New posts

Debat om VAR

• Thread starter Thread starter Ato Vari
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 107K

Skal VAR BeVARes?

• Nej, skrot det

Votes: 36 48.0%
  • Ja, bevar det som det er

Votes: 2 2.7%
  • Ja, bevar det med ændringer

Votes: 37 49.3%

• Total voters
    75
  • Poll closed .
Debat om VAR
Jeg var lidt i tvivl om, hvor jeg skulle smide denne, men jeg tænkte at VAR og dommere i almindelighed er relativt tæt forbundne, al den stund det ikke kun er en sæsonbetinget ting:

Der er tilsyneladende igen uro i dommerverden - eller stadig, lyder det reelt til.

Jeg synes det er relevant at have med, når man vurderer dommerpræstationer, at de agerer i et frygtstyret og utrygt miljø, hvor de ikke føler opbakning fra ledelsen.
Jeg har ikke hørt podcastserien, kun læst artiklen.

Gad vide om Michael Johansen kan overleve endnu en runde af det her, så relativt hurtigt efter seneste omgang?

Jeg var lidt i tvivl om, hvor jeg skulle smide denne, men jeg tænkte at VAR og dommere i almindelighed er relativt tæt forbundne, al den stund det ikke kun er en sæsonbetinget ting:

Der er tilsyneladende igen uro i dommerverden - eller stadig, lyder det reelt til.

Jeg synes det er relevant at have med, når man vurderer dommerpræstationer, at de agerer i et frygtstyret og utrygt miljø, hvor de ikke føler opbakning fra ledelsen.
Jeg har ikke hørt podcastserien, kun læst artiklen.

Gad vide om Michael Johansen kan overleve endnu en runde af det her, så relativt hurtigt efter seneste omgang?

Det er handler vel bare om at spille naiv og påstå at det kommer som et lyn for en klar himmel?!?:
Det påvirker mig rigtig meget, når du siger det, siger Michael Johansen, formand for DBU’s dommerudvalg.

Men jeg skal også være ærlig og sige, at det ikke er noget, jeg kan genkende i dagligdagen. Det kommer lidt som lyn fra en klar himmel.
Det bliver nok ved med at komme som et lyn fra en klar himmel for Michael Johansen, uanset hvor mange personer der fortæller det, og hvor ofte han får det at vide.

Gad vide om vi kan komme tilbage til at have nogle af verdens klart bedste dommere ved hjælp af “Management By Fear”, eller om det i stedet resulterer i en dommerstand som skal være glade hvis de kan komme til at dømme til et U17 EM?

• Like
Reactions: fsc
Skræmmende at det ikke er blevet bedre, og MJ virker ikke til at være en naturlig / Moderne leder..
Og det er ikke en måde man skal lede en organisation på.

Når det er sagt, så undre jeg mig over nogle ting
"- Det er om muligt blevet værre. Vi er et sted, hvor man får at vide, at hvis ikke du gør det her, så er din indrangering på spil."
MJ er da ikke i ørene på dommerne under kampene? Er det eksempler ved dommer kurserne eller lign. hvor den sætning bruges? Det er jo ikke i kamp situationer.

Og så har jeg det altid svært med at man vælger at gå gennempressen og anonymt, selvom jeg anerkender det kan være nødvendigt, hvis det andet er prøvet (ved vi ikke her)

Uanset så virker det til at der er brug for et eller andet møde blandt dommerne og ledelsen, hvor der skal reddes ud omkring nogle ting.

Mediano havde en længere podcast om dette i 2022 med helt samme budskaber.

"- Det er om muligt blevet værre. Vi er et sted, hvor man får at vide, at hvis ikke du gør det her, så er din indrangering på spil."
MJ er da ikke i ørene på dommerne under kampene? Er det eksempler ved dommer kurserne eller lign. hvor den sætning bruges? Det er jo ikke i kamp situationer.

Og så har jeg det altid svært med at man vælger at gå gennempressen og anonymt, selvom jeg anerkender det kan være nødvendigt, hvis det andet er prøvet (ved vi ikke her)

Uanset så virker det til at der er brug for et eller andet møde blandt dommerne og ledelsen, hvor der skal reddes ud omkring nogle ting.

Michael Johansen sidder nogle gange i VAR vognen som observatør, men reelt som overdømmer.

Når der er anonyme kilder, der udtaler sig, så handler det jo om, at MJ har en plus og minusliste, som han fører som var han Stig Tøfting i 1990'erne. Der er ikke plads til dissens, så bliver man 4. dommer i 3. division.

Michael Johansen sidder nogle gange i VAR vognen som observatør, men reelt som overdømmer.

Når der er anonyme kilder, der udtaler sig, så handler det jo om, at MJ har en plus og minusliste, som han fører som var han Stig Tøfting i 1990'erne. Der er ikke plads til dissens, så bliver man 4. dommer i 3. division.

Ja okay.. Troede faktisk han holdte sig væk fra selv kampene.. Det ville da være naturligt.

Har han selv så meget magt? Er det ikke et udvalg der påsætter dommere og bestemmer? Er det så diktatorisk at han ene mand bestemmer - eller har tilraget sig den magt? Det er jo helt Trumpsk..
Jeg forstår hvorfor det er anonyme kilder, men det tager bare altid (måske ikke så meget her når det er gentaget flere gange) af troværdiheden.. Hvis SÅ mange dommere har det sådan, så ville det da give mening de sammen indgav en klage til DBU over MJ. Hvis det er så mange som det lyder til, så forstår jeg ikke de bare stillesigende acceptere det.
Det er sådanne små ting, der gør at jeg godt kan se en lidt anden vinkel på det end kun "MJ er stor og styg". For ene mand bør man ikke kunne bestemme over så mange dommere, så ville en samlet dommerflok kunne vælte ham.. Så måske er det få dommere der har det sådan?
- Det er IKKE et forsvar af MJ, for få er også for mange der har det sådan. Men som det fremlægges lyder det til at det er hele dommerstanden.

Jeg er ikke pro MJ, eller vil forsvare ham - for igen, er der bare 5 dommeren der føler det pres, er det 5 for mange.. Bare lige for nuancerne.

Jeg har det mest som andenhånds viden, men jeg ved at der i hvert fald hos visse superligadommere - den ene er dog netop stoppet - er stor frustration over ledelsesstilen og over at VAR ikke har gjort det nemmere at være dommer.

Benjamin Leander har bl.a. også gjort det til sin mission at beskrive den rådne, røvslikkende kultur der er konsekvensen af MJs ledelsesstil, hvor fejl hagles ned, og hans person ikke kan kritiseres.

Et par citater fra 2022:
"du er dead man walking, hvis du går imod Michael Johansen".
Linjevogter i https://sport.tv2.dk/fodbold/2022-09-17-dommerformand-reagerer-paa-voldsomme-anklager

- Michael går konsekvent ind og blander sig i kendelserne. Det sker hver weekend. Der er mindre pres i Jylland, for der er Michael kun meget sjældent VAR-observatør.

Han beskriver det også som en ”frygtkultur”, og at ledelsesstilen er ”kæft, trit og retning”.

Mediano havde en længere podcast om dette i 2022 med helt samme budskaber.
Lige en detalje, men det må så være en sæson hvor FCN endte toer i sidste ende, fire point efter FCK. Det er bemærkelsesværdigt at de nævner to sager her, begge med FCN, selvom kun den ene kostede point, men det ville da også være interessant hvis nogle har eller har haft særlig fordel eller ulempe af Michael Johansens kendelser i VAR-vognen. Et par point mere eller mindre til FCN eller FCK i den sæson er jo bare en enkelt eller to afgørende kendelser. FCN sluttede desuden med nederlag og uafgjort og stillingen kunne måske have påvirket afslutningen.

Da det er en dommer-ting, tager jeg den herinde: En skidt sag for DBU at få frem. Man forsøgte åbenbart at pådutte elitedommerne loyalitet/tavshedspligt på livstid i oplægget til den seneste kontrakt. DBU melder så ud, at det var en fejl, men det er tydeligt, når man læser oplægget igennem, hvor lukket et system man ønsker sig. Blandt andet skal man også til enhver tid holde VAR-information fortroligt. Man begynder jo at forstå, at dommerne tøver med at udtale sig efter kampene.

Da det er en dommer-ting, tager jeg den herinde: En skidt sag for DBU at få frem. Man forsøgte åbenbart at pådutte elitedommerne loyalitet/tavshedspligt på livstid i oplægget til den seneste kontrakt. DBU melder så ud, at det var en fejl, men det er tydeligt, når man læser oplægget igennem, hvor lukket et system man ønsker sig. Blandt andet skal man også til enhver tid holde VAR-information fortroligt. Man begynder jo at forstå, at dommerne tøver med at udtale sig efter kampene.

Næst efter DSB er DBU den organisation der mest trænger til at blive trotyl-renoveret i dette land. Træets frugter, blade, stamme og rødder er syge …

Last edited:
Den ovenstående artikel var i øvrigt en opfølgning på en artikel, hvor nogle anonyme topdommere har henvendt sig til Bold.dk om at få taget deres dårlige arbejdsforhold op. I den her er der desuden en (gratis) podcast på ca. 20 min. om sagen. F.eks. absurd at dommerne f.eks. bliver bedt om ikke at smile på banen. Det var jo netop den lidt mere løsslupne attitude, som gjorde dommere som Kim Milton eller Peter Mikkelsen populære.

Interessant nok er klubberne, der er tilbage i pokalturneringen enige om, at VAR skal være aktiveret:

Det er næppe spillerne, der har truffet det valg, men det er da - synes jeg - lidt interessant at klubberne så entydigt er positive overfor VAR, når nu fans over en kam, spænder mellem arg modstand og sund skepsis...

Interessant nok er klubberne, der er tilbage i pokalturneringen enige om, at VAR skal være aktiveret:

Det er næppe spillerne, der har truffet det valg, men det er da - synes jeg - lidt interessant at klubberne så entydigt er positive overfor VAR, når nu fans over en kam, spænder mellem arg modstand og sund skepsis...
Har ideen ikke hele tiden været planen, at der skulle være VAR, så snart alle tilbageværende hold understøtter det (læs: er superligahold) ?

• Like
Reactions: fsc
Har ideen ikke hele tiden været planen, at der skulle være VAR, så snart alle tilbageværende hold understøtter det (læs: er superligahold) ?
Det troede jeg også, men det var åbenbart noget, klubberne havde indflydelse på. I artiklen står der, at det kræver "bred enighed". Lidt længere nede i artiklen, bliver det antydet, at "bred enighed" dækker over enstemmigt vedtaget.

Søndagens episode mellem City og Liverpool viser én af de iboende ulemper ved VAR.

City scorer til 3-1 efter en omstilling hvor Liverpools målmand er gået med frem. Bolden bliver sendt i dybden til Haaland der kæmper med en forsvarer (kaster mig ikke ud i det navn), men bolden ender med at trille ind. Uden VAR og med Claus Bo på fløjten var der dømt mål og alle var glade.

Fordi der er VAR er det umuligt at ignorere at bolden kun ryger i mål fordi Haaland hiver Liverpool-forsvareren i trøjen, så derfor skal målet annulleres. Men det er også umuligt at ignorere at den eneste grund d til Haaland ikke var først på bolden var et endnu større frispark på Haaland af selvsamme forsvarer. Derfor ender det med annulleret mål og rødt kort til Liverpool, selvom alle på banen ville have været mere tilfredse med 3-1.

Jeg bliver træt når man hører eksperter tordne på VAR i sådan en situation. Ved at implementere VAR har man effektivt fjernet muligheden for den slags konduite. VAR SKAL rette den situation 11/10 gange, for det er umuligt at "spille dum" som banedommeren ville kunne gøre som den gode kampleder, for VAR sidder med 15 vinkler og superslow.

Don't hate the player...

Søndagens episode mellem City og Liverpool viser én af de iboende ulemper ved VAR.

City scorer til 3-1 efter en omstilling hvor Liverpools målmand er gået med frem. Bolden bliver sendt i dybden til Haaland der kæmper med en forsvarer (kaster mig ikke ud i det navn), men bolden ender med at trille ind. Uden VAR og med Claus Bo på fløjten var der dømt mål og alle var glade.

Fordi der er VAR er det umuligt at ignorere at bolden kun ryger i mål fordi Haaland hiver Liverpool-forsvareren i trøjen, så derfor skal målet annulleres. Men det er også umuligt at ignorere at den eneste grund d til Haaland ikke var først på bolden var et endnu større frispark på Haaland af selvsamme forsvarer. Derfor ender det med annulleret mål og rødt kort til Liverpool, selvom alle på banen ville have været mere tilfredse med 3-1.

Jeg bliver træt når man hører eksperter tordne på VAR i sådan en situation. Ved at implementere VAR har man effektivt fjernet muligheden for den slags konduite. VAR SKAL rette den situation 11/10 gange, for det er umuligt at "spille dum" som banedommeren ville kunne gøre som den gode kampleder, for VAR sidder med 15 vinkler og superslow.

Don't hate the player...

Man skal også huske man ikke må Dømme mål - og så give Rødt.. jvf. Reglerne
Så kan det godt være Haaland gerne ville have målet, men hvad med dem Liverpool skal møde de kommende kampe? Det er ikke kun om det ender 2-1 eller 3-1, men også muligheden for at spilleren kan spille igen de kommende uger. Så det går ud over andre hold, hvis man bare havde ladet være.

Man skal også huske man ikke må Dømme mål - og så give Rødt.. jvf. Reglerne
Så kan det godt være Haaland gerne ville have målet, men hvad med dem Liverpool skal møde de kommende kampe? Det er ikke kun om det ender 2-1 eller 3-1, men også muligheden for at spilleren kan spille igen de kommende uger. Så det går ud over andre hold, hvis man bare havde ladet være.
Men hvis målet stod, var der ikke frataget en scoringsmulighed. Problemet er for mig at der ikke er nogen mulighed for VAR for at lade målet stå, og så falder korthuset.

Latest posts

Back