New posts

Debat om VAR

• Thread starter Thread starter Ato Vari
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 133K

Skal VAR BeVARes?

• Nej, skrot det

Votes: 36 48.0%
  • Ja, bevar det som det er

Votes: 2 2.7%
  • Ja, bevar det med ændringer

Votes: 37 49.3%

• Total voters
    75
  • Poll closed .
Jeg glæder mig til at se den i VAR-rummet (hvis det stadig findes) og høre om de har samme holdning efterfølgende. Ja Suzuki rører bolden efter Links har flyttet den men samtidig napper han begge hans ben - i min verden klart straffe. Det at han lige snitter bolden, kan ikke undskylde han nedlægger modspilleren.

Jeg vil også meget gerne høre hvad de har at sige om den. At Links er på vej ud af feltet og 'fodbolden ønsker den slags ikke dømmes', er interessant. Jeg kan godt se argumentet, fx det på Dalsgaard mod FCM i foråret, hvor situationen er ufarlig og der spilles på det - og Dalsgaard ikke skulle have givet mulighed for at spille på det. Men det var en situation hvor FCM'eren trak væk fra farezonen og situationen blev stabiliseret. Links kom fra siden og ind mod midten, så selvom han justerede lidt, var det stadig en farlig situation. Dertil er der også en verden til forskel på et udfald - som Bech mod Tobias Bech og Suzuki mod Links, og et fingeret udspil som FCM'eren mod Dalsgaard, hvor forsvareren ikke er aggressiv, men angriberen selv genererer udfaldet.

Links-sagen er i mine øjne kun forsvarbar, hvis man ser på kontakten på bolden, der lå udenfor feltet. Og det vil jeg meget gerne have VAR-folkets sobre take på, her efter røgen har lagt sig.

Der er stadig en lang række skøn involveret, men jeg oplever at man indsnævrer udfaldsrummet så linjen bliver mere ensartet. Der er udsving og stadig sager hvor første skøn nok var forkert, men hvor VAR-teamet stadig er i tvivl om det var forkert nok til at intervenere eller ej. Og VAR må ikke intervenere for en snak / afklaring. De skal se en klar og entydig fejl for at kunne kalde dommeren ud. Det er en svaghed i setup, man kunne overveje - men så længe det er gældende lov, kan vi brokke os over det uden effekt, de må ikke.

Det der egentlig irriterer mig, da jeg som @valverde4ever egentlig er pro-var, det er at dommeren ikke kaldes ud for at se den. Det må han sikkert ikke, da man i denne situation vægter dommerskønnet højest men jeg tænker han ville have en anden holding, netop hvis han så den igen.
Tror det var i Mediano (eller var det i det Hvide snit?) de spekulerede i, at Links var på vej ud af feltet mv. men det er der altså ikke noget der hedder (endnu men det burde der måske være).

Heldigvis blev det ikke kampafgørende men det kunne det ligeså godt have været.

Links-sagen er i mine øjne kun forsvarbar, hvis man ser på kontakten på bolden, der lå udenfor feltet. Og det vil jeg meget gerne have VAR-folkets sobre take på, her efter røgen har lagt sig.

At bolden rammes udenfor feltet hsr ingen betydning, det er der hvor forseelsen evt. Begået. Altså kontakten på benet.

At han rammer bolden kan være den formidlende omstændighed.

Det er i øvrigt hvor forseelsen slutter. Eksempler hvis du river i trøjen uden for felten, men holder fast ind i feltet bliver det et straffe.

Som jeg forstår det, så faktisk jo..
Nej. Så har du misforstået. Det med holdeforseelser, der fortsætter ind i feltet, er en regel for at komme den angribende spiller til fordel - straffen hives ud fra det værste sted, den blev begået. Samme princip gælder også i den omvendte situation og derfor er der straffe i begge tilfælde.

Er det bare mig, eller er der lidt Komiske Ali over det her?

F.eks. udsagnet om at vi har flere danske dommere der dømmer internationalt end i 2019. Jo, men antallet af internationale kampe er jo også eksploderet med f.eks. Conference League ligaspil.

Men det er da positivt, hvis kurven virkelig er knækket i forhold til dommerniveauet i Danmark

Vi plejer jo at diskutere dommere i denne tråd, så jeg synes lige at jeg ville linke til denne artikel om den tidligere lidt forhadte dommer, Jørgen Daugbjerg Burchardt. Hvem husker ikke målet i Parken til FCK efter kampens slutfløjt?

Der står lidt om presset på dommere, også fra egne krav til sig selv. Overraskende at en dommer ligefrem har brug for en sportspsykolog.

Om VAR:

Jørgen Daugbjerg Burchardt erkender, at de første to år med implementeringen af VAR var hårde. Men han synes, at sikkerheden i at få afviklet flere retfærdige fodboldkampe med VAR gav en tryghed, der gjorde ham til en bedre dommer.

Vi plejer jo at diskutere dommere i denne tråd, så jeg synes lige at jeg ville linke til denne artikel om den tidligere lidt forhadte dommer, Jørgen Daugbjerg Burchardt. Hvem husker ikke målet i Parken til FCK efter kampens slutfløjt?

Husker det alt for tydeligt men er heldigvis sådan indrettet, at jeg ikke kan huske hvem der var dommer. Det nytter ikke noget og giver ikke rigtig mening, at gå og være gnaven over ;)

Der står lidt om presset på dommere, også fra egne krav til sig selv. Overraskende at en dommer ligefrem har brug for en sportspsykolog.

Tænker der er et kæmpe stort pres på og det derfor giver mening. Det er ikke mange erhverv, hvor der står 20.000 og pifter af dig, hvis du dømmer imod deres hold.

Jeg syntes der er noget lidt mere interessant og det er omkring den defensive linje som han taler om herunder. Hvorfor er det han tidligere har været mere defensiv, er det pga. kampafviklingen eller er det topholdets magt?

Ofte har jeg tænkt, at Fck's spillere (især Falk) slap afsted med meget før det blev til gult/rødt men på den anden side, tænker mange modstanderfans det sikkert også omkring vores spillere. Derfor er jeg i tvivl om det er min egen bias. På den anden side har jeg også tænkt det, når jeg er endt med at se kampe, hvor vi ikke havde en andel i.

I et derby mellem Brøndby og FCK i 2019 opstår en svær situation. FCK's Rasmus Falk løfter benet højt, Brøndbys Dominik Kaiser falder til jorden. Linjedommeren kalder en advarsel gennem headsettet, men Jørgen Daugbjerg Burchardt trækker det røde kort op ad baglommen.
- Det var al den træning med sportspsykologen, der udmøntede sig i, at jeg tog den rigtige beslutning. Før havde jeg nok stukket et gult kort og været mere defensiv.
- Dét er kendelsen, jeg er mest stolt af i min karriere.

Det kunne være interessant, hvis der blev stillet spørgsmål til tidligere dommere omkring presset fra klubberne. Om de opfatter det som reelt eller de mener det er uden indflydelse? Der må være nogen som har reflekteret over det efter karrierens afslutning - de er nok ikke meget for det undervejs.

At bolden rammes udenfor feltet hsr ingen betydning, det er der hvor forseelsen evt. Begået. Altså kontakten på benet.

At han rammer bolden kan være den formidlende omstændighed.

Det er i øvrigt hvor forseelsen slutter. Eksempler hvis du river i trøjen uden for felten, men holder fast ind i feltet bliver det et straffe.
Det sidste du skriver forstår jeg ikke - for det omvendte gælder vel ikke (hvis man river i trøjen inde i feltet - men først slipper udenfor, så er der vel straffe alligevel?).

Om VAR:
Tak for artiklen, som er interessant. Og dejligt at JDB deler ud af sine erfaringer om hvor svært det er at være dommer.

Det jeg ønsker mig er større åbenhed fra alle instanser i dommersystemet - inklusive villighed til at indrømme fejl. Det savner jeg - også under folks aktive karriere som dommere. Alt for ofte har kommentaren bare været "ingen kommentarer", når vi og andre har følt sig bortdømt. Det nærer følelserne og mistankerne om snyd og favorisering.

Måske vil en større åbenhed hjælpe til en bredere talentmasse på dommersiden, hvilket ville være gavnligt, da standarden p.t. - også ilfg. fx tidligere topdommer Kim Milton - er helt urimelig lav.

Det jeg ønsker mig er større åbenhed fra alle instanser i dommersystemet - inklusive villighed til at indrømme fejl. Det savner jeg - også under folks aktive karriere som dommere. Alt for ofte har kommentaren bare været "ingen kommentarer", når vi og andre har følt sig bortdømt. Det nærer følelserne og mistankerne om snyd og favorisering.
Jeg synes egentlig at den er svær. Et dommerinterview lige efter kampen er ikke hensigtsmæssigt, da han har en bedømmer der skal indberette kampen. Desuden bør han jo blive reddet af VAR, hvis han har lavet en potentielt kampafgørende fejl.

Jeg tror heller ikke nødvendigvis at vi bliver gladere af, at man på dagen indrømmer at der har været en fejl. Tværtimod får vi flere af de her nytteløse protestsager, nu blot med dommeren endnu mere i klemme. Men at de tager kendelserne op i programmet "VAR-rummet" på Viaplay, synes jeg til gengæld er fint.

Jeg synes egentlig at den er svær. Et dommerinterview lige efter kampen er ikke hensigtsmæssigt, da han har en bedømmer der skal indberette kampen. Desuden bør han jo blive reddet af VAR, hvis han har lavet en potentielt kampafgørende fejl.

Jeg tror heller ikke nødvendigvis at vi bliver gladere af, at man på dagen indrømmer at der har været en fejl. Tværtimod får vi flere af de her nytteløse protestsager, nu blot med dommeren endnu mere i klemme. Men at de tager kendelserne op i programmet "VAR-rummet" på Viaplay, synes jeg til gengæld er fint.
Der har imo været for mange meget kontroversielle kald hvor hverken VAR-teamer eller dommeren efterfølgende har villet kommentere. Men nogle gange vil de gerne. Og andre gange giver de den som quasi-celebs i interviews og sportsprogrammer. At det er selektivt på den måde finder jeg uhensigtsmæssigt - så var det næsten bedre med en generel politik om aldrig at kommentere.
Men bedst synes jeg fuld åbenhed ville være.

Ser Liverpool-Leeds.

Ekitike på friløber, men i infight med forsvarsspiller. Forsvarsspilleren holder og gør ved, men er ikke stærk nok til at få angriberen med. Ekitike bliver på benene og det bliver en stor chance.

Et er, at man ved at lade sig falde med overvældende sandsynlighed kunne få et straffespark. Noget andet er, at forsvareren kunne have fået rødt kort.

Jeg er i princippet ok med der ikke dømmes straffe, fordi det bliver en chance. Men i mange lignende tilfælde ville dommeren fløjte når chancen bliver brændt.

Det er muligt VAR mener der ikke er en forseelse til straffe. Men ville det med eksisterende regler være muligt at dømme rødt kort for overlagt forsøg på at fratage modstanderen en oplagt målchance, selvom det ikke lykkes? Edit: ... og selvom man ikke dømmer straffe?

Ser Liverpool-Leeds.

Ekitike på friløber, men i infight med forsvarsspiller. Forsvarsspilleren holder og gør ved, men er ikke stærk nok til at få angriberen med. Ekitike bliver på benene og det bliver en stor chance.

Et er, at man ved at lade sig falde med overvældende sandsynlighed kunne få et straffespark. Noget andet er, at forsvareren kunne have fået rødt kort.

Jeg er i princippet ok med der ikke dømmes straffe, fordi det bliver en chance. Men i mange lignende tilfælde ville dommeren fløjte når chancen bliver brændt.

Det er muligt VAR mener der ikke er en forseelse til straffe. Men ville det med eksisterende regler være muligt at dømme rødt kort for overlagt forsøg på at fratage modstanderen en oplagt målchance, selvom det ikke lykkes? Edit: ... og selvom man ikke dømmer straffe?

Der kan ikke gives rødt kort, når der ikke fløjtes for en forseelse. Hvis der er en forseelse, så er det rødt kort og straffe. Dommeren dømmer helt i tråd med, hvordan der normalt dømmes i sådan en situation, men reelt straffer han Liverpool for, at Ekitike vælger at blive på benene, så jeg synes, man burde straffe forseelsen, som er tydelig nok.

Latest posts

D
Replies
776
Views
52K
Back