New posts

Cykling

• Thread starter Thread starter Guller
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 5K
  • Views Views: Views 206K
Cykling
Jeg må ærlig talt indrømme, jeg ikke synes, den er svær. Kuss bliver betalt og sikkert rigtig gode penge for at være hjælperytter, ingen skylder ham noget som helst. Helt fair hvis han i dag på løbets sidste bjergetape, viser han har benene til at vinde sammenlagt men hvis han nurses i mål og Vingegaard og Roglic giver ham sejren, bliver jeg muggen.
Synes også det er disrespekt overfor Vueltaen som helhed, at løbet reelt bliver reduceret til et velgørenhedsløb. Vil aldrig ske i TdF.

Jeg må ærlig talt indrømme, jeg ikke synes, den er svær. Kuss bliver betalt og sikkert rigtig gode penge for at være hjælperytter, ingen skylder ham noget som helst. Helt fair hvis han i dag på løbets sidste bjergetape, viser han har benene til at vinde sammenlagt men hvis han nurses i mål og Vingegaard og Roglic giver ham sejren, bliver jeg muggen.
Synes også det er disrespekt overfor Vueltaen som helhed, at løbet reelt bliver reduceret til et velgørenhedsløb. Vil aldrig ske i TdF.
Der er massere af eksempler fra TdF, hvor en holdkammerat har givet etapesejren væk. Der er bare ikke nogle hold, der har kunnet være så overlegne i TdF, at det har været på tale. Jeg vil bestemt ikke udelukke, at det kunne ske i TdF, hvis et hold er SÅ overlegent der...

Der er massere af eksempler fra TdF, hvor en holdkammerat har givet etapesejren væk. Der er bare ikke nogle hold, der har kunnet være så overlegne i TdF, at det har været på tale. Jeg vil bestemt ikke udelukke, at det kunne ske i TdF, hvis et hold er SÅ overlegent der...
Etapesejre har vi ofte set givet væk, hvis der har været mulighed for det.

Der er en noget højere prestige i at vinde hele løbet og jeg tænker da godt Roglic ville sætte endnu en sejr ind på hans Palmeras og tangere rekorden for flest Vuelta-sejre. Jeg tænker også Vingegaard gerne ville sætte flueben ved 2 af verdens største cykelløb i samme sæson, som den første siden Froome i 2017 - så der er interessenter nok.
På den anden side, står der så en masse cykelentutiaster og siger de burde give den til Sepp Kuss pga. hans arbejde i de andre løb. Der er jeg nok lidt mere til, at bedste mand bør vinde de store cykelløb og ikke få foræringer. Men han kan jo bare sidde med hjem, på de næste etaper.

Eksperterne har også delte meninger og finder det mærkeligt/illoyalt som de kører. I går lignede det, at Jonas bare fulgte Roglic men hans eget angreb den anden dag, kan udlægges på flere måder (ego, sejr for Nathan mv.).

Der er massere af eksempler fra TdF, hvor en holdkammerat har givet etapesejren væk

Ja da, som Jonas der gav enkeltstarten i sidste sæsons TdF til Van Æert men der er dælme langt fra at give en etapesejr væk og så en hel GT. Jeg skal simpelthen se en forhåndsfavorit til en TdF, som kan vinde løbet få dage før afslutningen og så give den samlede sejr til en holdkammerat...nope, så langt rækker min fantasi ikke.

Ah, så har jeg misforstået noget. Tak 😊
Både og. Planen har (måske) været at vinde Touren og Vueltaen i år og så Giroen næste år. Så ville han sidde på alle tre "troner" på samme tid, hvilket er ret unikt.

Men speciel situation de har fået sat sig i Jumbo. Kan næsten kun komme dårligt ud af det, uanset hvad de gør. Og som jeg forstår det på de internationale cykelmedier, så er det mest en kamp mellem Roglic og Vingegaard om at være kaptajn til næste års tour, der er på spil, end sejren i Vueltaen som sådan. Hvor Kuss så er fanget lidt i krydsild.

Så pænt spændende hvad der sker i dag. Tror ikke Vingegaard angriber, men hvis Roglic gør føler han sig måske tvunget til at følge efter ligesom i går. Og i så fald kan han nemt ende med at tage trøjen fra Kuss. Omvendt vil Vingegaard vinde pænt meget PR på at lade Roglic køre væk og blive ved Kuss. For Roglic tager næppe over 1 minut på Kuss uanset hvad der sker.

Og som jeg forstår det på de internationale cykelmedier, så er det mest en kamp mellem Roglic og Vingegaard om at være kaptajn til næste års tour, der er på spil

Det giver ingen mening. Jeg har godt læst nogle rygter, at Roglic er utilfreds med rollen som 2. violin men Vingegaard er Jumbos ubestridte GT leder, det er kun WvA som kommer i nærheden og kun i endagsløb.

Det er vanvittigt at det ovehovedet bliver et emne. Hvis Vingegaard er den stærkeste skal han gå efter sejren. Det er da at tage pis på Vueltaen, hvis den bliver en gave man kan give en hjælperytter som tak for hjælpen i Touren.
Jeg forstår slet ikke hvorfor Vingegaard deltager, hvis ikke det var for at gå efter sejren.
Det er misforstået kammerateri for hvem har lyst til at vinde et stort etapeløb på denne måde.

Vingegaard sagde det før etapen og nu viser han det. Jumbo kører for at Kuss skal vinde. Vingegaard haler de andre "såkaldte" konkurrenter ind i en klassisk hjælperrolle.
Imo kæmpe disrespekt overfor løbet men det er, hvad det er. Jumbo har selv kunnet bestemme i adskillige dage, håber aldrig vi ser det igen for så mister jeg igen interessen for cykling.

Froomey vs Wiggings - med omvendt fortegn - hjaelperytteren var staerkest - men blev kaldt tilbage for at stotte kaptajenen.

Hvis vi tager de danske briller af, - tror jeg at Jumbo har meget goodwill at hente fra den generalle cykelfan, ved at lade Kuss - vinde Vueltan - han skal lige over ti(10) 3.kategori bakker paa lordag.
Deres dominans er ganske voldsom: Giro-TDF og formentlig komplet podium i vueltaen - hvis Kuss ender med at vinde tror jeg dominansen er lidt nemmere at sluge.
Rygtet jeg hoerer er at Rogliv vil vaek, da han ikke vil cykle anden violin.
Jeg mener at huske at han var hurtigt til at forlade holdet i Vingegaards forste tour sejr.

Rygtet jeg hoerer er at Rogliv vil vaek, da han ikke vil cykle anden violin.
Jeg mener at huske at han var hurtigt til at forlade holdet i Vingegaards forste tour sejr.
Ret beset er Roglic også alt for god til at stå i skyggen af Vingegaard. Han er vel aktuelt den tredje bedste gran tour rytter i verden, så selvfølgelig ønsker han at køre sin egen chance i Touren. Men det bliver så nok ikke på Jumbo det kommer til at ske.

Og han styrtede voldsomt i Vingegaards første Tour sejr. Faktisk så voldsomt at hans sæsonstart i år blev lidt forsinket af de skulderproblemer han pådrog sig der (vel og mærke flere dage inden han udgik). Så der har intet været at udsætte på ham som holdkammerat indtil nu og han har været en væsentlig del af Vingegaards hurtige opstigning i cykelverdenen, da han har været lidt en storebror for ham.

Det der er unikt ved situationen er jo at holdet er så suverænt.. Derfor bliver det unikke i cykelsporten også mere fremstående, nemlig at det både er en holdsport og individuel sport.
Altså når holdet kan få succes, så bestemmer de selv hve mder vinder.

Lidt som et hold i fodbold bestemmer hvem der skal score til 5-0 på straffe i CHL finalen :)

Det der er unikt ved situationen er jo at holdet er så suverænt.. Derfor bliver det unikke i cykelsporten også mere fremstående, nemlig at det både er en holdsport og individuel sport.
Altså når holdet kan få succes, så bestemmer de selv hve mder vinder.

Lidt som et hold i fodbold bestemmer hvem der skal score til 5-0 på straffe i CHL finalen :)
Der er selvfølgelig forskel på cykling og fodbold, men det straffespark ville vel svare til at Vingegaard giver en etapesejr til Kuss, men her er det den samlede sejr, så mere noget med at City Group er så suveræne at Man City og Palermo mødes i CL-finalen og de internt beslutter at den skal Palermo have. Jeg kan sagtens forstå hvorfor de vælger at Kuss skal vinde samlet og hvorfor det også er Vingegaards indstilling, men det gør det sportsligt uinteressant og devaluerer værdien af løbet og sejren for Kuss når man har en klar fornemmelse af at den bedste ikke forsøger at vinde. Jeg synes dog også det er værd at erindre at Vingegaard trods alt ikke bare har trukket Kuss over bjergene i dagevis, men jeg ved heller ikke om han har ellers har kørt sig helt ud.

Latest posts

Back