New posts

Debat om VAR

• Thread starter Thread starter Ato Vari
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 141K

Skal VAR BeVARes?

• Nej, skrot det

Votes: 36 48.0%
  • Ja, bevar det som det er

Votes: 2 2.7%
  • Ja, bevar det med ændringer

Votes: 37 49.3%

• Total voters
    75
  • Poll closed .
Debat om VAR
Et af de mest sindssyge straffe, jeg har set. Overgår det, de dømte mod hestene i Parken. Jeg er målløs over at han kan komme til den kendelse. Hvis det er linjen kan der aldrig være kontakt i feltet, uden der fløjtes frispark/straffe.

Det er heller ikke linjen. For der er ingen linje.

I næste runde kan samme dommer dømme det helt modsatte, og VAR gør intet.

Lige nu er Brøndby igang med samme brutale tilgang til spillet som i kampen mod os i sidste sæson. Det er vandvittigt at dommerne giver lov til den form for spil, de spekulerer jo i at skade modstanderens profiler, Cho er allerede gået ud med en skade, Simsir går rundt og halter efter knæ i baglåret, og BIF spillerne kører bare på, for det har ingen konsekvens - det virker kontroversielt at de slipper afsted med det spil endnu en gang.

Dommen på TK er jo givet efter reglerne, men det er et regelsæt, der ikke efterleves særligt stringent. Kontakten er ikke større eller værre end ved alle hjørnespark, og samme regelsæt kunne vel give AGF et straffespark for nogle af de andre kontakter.

Men der hvor filmen knækker for mig, det er ved Martin Hansens overdrevne rullen rundt for en marginal kontakt, der altså ikke er værre end den knytnæve, han placerer i nakken på TK. Det er patetisk imho.. Havde der været samme VAR review uden hans teateropvisning?

Dommen på TK er jo givet efter reglerne, men det er et regelsæt, der ikke efterleves særligt stringent. Kontakten er ikke større eller værre end ved alle hjørnespark, og samme regelsæt kunne vel give AGF et straffespark for nogle af de andre kontakter.

Men der hvor filmen knækker for mig, det er ved Martin Hansens overdrevne rullen rundt for en marginal kontakt, der altså ikke er værre end den knytnæve, han placerer i nakken på TK. Det er patetisk imho.. Havde der været samme VAR review uden hans teateropvisning?
Ja, kendelserne i går var vel fine nok. For mig er det ikke selve kendelserne, der giver mig dårlig mave. Det er den manglende linje (eller subsidiært min manglende forståelse for den linje, der i givet fald er lagt). Jeg kan simpelthen ikke forstå, hvor vi skal skal have underkendt det mål af VAR i går, når VAR intet foretager sig ved Diks' screening på Leragers scoring i Parken. Jeg forstår det ganske enkelt ikke. Men fedt at Uslu stiller sig op og forklarer, og hans argumenter er sådan set også fine nok. Plus for det 👍

Jeg har absolut ingen problemer med TKs scoring bliver underkendt. Alle steder på banen giver albue i ansigtet frispark. Det var ikke ondt, bare ærgerligt, og Martin Hansen overspiller helt vildt.
Enig. Synes faktisk de to domme er meget ens ift. en linje i kampen - man kan nok godt finde kampe med en såkaldt "international" linje, hvor de ikke ville blive dømt, men synes det er helt fint de dømmes her. Bolden ser i øvrigt også ud til at være ude over linjen ved OBs omstødte mål.

Jeg synes ikke nødvendigvis det er målet med VAR, at få dommerne til at dømme helt ens, men at hjælpe dem med at rette fejl og se ting de ikke har set, så de kan dømme konsistent ift. deres linje. Som sådan virker det til at have fungeret fint i går aftes.

Kampen i går blev generelt fint dømt og de to VAR domme kan accepteres, selvom jeg er uenig i den, der ramte os.
Dommeren stiller op og forkalrer sig, hvilket gør det hele endnu mere spiseligt.

Men kombien af VAR og feltet er blevet alt for voldsom.
Der var jo ALDRIG blevet dømt frispark i TKs duel ude på banen, ligesom SIF heller aldrig ville have fået frispark i den situation, der blev til et straffe i kampen mod os.. og deres kamp mod FCN i går.

Ja, kendelserne i går var vel fine nok. For mig er det ikke selve kendelserne, der giver mig dårlig mave. Det er den manglende linje (eller subsidiært min manglende forståelse for den linje, der i givet fald er lagt). Jeg kan simpelthen ikke forstå, hvor vi skal skal have underkendt det mål af VAR i går, når VAR intet foretager sig ved Diks' screening på Leragers scoring i Parken. Jeg forstår det ganske enkelt ikke. Men fedt at Uslu stiller sig op og forklarer, og hans argumenter er sådan set også fine nok. Plus for det 👍

Suk - ja nemlig.

Jeg har absolut ingen problemer med TKs scoring bliver underkendt. Alle steder på banen giver albue i ansigtet frispark. Det var ikke ondt, bare ærgerligt, og Martin Hansen overspiller helt vildt.

En Albue i hovedet giver altså frispark hvis dommeren ser det, også ude på banen.

Det er linjen der mangler. Og nogle gange ikke fordi dommerne har set det, og så er ligeglade/dømmer anderledes, men fordi de ser det - men ikke ser det igennem.
Fx da Duelund blev fældet af en SIF_spiller, og man kunne sige: "At blive hægtet alle steder på banen giver frispark" - men de så noget helt andet, og tjekkede det ikke engang igennem for at "se det" rigtigt.
Duelund blev decideret trådt i skridtet (mens han lå ned) af en FCN-spiller, men den så dommer ikke - og VAR tjekkede heller ikke.

Det er for nemt at affeje frustrationer over, at de kun dømmes nogle gange ved at sige: "de der giver frispark overalt dommeren ser det". For situationen er jo den, at dommerne ikke ser det når vi har brug for det, bl.a. fordi de ikke holder øje med om FCN-spillerne begår ulovligheder, men mere ser på, hvorvidt NP rammer dem. Når der er dødbolde, og dommerblikket skal falde, så holder man øje med NP, og så kan andre begå alle de ulovligheder de vil, så længe VAR ikke fanger det.. Eller dvs så længe dommerne der skal kigge på det på video i REAL TIME ikke ser det. Man kan ikke lave VAR REVIEW eller tjek hvis man ikke har set det der skal tjekkes efter. Fx tror jeg ganske enkelt de missede det med ham der trådte på Duelund i FCN-kampen.

Duelund-straffet er så vildt at de misser, og ikke kalder review på, at det orker jeg næsten ikke at komme frem til andre konklusioner om, end at de var 100% på at have set det rigtigt LIVE, og bare holdt fast i det (at de "så" det som om, at det var SIF-spilleren der var på bolden). At man ikke reagerer på et helt stadion, samtlige spillere, stab og andet - det må stå for deres regning.

Jeg spørger bare kort så..

SKAL en albue i hovedet ikke give frispark uden for feltet, ligesom inde i feltet? Så kan man diskutere om der skal kort osv alt efter hensigten.

når VAR ikke dømmer rigtigt, er folk sure
Når var dømmer rigtigt, er folk sure... fordi då er det linjen den er galt med.

Så har var det squ svært. Denne gang endda med en dommer der stiller op bagefter til interview

Et lille indspark til debatten:
Videomaterialet, der bliver leveret til VAR-vognen kommer fra Viaplays kameraer. Til de "store" kampe er der op mod 16 kameraer til at vise aktionerne fra forskellige vinkler. Til de mindre kampe som fx Hvidovre - Randers er der otte.
Mange af FCKs kampe er "store" kampe og derfor er der bedre mulighed for at finde materiale.

Endnu en grund til at vi skal af med VAR. Det er direkte konkurrence forvridende.

At man ikke reagerer på et helt stadion, samtlige spillere, stab og andet - det må stå for deres regning
Nej desværre ikke, det er sgu AGF der kommer til at betale den regning i form af 2 point der kan betyde en 7’ende plads i stedet for nr 6, eller en plads udenfor de europæiske pladser i stedet for adgang til Europa. Dommeren, VAR eller Michael Johansen har ingen regning at betale for det dybt kontroversielle kald - At de så ovenikøbet efterfølgende forklarede det med at de ikke havde set situationen tilstrækkeligt grundigt efter, er direkte utroværdig når hele stadion skriger på straffe. Det var et helt bevist valg, vel vidende at det ikke fulgte regelbogen, fordi det er fuldstændigt omkostningsfrit for dommer og dommerformand.

Nej desværre ikke, det er sgu AGF der kommer til at betale den regning i form af 2 point der kan betyde en 7’ende plads i stedet for nr 6, eller en plads udenfor de europæiske pladser i stedet for adgang til Europa. Dommeren, VAR eller Michael Johansen har ingen regning at betale for det dybt kontroversielle kald - at de så efterfølgende forklarede det med at de ikke havde set situationen tilstrækkeligt grundigt efter, er direkte utroværdig når hele stadion skriger på straffe. Det var et helt bevist valg, vel vidende at det ikke fulgte regelbogen, fordi det er fuldstændigt omkostningsfrit.

Det må stå for deres egen regning ift vores syn på deres ageren = pointen.

Det var helt enigt AGF der betalte prisen kamp/pointmæssigt der. Sådan skulle det ikke forstås anderledes.
Vi har 6 point mere efter 5 runder end i vores første bronzesæson. Vi skal kigge fremad. Det bliver lidt sværere nu, end hvis vi havde 2 point mere. SELVFØLGELIG gør det det. Men vi skal klare at komme i top 6 uanset hvad der skete i den kamp.

Mike Dean er i vælten i det engelske, og det er fandeme også en vild indrømmelse, at han ikke kaldte en dommer over til skærmen fordi denne var en god ven, der allerede havde haft en svær kamp.

Det kan nok også få en til at gentænke ideen med, at dommeren trækkes i bedømmelse, hvis VAR giver anledning til en ændret kendelse. Både hvis VAR-dommeren vil være ekstra large over for kollegaen (fordi ven) eller ekstra nøjeregnende (fordi konkurrent).

20230825_131244.jpg

Latest posts

Back