New posts

Transfervindue Transfervindue sommer 2025

• Thread starter Thread starter Martin Hansen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 7K
  • Views Views: Views 453K
Last edited:
Lad nu være med at forlænge med Links...

Han skal sikkert have mere i løn, men i min optik er han totalt overvurderet. Efter august 2024 leverede Gift 0 mål og 1 fuc... assist i resten af superligasæsonen 2024/25...

Han er ganske enkelt ikke ret god.
Var han ikke skadet en række kampe i efteråret, og så igen i det meste af foråret?

Han er begrænset på mange måder, men jeg synes hans værdi er mest synlig når han ikke spiller. Og jeg gætter på modstanderne har brugt meget energi på ham.

Når det er sagt er et salg fristende, fordi wingbacks nok ikke er fremtiden i AGF, og måske kan han finansiere noget andet der hjælper holdet mere.

Jo han var ude i 5 kampe mener jeg.

Men derfor er outputtet stadig for lavt - især fordi der ikke er udsigt til at han løfter sit niveau betragteligt.

Hvis JP gerne vil have lidt mere bold i holdet ser jeg ingen fremtid for Links i AGF. Men klubben ser åbenbart anderledes på den slags, men nu synes jeg så heller ikke der er grund til at have tillid til klubbens dispositioner på spillerfronten de seneste to sæsoner

Jeg har ALDRIG sagt der ikke er et behov for et akademi i AGF.

Jeg har sagt jeg ikke-troende på en strategi hvor man samler de fravalgte spillere fra f.eks FCK op.

Jeg tror, som skrevet ikke man kommer foran nogle ved at gå i deres fodspor. Vi skal ud og lave og gøre det FCM gjorde for år siden. Nemlig at finde vores egen vej.

Den tror jeg ikke er aflagte spillere på 10’ere, ej heller prøve at sikre sig de bedste offensive spillere i f.eks Silkeborg (som FCK sikkert er i dialog med fra de er 8)
De ting, du nævner der, har jeg absolut ikke skudt dig i skoene, så alt er godt.

Det, jeg faktisk sagde, var bare, at jeg tror, du overvurderer en smule, hvor sikkert man kan afgøre, hvem de største talenter er i 15-årsalderen (uanset hvor dygtig man er) - og at dette er en mulighed for klubber, som giver lidt flere minutter til talenter end FCK i praksis kan gøre (fordi hovedrige). Jeg tror, at det vil være i AGF’s klare interesse at vælge netop den vej.

De ting, du nævner der, har jeg absolut ikke skudt dig i skoene, så alt er godt.

Det, jeg faktisk sagde, var bare, at jeg tror, du overvurderer en smule, hvor sikkert man kan afgøre, hvem de største talenter er i 15-årsalderen (uanset hvor dygtig man er) - og at dette er en mulighed for klubber, som giver lidt flere minutter til talenter end FCK i praksis kan gøre (fordi hovedrige). Jeg tror, at det vil være i AGF’s klare interesse at vælge netop den vej.
Så må jeg have misforstået, beklager.

Jeg tror ikke det er let. Men jeg tror det bliver lettere og lettere for hvert år der går. For hver scout ekstra der kommer til U7 stævner på Lolland og så videre.

Mit gæt er, at hovedparten af de spillere under 25-26 år på det danske A-landshold har været forbi et superligahold fra U15. Ud af den “hovedpart” tror jeg langt de fleste har været forbi et top 6 hold i Superligaen.

Så hvis ovenstående er “nogenlunde” korrekt, så kunne det tyde på at man identificere de rigtige spillere (muligvis fordi man identificerer rigtig mange) rigtigt tidligt.

Jeg tror der bliver færre og færre “Ebbe Sand” der aldrig spillede på u-landshold. Det samme med U19 og op efter der ikke spiller for en Superligaklub (eller i udlandet)

Jeg tror ikke det er let. Men jeg tror det bliver lettere og lettere for hvert år der går. For hver scout ekstra der kommer til U7 stævner på Lolland og så videre.

Mit gæt er, at hovedparten af de spillere under 25-26 år på det danske A-landshold har været forbi et superligahold fra U15. Ud af den “hovedpart” tror jeg langt de fleste har været forbi et top 6 hold i Superligaen.

Så hvis ovenstående er “nogenlunde” korrekt, så kunne det tyde på at man identificere de rigtige spillere (muligvis fordi man identificerer rigtig mange) rigtigt tidligt.

Jeg tror der bliver færre og færre “Ebbe Sand” der aldrig spillede på u-landshold. Det samme med U19 og op efter der ikke spiller for en Superligaklub (eller i udlandet)
Men spørgsmålet er så også hvornår de kom til de hold for jo ældre og ældre de er jo mere frasortering har der været og U21-landsholdsspillerne er rimelig sikre kort. Der er også en del på U19 man kan føle sig rimelig sikker på og så bliver det formentlig færre og færre jo yngre de bliver der ender på A-landsholdet eller i større ligaer.

Det er ikke fordi man slet ikke kan se noget tidligt, men jeg synes nu også statistikken plejer at indikere stor usikkerhed. Noget andet er også det selvforstærkende der ligger i at nogle spillere får bedre forhold og bedre holdkammerater at træne med osv.

Men spørgsmålet er så også hvornår de kom til de hold for jo ældre og ældre de er jo mere frasortering har der været og U21-landsholdsspillerne er rimelig sikre kort. Der er også en del på U19 man kan føle sig rimelig sikker på og så bliver det formentlig færre og færre jo yngre de bliver der ender på A-landsholdet eller i større ligaer.

Det er ikke fordi man slet ikke kan se noget tidligt, men jeg synes nu også statistikken plejer at indikere stor usikkerhed. Noget andet er også det selvforstærkende der ligger i at nogle spillere får bedre forhold og bedre holdkammerater at træne med osv.
Det har du bestemt ret i.

Derfor vender jeg den også på hovedet. Altså vender tragten om du vil.

Af de 25-36 årige spillere der er på A-landsholdet nu, hvor mange har så ikke allerede som U-15 var opdager/fundet af en superligaklub?

Jeg har ikke kigget på, men mit gæt ville være et par stykker der kom fra f.eks Lyngby, AaB eller Esbjerg (klubber der er blandt de bedste 12-16 klubber i Danmark).

Hvor mange spillere de sidste 2-3 år, hvis vi ser på landsholdet alene, har ikke allerede været i en superligaklub eller en udenlandsk klub som 14-15 årig?

Hvor mange er det, der som 15 årige er “overset” og alligevel bliver landsholdsspiller?

Sagt på en anden måde.

Jeg tror flere og flere landsholdsspillere (a-landshold og u-landshold) har spillet ungdomsfodbold fra U15 og opefter, i færre og færre klubber.

Hvor ovenstående er korrekt, så bliver klubberne også bedre og bedre i deres selektering.

Jo han var ude i 5 kampe mener jeg.

Men derfor er outputtet stadig for lavt - især fordi der ikke er udsigt til at han løfter sit niveau betragteligt.

Hvis JP gerne vil have lidt mere bold i holdet ser jeg ingen fremtid for Links i AGF. Men klubben ser åbenbart anderledes på den slags, men nu synes jeg så heller ikke der er grund til at have tillid til klubbens dispositioner på spillerfronten de seneste to sæsoner
Jeg har 100% tillid til CV.

Men hvis vi taler SIB, så jeg helt enig med dig

Det kan godt være rigtigt, og det er givetvis en dynamisk ting.

Jeg vil dog nævne to årsager til, at det er så svært at foretage selekteringen præcist set i forhold til langsigtede udfald (hvem får den bedste karriere):

For det første er der spørgsmålet om den fysiske udvikling, som jo slet ikke er afsluttet på det tidspunkt. Det er en kilde til usikkerhed, som man næppe helt kan optimere sig ud af.

For det andet (og langt vigtigst) er der det mentale - hvordan overgangen til voksenlivet udspiller sig for den enkelt. Det er ekstremt individuelt og vanskeligt at forudse eller sætte på formel. Og af kæmpe betydning for en fodboldkarriere.

Anyways, det vi sikkert begge krydser fingre for, er, at AGF går all-in på en talentbaseret strategi med vægt på både egne akademier og dygtig scouting i ind- og udland. Og her KAN kasserede spillere fra fx FCK vel være i spil (som Daghim). 😁

Sagt på en anden måde.

Jeg tror flere og flere landsholdsspillere (a-landshold og u-landshold) har spillet ungdomsfodbold fra U15 og opefter, i færre og færre klubber.

Hvor ovenstående er korrekt, så bliver klubberne også bedre og bedre i deres selektering.
Eller evnerne til at udvikle dem er blevet så meget bedre i de bedste klubber at det i højere grad bliver en forudsætning at have været tidligt inde der? Det forstærkes af at de også henter de næstbedste fra Skandinavien eller længere væk. Det er ikke sikkert vi er så uenige, men ift om vi skal finde vores egen vej så ja, for vi har ikke samme økonomi som toppen, men vi er trods alt heller ikke en af der mindre klubber der tidligere kunne udvikle en topspillere, men hvor det bliver sværere, vi er stadig i toppen mht faciliteter og vil komme til at lægge mere og mere økonomi i det og være konkurrencedygtige på de fleste parametre. Jeg tror i højere grad en klub som Silkeborg skal være meget opmærksomme på at gøre det anderledes fordi FCK kommer og tager deres største talenter.

Er det kun mig der nærmest er personligt provokeret af Jørgensen ikke er mere i spil. Emmery er et spændende talent, men hvis man ikke kan slå ham af... og nu er det Emmery eller Arnstad. Jørgensen må være i stand til at spille en JP 10'er, ellers var han vel ikke i klubben.

Jeg er med på CV ikke kan tvinge handler igennem og man derfor må vente. Men Gyamfi var måske på vej til Horsens, og så alligevel ikke.

Sker der noget med Bech?

Links, Beijmo og Kahl? Links lader til at forlænge, men det giver ikke vildt meget mening.

Er der noget i gang med Dalsgaard, og hvad med Jensen-Abbew?

Er de afklarede på keeperen ... er de måske blevet uafklarede igen?

Med kampprogrammet og den knap så fabelagtige start i Haderslev kan CV nå at skulle finde en ny træner inden han har snøvlet sig færdig med truppen. Så håber man bare de vælger en træner der spiller på samme måde som JP har valgt at gå på kompromis med din egen stil for at spille.

Det sidste er ment som en spøg og jeg tror JP får bedre fat om det. Men der kun tager spøj for spøj og alvor for alvor... osv.

Last edited:
Interessant diskussion om talentudvikling og selektering (måske hører den mere hjemme i en anden tråd, men jeg tillader mig at fortsætte her alligevel). Man kan vel skelne mellem to forskellige typer af spillere 'overset' af superligaklubber.

For det første er der dem, der aldrig ser en superligaklub, før de når til seniorrækkerne. Ebbe Sand er nævnt som eksempel, i AGF-forsvaret er er der Dalsgaard og Mølgaard. Det lyder meget rigtigt, at denne gruppe bliver mindre og mindre, men den kommer næppe helt til at forsvinde. (Eller?)

Den anden gruppe er dem, der kommer til en superligaklub som ungdomsspiller, men ikke umiddelbart slår til eller i hvert fald satses på. Her omtales Daghim som det gode eksempel, og i AGF-forsvaret har vi Tingager og Tobias Bach. Det er ikke oplagt for rmig, at den her gruppe skal blive mindre, for jo flere spillere der koncentreres i jo færre klubber, jo flere vil næsten i sagens natur komme i overskud. Og nogen gange må de store klubber altså ramme forkert, når de skal prioritere mellem to begge talentfulde 16-årige - eller som ifm Daghim vs Roony ramme rigtigt, men dermed også skubbe en god spiller på bænken. Mathias Jørgensen er også et eksempel på en spiller, der kun var tredje- eller fjerdebedst på sin position i FCN, men alligevel god nok til en superligakarriere.

Last edited:
Jeg ved ikke om du tror at sportcheferne finder spillere. Der er et helt scoutteam der følger spillere, kigger stats, styrker og svagheder m.m. Det er jo ikke en enkeltmands beslutning, der er mange ind over, men til allersidst skal han selvfølgelig tage en beslutning på baggrund af de rapporter der er udarbejdet.
Den er jeg helt med på, men en af de helt store anker ved SIB var, at han til sidst i højere grad lyttede til sig selv og sit eget netværk fremfor scoutingafdelingen i AGF :)

Latest posts

Back