggene herinde og det hjalp at læse den:LOL:.

Det er afstemt hvilke investorer som skal skyde midlerne ind og de resterende udvandes. Ligner umiddelbart de store investorer skyder midler ind og konsoliderer deres magt over selskabet yderligere (men de havde den jo i forvejen). Der er en grund til jeg ikke er aktionær i sådan et selskab;)
Der skal lyde et obs til @andrewdk @nej @swharders som spekulerede lidt hvad det ville betyde og om der var tegningsretter mv.

Nu fik jeg også læst meddelelsen - du har helt ret. Havde kun læst indlæggene herinde og det hjalp at læse den:LOL:.

Det er afstemt hvilke investorer som skal skyde midlerne ind og de resterende udvandes. Ligner umiddelbart de store investorer skyder midler ind og konsoliderer deres magt over selskabet yderligere (men de havde den jo i forvejen). Der er en grund til jeg ikke er aktionær i sådan et selskab;)
Der skal lyde et obs til @andrewdk @nej @swharders som spekulerede lidt hvad det ville betyde og om der var tegningsretter mv.
Dertil kommer, at A aktier har 10 stemmer, og B aktier kun har 1 stemme (hvoraf der kun er cirka 35% af B aktierne - nu mindre - i freeflow). Det er i sandhed en aktie man køber med hjertet og ikke hjernen

Der er cirka 452 mill aktier - og den samlede værdi af klubben er cirka 355 mill.

Meget forenklet, vil der nu være 540 mill aktier til en samlet værdi af 425 mill, så kursen ender nok omkring 0,78 når man er færdig
Dermed har man også som mindre aktionær der ikke lige er med i den rettede emission, som udgangspunkt og lidt simplificeret, lige så meget værdi som man havde før. Ens i forvejen ligegyldige stemmeret er blevet udvandet, men man ejer en lidt mindre andel af noget der til gengæld er mere værd. Der er også en god grund til at man ikke bare kan lave en rettet emission under dagskursen.

Dernæst følger selvfølgelig spørgsmålet om hvad pengene bruges til og hvordan det påvirker aktiekursen. Det er ikke det værste udgangspunkt at det går til sportslig og strukturel udvikling, det er selvfølgelig også udtryk for nogle øgede udgifter, men trods alt ikke ligefrem penge der hældes i et sort hul.

Jeg er spændt på om det er noget konkret på stadion der bliver lagt penge til, men der er nogle ting der stod overfor sparekniven der er lidt ærgerlige at miste selvom det mest er for pingerne. Måske den der trappe med bar. Jeg håber også man laver det rundede omklædningsrum, det var vist også i fare.

Men derudover er det selvfølgelig væsentligt hvis det også kanaliseres lidt ud i truppen som der er lagt op til.

Jeg kan ikke se, at denne emission får betydning for det sportslige budget. Forstået på den måde, at der nu kan satses mere end der blev i sommers.

Den har jo været undervejs i et stykke tid (den slags bliver ikke lige lavet på en formiddag), så slankningen af truppen er en del af den sportslige strategi - ikke en konsekvens af omkostningerne omkring stadion(erne). Det hul er blevet lukket her og det har man vidst hele sommeren det ville blive.

Jeg kan ikke se, at denne emission får betydning for det sportslige budget. Forstået på den måde, at der nu kan satses mere end der blev i sommers.

Den har jo været undervejs i et stykke tid (den slags bliver ikke lige lavet på en formiddag), så slankningen af truppen er en del af den sportslige strategi - ikke en konsekvens af omkostningerne omkring stadion(erne). Det hul er blevet lukket her og det har man vidst hele sommeren det ville blive.
Helt enig, og timingen tænker jeg har en relation til offentliggørelsen af årsregnskabet. Men vi er oppe i et tre-cifret mio beløb i rettet emission fordi det var død og pine for klubben at spille i Aarhus.

Den får jo betydning på den måde - at budgettet ikke skæres og udviklingen sportsligt kan opretholdes...

Den får jo betydning på den måde - at budgettet ikke skæres og udviklingen sportsligt kan opretholdes...
Ja, men set der blev argumenteret for, at vi nu kan satse mere end vi kunne i sommervinduet. Det kommer ikke til at ske - den nuværende trupstørrelse er et udtryk for CVs/klubbens strategi og ikke en konsekvens af pengemangel.

Tror du? Man vidste jo godt den her kom for tre uger siden, og alligevel skar man i sommeren vindue. Jeg har svært ved at se, at man ikke har reduceret det sportslige budget med salgene og afgangene i forhold til tilgangene.

Last edited:
Tror du? Man vidste jo godt den her kom for tre uger siden, og alligevel skar man i sommeren vindue. Jeg har svært ved at se, at man ikke har reduceret det sportslige budget med salgene og afgangene i forhold til tilgangene.

Hvis man vil være troværdig - så sparer man op frem til at man beder om hjælp - ikke det modsatte..

CV/AGF har vist, at man har handlet ud fra en sparekniv - og ved siden af det sportslige fosser pengene ud af kassen til Vejlby stadion etc i en grad, så vi ikke engang kan opretholde vores sportslige budget - og har måtte sælge langt mere end vi købte for.
Det ville ikke se godt ud, hvis vi brugte en masse penge - og så beklagede os over ekstraudgifter lige efter - og bad om hjælp.

AGF er lokalt ejet. Lige nu kan man stille det sådan op, at klubben har fået en masse ekstraudgifter som langt har oversteget vores vildeste drømme ift Vejlby/nye stadion.
Vores ejere kan se os sælge ud. Skal AGF fortsætte det - eller vil man hjælpe med den her ekstraordinære situation som de to år her er?

Vi har solgt for over 60 mio i dette vindue.
Vi har købt 1 spiller, som er klubbens on par dyreste ja, men jo også fordi vi solgte klubbens 3.dyreste nogensinde på sidste dag - og kun brugte halvdelen til erstatning - efter at have solgt for ca. 30 mio inden uden at købe nogen (kun 2 lejemål med option).
Optionerne på Jørgensen og Carstensen er udgifter senere - ikke nu. Ja vi vidste emissionen ville blive lavet for 3 uger siden etc.
Derfor god grund til - at vi kunne lave de optionsaftaler - da meget af emissionen jo rettes mod det sportslige setup (ikke for at lægge på) - men fordi vi har måtte tage af det sportslige budget for at holde driften igang - og betale ekstraudgifter til stadion x2...

Så 70 mio ind - uanset om den hedder 40/30 eller 50/20 eller 35/35 - så hjælper det naturligvis.

Hvis man vil være troværdig - så sparer man op til at man beder om hjælp - ikke det modsatte..

CV/AGF har vist, at man har handlet ud fra en sparekniv - og ved siden af det sportslige fosser pengene ud af kassen til Vejlby stadion etc i en grad, så vi ikke engang kan opretholde vores sportslige budget - og har måtte sælge langt mere end vi købte for.
Det ville ikke se godt ud, hvis vi brugte en masse penge - og så beklagede os over ekstraudgifter lige efter - og bad om hjælp.

AGF er lokalt ejet. Lige nu kan man stille det sådan op, at klubben har fået en masse ekstraudgifter som langt har oversteget vores vildeste drømme ift Vejlby/nye stadion.
Vores ejere kan se os sælge ud. Skal AGF fortsætte det - eller vil man hjælpe med den her ekstraordinære situation som de to år her er?

Vi har solgt for over 60 mio i dette vindue.
Vi har købt 1 spiller, som er klubbens on par dyreste ja, men jo også fordi vi solgte klubbens 3.dyreste nogensinde på sidste dag - og kun brugte halvdelen til erstatning - efter at have solgt for ca. 30 mio inden uden at købe nogen (kun 2 lejemål med option).
Optionerne på Jørgensen og Carstensen er udgifter senere - ikke nu. Ja vi vidste emissionen ville blive lavet for 3 uger siden etc.
Derfor god grund til - at vi kunne lave de optionsaftaler - da meget af emissionen jo rettes mod det sportslige setup (ikke for at lægge på) - men fordi vi har måtte tage af det sportslige budget for at holde driften igang - og betale ekstraudgifter til stadion x2...

Så 70 mio ind - uanset om den hedder 40/30 eller 50/20 eller 35/35 - så hjælper det naturligvis.
Jeg tror dog også at det har været med i CV’s planer, og årsagen til at han startede med at leje Sebastian Jørgensen og Rasmus Carstensen - de kan nok kun købes næste år, fordi der nu er foretaget denne aktieemission.

Hvis man frygtede, at emissionen ville medføre et større tab for de nuværende aktionærer (i værdi, ikke i indflydelse), så tyder noget på, at det ikke bliver tilfældet. Kursen er oppe i 0,80 i dag, hvilket er det højeste siden begyndelsen af juli. Som jeg forstår det, så bør den primære korrektion af prisen ske omkring offentliggørelsen i en situation, hvor emissionen sker til markedsprisen (men jeg er meget langt fra at være ekspert!).

Jeg var lidt spændt hvor Horsens ville blive vurderet til at ligge økonomisk og det er godt nok ikke et tal på men vurderingen er omkring sjettehøjeste budget: https://www.tipsbladet.dk/nyhed/generelle/megabudget-i-dansk-klub-vilde-vilde-penge

Det er klart det budget også var interessant for David og at det vil være en fadæse ikke at rykke op. Lykkes det så kan man vel antages at de faktisk skruer endnu mere op.

Hvis man frygtede, at emissionen ville medføre et større tab for de nuværende aktionærer (i værdi, ikke i indflydelse), så tyder noget på, at det ikke bliver tilfældet. Kursen er oppe i 0,80 i dag, hvilket er det højeste siden begyndelsen af juli. Som jeg forstår det, så bør den primære korrektion af prisen ske omkring offentliggørelsen i en situation, hvor emissionen sker til markedsprisen (men jeg er meget langt fra at være ekspert!).
Sådan - så er min aktier der engang var 2000 kr. nu oppe på en værdi på næsten 400

Latest posts

Back