New posts

Transfervindue Transfervindue sommer 2025

• Thread starter Thread starter Martin Hansen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 7K
  • Views Views: Views 453K
Transfervindue Transfervindue sommer 2025
Der er selvfølgelig nogle dommedagsprofetier der virker meget mørke.

Men faktum er vel, at vi er svækket. Vi sender vores - med afstand- to bedste midtbanespillere videre og henter Sebastian Jørgensen, der havde et fint indhop med en svag modstander søndag, men ellers ikke har vist noget her i opstarten. Derudover henter Markus Solbakken for store penge. Han har dog ikke spillet regelmæssigt i 18 måneder. Derudover er kontrakten relativ kort, og han har allerede misset 7-8% af de superligakampen man kan spille på en 3 årig kontrakt.

Før forårssæsonen blev sparket i gang, så stod vores administrerende direktør og sagde han var ved at være træt af bronze. Det er kun 7 måneder siden. Ser man på bronzevinderne og os, så er deres bredde lidt anderledes. Går deres Tingager (Alves) i stykker, har de Vanlerberghe og Laurtisen på bænken. Går deres Links (Køhlert) i stykker, så har de Divkovic på bænken. Går deres Arnstad (Vallys) i stykker har de Bischoff på bænken. Centralt på midten rotere de mellem Spiering, Tahirovic, Wass og Nartey. Vi kan rotere mellem Poulsen, Solbakken, Yakob og så vel Haugstrup.

Den administrerende direktør har dog, før sidste kamp i foråret (hvor medaljerne var glippet), ude at bekræfte at det sportslige budget til den kommende sæson ville være større end den forrige. Så - alt andet lige - burde Sportsdirektøren samle en bedre trup end den sidste. Om han så har det, det må resultaterne jo så afgøre.
Nu er Brøndby jo heller ikke et hold vi skal slå, hvis man kigger på økonomien.

Men jeg tror da helt sikkert at Brøndbys præstationer ville blive værre efter de erstatninger og rotationer du nævner.

Præcis lige som alle andre hold bliver vi også dårligere af ikke at spille med alle vores bedste spillere i den opstilling der passer os bedst.

Kan virkelig ikke se det helt store issue her

Jeg synes på sin vis, at dette vindue giver mening.

MEM fik en chance, han måtte tage, og CV fandt noget, der på papiret ligner en 1:1 erstatning.

Callø får en sæson til at vise, at han er for god til 1. div - det er også en stor test af ham.

Der er kun 3 mdr til næste vindue/slut af efteråret.
Med den smalle trup er der mulighed for at geare op på 2-4 positioner, når JP tydeligt ved, hvad der mangler.
Ja. Der er kort tid til næste vindue. Et vintervindue hvor man typisk reparerer.

Men den store forskel er, at der flere kampe i grundspillet i efteråret i år end normalt. Dertil kommer en pokalturnering. Så vi kigger muligvis ind i 15 kampe på cirka 100 dage.

Det sportslige budget er nok også større end tidligere i runde tal. Men om det er relativt større ift. fodboldverdenen som helhed er nok en anden sag.

Og så er der jo også brugt penge på at forlænge med spillere som Links og MEM. Nu er sidstnævnte solgt og erstatningen er købt billigere og der er dermed luft i budgettet. Det skal selvfølgelig sættes i spil til januar.

Men det er jo sådan her livet er i de fleste fodboldklubber. Og det er jo derfor at det er få klubber der vinder noget. Det er jeg da også træt af og drømmer mig ofte tilbage til 90erne, hvor SIF, Herfølge, AaB, Lyngby m.fl. vandt et dansk mesterskab. Det var sgu da charmerende og noget jeg savner, og noget som jeg tror over tid bliver et større og større problem for moderne fodbold.

Tror også det er en vigtig pointe i, at der netop "kun" er 3 md. til næste transfevindue og en lang vinteropstart hvor man lidt nemmere kan lave en større udskiftning, da man har bedere tid til og spille en trup sammen.
Igen. Der er bare flere kampe i grundspillet i efteråret i år end normalt (18 i stedet for 16), samt forhåbentlig 4 kampe i pokalen

Det sportslige budget er nok også større end tidligere i runde tal. Men om det er relativt større ift. fodboldverdenen som helhed er nok en anden sag.

Og så er der jo også brugt penge på at forlænge med spillere som Links og MEM. Nu er sidstnævnte solgt og erstatningen er købt billigere og der er dermed luft i budgettet. Det skal selvfølgelig sættes i spil til januar.

Men det er jo sådan her livet er i de fleste fodboldklubber. Og det er jo derfor at det er få klubber der vinder noget. Det er jeg da også træt af og drømmer mig ofte tilbage til 90erne, hvor SIF, Herfølge, AaB, Lyngby m.fl. vandt et dansk mesterskab. Det var sgu da charmerende og noget jeg savner, og noget som jeg tror over tid bliver et større og større problem for moderne fodbold.
Helt uenig mht Solbakken og MEM.

Solbakken tager mindst 5 millioner i afskrivninger (mod MEMs 1 million).

Så hvis Solbakken skal være billigere i budgettet en MEM, så skal have 4 millioner mindre i løn.

Jeg havde regnet med en forstærkning ind, forsvar eller central midt. Det kan nås endnu.

Bredden er bedre end længe, men det siger mest om 'længe'.

Man kan hente noget kontraktfrit de kommende dage, det tror jeg kommer til at ske, og så må det komme med i betragtning.

Jeg savner en eller to spillere ind af den type, der kan udvikle sig til næste salg, uden at være et 'Gyamfi-style' udviklingsprojekt.
Jeg savner afklaring på Kahl og Beijmo. Når de forlader klubben til sommer har de leveret, men der ligger høje omkostninger i at erstatte dem.

Fint at Bach blev solgt, men det er trivielt. Fint at Callø blev lejet ud - men givet at Jensen-Abbew ikke benyttes også tegn på der er langt igen. Og med en god periode i Kolding skulle han måske være blevet der?

Mindre fint med angriberne. PM kan samtidig blive solgt, nu bare uden at kunne erstattes. Serra og Badji kan ikke sælges, skal de prøves af?

Vinduet signallerede ikke nogen retning som sådan. Jeg er ikke blevet klogere på en vision eller noget der ligner. Det betyder ikke den mangler, jeg havde bare gerne set nogle indikationer.

Det mest irriterende er, at man er tilbage på 'mellemsæson', efter at have indikeret det kunne blive en sjov sæson. Og en mellemsæson med lange udsigter til mere. Det kan være Emmery eller Tchamche udvikler sig, at Arnstad begynder at blive målinvolveret, eller man signer dem fra Mali og får spilletid ud af dem (var de så ikke allerede på kontrakt, hvis mam havde tiltro til det!?).

Og til sommer er der stadig et år med Vejlby, og der er kontraktudløb galore. Så en mellemsæson der peger mod en mellemsæson.

Men hvorfor købe den dyreste spiller i historien på en 3 årig kontrakt?

Har vi et budget på 100 mill udgør afskrivningerne 5% årligt!

Hans kontrakt er kortere end f.eks den Madsen havde, og Arnstad har.
Meget enig i den del! Forstår heller ikke, hvorfor vi ikke kunne gennemtrumfe 4 år. Virker ærgerligt til den pris. Han skal enten forlænge eller sælges til næste sommer.

Nu er Brøndby jo heller ikke et hold vi skal slå, hvis man kigger på økonomien.

Men jeg tror da helt sikkert at Brøndbys præstationer ville blive værre efter de erstatninger og rotationer du nævner.

Præcis lige som alle andre hold bliver vi også dårligere af ikke at spille med alle vores bedste spillere i den opstilling der passer os bedst.

Kan virkelig ikke se det helt store issue her
Så du tror faldet fra Tingager til AJ vil være nogenlunde det samme, som hvis Brøndby skifter Alves med Lauritsen?

Hvorfor skal vi ikke sammenligne os med Brøndby? Hvem så? OB?

Hvis du kigger på hvordan holdene under os ser ud, altså alle andre and fcm, fck og bif, kan du så ærligt sige at du er bekymret for at hele 3 hold skulle være bedre end os og smide os ud af top 6?
Kampen om top 6 bliver hård. Men til alle super optimisterne efter transfervinduet. Se interviewet med CV efter lukningen. Han ved godt, at det her vindue endte helt galt. Han tror ikke engang selv på det og mumler om de næste to vinduer et cetera.

Trupdybden bliver over de seneste sider gjort unødvendigt dårlig. Når Mølgaard og Andersen er tilbage, ser det baseret på historikken under Uwe og JP således ud på de kritiske pladser:

Hwb: Carstensen, Beijmo, Andersen
Hcb: Dalsgaard, JJA, Mølgaard, Beijmo
Cb: Tingager, Dalsgaard
Vcb: Kahl, Beijmo, JJA, (ham fra Mali)
Vwb: Links, Andersen, Beijmo, Kahl, Emmery

Central midt: Polle, Solbakken, Yakob, Arnstad

10erne: Bech, Arne, Jørgensen, ST, Emmery

Jeg er helt med på, at truppen er smal. Den del er indiskutabel. Men det fremstår som om, vi ikke har nogle muligheder, hvis vi får skader på VWB og central midt, og det er noget sludder.

Et positivt spin på vinduet kunne være:

Carstensen har erobret hwb, og Beijmo er reserve i det centrale forsvar og på de to wingbacks indtil han forlænger.

Andersen og Mølgaard er tættere på comeback, end vi tror.

Emmery og ST kommer til at få masser af spilletid og mulighed for at udvikle sig.

CV starter antageligvis næste vindue med bedre mulighed for at handle, fordi han har midlerne tiæ at handle fra start.

Alt det er vi først klogere på senere på efteråret. Men det er alt for tidligt at evaluere vinduet. Vi kan gå igennem efteråret uden skader og få en masse point samtidig med at talenterne får masser af spilletid, og så fremstår CV som et geni.

Tror også det er en vigtig pointe i, at der netop "kun" er 3 md. til næste transfevindue og en lang vinteropstart hvor man lidt nemmere kan lave en større udskiftning, da man har bedere tid til og spille en trup sammen.
Enig. Det er svært at spille et hold sammen, hvis man her i august hentede tre-fire nye spillere.

Helt uenig mht Solbakken og MEM.

Solbakken tager mindst 5 millioner i afskrivninger (mod MEMs 1 million).

Så hvis Solbakken skal være billigere i budgettet en MEM, så skal have 4 millioner mindre i løn.
Nu kigger jeg ikke på afskrivninger - jeg kigger på de faktiske penge. Jeg kender godt reglerne omkring afskrivning osv.

Enig. Det er svært at spille et hold sammen, hvis man her i august hentede tre-fire nye spillere.

Nu kigger jeg ikke på afskrivninger - jeg kigger på de faktiske penge. Jeg kender godt reglerne omkring afskrivning osv.
Men du skriver han er billigere i det sportslige budget. Det passer ikke.

Sælger vi en spiller for 40 millioner og henter en anden for 39 på en 2 årig kontrakt, så er vi også ekstremt pressede

Jeg må sige, at jeg ser al den vrede opstandelse som udtryk for en lidt urealistisk forestilling om, hvor AGF står nu og i de kommende 2-3 år:
  1. Klubbens strategi har i hele JN's periode konsekvent været organisk vækst - ikke 'ambitioner' baseret på underskudsfinansiering. Og det er jeg 100 procent tilhænger af! Hvis I skulle have haft det tjubang-vindue, I åbenbart forventede, ville det have været skabt via overtræk. Det lå aldrig i kortene.
  2. Det er træls at skulle gentage, men stadionsituationen er en driftsøkonomisk MØLLESTEN om halsen på AGF. Jeg er i hvert fald helt ombord med, at klubben har valgt at udskyde en mulig underskudsfinansieret oprustning til næste vindue. Og nu vi er ved møllesten: SIB's sidste sommervindue er endnu en til samlingen. Jeg kan ikke se hvordan man kan kan skælde ud på CV for ikke at være i stand til at fikse ALLE de problemer, SIB skabte i ét hug, på den korte tid (og med det budget) han har haft.
  3. AGF er mindst 2-3 år frem en udfordret midterklub i en relativt svag liga. Vi spiller vores hjemmekampe på en træls lille mobilpotte. Fodboldspillere anno 2025 kan ikke bruge løfter om ny storhed måske 3-4 år nede ad vejen til noget som helst. Det betyder, at vi selvfølgelig ikke kan nægte MEM et skifte til en topklub. Og det betyder, at en Markus Solbakken ser os som et stort skridt tilbage - og derfor ikke ønsker at binde sig for mere end tre år til en klub, han næppe kendte til eksistensen af for tre døgn siden. Det er i mine øjne lidt naivt at tro andet var en sandsynlig mulighed.
Når det er sagt, er jeg da fuldkommen enig i, at vinduet er undervældende, og at det er let at pege på de problematiske positioner i truppen. Især den med de venstrebenede forsvarere er grel. Jeg går kraftigt ud fra, at Camara i det mindste tilbydes kontrakt.

Jeg savner afklaring på Kahl og Beijmo. Når de forlader klubben til sommer har de leveret, men der ligger høje omkostninger i at erstatte dem.
Har klubben sagt at de nægter at forlænge med de 2 spillere?

Eller har de 2 spillere været ude og sige de nægter at forlænge med klubben?

Ellers synes jeg det virker lidt mærkeligt at du skriver det som en selvfølge at de forsvinder

• Like
Reactions: cph
Så du tror faldet fra Tingager til AJ vil være nogenlunde det samme, som hvis Brøndby skifter Alves med Lauritsen?

Hvorfor skal vi ikke sammenligne os med Brøndby? Hvem så? OB?
Brøndby ligger økonomisk stadig et niveau over os, såfremt deres ejere bliv ved med at smide penge selvfølgelig.

Med hvordan vi ligger rent økonomisk pga stadion osv så syntes jeg vi højere grad skal have 4 som mål end at overhale Brøndby, det er bare ikke realistisk i den nuværende situation.

Selvfølgelig kan vi sammenligne os med dem og selvfølgelig skal vi da håbe og stræbe efter at vi overpræstere vores økonomi.

Har klubben sagt at de nægter at forlænge med de 2 spillere?

Eller har de 2 spillere været ude og sige de nægter at forlænge med klubben?

Ellers synes jeg det virker lidt mærkeligt at du skriver det som en selvfølge at de forsvinder
Det står dig frit for at tro hvad du ønsker og så må jeg tror på hvad jeg mener.

Det fremgår relativt klart hvad jeg ser som mest realistiske scenarie al den stund CV må have overvejet det siden han kom til.

Jeg bliver positivt overrasket hvis de forlænger, men fast holder at min most likely scenarie er noget andet.

Trupdybden bliver over de seneste sider gjort unødvendigt dårlig. Når Mølgaard og Andersen er tilbage, ser det baseret på historikken under Uwe og JP således ud på de kritiske pladser:

Jeg er helt med på, at truppen er smal. Den del er indiskutabel. Men det fremstår som om, vi ikke har nogle muligheder, hvis vi får skader på VWB og central midt, og det er noget sludder.

Carstensen har erobret hwb, og Beijmo er reserve i det centrale forsvar og på de to wingbacks indtil han forlænger.

Emmery og ST kommer til at få masser af spilletid og mulighed for at udvikle sig.

CV starter antageligvis næste vindue med bedre mulighed for at handle, fordi han har midlerne tiæ at handle fra start.

Alt det er vi først klogere på senere på efteråret. Men det er alt for tidligt at evaluere vinduet. Vi kan gå igennem efteråret uden skader og få en masse point samtidig med at talenterne får masser af spilletid, og så fremstår CV som et geni.
Logikken med at skrive spillere på flere forskellige steder betyder jo også at hvis/når der kommer skader, ja så forsvinder de hurtigt.

Tror først Andersen er klar i det nye år.
Mølgaard skulle være klar nu her, men har ikke spillet længe

Næh. CV vil fremstå som en gambler, og sådan en har vi ikke brug for på den post. Vi har 11 kampe plus pokalen, og det ser livsfarligt ud. Men jeg må bare krydse fingre for, at vi helt undgår skader og karantæner, Arnstad. Det er nok mest sandsynligt, at vi kommer til at tabe på det her ultratynde vindue.

Latest posts

Back