New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 256K
Den store økonomitråd
Har ikke hørt den men det er vel ikke utænkeligt.

De har spillet med helt i toppen de sidste mange år og vi taler om det. De kommer løbende i Europa og spiller interessante kampe og vi taler om det men bliver slået ud de få gange muligheden er der. De har langt større individualister end vi har og det er nok nemmere for unge mennesker at forholde sig til.
Derudover mener jeg de er langt større på sociale medier end vi er - men der er AGF vel også gået den anden vej og lukket sig lidt om sig selv.
Det er ikke en urimelig konklusion, nej. De fleste af os har nok forventningen, at hvis AGF kan begynde at lukke det sportslige gab, så vil AGF næsten med sikkerhed være et større brand end FCM, for forudsætningerne virker alt andet lige så meget bedre. Indtil da, og i en analyse af her-og-nu, er det dog næppe unfair at sætte FCM forrest.

Til gengæld var det et interessant afsnit af Hvid Røg, hvor Jes Mortensen (ex-FCK) fortæller, hvordan FCK strategisk har prioriteret at tale AGF op, og at dette også var en (delvist ubevidst) stikpille til FCM. De største kampe I Parken er dem mod Brøndby. De næststørste kampe i Parken er dem mod AGF. Dem mod FCM er ikke - det sportslige fraset - store kampe, og FCK-fans synger heller aldrig om Herning. Du kan simpelthen ikke gøre kampe mod FCM til "en begivenhed" på samme måde, som du kan med kampe mod AGF.

En afgørende årsag til de er større på SoMe er uden tvivl antallet af udenlandske spillere; bl.a ham asiaten, Cho?…
Bestemt, de mange udenlandske spillere trækker følgere. Men de dyrker også at have store følger-tal. Der gør vi ikke. Vi kan godt have en diskussion om hvad man så kan bruge de mange “tomme” følgere til, men på papiret er det altså fedt at kunne skrive så og så mange følgere på.
Men klubben lukker om sig selv, også på SoMe.

Det man skal huske er, at Peter Froulund er erklæret BIF fan. Og - efter min farvede mening - ikke specielt objektiv.

Men også manden bag Arbejdernes Landsbanks strategi med at brande sig gennem store sports sponsorater og nu er han direktør i Dansk Ishockey Forbund. Få i Danmark ved mere om sport brands end ham. Følger man ham på SoMe, ved man også, han er ganske kritisk overfor diverse strategiske tiltag fra BIF med andre ord, hans tilhørsforhold betyder ikke noget.

Det er ikke en urimelig konklusion, nej. De fleste af os har nok forventningen, at hvis AGF kan begynde at lukke det sportslige gab, så vil AGF næsten med sikkerhed være et større brand end FCM, for forudsætningerne virker alt andet lige så meget bedre. Indtil da, og i en analyse af her-og-nu, er det dog næppe unfair at sætte FCM forrest.

Til gengæld var det et interessant afsnit af Hvid Røg, hvor Jes Mortensen (ex-FCK) fortæller, hvordan FCK strategisk har prioriteret at tale AGF op, og at dette også var en (delvist ubevidst) stikpille til FCM. De største kampe I Parken er dem mod Brøndby. De næststørste kampe i Parken er dem mod AGF. Dem mod FCM er ikke - det sportslige fraset - store kampe, og FCK-fans synger heller aldrig om Herning. Du kan simpelthen ikke gøre kampe mod FCM til "en begivenhed" på samme måde, som du kan med kampe mod AGF.
Jeg har længe sagt at jeg er helt sikker på at AGF-FCK bliver den nye store kamp i dansk fodbold, de eneste opgør der vil kunne konkurrere lidt mod FCK-BIF i opmærksomhed. Det er den kamp der har potentiale til at være provinsen mod hovedstaden fordi det er den eneste der har tilskuerpotentialet på begge sider. For at det kan blive rigtig stort er det en forudsætning at AGF er med helt fremme og det er jo en relativt kort periode hvor der overhovedet har været en sportslig udfordring, til gengæld kan man også så hvor det bærer henad straks der er lidt mere sportslig konkurrence og det bliver selvfølgelig meget vildere med det nye stadion med flere tilskuere tættere på banen og forhåbentlig også fordi det betyder at vi kan styrke os sportsligt. Jeg var ikke klar over at AGF og FCK direkte arbejdede på det, men jeg synes det er helt oplagt.

Hvis FCM er et større brand end AGF skal de da vist have fundet nogle andre til den kommercielle afdeling, for de burde da være langt foran på kommercielle indtægter mens vi oven i købet spiller på et intermistisk stadion. Der er en grund til at AGF er mere interessante for medierne og at man kan lave den kamp mellem AGF og FCK (og mod BIF) som det ikke ser ud til nogensinde at kunne blive mellem FCM og FCK til trods for at de er direkte konkurrenter om guldet. Brand er mere end det, men det bliver vel meget Froulunds fornemmelser hvis det ikke kan aflæses i opmærksomhed og interesse.

AGF er i øvrigt også et brand ift andre sportsgrene, det giver også lidt. Han siger Superliga-brands, men det må handle om hvem der er mest kendt.

Er der nogle der er skarpe på aktiemarkedet, der kan forklare hvad det betyder for nuværende B-aktier?
Er det her ikke skidt for gamle investorer, men godt for nye?
Kursen er pt omkring 76 øre stykket - men her udbydes de til 25 øre.

Er der nogle der er skarpe på aktiemarkedet, der kan forklare hvad det betyder for nuværende B-aktier?
Flere aktier fører til udvanding af de eksisterende aktionere, så dette er i udgangspunkt dårligt nyt for de eksisterende aktionære. Det kommer dog an på, om de eksisterende aktionærer er med i emissionen. Det vil være naturligt at udstedelse af nye aktier giver eksisterende investorer ret til at købe nogle af disse til en god pris, således at den faktiske udvanding ikke er så stor.

Så dette kan være et svært spørgsmål at svare på helt entydigt (jeg påkalder mig heller ikke ekspertrollen her, men blot sådan en husmandsfortolkning af en typisk situation).

Kursen er pt omkring 76 øre stykket - men her udbydes de til 25 øre.
Vil gætte på, at værdien af de eksisterende B-aktier forringes en del. Jeg har dog ikke styr på, hvor mange B-aktier, der eksisterer. Logikken er, at AGF's værdi er den samme - emission eller ej - men når hver enkelt aktie bliver en mindre del af kagen, så falder værdien for dem, der i forvejen ejer B-aktier.

Selskabsmeddelelsen er i øvrigt her: https://agf-forum.dk/attachments/se...025-agf-as-indleder-rettet-emission-pdf.5327/

Attachments

Det virkelig ufede ved emissioner er, at enten er man med og tvinges til at købe ekstra aktier med rabat i noget, der måske ikke er verdens bedste forretning (hvem sagde Ørsted..).
Eller også er man ikke med og står tilbage med aktier, som nu kan være betydeligt mindre værd end før, samt tegningsretter som man kan sælge for håndører.
På nydansk “Catch22”

Det virkelig ufede ved emissioner er, at enten er man med og tvinges til at købe ekstra aktier med rabat i noget, der måske ikke er verdens bedste forretning (hvem sagde Ørsted..).
Eller også er man ikke med og står tilbage med aktier, som nu kan være betydeligt mindre værd end før, samt tegningsretter som man kan sælge for håndører.
På nydansk “Catch22”
Ja, men kommer jo også an på hvad pengene skal bruges til.
Hvis det f.eks. er et opkøb eller lignende er det godt, er det til at dække manglende indtjening så er det forfærdeligt

"De mange millioner skal dels bruges til at »fastholde og understøtte den sportslige udvikling« og dels til det midlertidige stadion i Vejlby, »som både er blevet væsentligt dyrere og skal være i brug i længere tid end forventet.«"

Er det vigtigste synes jeg.
Ja. Så de penge der er taget over driften, for anlægsarbejde, bliver nu frigivet til drift igen.

Jeg tror ikke på, at vi ligger inden for 2-3 point af førstepladsen når vinterpausen kommer, men gør vi, så kunne det her være med til at bruge nogle af Mads Emil pengene på et par forstærkninger.

På nydansk “Catch22”
Hvad gjorde man sidst - var det ikke en lukket emission, hvor man “udvandede” de aktionærer som ikke var med? Eller?

"De mange millioner skal dels bruges til at »fastholde og understøtte den sportslige udvikling« og dels til det midlertidige stadion i Vejlby, »som både er blevet væsentligt dyrere og skal være i brug i længere tid end forventet.«"

Er det vigtigste synes jeg.
Jeg synes bare at de skriver at de ikke skruer ned for budgettet. Bare så du ikke læser det som om de skruer op. Det er stort set samme formulering, som ved sidste emission, hvor man også godt kunne tolke det som opjustering og sidder med en lang næse.

Latest posts

Back