New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 256K
Den store økonomitråd
Dichio said:
Br?ndby spiller med musklerne. De skal v?re ringe, hvis de ikke kan lave et top6 hold med den trup - ja ringe hvis ikke top 3-4. Vil faktisk sige det ift budget og trup m? v?re en st?rre skuffelse for dem at slute nr 4-5 end for AGF at slutte nr 8-10.

Medie: Br?ndby henter Andreas Maxs?
Mod uro k?mper selv de bedste spillere forg?ves :) Jeg tror al virakken omkring klubben f?r dem til at falde, og jeg tror (og H?BER) de ender udenfor top 6.

Omvendt er Br?ndby-kampene altid fede og en af ?rsagerne til at vi gerne vil i top-6.

[member=37]SteenA[/member]?

100% enig, omend jeg er fuldst?ndigt ligeglad med hvem vi kommer i top 6 med denne s?son, s? l?nge vi kommer det. Hvis vi engang er kontinuerligt i top 6, s? vil jeg til den tid, og f?rst da, begynde at h?be p? at BIF er med for stemningens skyld.

Og kan jeg f? det hele, s? napper jeg en 3.plads, direkte EL-kval og BIF p? en 6.plads. Det er s? langt som dr?mmene kan str?kke sig i mit sind n?r jeg kigger 5 ?r frem. Hvis vi lander en 4.plads + EL_playoff med tilh?rende EL og en pokalfinale, s? er det n?r det samme. Og det var 5 ?r ude i fremtiden for disse dr?mme.

Min dr?m for i ?r er top 6, f?rdig!
Hvis vi bliver 7'er, vinder pokalturneringen og vinder EL-Playoff, s? vil jeg m?ske kunne tilgive at vi misser top 6, s?fremt det sker pga. et hav af skader eller noget lignende. Lige nu har AGF ingen m?lmand, da Eskelinen er skadet, og Jova ikke har arbejdstillladelse. S? til kampen imod AaB kan en ny nedtur begynde...

Men n?r det er sagt, s? tror jeg p? top 6 i ?r, og som jeg sagde f?r s?sonen, s? er der ingen undskyldninger for PC/David tilbage, s? med mindre bestyrelsen igen handicappede dem, s? ville jeg forvente top 6 ogs? efter vinduet lukkede. Nu er vinduet lukket, og det sluttede ikke med at vi solgte vores 1. m?lmand og angriber, men sluttede istedet med at vi hentede en offensiv-spiller i et af klubbens st?rste indk?b, den m?lmand vi solgte dengang, og en back i Fiorentina. S? vinduet er for mit vinduet sluttet p? en m?de, hvor mit h?b er bevaret. Et h?b jeg frygtede at skulle afgive endnu en gang med en negativ slutning p? vinduet. Dejligt at vi kunne beholde Amini.

EDIT: Ift Jova, s? er der ?benbart intet i vejen for Jova's arbejdstilladelse, han har bare ikke kunne hente den endnu.
"Man skal m?de personligt op og det kunne Jova f?rst i dag. S? det er snart p? plads - helt normal procedure."

S?ledes skriver S?ren H?jlund Carlsen (AGFs kommunikationschef) p? Twitter.

Ret ligegyldigt med det EL-playoff, hvis vi vinder pokalturneringen og kvalificerer os direkte til EL.
[member=37]SteenA[/member]? 

Jeg t?nker ikke p? EL-deltagelsen, men p? resultaterne der skal til for at opn? det. Og selvom pokalturneringens EL-plads er "bedre" end EL-playoff, s? er en 4.plads med tilh?rende EL-playoff-finalesejr bedre end en 10.plads med en pokalturneringssejr i min bog i ?r.

Vi skal altid fokusere p? pokalen. Den er vigtig. Is?r i AGF. Men jeg bytter ikke muligheden for top 6 med noget som helst i ?r. Og ja, man kan jo ogs? tilg? EL-playoff-finalen fra toppen af, og ikke kun fra bunden.

S? alts? det er mit personlige dr?mmescenarie for AGF i ?r. At vi kommer i top 6, SAMT en af to ting: 
1: EL via EL-playoff-finalen som 4'er.
2: EL via pokalfinalesejr.

Men jeg vil ikke bytte nogen af de to med top 6 hvis valget var en mulighed. Det skal v?re b?de og hvis det er. Og ja, s? var jeg inde p?, at hvis det ulykkelige skulle ske, at skaderne haglede ned over os, og vi glippede top 6, men vandt pokalen og EL-playoff efter at have sluttet st?rkt som 7'er, s? ville jeg ogs? kunne tilgive det. :D :D

Enig fcm, fck, agf, aab, ob og bif - vil give et fantastisk top6 spil. S? bif f?r 6. pladsen, og vi tager bronzen :-) Og pokalen...

N?r det er sagt er jeg nu nogenlunde tilfreds s? l?nge vi ikke mellem de 8 bedste - kun en plads fra de realistisk 5-7 vi b?r ende p?. Og der er altid en overraskelse. S?nderjyske er st?rke i ?r. Og vil kalde s?sonen en k?mpe succes hver gang det lykkes mod odds at slutte i top 6 (realistisk ca. 40-45% chance plus/minus). Bronze vil v?re s?dan noget der sker 1 ud af 20 m?ske.

Dichio date=1568093101 said:
Bronze vil v?re s?dan noget der sker 1 ud af 20 m?ske.
Jeg synes trods alt at vi bygger p? fra ?r til ?r. Det er klart, at vi ikke er i en position, hvor vi skal t?nke p? medaljer, n?r nu den 6. plads er s? stor en hurdle. Men jeg synes at vi har f?et udj?vnet meget af forskellen til de hold der ligger i top 3-6 og m?ske mere synligt, s? har vi de seneste ?r f?et lagt mere afstand til bunden. Selvom ligaen sk?res ned nu, s? er frygten for at ende i bund-4 ikke ret stor. Det er vel kun i de sidste par ?r under David, at den f?lelse er kommet.

Men hvem er da kandidaterne til bronze de kommende ?r? Br?ndby har selvf?lgelig budgettet, men dels er bronze ikke deres ambition og dels er det vel uklart, om midlerne bare bliver ved med at tilflyde klubben. Jan Bech har givet tilsagn om at st?tte frem til september 2020 og samtidig med at det giver en sikkerhed s? l?nge, s? stiller det ogs? sp?rgsm?let om, hvad der s? sker bagefter. Sandsynligvis forts?tter han eller en anden rigmand, men usikkerheden vil altid v?re der, n?r man br?nder penge af, som man g?r i Br?ndby.  

De ?vrige klubber er vel p? flere ?rs sigt ikke st?rre favoritter end AGF til at tage kampen op? OB ser ikke ud til rigtigt at have musklerne til at opruste og FCMs strategi vil altid give resultater i b?lger p? grund af stor udskiftning. AaB ser gode ud nu, men den nuv?rende trup medf?rer s? ogs? et storts driftsunderskud og t?rer p? de millioner man har lagt v?k p? salg de seneste ?r. 

AGF skal s?dan set "bare" have styr p? sine egne ting. Forts?tte de ting som g?r godt. Bygge p? sponsor- og indt?gtssiden, bl.a. ved at komme i top-6 nu og forts?tte med at arbejde med stadionplanerne. Som s?dvanlig er AGFs v?rste modstander os selv - i form af snuptagsl?sninger, tr?nerfyringer og sats p? hurtige l?sninger. Det g?lder om at holde snuden i sporet lige nu og s? lige s? stille registrere, at vi indhenter og overhaler de klubber der traditionelt er vores store konkurrenter. Vi har det ber?mte potentiale med os og vi skal bare lige s? stille lade det udfolde sig. Kunsten bliver at holde sig p? vejen, selvom der opst?r bump undervejs. 

Flotte ord - og jeg er s?dan set enig. Og pr?cis er blevet stabile og altoverskyggende m? v?re at komme i top6 s? ofte som muligt og se hvor langt det r?kker.

Med Bifs krise er 3. pladsen m?ske lidt billigt til salg i ?r, og du har ret det kan den ogs? blive fremover, hvis Jan Bech sm?kker kassen i eller trapper lidt ned i erkendelse af at investeringerne ikke st?r m?l med udbyttet.

Med lidt god vilje vil jeg ogs? godt g? med til at medalje kan ske hver 7-10 ?r for AGF. Lidt af h?ngig af vuderingen af Bif.

Hvert andet ?r kan der m?ske komme overraskelse i top 3 m?ske (oftere), og der st?r FCN, AaB, OB, AGF og ?rets overraskelse meget lige ift at snuppe den. Det passer med ca. 1 af 10.

Den podcast med Jakob Michelsen jeg linkede til under talenterne - der taler han om at 2 sikre i top 6 og regner Bif lidt med i det ?bne spil, og sider 10 klubber k?mper om 4 pladser. Dermed alle. Og det kan man ogs? give ham ret i.

Der er mindre forskel p? nr 14 ...  m?lt i mio l?n-kroner i til AGF - end der fra AGF til Bif.

SteenA date=1568102474 said:
Jeg synes trods alt at vi bygger p? fra ?r til ?r. Det er klart, at vi ikke er i en position, hvor vi skal t?nke p? medaljer, n?r nu den 6. plads er s? stor en hurdle. Men jeg synes at vi har f?et udj?vnet meget af forskellen til de hold der ligger i top 3-6 og m?ske mere synligt, s? har vi de seneste ?r f?et lagt mere afstand til bunden. Selvom ligaen sk?res ned nu, s? er frygten for at ende i bund-4 ikke ret stor. Det er vel kun i de sidste par ?r under David, at den f?lelse er kommet.
Ja, det er jo s?dan set ikke s? l?nge siden vi snakkede om at 10.-pladsen kommer hjem og at det s? et par gange ikke engang lykkedes. Nu er vi i f?rste omgang det hvor reel nedrykningsfare virker usandsynligt, bortset m?ske fra i de mest ekstreme skadessituationer. N?ste skridt er s? at blive fast top-6-hold og derefter forh?bentlig komme med i medaljekampen.

Det er v?rd at erindre at vi kommer fra baghjul ift alle de klubber vi nu sammenligner os med. Mediano har k?rt deres serie om hvem af AGF, AaB og OB fra de st?rste provinsbyer der kan h?gte sig p? toppen, men i det lange l?b er jeg meget optimistisk ift de to klubber pga ?konomien. De laver store underskud for at v?re p? nogenlunde samme sportslige niveau og Thorborg kan selvf?lgelig beslutte sig for at smide mange flere penge i OB eller en tilsvarende person kan g?re det i AaB, men som udgangspunkt m? det blive vanskeligt at forts?tte de sats de laver.

Alternativet er at bygge ?konomien op via spillersalg, men her kan jeg ikke se at AaB eller OB skulle v?re bedre stillede end os. Vi har f?et flere interessante emner ind og er begyndt at s?lge spillere. Det var ret sl?jt med salgene, men hverken AaB eller OB kan vel heller siges at v?re specielt st?rke til det.

Problemet med top-6 er selvf?lgelig at der er s? f? pladser at spille om. Hvis man tager fire pladser ud til FCK, FCM, Br?ndby og FCN som de ?konomisk st?rkeste klubber, er der jo mindst en af de tre f?rn?vnte der ikke kommer med. Br?ndby eller FCN kan selvf?lgelig ogs? kikse, ligesom et andet hold kan overraske, men i den t?tte konkurrence kan vi ikke sige vi helt sikkert absolut kommer med. Det vil dog stadig v?re skuffende hvis det ikke lykkes.

P? lidt l?ngere sigt ift medaljekamp skal der ikke n?dvendigvis s? meget mere til for at kunne tage en bronzemedalje ind imellem, men hvis vi skal op og k?mpe om den hvert ?r skal der flyttes en del. I det tilf?lde vil vi jo s? ogs? v?re i spil til noget endnu finere i enkelte s?soner.

Jeg er enig i at vi bare skal forts?tte skridt for skridt for at n? derhen fordi det hovedsageligt bev?ger sig i den rigtige retning. Der bliver godt nok et meget stort skridt at tage for for alvor at komme op i toppen, den ?konomiske forskel er enorm, men der er ikke rigtig anden vej: bedre ?konomi, bedre spillere, st?rre salg, m?ske lidt europ?isk succes p? et tidspunkt. Der kan komme en med en papkasse penge, men det er ogs? mere sandsynligt n?r det sportsligt g?r bedre. Og s? skal vi alts? lige have et fodboldstadion.

Martin Hansen said:
Vi har f?r diskuteret, hvad den langsigtede sportslige m?ls?tning er i klubben. Dette er nedskrevet i ?rsrapporten:
Den sportslige m?ls?tning er, at AGF skal v?re en fast del af mesterskabsslutspillet (top 6) i Superligaen.
Var der tvivl om det? Det var m?ske noget med om den bare hed 2 ud 3 s?soner eller s?dan noget?

Bortset fra det er den rigtige 'interne' langsigtede m?ls?tning sikkert ogs? er lidt mere end at v?re i top-6, men vi skal vel i top-6 fem s?soner i tr?k eller noget f?r vi kan sige vi er en fast del af mesterskabsslutspillet, s? en st?rre officiel m?ls?tning kunne lyde lidt komisk lige nu hvor vi k?mper for at n? med for f?rste gang.

AGF er en fantastisk klub, og det ser sp?ndende ud lige nu, og M?SKE bliver det i ?r AGFs tur til at overraske og komme i top 6, men at blive deroppe kr?ver bare bedre start11 og trup - og dermed st?rre kapitalgrundlag, st?rre l?nbudget (talent ?konomi, transfers og l?n).

Ogs? i denne s?son er der meget der tyder p? at fcn (er der igen trods flere spillersalg - 37 mio/?r til talentarbejdet forn?gter sig ikke) og bif (de er der allerede trods krise) f?lger fcm og fck i top6, Og igen er der overraskelser i spil aktuelt mest randers, lyngby, s?nderjyske.

Jeg synes det er et fint sigtem?l at ville slutte i top 6 og v?re en fast bestandel der. Men det er vi mindst 7 klubber der har ambitioner om. Og vil v?dde med at alle undtagen Silkeborg har som m?l at fors?ge at komme i top 6 i ?r og med tiden etablere sig  der.

Det sker bare n?ppe for andre end top4 klubberne - som er foran os andre ?konomisk. I l?ngden f?r det betydning...

Men lad os h?be alle de gode ting AGF har gang med tiden kan l?fte os en tand v?k fra OB og AaB, s? vi kommer op p? FCN niveau.
S? m? AaB, OB og overraskelserne sl?s om den sidste plads hvert ?r...

Eller endnu bedre alle de gode ting f?r investorer som Henrik Lind & Co p? banen s? vi kommer p? p? bif-fcm niveau.

Latest posts

Back