New posts

Cykling

• Thread starter Thread starter Guller
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 5K
  • Views Views: Views 214K
Cykling
TV2s eksperter forsøger at holde liv i spændingen i touren. Jeg gætter på, det er udtryk for en kanal, der prøver at skærme sig mod faldende seertal.

Det virker komplet usandsynligt, at det sker. Vingegaard er knap tre minutter efter, og Pogacar kommer til at hente mange bonussekunder endnu. Samtidig har Vingegaard ikke taget tid på Pogacar på et eneste tidspunkt i de seneste to TdFs.

I 2022 vinder Vingegaard touren med 02:43. Selv det, ville ikke være nok. Hvis Vingegaard skal vinde touren skal han håbe, at Pogacar går ned som i 2023. Men lige siden den Tour, har Pogacar været overmenneskelig og ikke haft en rigtig dårlig dag. Lige siden den dag, har en dårlig dag for Pogacar været, når han ikke har kunne knække konkurrenterne på et solotogt og er blevet nødt til at spurte med dem om sejren.

Det forekommer som en umulighed. Efter gårsdagens etape vinder Pogacar naturligvis touren og nok også en 8-9 etaper uden besvær.

Last edited:
I forlængelse af ovenstående er det en interessant problemstilling, hvordan Pogacars dominans påvirker interessen for TdF.

Umiddelbart ser det ud som om, at det ikke påvirker interessen for løbet mærkbart, men der blev set flere timers TdF i Auropa 2022 og særligt 2023, hvor der var mere spænding om resultatet i store dele af løbet, end der gjorde i 2024 og 2025.

Edit: Tallene peger i retning af, at flere seere følger med, men at de følger mindre med. Altså at evnen til at fastholde seerne er aftagende.

Hvis den tendens fortsætter, bliver det et problem for TdF.

Edit:

715 mio. sete timer i 2022 (8% stigning fra 2021)
790 mio. sete timer i 2023 (9,5% stigning fra 2022)
700 mio. sete timer i 2024 (procentvis udvikling ikke angivet)
'over' 700 mio. sete timer i 2025 (procentvis udvikling ikke angivet)

Isaac del Toro bliver tilsyneladende rådgivet af Mikkel Honore om alt fra kost til træningsmetoder.

Man skulle ellers tror, at der ville være ressourcer til det på verdens rigeste cykelhold, hvor de angiveligt går ekstremt meget op i selv de mindste detaljer.

TV2s eksperter forsøger at holde liv i spændingen i touren. Jeg gætter på, det er udtryk for en kanal, der prøver at skærme sig mod faldende seertal.

Det virker komplet usandsynligt, at det sker. Vingegaard er knap tre minutter efter, og Pogacar kommer til at hente mange bonussekunder endnu. Samtidig har Vingegaard ikke taget tid på Pogacar på et eneste tidspunkt i de seneste to TdFs.

I 2022 vinder Vingegaard touren med 02:43. Selv det, ville ikke være nok. Hvis Vingegaard skal vinde touren skal han håbe, at Pogacar går ned som i 2023. Men lige siden den Tour, har Pogacar været overmenneskelig og ikke haft en rigtig dårlig dag. Lige siden den dag, har en dårlig dag for Pogacar været, når han ikke har kunne knække konkurrenterne på et solotogt og er blevet nødt til at spurte med dem om sejren.

Det forekommer som en umulighed. Efter gårsdagens etape vinder Pogacar naturligvis touren og nok også en 8-9 etaper uden besvær.

Enig.. Jeg syntes dog Tourmalet i går viste at Vingegaard var tættere på (At resten af etapen så var Pogacar special, gør skaden langt større end niveau forskellen). Og jeg vil stadig godt tro på at Vingegaard kan slå Pogacar på en af de sidste hårde bjergetaper. Men det bliver ikke med mere en 1 minut eller lign. Og så skal Pogacar nok også stadig får bonussekunder.
Vi så jo sidste år at Pogacar heller ikke kunne smide Vingegaard.

I øvrigt interresant at på stigningen, var Vingegaard tættere på Pogacar end Seixas, Lipowich, Evenepoel, Del Toro, var på Vingegaard.

I en verden uden pogacar.....

Isaac del Toro bliver tilsyneladende rådgivet af Mikkel Honore om alt fra kost til træningsmetoder.

Man skulle ellers tror, at der ville være ressourcer til det på verdens rigeste cykelhold, hvor de angiveligt går ekstremt meget op i selv de mindste detaljer.

Ja, det er sgu ret vildt. Men omvendt heller ikke super overraskende. Hvis UAE skulle klare sig med UNO-X's budget ville de være et pro-team...

I forlængelse af ovenstående er det en interessant problemstilling, hvordan Pogacars dominans påvirker interessen for TdF.

Umiddelbart ser det ud som om, at det ikke påvirker interessen for løbet mærkbart, men der blev set flere timers TdF i Auropa 2022 og særligt 2023, hvor der var mere spænding om resultatet i store dele af løbet, end der gjorde i 2024 og 2025.

Edit: Tallene peger i retning af, at flere seere følger med, men at de følger mindre med. Altså at evnen til at fastholde seerne er aftagende.

Hvis den tendens fortsætter, bliver det et problem for TdF.

Edit:

715 mio. sete timer i 2022 (8% stigning fra 2021)
790 mio. sete timer i 2023 (9,5% stigning fra 2022)
700 mio. sete timer i 2024 (procentvis udvikling ikke angivet)
'over' 700 mio. sete timer i 2025 (procentvis udvikling ikke angivet)

Syntes også løb som Roubaix eller San Remo har været langt sjovere de senere år.. Selvom Pogacar vandt San Remo, så kører han ikke bare alle ud af hjulet der. Og det samme med Roubaix.

Altså det Honore sagde i aftentouren var mere for et par år siden, da han stadig var "uprøvet" og ikke så meget nu.. Det med tankerne kom også fra hans Team Manager, så jeg hører faktisk bare en utrolig seriøs rytter, der vil forbedre sig.. Glæder mig til Pogacar stopper og vi kan få Seixas, Del Toro, Ayuso og Finn i kamp med hinanden!

Syntes også løb som Roubaix eller San Remo har været langt sjovere de senere år.. Selvom Pogacar vandt San Remo, så kører han ikke bare alle ud af hjulet der. Og det samme med Roubaix.
Jeg synes MSR klart har fået et løft af Pogacars jagt på en sejr. Finalen blev pludseligt uforudsigelig og reelt spændende udover bare på Poggio. Men det er nok slut nu, efter han fik sin sejr. I Roubaix tænker jeg ikke han gør en nævneværdig forskel udover at være endnu et super stærkt navn på linje med MvDP og van Aert.

Tjah, tjoh, bum. Altså i San Remo savner jeg, at det også kan ende i en sprint i et reduceret felt. Det scenarie er helt væk, når Pogacar stiller op. Jeg tror faktisk langt hen ad vejen, der havde været federe uden Pogacar, fordi det ville være marginalt mindre hårdt, og så ville langt flere have en reel mulighed.

Robaix kan jeg slet ikke følge. Mads P., Wout, Philipsen og MVDP ville køre løbet præcis på samme måde uden Pogacar. Duellen mellem MVDP og Pogacar er interessant, og det ville også være kedeligt, hvis MVDP bare dominerede. Så på den måde er det godt, at Pogacar er med.

Generelt ønsker jeg mig så åbne løb som overhovedet muligt. Det er som regel bedst uden Pogacar.

Il Lombardia og Liege er jo f.eks. reduceret til en ligegyldighed. Det samme med Strade, når han stiller op.

Tjah, tjoh, bum. Altså i San Remo savner jeg, at det også kan ende i en sprint i et reduceret felt. Det scenarie er helt væk, når Pogacar stiller op. Jeg tror faktisk langt hen ad vejen, der havde været federe uden Pogacar, fordi det ville være marginalt mindre hårdt, og så ville langt flere have en reel mulighed.
Gad også godt der var lidt flere der kunne være med, eller som minimum en gruppe på 5-8-15 mand der kunne komme tilbage.

Robaix kan jeg slet ikke følge. Mads P., Wout, Philipsen og MVDP ville køre løbet præcis på samme måde uden Pogacar. Duellen mellem MVDP og Pogacar er interessant, og det ville også være kedeligt, hvis MVDP bare dominerede. Så på den måde er det godt, at Pogacar er med.
Måske jeg skal præcisere.. Mente mere spændende end Touren :) Ikke mere spændende fordi Pogacar er med. Enig i at han bare er en ekstra mand. Før i tiden var det altid Touren der var "højdepunktet". Nu er det mere Klassikerne når Pogacar ikke er med.

Generelt ønsker jeg mig så åbne løb som overhovedet muligt. Det er som regel bedst uden Pogacar.
Il Lombardia og Liege er jo f.eks. reduceret til en ligegyldighed. Det samme med Strade, når han stiller op.
Fuldstændig enig :)

Gad også godt der var lidt flere der kunne være med, eller som minimum en gruppe på 5-8-15 mand der kunne komme tilbage.

Præcis. Det er Pogacars effekt på San Remo. Det bliver for selektivt.

I 22, 23, 24 havde Pogacar en god effekt på løbet. Det var inden han havde fundet det niveau, hvor han er næsten er uovervindelig, hvis han stiller op. Det var virkeligt fede udgaver. 25 og 26 var ikke specielt fede i min optik, fordi han kvalte løbet.

Charmen ved MSR er, at så mange forskellige ryttere kan vinde på så mange forskellige måder. De to seneste år, har der vel været en håndfuld realistiske vindere. Det gør ikke løbet federe, omend det er imponerende at se på.

Måske jeg skal præcisere.. Mente mere spændende end Touren :) Ikke mere spændende fordi Pogacar er med. Enig i at han bare er en ekstra mand. Før i tiden var det altid Touren der var "højdepunktet". Nu er det mere Klassikerne når Pogacar ikke er med.

Fair nok. Ja, mere spændende end touren. Men i de her år er touren så også det klart mest kedelige etapeløb på kalenderen, hvis man kigger alene på kampen om sejren og på bjergetaperne. Så det er en fattig baseline ;-)

Altså, ikke fordi jeg ikke forstår pointen. Men det virker også lidt underligt at skulle ønske sig, at den/de bedste ikke deltog i en given sport, fordi de ødelægger spændingen.

Som at sige til van Gogh: Nah, bro, du maler for godt. Gi' lidt plads til os andre.

Skulle man ikke hellere hylde det fænomenale i bevidstheden om, at netop the Pogacars of the world og the van Goghs of the world er dem, der gør, at vi ikke stadig kører op ad Valby Bakke med 10 i timen, mens konen dekorerer hulen derhjemme med nødtørftigt sammenflikkede pensler lavet af vildsvinehår?

Jeg synes MSR klart har fået et løft af Pogacars jagt på en sejr. Finalen blev pludseligt uforudsigelig og reelt spændende udover bare på Poggio. Men det er nok slut nu, efter han fik sin sejr.

Jeg kan ikke se, hvorfor det skulle blive mindre uforudsigeligt, når Pogacar forhåbentligt ikke stiller op.

Mads P, WVA og MVDP vil stadig gerne køre stigningerne hårdt og tynde ud i de rigtige sprintere.

Mohoric og Pidcock vil stadig gerne køre fra det hele på nedkørslen.

Ganna vil stadig gerne køre solo hjem.

Den store forskel er, at Pogacar ikke kører feltet midtover efter at være sat tilbage umiddelbart inden finalen.

Pogacar har vist vejen til, hvordan løbet skal køres, hvis man vil vinde som ikke sprinter. Det tror jeg ikke bare, Visma, Alpecin og Lidl-Trek glemmer.

Men jeg tænker, Pogacar stiller op igen. Han har vel ikke andet at lave i marts. Han kunne selvfølgelig finde på at nappe alle tre GTs i en sæson, men han er jo tilsyneladende overlegen selv når han er på 90%, så jeg kan ikke forestille mig, at han ikke kører San Remo.

Men i de her år er touren så også det klart mest kedelige etapeløb på kalenderen

Jeg vil rette til at alle etapeløb er kedelige, hvor Pogacar deltager og alle etapeløb i hvert fald GTs, hvor Vingegaard uden Pogacar også er kedelige. Både Vueltaen sidste år og Giroen i år var total blottet for spænding.

Vi taler hele tiden om de mange unge fænomener men af en eller anden årsag, går de fleste i stå og kun en enkelt ender som det potentialet viser. Derfor tror jeg, GTs sjældent er ophidsende omkring den samlede sejr og de når er, er det som regel, fordi de bedste ikke stiller op og løbet afgøres af 2. rangs ryttere.

Der er bare næsten aldrig 2 eller flere super gode ligeværdige GT ryttere på samme tid. Vi troede Pogacar og Jonas kunne duellere i årevis men ak.

Altså, ikke fordi jeg ikke forstår pointen. Men det virker også lidt underligt at skulle ønske sig, at den/de bedste ikke deltog i en given sport, fordi de ødelægger spændingen.

Som at sige til van Gogh: Nah, bro, du maler for godt. Gi' lidt plads til os andre.

Skulle man ikke hellere hylde det fænomenale i bevidstheden om, at netop the Pogacars of the world og the van Goghs of the world er dem, der gør, at vi ikke stadig kører op ad Valby Bakke med 10 i timen, mens konen dekorerer hulen derhjemme med nødtørftigt sammenflikkede pensler lavet af vildsvinehår?
Både og. Det gør cykling fedt er væddeløbet - ikke den atletiske præstation i sig selv. Lidt ligesom F1, der er også er røv kedeligt, når et hold/en kører er for suveræn.

Min fascination over Pogacars evner på en cykel er for længst overhalet af min irritation over hvor kedeligt det gør løbene.

Jeg kan ikke se, hvorfor det skulle blive mindre uforudsigeligt, når Pogacar forhåbentligt ikke stiller op.

Mads P, WVA og MVDP vil stadig gerne køre stigningerne hårdt og tynde ud i de rigtige sprintere.

Mohoric og Pidcock vil stadig gerne køre fra det hele på nedkørslen.

Ganna vil stadig gerne køre solo hjem.

Den store forskel er, at Pogacar ikke kører feltet midtover efter at være sat tilbage umiddelbart inden finalen.

Pogacar har vist vejen til, hvordan løbet skal køres, hvis man vil vinde som ikke sprinter. Det tror jeg ikke bare, Visma, Alpecin og Lidl-Trek glemmer.

Men jeg tænker, Pogacar stiller op igen. Han har vel ikke andet at lave i marts. Han kunne selvfølgelig finde på at nappe alle tre GTs i en sæson, men han er jo tilsyneladende overlegen selv når han er på 90%, så jeg kan ikke forestille mig, at han ikke kører San Remo.
Lad mig præcisere. Jeg synes uvisheden om Pogacar kunne vinde gjorde MSR mere spændende. Og i den forbindelse, hvilke ryttere der kunne følge ham når han angreb.

Nu hvor vi har set han kan vinde, ville det gøre fremtidige løb mere kedelige, da opskriften nu er fundet og han bare vil gentage den igen. Heldigvis lyder det ikke til han har tænkt sig at stille op igen, så det skaber så en ny spænding, hvor de øvrige ryttere så skal finde en ny dynamik, nok med MvDP som omdrejningspunktet (som jo er den eneste i 15 år, der har vundet det to gange).

Latest posts

D
Replies
776
Views
52K
Back