Jeg fik en idé, netop nu, mens jeg diskuterede Liverpool med en kollega (som er rød helt ind i marven). Liverpool overvejer angiveligt at gå videre med lørdagens skandalekendelse - noget jeg godt forstår, for den var helt forrykt og i en kategori af fejl, der bare ikke MÅ forekomme i et professionelt miljø.
Nå, men min idé er følgende, og går på at professionalisere dommerstanden og gøre det til en reel karrieremulighed på linje med sporten selv:
Hvis alle spillerne i Premier League indbetalte 0.5% af deres løn til en dommerpulje, som så blev brugt på at sætte et ungdomsdommersystem op, med træning, kampe i børnefodbold, udviklingsmuligheder og reelle karrieremuligheder. På den måde kunne teenagere tage dommertjansen som et studiejob, og se om det var en vej at gå som professionel. Man ville løbende kunne få dommertalenter ind, som efterhånden som de steg i liganiveau, ville kunne afsætte mere og mere tid til dommergerningen, træne oftere og se videoer af nøglekendelser. På den måde ville man på lang sigt kunne nå en bedre dommerstandard og oven i købet måske et større dommerkorps.
I andre ligaer end Premier League, kan det godt være at 0.5% af lønnen ikke er helt nok. Måske det i Danmark skulle være 1% og måske det skulle være alle fuldtidsprofessionelle, inklusive dem i 1 division. Så kunne divisionsforeningen og DBU evt. spæde lidt til, og så ville vi godt kunne finansiere noget sådan.
Jeg er med på, at det er en lettere radikal idé, men hvis jeg var fodboldspiller ville jeg være interesseret i at give lidt, for at få bedre dommere. Det må være så irriterende at træne hele ugen, gøre sig umage, sove, spise, tænke, ånde, bløde og leve fodbold, og så står der en tyksak (med Graulunds udødelige ord) og ødelægger det hele om søndagen...