Der er godt nok kommet gang i debatten og endda med rigtig mange sp?ndende indl?g. Det er en sand forn?jelse at hver gang man lige skal se, om der er kommet noget nyt, s? er der en hel stribe velargumenterede indl?g og hver gang man lige skal til at s?tte sig til tasterne, s? har debatten drejet sig fra man starte tankefasen til man starter skrivefasen! (m?ske jeg bare t?nker lidt for langsomt p? mine gamle dage).
Nu vil jeg alligevel pr?ve med et par ting jeg mener er overset i debatten og hvis jeg har misset, at det st?r et andet sted, s? m? I godt v?re overb?rende med mig - jeg n?rmer mig kraftigt de 40!
For det f?rste, s? ville det hele v?re s? meget nemmere at diskutere, hvis man offentlige l?nninger ligesom i amerikansk sport.
Min f?rste kommentar er egentlig ikke et opl?g til diskussion, men bare en konstatering. N?r vi giver Glen skylden for nogle af de spillere, der er blevet hentet, og som ikke passer ind i Davids system eller er fundet for lette, s? tror jeg ikke vi skal medregne det sidste vindue. P? det tidspunkt tror jeg, at Glen var s? meget dead-man-walking og man havde kraftige f?lere ude hos David, at David havde mindst liges? meget at skulle have sagt som Glen. Pr?v at t?nke tilbage p?, at Guira blandt andet blev brugt som kant under Glen og at Riel ikke ligefrem var fast mand p? trods af, at han blev hentet som den varme angriber i superligaen. B?de Ankersen og Sana kom fuldst?ndig ude af form til klubben, s? der ville det ogs? v?re smart lige at sp?rge den fremtidige tr?ner.
Med hensyn til diskussionen om, at AGF betaler mere i l?n end andre klubber, s? tror jeg I har ret i, at AGF betaler en risikopr?mie for, at vi har v?ret et elevatorhold, men jeg tror ikke det er en generel ting, at spillere forlanger mere i l?n, fordi det er AGF de skal til - ligesom man h?rer omkring Man City, hvor klubber og spillere straks bliver gr?dige. Forskellen er, at p? den hylde AGF henter, s? er der mange spillere, mens de spillere, der kommer til City godt ved, at det er den eksakte spiller de vil have, hvorfor de egentlig ikke er i konkurrence med andre.
Jeg kan ogs? sagtens f?lge, at hvis klubben ses som et udstillingsvindue mod st?rre klubber(f.eks. hvis man spiller i Europa), s? vil der v?re spillere, der er s? ambiti?se, at de vil acceptere at spille til en lavere l?n, for at ?ge deres chancer for at skiftet kan blive et springbr?t for at komme til n?ste hylde.
Jeg tror dog, at vi betaler mere i l?n end de andre klubber af en helt anden grund. Hvis vi kigger p? mange af de spillere vi har hentet, s? har det v?ret i konkurrence med andre klubber. Hvis vi kigger p? de seneste vinduer, s? har det ihvertfald gjort sig g?ldende i forhold til Mortensen, Tingager, Eskelinen, Poulsen og Helenius og m?ske ogs? flere af de andre uden jeg har lagt m?rke til det. N?r der er flere klubber, der er interesseret vil prisen(l?nnen) naturligvis blive presset op og derfor ender vi med dyre l?nninger sammenlignet med f.eks. AaB, der har v?ret heldige at ramme Okore, Andersen og Kusk p? tidspunkter med stor usikkerhed omkring dem og derfor f? bejlere, men som ogs? har br?ndt nallerne p? Kristoffer Pallesen, fordi han var en attraktiv spiller, da de hentede ham.
FCN har v?ret i en endnu bedre forhandlingsposition, da de jo har form?et at skrive kontrakter med spillere, der er s? unge, at de ?vrige klubber har haft alt for stor usikkerhed omkring spillerne til at tilbyde kontrakter. Derudover har de f.eks. hentet Kian Hansen p? grund af personlige ?nsker, hvilket har gjort, at de sandsynligvis har hentet ham til discountpris.
En sidste ting jeg godt vil kommentere p? er pr?stationsl?nnen, som jeg tror mange overvurderer. Jeg n?gter at tro p?, at en spiller er s? naiv, at de accepterer en meget kraftig pr?stationsbetinget kontrakt uden, at der er meget stor sandsynlighed for, at de vil kunne opfylde kravene til at f? udbetalt bonusserne. Skulle en Backmann f.eks. acceptere en kontrakt, der er betinget af, at han spiller, n?r man t?nker p?, hvor meget han har v?ret skadet? Skulle Helenius acceptere det samme, n?r han ved, at han nok er 2. valg og ellers er blevet forg?jlet noget af PC ved kontraktforhandlingerne? Vil spillerne generelt acceptere en kontrakt bundet op p? top 6, n?r klubben meget sj?ldent n?r top 6?
Jeg tror simpelthen ikke, at det er en s?rlig stor del af kontrakterne, der er bundet op p? pr?stationsl?n, men den er helt sikkert st?rre end, hvad den var tidligere. Spillerne og deres agenter er simpelthen for st?rke forhandlere til at acceptere det, s?rligt n?r mange af spillerne havde alternativer til AGF, da de skulle underskrive deres seneste kontrakt.