New posts

VM

• Thread starter Thread starter Hamborg
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 86
  • Views Views: Views 7K
VM
Jeg synes, det er ret tydeligt, at der er blevet trådt over en eller anden rød streg i forbindelse med dette VM, som får hele den vestlige opinion til at reagere temmelig kraftigt. Jeg har lidt svært ved at finde mine egne ben i det, for jeg kan ikke lade være med at føle, at hele denne opstandelse er en smule hyklerisk. Hvor var oprørsånden til sommer- og vinter-OL i Kina eller VM i Rusland. Der var reaktioner, men slet ikke på samme måde som nu. Men den røde streg går åbenbart et nøk før VM i Nordkorea, som en komiker, der hedder Infantino, truer med.

Så er der mediernes harme, som man fx hører dag ud og dag ind i Mediano. Fedt nok at de tager et standpunkt, og også et ekstremt klart standpunkt, som de tvinger lytterne til at høre igennem, selv i en nedtakt til Danmarks kamp mod Tunesien. Fedt nok synes jeg, for det er godt at medierne tager ansvar nu. Det er ofte det første punkt der kommer på, lige efter beskederne fra deres kommercielle partnere. De sidder i deres varme lænestole og er meget oprørte over, at SImon Kjær ikke bare tager det gule kort for et budskab på armbindet. Hvorefter man får en meddelelse fra en kommerciel partner og Sebastian Stanbury bekendtgør, at det i hvert fald er SIDSTE gang, at han vil dække denne type VM.

Tag armbåndet på, eller tag ikke armbåndet på? Jeg ved det sgu ikke. Rent sportsligt er dette måske højdepunktet i disse spilleres karriere - det er lidt nemt at rase over det herhjemme fra, hvor langt de fleste alligevel ser VM, "for det gør jo ingen forskel om jeg tænder eller ej." Jeg kan ikke lade være med at få flash back til reaktionerne på dengang Søren Ryge knækkede nakken på en due på live tv. "Hvad fanden?" skreg Danmark! Men hey, prøv at gå ind på et slagteri og se, hvad der sker med den grissebasse, som ligger på din tallerken, mens du ser Søren Ryge på tv. Nu bliver rædslerne fra Qatar-styret (som vi har meget tætte handelsrelationer med) så stillet til skue for hele den vestlige verden, og på en eller anden måde føler den enkelte et medansvar for det, der foregår. Den røde streg er krydset.

Det bliver spændende at se, hvad der sker efter dette. Bliver de vestlige demokratier mere splittet fra de ikke-demokratiske lande? Falder FIFA fra hinanden, så VM bliver fortid? Er det godt eller skidt for verden som helhed? Eller er det eneste man husker om ti år, at der blev diskuteret rigtig meget armbind og symboler til VM, og det måske var med til at gøre, at VM trods alt ikke kommer til Saudi Arabien i 2030. Men ellers skete der ikke så meget med FIFA og med menneskerettighederne.

Nå, selv ser jeg nogle af kampene og ærgrede mig over at Danmark var ringe mod Tunesien.

Jeg har lidt svært ved at finde mine egne ben i det, for jeg kan ikke lade være med at føle, at hele denne opstandelse er en smule hyklerisk. Hvor var oprørsånden til sommer- og vinter-OL i Kina eller VM i Rusland. Der var reaktioner, men slet ikke på samme måde som nu.
For mig er der en klar forskel i både graden af korruption (antager jeg) men ikke mindst sportslig berettigelse. Man kan jo ikke ud fra et sportsligt eller demografisk synspunkt anfægte at lande som Rusland og Kina afholder OL. Der er INTET sportsligt perspektiv i VM i Qatar - heller ikke ift. fremtidig udvikling e.lign. Så derfor synes jeg personligt, at der er en forskel på de to situationer og selvom den naturligvis ikke er sort/hvidt, er det der jeg har valgt at trække grænsen og har valgt dette VM fra. Og indtil videre er jeg kun blevet bekræftet i, at det har været den rigtige beslutning.

Omvendt kommer VM i landevejs-cykling (som jeg nok gør endnu mere op i end fodbold) til Rwanda i 2025. Nok ikke et land, som på særligt mange måder er bedre end Qatar. Men umiddelbart har jeg tænkt mig at se det af følgende årsager:
- Afrikansk cykling er virkeligt på vej frem, med bl.a. Biniam Girmay fra Eritrea som et af de største talenter på verdensplan. I World Tour-feltet er der overraskende mange afrikanere.
- Der er en ret fin tradition for landevejs løb i Rwanda med et etapeløb (Tour of Rwanda), hvor også europæiske pro-hold deltager. Og "Wall af Kigali" hvor VM antageligt skal afgøres er en halv-mytisk stigning på niveau med dem man kender fra brostens-klassikerne i Belgien. Lokalbefolkningen er også ret vilde med cykling og Tour of Rwanda kan hvert år vise nogle ret vilde scener med store mængder af tilskuere. Mit indtryk er også, at langt de fleste cykel-proer ser frem til at skulle køre VM dernede.
- Cykling som transportmiddel har potentiale til at gøre en væsentlig forskel i Afrika generelt, så jo mere det kan udbredes jo bedre.
- Jeg antager at graden af bestikkelse ift. et cykel-VM er ret begrænset, omend der da nok også røg nogle penge under bordet da det blev afholdt i Doha for nogle år siden. Det blev så også afholdt stort set uden tilskuere, på røvkedelige veje osv. Dvs. at alt det ovenstående, ligesom under det nuværende VM, ikke var i spil der.

Hvis UEFA og de sydamerikanske lande trækker sig fra FIFA mister FIFA jo al sportslig og kommerciel værdi. Så på tide fodboldens "moderlande" begynder at spille med musklerne over for FIFA i stedet for at acceptere at sportens styres af korrupte lande uden sportslig værdi eller historik.

Men selvfølgeligt svært når UEFA, i hvert fald i perioder, har været lige så korrupt som FIFA.

Jeg tænker det er på tide - der har de sidste 40 år været alt for meget indblanding fra alt for mange interessenter. Det er lidt uhyggeligt at høre podcastene med blodbold fra EB og tænke på mange af tingene er foregået for nyligt. Det er også vildt, at man ikke virkelig kan få dømt dem der har været dybt involveret og beriget sig selv på bekostning af fællesskabet. Der begyndte at ske lidt, da CIA meldte sig ind i kampen men det tyder lidt på at det stadig halter i Schweiz..

Jeg synes, det er ret tydeligt, at der er blevet trådt over en eller anden rød streg i forbindelse med dette VM, som får hele den vestlige opinion til at reagere temmelig kraftigt. Jeg har lidt svært ved at finde mine egne ben i det, for jeg kan ikke lade være med at føle, at hele denne opstandelse er en smule hyklerisk. Hvor var oprørsånden til sommer- og vinter-OL i Kina eller VM i Rusland. Der var reaktioner, men slet ikke på samme måde som nu. Men den røde streg går åbenbart et nøk før VM i Nordkorea, som en komiker, der hedder Infantino, truer med.

Det er hyklerisk og der bliver pisket en stemning op. Indimellem overvejer jeg om det kun er i selvretfærdige Danmark vi tager sådan på vej men det lader til andre Europæiske nationer mv. også er med. Vi skal også huske, at bare fordi udviklingen er gået ekstremt stærkt i vores del af verdenen, er det ikke sikkert resten af verdenen er nået dertil.

Godt nok illustreret på et andet plan men jeg fandt disse reklamer fra DR ret komiske og især set i lyset af, at det ikke er specielt lang tid siden det var sådan man arbejdede her i landet. https://www.dr.dk/det-bedste-fra-dr...r-hvis-du-ikke-kan-bage-og-andre-reklamer-fra
Udvikling tager tid og vi kan ikke forvente alle lande kommer lige hurtigt frem - til gengæld kan jeg sagtens se for mig, at nogen bør drive udviklingen og dermed sætte krav når det gælder sportslige begivenheder.

Tag armbåndet på, eller tag ikke armbåndet på? Jeg ved det sgu ikke. Rent sportsligt er dette måske højdepunktet i disse spilleres karriere - det er lidt nemt at rase over det herhjemme fra, hvor langt de fleste alligevel ser VM, "for det gør jo ingen forskel om jeg tænder eller e

Det er alt for nemt at sidde hjemme i sofaen og mene han skal have det på. Indrømmer blant, at det også var min første tanke. Indtil jeg nåede tanke nr.2 som gik på, at det her er noget spillerne har arbejdet på næsten hele livet. Jeg kan sagtens forstå, at de ikke ønsker at gøre noget som skader dem sportsligt. Der var Tysklands statement en meget god omgåelse.

Det bliver spændende at se, hvad der sker efter dette. Bliver de vestlige demokratier mere splittet fra de ikke-demokratiske lande? Falder FIFA fra hinanden, så VM bliver fortid? Er det godt eller skidt for verden som helhed? Eller er det eneste man husker om ti år, at der blev diskuteret rigtig meget armbind og symboler til VM, og det måske var med til at gøre, at VM trods alt ikke kommer til Saudi Arabien i 2030. Men ellers skete der ikke så meget med FIFA og med menneskerettighederne.
Jeg håber det betyder forandringer men er i tvivl om det bliver et stort opgør. Som skrevet ovenfor er det vel ikke helt utænkeligt, da de "store" fodboldnationer må være interesseret i at få ændret på strukturerne. Tænk sig der ikke engang er en modkandidat til Infantino til valget til marts - formentlig fordi man godt ved, at det valg er fikset og man ikke vil være i stand til at ændre på udfaldet. Det er vildt.

Hjulmand og drengene kan spille med samvittigheden i behold.
Det er DBUs topledelse der har svigtet massivt. Selvfølgelig skulle man have trukket sig for længe siden.
Ved at deltage, sportsvasker DBU en lille, bundrådden diktaturstat, som aldrig for alvor har interesseret sig for andet end penge og polo fra kamelryg.

For mit vedkommende handler leden ved VM i Qutar sådan set ikke om homoseksuelles rettigheder eller bestikkelse. Eller autokratiske styrer, der bruger sportswashing for at fremstå mere interessante. De forhold gælder jo egentligt alle steder uden for vesteuropa og dele af USA - Sochi OL, Beijing OL, finaler i Azerbadjan etc..

Det handler om helt grundlæggende om to ting:

1) VM i Qutar er et misfoster - et land uden fodboldkultur og -historie. Som ovenikøbet er flyttet til november, fordi det er en fucking ørkenstat med 50 grader om sommeren. Rusland er et vintersportsland, Kina er en stor sportsnation etc. Qatar bør kun holde VM i falke, ikke fodbold.
2) Kampene spilles på ligene af 6500 døde slaver. Her adskiller Qatar sig helt vildt og voldsomt. Ingen skal arbejde sig selv i hjel for at nogle olierige islamister kan være (dårlige) værter for et VM

1669289275705.png

Hjulmand og drengene kan spille med samvittigheden i behold.
Det er DBUs topledelse der har svigtet massivt. Selvfølgelig skulle man have trukket sig for længe siden.
Ved at deltage, sportsvasker DBU en lille, bundrådden diktaturstat, som aldrig for alvor har interesseret sig for andet end penge og polo fra kamelryg.
Så fodboldspillerne, skal bare spille, for det er det fodboldspillere gør. Men DBU burde have trukket dem fra turneringen, så de ikke kunne spille, selvom DBU vel er en organisation, der er der for spillerne? DBU's raison d'être er blandt andet at deltage i VM-turneringer, så jeg synes ikke deres position er så enkel, som det fx fremstilles i Mediano, hvor Brückmann tordner mod dem time efter time. Igen hyklerisk. Hvorfor har Brückmann ikke slukket for signalet i stedet for at sende nogle og tres udsendelser om VM i Qatar, som han hele tiden praler med. "Fordi det er vores raison d'être", vil han sige. "Vi skal dække VM kritisk, så alle hører om de mørke sider." Men argumentet adskiller sig ikke markant fra DBU's eget argument. Hvis han virkelig mente det, så kunne han jo lade helt være med at dække den sportslige del. På den måde synes jeg pressen - selv når den et eller andet sted er velmenende - bliver hyklerisk. De har ikke selv noget på spil, eller er ikke villige til at sætte noget på spil. Brückmanns Mediano kan foremntlig ikke overleve uden de partnerindtægter som VM giver, men det vil jo også være katastrofalt for DBU at trække sig fra den sportsligt største begivenhed i deres regi.

Vil man se nogen, som virkelig har noget på spil, så tag Irans spillere, der nægter at synge med på nationalmelodien. I den forbindelse fik Peter Møller virkelig trådt i spinaten ved at sige: »Jeg ved ikke, om de iranske spillere er blevet sanktioneret for ikke at synge med på deres nationalmelodi rent sportsligt – det er de ikke.« Hold fast mand! Men jeg synes egentlig sammenligningen fra pressemanden var utidig. Iran kæmper for deres egen sag, i deres eget land, og de har meget mere at miste, men også meget mere at vinde, og en hel anden indre motivation for at gøre som de gør. VM-forargelsen i Danmark er mere som smagen fra et malt-bolsche man har fået i munden ved et uheld. Og den varer så i den her VM-måned for os, og så vender vi tilbage til at bekymre os om, hvem der vinder X-factor i 2023.

Nu kommer der kritik fra Europa-parlamentet som i samme ombærning kalder FIFA en organisaton hvor korrupstionen er systematisk og dybt forankret.

Det kan ende med fælles front fra Europa og USA mod korruptionen i FIFA/UEFA. USA gik i gang med korruptionen da de tabte værtsskabet og er nok ikke færdige endnu men nu kommer der (måske) også politisk fokus i Europa på den del.

Nu kommer der kritik fra Europa-parlamentet som i samme ombærning kalder FIFA en organisaton hvor korrupstionen er systematisk og dybt forankret.

Det kan ende med fælles front fra Europa og USA mod korruptionen i FIFA/UEFA. USA gik i gang med korruptionen da de tabte værtsskabet og er nok ikke færdige endnu men nu kommer der (måske) også politisk fokus i Europa på den del.
Taget i betragtning hvor stor en del vores kulturliv som elitesport fylder, er det i grunden ret vildt så længe politikere og myndigheder rundt omkring har set passivt til mens korruption har været normen i utroligt mange internationale sportsforbund.

De skulle arbejde på at dømme og fængsle dem for korruption, ligesom man altid skal gøre, når man konstaterer korruption. Man er vel ikke hævet over loven fordi man arbejder for FIFA eller UEFA?

Præcis. Alle har bare accepteret, at to af verdens mest korrupte organisationer, IOC og FIFA, står bag verdens to største sportsbegivenheder. Og jeg har aldrig rigtigt set det italesat fra myndighedsside, at det er dybt problematisk.

Og når man ser hvad EU formår at gøre på f.eks. konkurrenceområdet, over for nogle af de største virksomheder i verden, så burde det også være muligt at sætte hårdt ind over for IOC og FIFA.

Hvordan?

IOC og FIFA opererer ikke på et område, som er omfattet af EU-lovgivning.
Det er jo kun et spørgsmål om politisk vilje. Hvis man virkeligt vil det, kan man nok godt finde en vinkel eller påtage sig nogle ekstra-territoriale kompetencer lige som USA jævnligt gør. Eller man kan rent politisk sætte foden ned og nægte at deltage i noget de arrangerer, forbyde de reklamerer på EU-territorie eller noget helt tredje.

Værktøjskassen er i princippet uendelig, hvis blot der er politisk vilje bag. Danske myndigheder bevæger sig jo også ofte i gråzonerne af hvad de har hjemmel til herhjemme, hvis der er politisk opbakning til det (og her tænker jeg ikke kun på diverse Corona-tiltag).

Men et konkret forslag: Man kunne jo kræve, at de store sportsorganisationer skulle underligge sig en form for EU-tilsyn, hvis de vil kunne vise reklamer i EU-landende ifb. med deres arrangementer.

Værktøjskassen er i princippet uendelig

Værkstøjskassen er i praksis ret begrænset, hvis du tænker på, at EU-kommissionen skulle foretage sig noget der svarer til opgøret med tech-giganterne i USA. Det er overhovedet ikke en mulighed.

Det skal komme fra FIFAs medlemslande. Og det er jo derfor, at EU-parlamentet forleden opfordrede medlemslandene til at lægge pres på FIFA for at udbetale erstatning til migrantarbejderne i Qatar osv.

Jeg kunne godt forestille mig, at den danske stat stillede krav til DBU om, at man ikke kan få offentlige støttemidler med den ene hånd, og deltage i kriminelle aktiviteter (slutrunder baseret på, hvem der er mest korrupte) i den anden hånd.

Hvis alle 27 EU lande stillede de krav, kunne det blive interessant.

VM i fodbold har ikke noget med EU-traktaten at gøre.
Det var alligevel lidt et postulat. Udstrækningen af traktatens område er jo i vidt omfang op til politikkernes vilje (EU-domstolen gør i hvert fald ikke meget for at begrænse dem - tværtimod).

Så hvis konkurrencemyndighederne kan regulere amerikanske virksomheder som Google og Meta, så kan der også sagtens findes måder at ramme FIFA på. Der spilles kvalifikationskampe, transmitteres kvalifikations- og slutrunder og vises reklamer i EU. Så kan man sagtens finde en måde at slå hårdt ned på dem, hvis man vil.

Det var alligevel lidt et postulat.

Hvordan det? Kommissionen greb ind overfor tech-virksomhedernes monopollignende status, fordi den var i åbenlys strid med de europæiske konkurrenceregler. Det var hele grundlaget for det indre marked, der var på spil. Hvorfor og på hvilket grundlag skulle kommissionen gøre noget lignende i forhold til FIFA? Udover måske den hypotetiske situation at FIFA valgte at begrænse europæernes adgang til at se kampene?

Latest posts

Back