New posts

Debat om VAR

• Thread starter Thread starter Ato Vari
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 140K

Skal VAR BeVARes?

• Nej, skrot det

Votes: 36 48.0%
  • Ja, bevar det som det er

Votes: 2 2.7%
  • Ja, bevar det med ændringer

Votes: 37 49.3%

• Total voters
    75
  • Poll closed .
Debat om VAR
Det er vanvittigt, men også en indbygget risiko fordi man vil minimere VAR-vognens indflydelse.

I de der situationer skulle VAR-vognens kendelse skydes op på skærmen, 'mål' eller 'offsides'. I en clean sag er der ikke behov for dommerens involvering. Det er der til gengæld, hvis der er en potentiel passiv offside.

Som Shearer er inde på i efterbehandlingen af kampen, så er det én ting, at VAR blot melder "check complete" og ikke melder "goal". Men hvorfor reagerer de ikke, da de ser dommeren vinke til målspark? Hvorfor råber de ikke "HEY HVAD FANDEN LAVER DU??" i hans øresnegl. Spillet er jo ikke sat igang endnu, så der var stadig tid til at rette op på misforståelsen. Det er ubegribeligt.

Som Shearer er inde på i efterbehandlingen af kampen, så er det én ting, at VAR blot melder "check complete" og ikke melder "goal". Men hvorfor reagerer de ikke, da de ser dommeren vinke til målspark? Hvorfor råber de ikke "HEY HVAD FANDEN LAVER DU??" i hans øresnegl. Spillet er jo ikke sat igang endnu, så der var stadig tid til at rette op på misforståelsen. Det er ubegribeligt.

De har nok hygget sig med nogle gevaldige XL fadbamser derude i varvognen ...

Her kunne man lære noget af fly-industrien der for 40-50 år siden lærte betydningen af ikke-entydig radiokommunikation hvor beskeden "after takeoff,...." blev tolket som "cleared for takeoff" og kostede voldsomt mange menneskeliv. Nu bruges ordet takeoff KUN i "cleared for takeoff" og ellers siges der "when airbourne".

Tolket til VAR kan det som du foreslår gøres til protokol at dommen nævnes i radiobeskeden "goal confirmed", "red card confirmed", "offside confirmed" etc. Så er der 0 tvetydighed og den slGs misforståelser kan ikke opstå.

Jeg fik en idé, netop nu, mens jeg diskuterede Liverpool med en kollega (som er rød helt ind i marven). Liverpool overvejer angiveligt at gå videre med lørdagens skandalekendelse - noget jeg godt forstår, for den var helt forrykt og i en kategori af fejl, der bare ikke MÅ forekomme i et professionelt miljø.

Nå, men min idé er følgende, og går på at professionalisere dommerstanden og gøre det til en reel karrieremulighed på linje med sporten selv:

Hvis alle spillerne i Premier League indbetalte 0.5% af deres løn til en dommerpulje, som så blev brugt på at sætte et ungdomsdommersystem op, med træning, kampe i børnefodbold, udviklingsmuligheder og reelle karrieremuligheder. På den måde kunne teenagere tage dommertjansen som et studiejob, og se om det var en vej at gå som professionel. Man ville løbende kunne få dommertalenter ind, som efterhånden som de steg i liganiveau, ville kunne afsætte mere og mere tid til dommergerningen, træne oftere og se videoer af nøglekendelser. På den måde ville man på lang sigt kunne nå en bedre dommerstandard og oven i købet måske et større dommerkorps.

I andre ligaer end Premier League, kan det godt være at 0.5% af lønnen ikke er helt nok. Måske det i Danmark skulle være 1% og måske det skulle være alle fuldtidsprofessionelle, inklusive dem i 1 division. Så kunne divisionsforeningen og DBU evt. spæde lidt til, og så ville vi godt kunne finansiere noget sådan.

Jeg er med på, at det er en lettere radikal idé, men hvis jeg var fodboldspiller ville jeg være interesseret i at give lidt, for at få bedre dommere. Det må være så irriterende at træne hele ugen, gøre sig umage, sove, spise, tænke, ånde, bløde og leve fodbold, og så står der en tyksak (med Graulunds udødelige ord) og ødelægger det hele om søndagen...

Det er bare en hyppigt gentaget fordom, som skal rettes, da det nærer konspirationsteorier...
Jeg ved det ikke, men de refererede til det som om de havde læst det i protokollen, så det er da interessant hvis det bare er sådan de tror det er. I det specifikke tilfælde ved man der er noget galt fordi man ikke får et billede med streger når den ser onside ud og i det mindste måtte være lige på kanten hvis man kunne bruge et andet frame. I nogle tilfælde er der adskillige meter offside, men det kan da godt være de slår streger i de tilfælde alligevel selvom det så kunne ville være for princippets skyld og uinteressant at vise på tv. Jeg ville nok foretrække at man kan sige det ikke altid er nødvendigt, for hvis man først siger der skal trækkes streger ved samtlige offsides, er man næsten også nød til at vente på det og det er bedre at komme hurtigt videre når der ingen tvivl er.

Jeg er enig. Og det er jeg fordi menneskelige fejl som den i går er til at forstå (principielt set, altså). Shit happens og ingen dommer er ufejlbarlig. I visse tilfælde vil der endda være en god forklaring på fejlen (manglende udsyn fx). VAR-fejl er langt, langt sværere at forstå og acceptere. Uden VAR havde jeg kunnet acceptere fejlen i vores kamp mod SIF. Med VAR er det fuldstændig uforståeligt og uacceptabelt, at den ikke bliver kaldt af VAR og derefter dømt. Det samme med FCM-Hvidovre og Ingassons hiv i trøjen. Den slags fejl vil altid forekomme på banen fordi dommerne ikke kan se alt. Når VAR så ikke formår at rette op på dem, så vil jeg hellere undvære VAR. For så virker det ikke alligevel. Der bliver dømt lidt flere korrekte offsides, men de hårfine virker arbitrære og der mangler dokumentation i en grad så man decideret tvivler på, at VAR-vognen har den. Ingen skal komme og bilde mig ind, at de er glade for den kraftige forøgning i antallet af hands-straffespark. Det er ganske enkelt ødelæggende, at så mange kampe afgøres på den slags. Dertil kommer brugen af slowmotion ved tacklinger og frispark, som ofte får ting til at se langt værre ud, end de reelt er. Fuck VAR noget så grusomt... (men vi slipper nok aldrig af med det igen)

Jeg synes VAR har sin absolutte berettigelse, når vi taler klare offside- og "inde over stregen"-målkendelser, hvis man vel at mærke har kameraer, der kan filme i de rigtige vinkler. Svinestreger til rødt kort, som laves bagom ryggen på dommeren, ser jeg også gerne stoppet. Det hele store problem er ideen om den fuldstændige sandhed, som ser ud til at herske i VAR-vognene. Der skal ikke foretages millimeterskøn i den VAR-vogn. De kan få 10-15 sekunder til at træffe en beslutning og hvis ikke det er nok, så står dommerens vurdering fast. Det mest forfærdelige er, når VAR går ind og overruler dommeren og derefter må komme med en beklagelse dagen efter. Det MÅ ikke forekomme.

Kampen i Odense viste i hvert fald, hvor slemt det også kan være, når VAR ikke er der.

Nu har vi fået anledning til at se nogle klip og høre nogle lydklip af, hvad dommeren får sagt i sit øre af VAR-vognen.

Kald mig indskrænket, men konstant audio ind i øret fra vognen stiller i min verden ikke dommeren bedre i forhold til at styre kampen og udføre game management. De kan måske reducere det lyd stimuli lidt, men det må da være voldsomt generende ift at dømme "i flow"

Lige mht episoden i OB-Lyngby er det en nærliggende tanke at linjedommeren undlader at vinke af vane, nu har de vel vænnet sig til at afvente VAR-check. Man har dog også set meget større offside blive overset før, situationer der nu fanges af VAR hvor man ikke kan vide om linjedommeren ellers havde lavet en stor fejl. Lige netop til offside synes jeg er oplagt at bruge teknologi til for der er mange situationer hvor det fysisk umuligt for linjedommeren at vurdere det ordentligt, da man skal registrere spillere i bevægelse hårfint i den rette vinkel lige i det øjeblik en tredje spiller et andet sted rammer en bold. Problemet er hvis man i stedet vil dømme det med noget teknologi der ikke er klar til det, men det semi-automatiske system man fx bruger i CL fungerer mere som noget jeg engang selv forsøgte at udtænke, men nok på en noget smartere måde, og er et helt andet niveau end det man fx bruger i Superligaen hvor der skal bruges mange minutter på at slå to streger oven i hinanden på nogle grynede billeder i en skæv vinkel.

Det er også et generelt problem at det virker som om dommeren med VAR nogle gange skal tage beslutninger på et dårligere grundlag end uden. I momentet kan han opleve hele situationen før og efter og vurdere fart og intention, efterfølgende får han et grynet billede eller slow/still der giver et helt andet indtryk. VAR kan overrule al kontekst til fordel for regelrytteri (uden faktisk at kunne vurdere det præcist ift reglerne) og fodbold er ikke sådan et spil. Det er ikke nemt at løse, men lige ift fx offsides tror jeg nu det vil blive meget bedre som teknologien udvikles og bliver tilgængelig fordi det er mere sort/hvidt om en spiller er offside, selvom dommeren stadig skal vurdere om den er strafbar.

Det er også et generelt problem at det virker som om dommeren med VAR nogle gange skal tage beslutninger på et dårligere grundlag end uden. I momentet kan han opleve hele situationen før og efter og vurdere fart og intention
Præcis og jeg tænker at lyd og umiddelbare spillerreaktioner (kombineret med erfaring) også kan være en del af dommerens beslutningsgrundlag, på godt og ondt.

Præcis og jeg tænker at lyd og umiddelbare spillerreaktioner (kombineret med erfaring) også kan være en del af dommerens beslutningsgrundlag, på godt og ondt.
Ja, konteksten er alle de input og alt det der er gået forud og det der sker umiddelbart efter, en masse data der opfattes ubevidst og processeres af den erfarne dommer. Det meste er skåret væk i stillbillede, selvom der selvfølgelig også vises andet og den erfarne dommer, der også har erfaring med VAR, kan tage andet med i overvejelserne. Man kan måske antage er det der sker når dommeren går imod VAR og derfor er det også afgørende at dommeren kan gøre det uden frygt for anmærkninger i bedømmelsen.

Der er også tilfælde hvor dommeren har forudindtagede holdninger eller presses af omgivelserne, osv, til at foretage et dårligt skøn - der var også noget at brokke sig over før VAR trods alt - og hvor VAR måske så kan hjælpe. Det er der vel også mange eksempler på at det gør, men dog også en del hvor man alligevel ikke føler at VAR var den objektive bedømmer, men i stedet overrulede end banedommer der var det. Med de ulemper VAR medfører skal skal de forbedrede kendelser være noget mere end bare i flere end dem hvor de bliver forværret. Men den (semi)automatiske del med mållinjeteknologi og offside (når det er den dyre version med alle kameraerne) fungerer rimelig godt synes jeg og vil blive mere tilgængelig og samtidig udviklet yderligere.

Jeg fik en idé, netop nu, mens jeg diskuterede Liverpool med en kollega (som er rød helt ind i marven). Liverpool overvejer angiveligt at gå videre med lørdagens skandalekendelse - noget jeg godt forstår, for den var helt forrykt og i en kategori af fejl, der bare ikke MÅ forekomme i et professionelt miljø.

Nå, men min idé er følgende, og går på at professionalisere dommerstanden og gøre det til en reel karrieremulighed på linje med sporten selv:

Hvis alle spillerne i Premier League indbetalte 0.5% af deres løn til en dommerpulje, som så blev brugt på at sætte et ungdomsdommersystem op, med træning, kampe i børnefodbold, udviklingsmuligheder og reelle karrieremuligheder. På den måde kunne teenagere tage dommertjansen som et studiejob, og se om det var en vej at gå som professionel. Man ville løbende kunne få dommertalenter ind, som efterhånden som de steg i liganiveau, ville kunne afsætte mere og mere tid til dommergerningen, træne oftere og se videoer af nøglekendelser. På den måde ville man på lang sigt kunne nå en bedre dommerstandard og oven i købet måske et større dommerkorps.

I andre ligaer end Premier League, kan det godt være at 0.5% af lønnen ikke er helt nok. Måske det i Danmark skulle være 1% og måske det skulle være alle fuldtidsprofessionelle, inklusive dem i 1 division. Så kunne divisionsforeningen og DBU evt. spæde lidt til, og så ville vi godt kunne finansiere noget sådan.

Jeg er med på, at det er en lettere radikal idé, men hvis jeg var fodboldspiller ville jeg være interesseret i at give lidt, for at få bedre dommere. Det må være så irriterende at træne hele ugen, gøre sig umage, sove, spise, tænke, ånde, bløde og leve fodbold, og så står der en tyksak (med Graulunds udødelige ord) og ødelægger det hele om søndagen...
Jeg har også godt hørt at Liverpool gerne vil have kampen spillet om. Aldrig har jo hørt noget så åndsvagt. Som de er de eneste der nogensinde er blevet snydt af en elendig åbenlys dommerfejl, og så er det sgu ligemeget om det er VAR eller dommeren på banen. Klopp er efterhånden mere end pauseklovn end en toptræner, og man ryster nærmest på hovedet allerede inden han begynder at åbne munden.

I forhold til det med lønnen. Måske de ansvarlige fodboldforbund bare skal begynde at være mere ansvarlige omkring dommerne, deres aflønning og uddannelse. Premier League tjener styrtende med penge, så hvorfor i alverden skal spillerne afstå løn for at betale for ligaens ansatte? Det er 100% ligaens ansvar. Af samme årsag er det også hovedrystende elendigt at vi ikke har fuldtidsprofessionelle dommere i Superligaen. Så udbetal da lidt mindre i præmiepenge til klubberne og smid de penge efter dommerne. Det kan umuligt være voldsomt mange penge der er tale om at opgradere dommerne til fuldtidsprofessionelle stillinger.

Latest posts

Back