New posts

Cykling

• Thread starter Thread starter Guller
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 5K
  • Views Views: Views 205K
Cykling
Jeg må indrømme, at jeg har tabt lidt af den begejstring for Strade Bianche, der ellers stadigt råder i den her tråd. Løbets største styrke er jo, at det både kan appellere til ryttere, der kan gøre sig i Flandern og til ryttere, der kan gøre sig i Lombardiet, og derfor har du et løb med mange mulige udfald.

Nu er vi imidlertid i den - ellers nærmest utænkelige - situation, at samme rytter er storfavorit *både* i Flandern og Lombardiet, og så mister Strade jo lidt sin sportslige relevans, da udfaldet bliver så åbenlyst. Og modsat de andre monumenter har løbet jo altså ikke helt den samme historie at falde tilbage på.

Jeg må indrømme, at jeg har tabt lidt af den begejstring for Strade Bianche, der ellers stadigt råder i den her tråd. Løbets største styrke er jo, at det både kan appellere til ryttere, der kan gøre sig i Flandern og til ryttere, der kan gøre sig i Lombardiet, og derfor har du et løb med mange mulige udfald.

Nu er vi imidlertid i den - ellers nærmest utænkelige - situation, at samme rytter er storfavorit *både* i Flandern og Lombardiet, og så mister Strade jo lidt sin sportslige relevans, da udfaldet bliver så åbenlyst. Og modsat de andre monumenter har løbet jo altså ikke helt den samme historie at falde tilbage på.
Det glider stille og roligt også længere ned ad listen hos mig, selvom det stadig er i min top 5. Det skal helst ramme en balance som 2018, hvor Benoot vandt foran Bardet og WvA (som krampede på de sidste meter af stigningen). Det var satme et fedt cykelløb. Eller denne top 10 fra 2017: https://da.wikipedia.org/wiki/Strade_Bianche_2017

Jeg synes det er en god pointe at ruten er blevet så hård, at det kun er de to absolut stærkeste der kan vinde. Og det bliver kedeligt i længden. Da de ændrede ruten for alvor sidst passede det rigtigt godt til den generations ryttere, men måske er det på tide at genopfinde den en smule, så der igen bliver mulighed for at der kan komme 15 mand samlet til mål. Det smerter mig også, at Muur van Geraardsbergen ikke spiller en rolle i løbet længere, så den kunne fint komme ind et sted i finalen igen.

Og ikke at jeg vil genstarte debatten om HVOR god Pogacar er, så skyldes hans relative dominans måske også, at der er for mange cykelløb, der er gået i den retning, så det primært er den stærkeste rytter der kan vinde? Vi elsker jo alle den sidste halve time af MSR netop fordi det er tilpas let til at så mange forskellige ryttere kan vinde (og gør det). Måske flere løb skulle lade sig inspirere af det frem for, som Strade Bianche f.eks., bare at gøre det hårdere og hårdere.

Muren i Geerardsberger ligger desværre lidt langt væk fra det område de pt. kører i Flandern, så vil kræve en grundlæggende ændring af ruten. Og så skal man først blive enige med Bystyret i Geerardsbergen om rettigheder mv. først.

Vi har jo faktisk også se at de Tour etaper der måske er knap så hårde men mere varierede giver det bedste cykelløb, hvor fx den hårdeste stigning ligger 50 km fra mål og så et nemmere målbjerg. Hvis finalen er alt for hård er der ingen der tør angribe udefra.

I Flandern kunne man fx lægge sidste passage af Kwaremont længere fra mål og nøjes med to passager af stigningen.

Det glider stille og roligt også længere ned ad listen hos mig, selvom det stadig er i min top 5. Det skal helst ramme en balance som 2018, hvor Benoot vandt foran Bardet og WvA (som krampede på de sidste meter af stigningen). Det var satme et fedt cykelløb. Eller denne top 10 fra 2017: https://da.wikipedia.org/wiki/Strade_Bianche_2017
Ja, der var jo et par vanvittigt fede udgaver i de år! For en sport med så meget fokus på historien, så var det da også exceptionel hurtigt, at det blev til 'det sjette monument' - netop fordi det lignede et løb, der altid ville levere.

Det har det ikke rigtigt gjort de sidste år, og jeg synes derfor heller ikke helt at betegnelsen holder længere. Når historikken så også er så kort, kan jeg heller ikke helt se, hvorfor løbet skulle rangeres højere end fx Amstel.

Ja, der var jo et par vanvittigt fede udgaver i de år! For en sport med så meget fokus på historien, så var det da også exceptionel hurtigt, at det blev til 'det sjette monument' - netop fordi det lignede et løb, der altid ville levere.

Det har det ikke rigtigt gjort de sidste år, og jeg synes derfor heller ikke helt at betegnelsen holder længere. Når historikken så også er så kort, kan jeg heller ikke helt se, hvorfor løbet skulle rangeres højere end fx Amstel.
Det blev jo født ud af L’eroica Grand fondoen.
Men selvfølgelig med moderne udstyr.
Den er en helt speciel æstetik med bakkerne i Toscana og de hvide grus, endnu bedre nær det regner, lidt ligesom den gamle billeder fra Roubaix(vejrudsigten siger faktisk let regn på søndag)
Men jeg et enig det et ikke monument potentiale endnu, mest fordi det et så ungt et løb men ikke mindst som vi har diskuteret tidligere - at det faktisk er mere interessant i den kortere og relativt lettere udgave.
Men de har en fint tidspunkt på kalenderen og de har jo nok også været lidt heldige med Gravel/all Road tendensen.

Enig. Kan godt følge dig.

Synes faktisk Gent Wevelgem med de nye grus stykker, Amstel Gold Race og hvis det køres aggressivt også Paris Tours, er mega fede løb

Last edited:
Hey, jeg følger primært det her forum, fordi jeg er AGF-fan, men jeg følger også denne tråd, fordi jeg er somewhat fan af cykling. Ikke på niveau med you guys, jeg kan ikke lige huske, hvem der vandt Flandern i 87 og den slags, men jeg har et spørgsmål, som jeg tillader mig at smide i tråden: Er der egentlig danske cykelfora, der er så'n cirka på niveau med denne tråd? Altså har lige så aktive, lige så passionerede og generelt velformulerede medlemmer?

Jeg googlede kort, men jeg kunne ikke finde et cykelforum.dk (jo, jeg kunne godt finde cykelforum.dk, men det er noget andet ...).

Er der andre steder end denne tråd, hvor I får afløb for jeres cykelpassion online? Helst dansk, men hvis der er et eller andet fedt engelsksproget forum, så sig endelig frem.

Keep up the good work, både hvad angår cykling i denne tråd, og hvad angår GF (og fodbold generelt) i de andre.

Hey, jeg følger primært det her forum, fordi jeg er AGF-fan, men jeg følger også denne tråd, fordi jeg er somewhat fan af cykling. Ikke på niveau med you guys, jeg kan ikke lige huske, hvem der vandt Flandern i 87 og den slags, men jeg har et spørgsmål, som jeg tillader mig at smide i tråden: Er der egentlig danske cykelfora, der er så'n cirka på niveau med denne tråd? Altså har lige så aktive, lige så passionerede og generelt velformulerede medlemmer?

Jeg googlede kort, men jeg kunne ikke finde et cykelforum.dk (jo, jeg kunne godt finde cykelforum.dk, men det er noget andet ...).

Er der andre steder end denne tråd, hvor i får afløb for jeres cykelpassion online? Helst dansk, men hvis der er et eller andet fedt engelsksproget forum, så sig endelig frem.

Keep up the good work, både hvad angår cykling i denne tråd, og hvad angår GF (og fodbold generelt) i de andre.
Der er også feltet.dk's forum. Men synes ikke debatten ift. løb og ryttere er specielt interessant derinde - bl.a. pga. opbygningen af forum som er meget gammeldags. Det fungerer lidt bedre ift. spørgsmål om materiel, hvor jeg også selv bidrager fra tid til anden (nørder dog ikke selv så meget udstyr som jeg gjorde for 3-4 år siden, så er ikke så aktiv mere), selvom lidt for mange spørgsmål handler om hvilken cykel man skal købe for 15.000 og den slags.

Er der andre steder end denne tråd, hvor I får afløb for jeres cykelpassion online? Helst dansk, men hvis der er et eller andet fedt engelsksproget forum, så sig endelig frem.

Twitter plejede at være stedet, men det blev for polemisk til min smag.

Der er også feltet.dk's forum. Men synes ikke debatten ift. løb og ryttere er specielt interessant derinde - bl.a. pga. opbygningen af forum som er meget gammeldags. Det fungerer lidt bedre ift. spørgsmål om materiel, hvor jeg også selv bidrager fra tid til anden (nørder dog ikke selv så meget udstyr som jeg gjorde for 3-4 år siden, så er ikke så aktiv mere), selvom lidt for mange spørgsmål handler om hvilken cykel man skal købe for 15.000 og den slags.

Er vi simpelhen ude i, at AGF-forum er Danmarks bedste cykelforum? Sig det ikke til nogen. Vi skal ikke have alle mulige uindviede herind!😂

Spøg til side. Jeg synes faktisk, det her er det bedste forum om cykelsport, jeg har deltaget i. Primært fordi vi med kærligheden til AGF har et fælles referencepunkt og derfor langt hen ad vejen en interesse i at at finde fælles fodslag eller blive enige om at være uenige. Vi er parate til at tilgive hinanden, når vi opfører os som idioter (hvad jeg i hvert fald personlig gør til tider). Det er langt federe end på f.eks. bold.dk, hvor dønningerne efter en uenighed hænger fast.

Det samme gælder for landsholdstråden.

Jeg bruger inrng.com - engelsk - det er en blog - men ret informativ og der er folk som kommenterer som ved rigtig rigtig meget - men du skal filtrere mellem kommentarerne

Ja, jeg var på også på Twitter engang. Ikke lige pga. cykling, men jeg kan forestille mig, at cykelsnak på Twitter fulgte den generelle udvikling på platformen.

Det er i øvrigt også noget, jeg nyder ved denne tråd (og forummet generelt): Folk kan godt være uenige (ikke mindst mht. dopingproblematikken), men det bliver ikke perfidt eller aggressivt.

Velkommen til iøvrigt, Flyguy. Skriv noget mere. Vi andre er heller ikke kloge. Vi lader bare som om.

Ja, jeg var på også på Twitter engang. Ikke lige pga. cykling, men jeg kan forestille mig, at cykelsnak på Twitter fulgte den generelle udvikling på platformen.

Det er i øvrigt også noget, jeg nyder ved denne tråd (og forummet generelt): Folk kan godt være uenige (ikke mindst mht. dopingproblematikken), men det bliver ikke perfidt eller aggressivt.
Altså det er sket, at vi er blevet skide uvenner i denne tråd, men jeg synes, vi er blevet gode til at sige pænt undskyld bagefter 😁

Er der egentlig danske cykelfora, der er så'n cirka på niveau med denne tråd? Altså har lige så aktive, lige så passionerede og generelt velformulerede medlemmer?

Jeg har ikke fundet Danske cykelfora. I gamle dage forsøgte man på Feltet.dk men det døde og derfor startede der oprindeligt en tråd på det gamle forum. Der har vi haft debat og managerspil som hygge.

Hvis du finder et Dansk hører jeg det gerne men ellers forfalder jeg nok til www.cyclingnews.com når løbene skal følges.

Latest posts

Back