New posts

Cykling

• Thread starter Thread starter Guller
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 122K
Cykling
Last edited:
I morgen køres et af sæsonens store løb og i et "nyt" land.

Ruten lyder mere spændende end først antaget herfra - jeg havde tænkt det var for klatrere men det behøver man vist ikke være.

De store spekulationer går på om den store udskilning allerede sker med 100 km. til mål, når de passerer Mount Kigali. Utroligt langt ude men vi så hvordan Pogi kørte sidste år fra den afstand og satte mange konkurrenter til vægs (han gik vist først solo med 50-60 km. til mål). Spændende om taktikken bliver lignende i år - det var vist ikke taktikken sidste gang men impuls drevet.

1758964173642.webp

I går kørte de U23 (sørgeligt DK ikke havde råd til at sende ryttere afsted) og der blev rykket på brostensstigningen flere gange. Ikke så lang og begrænset stigningsprocent - lige før sådan en som Mads P. burde have haft mulighed for at sidde med (Van der Poel virkede oplagt hvis han var i form) men det bliver en ekstrem hård dag, med ca. 5.500 højdemeter.

Den Belgiske storfavorit Vidar levede ikke op til forventningerne selvom de havde taget taktstokken undervejs (sagde kommentatorerne - jeg så kun det sidste og der blev de sat). Måske man skal passe på højden der cykles i. Til gengæld vandt den kun 18 årige Italiener Lorenzo Finn.
1758964353321.webp

Pogi er storfavorit men Evenepoel er rykket langt tættere på efter den suveræne enkeltstart.

1758964625622.webp

Tv2 har talt med Danmarks kaptajn Skjelmose - det er spændende om han er tilbage i form, holder sig på cyklen og kan være med.
  • Mount Kigali hårdere end forventet
  • Måske kun 30 mand tilbage med 100 km igen
  • Carapaz ser godt ud
  • Det er Pogacar som skal slås
  • Kommer han afsted med Evenepoel bliver der ikke arbejdet 50/50

Edit: Axelgaards optakt - det bliver det VM med flest højdemeter i 35 år.

Ps: Kvinderne kører i dag men vi har desværre kun en rytter med i form af Solbjørk Anderson. Uttrup har meldt afbud og jeg ved ikke om det er pga. omkostninger eller vi ikke har andre med nogenlunde niveau til at være med.

Utroligt langt ude men vi så hvordan Pogi kørte sidste år fra den afstand og satte mange konkurrenter til vægs (han gik vist først solo med 50-60 km. til mål).

God optakt. Jeg beklager, at jeg lige skamklipper denne bid ud, men jeg har læst flere gange, at han først gik solo med 50 km til mål sidste år. Det er rigtigt nok. Men som jeg huske det, havde han de første 50 bare Sivakov på slæb, uden at denne biddrog nævneværdigt.

Hvis jeg husker rigtigt, synes jeg, det er mere retvisende, at han kørte solo 100 km ude fra.

Under alle omstændigheder er forskellen i år, hvis Roglic vil indordne sig og kontrollere løbet for Pogacar. Vil han ikke det, tror jeg, Pogacar angriber tidligt igen, for det bliver for svært for ham at kontrollere alene, når Belgien, Italien, Danmark, Spanien, Frankrig, Holland med flere begynder at stikke på skift.

Det kan jo være, han satser på, at Belgien vil kontrollere løbet for Remco.

Men for mig at se, kommer alle andre nationer til at køre mod Remco og Pogacar, så hvis de kører afventende, kommer deres hold på store opgaver.

Men for mig at se, kommer alle andre nationer til at køre mod Remco og Pogacar, så hvis de kører afventende, kommer deres hold på store opgaver
Meget enig. Tror sagtens vi kan se seriøse angreb før Mount Kigali i forsøget på at sætte Slovenien under pres. Tror endda godt Belgien kunne finde på at sende en af deres løjtnanter med for at skubbe alt ansvaret over på Pogacars tropper.

Ps: Kvinderne kører i dag men vi har desværre kun en rytter med i form af Solbjørk Anderson. Uttrup har meldt afbud og jeg ved ikke om det er pga. omkostninger eller vi ikke har andre med nogenlunde niveau til at være med.
Tror det er en blanding. Som jeg har forstået det har Emma Norsgaard selv meldt fra (har også haft en dårlig sæson) og Amalie Didriksen er jo slet ikke egnet til den rute. Derudover er det også svært at hive reserver ind i sidste øjeblik pga. vacciner m.m.

God optakt. Jeg beklager, at jeg lige skamklipper denne bid ud, men jeg har læst flere gange, at han først gik solo med 50 km til mål sidste år. Det er rigtigt nok. Men som jeg huske det, havde han de første 50 bare Sivakov på slæb, uden at denne biddrog nævneværdigt.

Hvis jeg husker rigtigt, synes jeg, det er mere retvisende, at han kørte solo 100 km ude fra.

Tak - som jeg husker det har du mere eller mindre ret. Det var ikke meget hjælp han fik men pointen var lidt, at det kræver mandsmod at køre så langt udefra. Som jeg husker det, hentede de også en del ind til sidst.

Det kan altid overraske mig, når der ikke sker større samling i den slags løb efter en udskilning. På en tour etape ville man vel forvente, at et bjerg 100 km. ude ville sende et udbrud afsted men så ville der være hold som kunne køre det ind igen i sikker stil. Her kan man selvfølgelig ikke bare selv vælge ryttere til holdet men det ville vel bare være 1-2-3 hold som blev enige om sådan en taktik på forhånd.

Jeg er spændt på det Danske hold og frygter lidt de fleste bliver statister - hader altid når de står af tidligt i et løb men det kommer en del nok til. Vi har DK's gyldne generation men falder Skjelmose fra, ligner det ikke vi har meget at skyde med. Formentlig et spørgsmål om prioritering efter en lang sæson men godt nok ærgerligt.

Egentlig overrasket over Mikkel Bjerg ikke er med - han har da vist evner i at tage føringen i feltet på de hårdere etaper.

1758968831343.webp

Under alle omstændigheder er forskellen i år, hvis Roglic vil indordne sig og kontrollere løbet for Pogacar. Vil han ikke det, tror jeg, Pogacar angriber tidligt igen, for det bliver for svært for ham at kontrollere alene, når Belgien, Italien, Danmark, Spanien, Frankrig, Holland med flere begynder at stikke på skift.

Jeg tænker under alle omstændigheder det bliver udskilning som Skjelmose er inde på og det ikke er en stor gruppe over Mount Kigali. Men som nævnt ovenfor, overrasker det mit nogen gange, at man ofte ikke kan sørge for samling efter sådan et bjerg.
Var jeg Roglic, ville jeg nok ikke give alt for Pogi - alderen trykker og der er ting man gerne selv vil vinde. Selvfølgelig hvis benene bare ikke er der på dagen, så er det en anden sag.

Det kan jo være, han satser på, at Belgien vil kontrollere løbet for Remco.

Det var deres taktik under U23 men den gik ikke til held. Det virker dog oplagt, for at komme længst muligt hen og der er lige 168 km. hent til Mount Kigali som skal overståes først.

Meget enig. Tror sagtens vi kan se seriøse angreb før Mount Kigali i forsøget på at sætte Slovenien under pres. Tror endda godt Belgien kunne finde på at sende en af deres løjtnanter med for at skubbe alt ansvaret over på Pogacars tropper.

Det tvivler jeg på. Remco kører jo også løbet forfra, og jeg tror, han tror, han kan slå Pogacar mano a mano. Jeg tror heller ikke, Remco vil risikere, at et udvrud sejler væk med en belgier, så Remco ikke må køre efter sejren.

Af samme årsag ser jeg ikke Roglic spille en offensiv rolle.

Både Remco og Pogacar er for store egoer til, at de vil risikere en stærk løbtnant ude foran,

Men jeg håber, jeg tager fejl.

Tak - som jeg husker det har du mere eller mindre ret. Det var ikke meget hjælp han fik men pointen var lidt, at det kræver mandsmod at køre så langt udefra. Som jeg husker det, hentede de også en del ind til sidst.

Det kan altid overraske mig, når der ikke sker større samling i den slags løb efter en udskilning. På en tour etape ville man vel forvente, at et bjerg 100 km. ude ville sende et udbrud afsted men så ville der være hold som kunne køre det ind igen i sikker stil. Her kan man selvfølgelig ikke bare selv vælge ryttere til holdet men det ville vel bare være 1-2-3 hold som blev enige om sådan en taktik på forhånd.

Enig ift. mansmod. Selvom diverse eksperter anfører det som et øjebliks panik.

Ift. hvorfor man ikke kan skabe samling, så spiller tre faktorer i hvert fald ind. For det første er der den manglende radiokommunikation. For det andet er der mange nationer, hvis ryttere ikke vil ofte sig for en holdkammerat. Og for det tredje kører Pogacar jo rutinemæssigt fra verdenseliten langt, langt ude fra i alle typer løb. Han er også bare on another level.

Jeg er spændt på det Danske hold og frygter lidt de fleste bliver statister - hader altid når de står af tidligt i et løb men det kommer en del nok til. Vi har DK's gyldne generation men falder Skjelmose fra, ligner det ikke vi har meget at skyde med. Formentlig et spørgsmål om prioritering efter en lang sæson men godt nok ærgerligt.

Skjelmose mener, at der højst er 30 ryttere tilbage i løbet efter mt. Kigali. Jeg håber, at vi kører offensivt og sender to tre mand med i morgenhug, så vi måske kan sidde i overtal sent i løbet.

Og så håber jeg, at alle andre end Belgien og Slovenien kører gungho cowboy styke. Der er ingen, der slår Remco og Pogacar i form på en rute som denne ved at køre afventende.

Hvis ikke, frygter jeg et røvsygt cykelløb.

Last edited:
Det er jeg med på. Det var ift. hvorfor der ikke er udtaget en erstatning.
Alt for få danske ryttere har niveauet. Solbjørk blev taget ud af løbet i dag, fordi hun var sat helt og aldeles, og hun skulle jo sådan set bare have hjulpet Uttrup. Det er vel egentlig at betragte som en stor gestus overhovedet at lade hende stille op og få erfaring.

Sygt løb i øvrigt. Der gik hønsegård i den hos favoritterne, og når man så kombinerede det med den ene taktiske fadæse efter den anden, løb en rytter, jeg aldrig har hørt om, med sejren.

Det er jo fint nok, at man kan vinde løb sådan. Kiesenhofer blev olympisk mester lidt på samme vis.

Men jeg kan bedst lide, når de bedste ryttere kører om sejren i de store løb.

Jeg tror virkelig, der kan ske ting og sager i morgen. Remco må være favorit nu, men Pogi kommer nok ud med en hævntørst, som måske kan give ham det, han har manglet den seneste måneds tid.

De hidtidige løb har imø vist, at man skal være meget varsom med at sende hjælpere i udbrud, hvis ikke man har tænkt sig at satse på dem. Derfor tror jeg også, Belgien vil tage kommandoen i feltet. Det ville også ligne franskmændene og italienerne dårligt ikke at hjælpe til, medmindre de satser på udbrud.

Jeg glæder mig til at følge folk som Healy, Carapaz og Bernal, som alle kommer med begrænset mandskab. De kan og vil køre væddeløb!

Til gengæld har jeg ingen forventninger til et svagt hollandsk mandskab, mens Spanien på papiret ser stærke ud, men tilsyneladende har tænkt sig at satse helhjertet på Ayuso, hvilket efter min bedste overbevisning vil være en fejl.

Og så er der Schweiz, som nok flyver lidt under radaren. De har altså gang i en gylden generation af puncheurs.

Og så et lidt surt opstød:

Jeg har forsvaret Axelgaard i mange år, men i denne sæson har han været helt bag dansen.

Han laver ukarakteristisk mange fejl i sine optakter, læser løbene forkert live og kalder forkerte ryttere.

Han har også fået en meget uheldig tendens til at vinkle hårdt og skrive derfra. Fx at en rytter er i dårlig form, fordi han tager en dag eller to i gruppettoen efter ellers at have været flyvende.

Skarpvinkling er jo en journalistisk forbandelse, men jeg synes, det er blevet langt tydeligere, efter han gik til TV 2. Lad os kalde det "nørdens standhaftighed".

Jeg ved ikke, om han er overbebyrdet, men ofte skal han køre to-tre løb live, og det går i høj grad ud over kvaliteten og muligheden for at fordybe sig, så man ikke laver de føromtalte fejl. Sociale medier er heller ikke noget, han bruger til at lave research, så vidt jeg ved.

Læg dertil alt det imø ligegyldige skriveri i nedtakterne og alt det fyld, han smider ind i sine optakter, som fx gør, at en optakt til en etape i Vueltaen bliver smidt op kl. 01.30.

Det er simpelthen ikke værd at vente på længere. 🫤

Jeg har forsvaret Axelgaard i mange år, men i denne sæson har han været helt bag dansen.
Jeg har aldrig været den store fan. Han er naturligvis en omvandrende computer når det kommer til resultater og den slags, men som analytiker af løb og ryttere, synes jeg aldrig han har haft det store at byde ind med.

Og så er det jo ikke en kvalitet i sig selv at skrive stolpe op og ned, når 1/4 havde været rigeligt. Tværtimod.

Alt for få danske ryttere har niveauet. Solbjørk blev taget ud af løbet i dag, fordi hun var sat helt og aldeles, og hun skulle jo sådan set bare have hjulpet Uttrup. Det er vel egentlig at betragte som en stor gestus overhovedet at lade hende stille op og få erfaring.

Sygt løb i øvrigt. Der gik hønsegård i den hos favoritterne, og når man så kombinerede det med den ene taktiske fadæse efter den anden, løb en rytter, jeg aldrig har hørt om, med sejren.

Det er jo fint nok, at man kan vinde løb sådan. Kiesenhofer blev olympisk mester lidt på samme vis.

Men jeg kan bedst lide, når de bedste ryttere kører om sejren i de store løb.

Jeg tror virkelig, der kan ske ting og sager i morgen. Remco må være favorit nu, men Pogi kommer nok ud med en hævntørst, som måske kan give ham det, han har manglet den seneste måneds tid.

De hidtidige løb har imø vist, at man skal være meget varsom med at sende hjælpere i udbrud, hvis ikke man har tænkt sig at satse på dem. Derfor tror jeg også, Belgien vil tage kommandoen i feltet. Det ville også ligne franskmændene og italienerne dårligt ikke at hjælpe til, medmindre de satser på udbrud.

Jeg glæder mig til at følge folk som Healy, Carapaz og Bernal, som alle kommer med begrænset mandskab. De kan og vil køre væddeløb!

Til gengæld har jeg ingen forventninger til et svagt hollandsk mandskab, mens Spanien på papiret ser stærke ud, men tilsyneladende har tænkt sig at satse helhjertet på Ayuso, hvilket efter min bedste overbevisning vil være en fejl.

Og så er der Schweiz, som nok flyver lidt under radaren. De har altså gang i en gylden generation af puncheurs.

Og så et lidt surt opstød:

Han laver ukarakteristisk mange fejl i sine optakter, læser løbene forkert live og kalder forkerte ryttere.

Han har også fået en meget uheldig tendens til at vinkle hårdt og skrive derfra. Fx at en rytter er i dårlig form, fordi han tager en dag eller to i gruppettoen efter ellers at have været flyvende.

Skarpvinkling er jo en journalistisk forbandelse, men jeg synes, det er blevet langt tydeligere, efter han gik til TV 2. Lad os kalde det "nørdens standhaftige".

Jeg ved ikke, om han er overbebyrdet, men ofte skal han køre to-tre løb live, og det går i høj grad ud over kvaliteten og muligheden for at fordybe sig, så man ikke laver de føromtalte fejl. Sociale medier er heller ikke noget, han bruger til at lave research, så vidt jeg ved.

Læg dertil alt det imø ligegyldige skriveri i nedtakterne og alt det fyld, han smider ind i sine optakter, som fx gør, at en optakt til en etape i Vueltaen bliv smidt op kl. 01.30.

Det er simpelthen ikke værd at vente på længere. 🫤
Healy er et godt bud på en outsider🎩
Han virker også super sympatisk,
Et hurtigt skimning af pcs startliste, kunne en Fred Wright eller Soler måske lave noget fra et udbrud?
Enig med Remco som nok den pt stærkeste, men hvordan tænker du/I han skulle slå Pogi ? Køre ham af hjul ?
Jeg tænker den gode Skjelmose skal lykkelig skulle han ende på podiet.
Ayuso er godt nok svær at holde af men en Mexicansk vinder kunne være sjov men det kan også bare være Pogi igen-igen.

Healy er et godt bud på en outsider🎩
Han virker også super sympatisk,
Et hurtigt skimning af pcs startliste, kunne en Fred Wright eller Soler måske lave noget fra et udbrud?
Enig med Remco som nok den pt stærkeste, men hvordan tænker du/I han skulle slå Pogi ? Køre ham af hjul ?
Jeg tænker den gode Skjelmose skal lykkelig skulle han ende på podiet.
Ayuso er godt nok svær at holde af men en Mexicansk vinder kunne være sjov men det kan også bare være Pogi igen-igen.
Jep. Brute force.

Eller ved at slippe afsted uden Pogi. Remco er mindst lige så umulig at fange, når han er solo.

Nå, løbet er i gang, og Danmark har sendt Foldager i udbrud.

Nå, løbet er i gang, og Danmark har sendt Foldager i udbrud.
Det ligner helt klart at nogen hold mener der ikke skal være en rytme og 1-2 hold som bare kontrollerer.

Fedt race indtil videre men der er jo også kun 235 km igen😂

Kan måske være lidt bekymret på de Danske forhåbninger - jonFoldager er ude foran men de andre sidder godt nok langt tilbage i et felt som indimellem får huller. De må tro på det ikke bliver fuldstændig splittet og de pludselig er sat.

Ps: måske man skal lure mod nogen af de ryttere som er vokset op i højden og vant til varmen.

Det ligner helt klart at nogen hold mener der ikke skal være en rytme og 1-2 hold som bare kontrollerer.

Fedt race indtil videre men der er jo også kun 235 km igen😂

Kan måske være lidt bekymret på de Danske forhåbninger - jonFoldager er ude foran men de andre sidder godt nok langt tilbage i et felt som indimellem får huller. De må tro på det ikke bliver fuldstændig splittet og de pludselig er sat.

Ps: måske man skal lure mod nogen af de ryttere som er vokset op i højden og vant til varmen.
Ja, nu er det så faldt lidt til ro igen, men Alaphilippe nåede fx at udgå, så lidt skete der da. Vi fik også en indikation af, hvem der har tænkt sig at køre offensivt.

Pierna lukkede solo op til fronten. Ham har jeg lidt penge på, så det er måske lige tidligt nok 😂

Og så den obligatoriske afrikanske rytter, der ligger ti sekunder foran feltet uden grund 👀

Og nu et styrt, hvilket er dårligt nyt for Remco.

Lad os håbe på et helt åbent løb!

Ja, nu er det så faldt lidt til ro igen, men Alaphilippe nåede fx at udgå, så lidt skete der da. Vi fik også en indikation af, hvem der har tænkt sig at køre offensivt.

Pierna lukkede solo op til fronten. Ham har jeg lidt penge på, så det er måske lige tidligt nok 😂

Og så den obligatoriske afrikanske rytter, der ligger ti sekunder foran feltet uden grund 👀

Og nu et styrt, hvilket er dårligt nyt for Remco.

Lad os håbe på et helt åbent løb!
Ja - det blev pludselig lidt 🥱

Alaphilippe havde lige en opgave, at ruske det hele lidt op og så var han nede med sygdom. Når det er som det er, så er det en fin måde at udgå på. Lidt ærgerligt Madouas røg ned mens de ellers blev ved at angribe, måske de fik givet besked og derfor slappede lidt af.
Det kan ikke hidse mig op med en afrikansk rytter der tager lidt sekunder - tror sku jeg havde gjort det samme😁 Once in a lifetime.

Men nu holder Slovenien, Belgien og usa 🤔 tempoet. Sidstnævnte er jeg lidt overrasket over - satser de på cowboyderen?
Kiggede nedover deltagerlisten og der var et par overraskelser. Kender nærmest ikke de Tyske ryttere🫣 Frankrig har vel ingen leder/favorit og hvad med Portugal?

Ja - det blev pludselig lidt 🥱

Alaphilippe havde lige en opgave, at ruske det hele lidt op og så var han nede med sygdom. Når det er som det er, så er det en fin måde at udgå på. Lidt ærgerligt Madouas røg ned mens de ellers blev ved at angribe, måske de fik givet besked og derfor slappede lidt af.
Det kan ikke hidse mig op med en afrikansk rytter der tager lidt sekunder - tror sku jeg havde gjort det samme😁 Once in a lifetime.

Men nu holder Slovenien, Belgien og usa 🤔 tempoet. Sidstnævnte er jeg lidt overrasket over - satser de på cowboyderen?
Kiggede nedover deltagerlisten og der var et par overraskelser. Kender nærmest ikke de Tyske ryttere🫣 Frankrig har vel ingen leder/favorit og hvad med Portugal?
Madouas er en klasserytter. Helt vildt undervurderet, fordi han sjældent vinder. Jeg tror, han havde defekt 🤔

De har også Seixas.

Portugal har Morgado, men han har haft en skidt sæson, så måske bliver deres bedste mand Eulálio.

USA har Simmons, som vel er et ret sikkert bud på en top ti. Han er i øvrigt fra Colorado 🙂

Nej nej, tag da oplevelsen som inferiør rytter. Der er bare hverken tv-tid eller ret meget andet at hente 🙂

Madouas er en klasserytter. Helt vildt undervurderet, fordi han sjældent vinder. Jeg tror, han havde defekt 🤔

De har også Seixas.

Portugal har Morgado, men han har haft en skidt sæson, så måske bliver deres bedste mand Eulálio.

USA har Simmons, som vel er et ret sikkert bud på en top ti. Han er i øvrigt fra Colorado 🙂

Nej nej, tag da oplevelsen som inferiør rytter. Der er bare hverken tv-tid eller ret meget andet at hente 🙂
Spændende hvad Pogacars toiletpause betyder

Back