New posts

Transfervindue Transfervindue sommer 2023

• Thread starter Thread starter SteenA
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 316K
Transfervindue Transfervindue sommer 2023
Hehe...det glæder mig, at jeg kan få dig til at fnise.
Jeg er af den overbevisning, at når man vurderer sportschefens indsats, så er der tre kategorier:
1. De handler som bare ligner en god eller dårlig idé. Altså den helt spontane holdning. Det slår mig, at det var en rigtig god idé at lade D'Alberto gå, f.eks... Det er dem, hvor man ikke har noget empirisk grundlag for sin tilfredshed, men man ser det som et godt træk. Det her jeg mener, Duelund hører til. Eksempelvis var jeg hurtigt ude at stemple Søren Berg som et fejlkøb i sin tid - jeg mente han var for gammel. Virkeligheden viste sig, jeg tog fejl.
2. De tilgange, der tager tid. Nogle gange lang tid. Kevin Yakob er et godt eksempel- han kan meget vel vise sig at være en god tilgang, han har i hvert fald vist potentialet. Men han har jo ikke sat noget i brand endnu. Han er imidlertid også ret ung.
3. Om det adresserer et problem i truppen og hvor sandsynligt det er, at det kan løse problemet. Beijmo er jo et fint eksempel, ligesom Bjur er. Det adresserer et problem i truppen, men om det løser problemet vil jo vise sig.

For mig at se har SIB begået nogle fejl, men han har også adresseret de mest presserende problemer i det netop overståede vindue. Om det løser problemerne, vil vi først vide om nogle måneder. Sådan er det jo.
Da Naby Keita skiftede til Liverpool var alle sikre på, han ville sætte PL i brand. Nu regner alle med at han smutter gratis til sommer, uden nogensinde at have fået sit gennembrud... det er ikke en eksakt videnskab.

Jeg er 100% enig i det meste af dit indlæg men i mit spørgsmål lå der mere, hvad han bevisligt har gjort sådan rigtig godt og som kan måles her og nu. Udover Bisseck og han i januar vinduet på papiret har adresseret nogle af hullerne, så har jeg egentlig svært ved at se, han har været en opgradering over PC.
Jeg synes bare, det trækker rigtig meget ned at de dyre indkøb ikke sådan for alvor er stemplet ind men måske er det hønen og ægget der spiller ind. Mangler de at stemple ind, fordi Uwe ikke er dygtig nok eller er det dårlige spil resultatet af SIB har handlet elendigt ind? Det er et spørgsmål selv folk med stor fodboldviden og med inside informationer har svært ved at svare fyldestgørende på.

Det er meget sjovt at læse at alle dem der ønsker Sportschefen fyret står fuld og betingelsesløst bag de mennesker der ansatte ham.
Selv de mest succesfulde ejere og direktører har måtte fyre folk de ansatte, når de ikke har levet op til forventningerne. Mon ikke der er røget en HR direktør igennem tiden i Apple, Tesla, Mærsk osv. Det er jo ikke JN og Fournais job at sætte truppen. Hvis hele butikken begyndte at sejle, så er det jo heller ikke sikkert at JN beholdt sit job.

Enig - de 70 % er nok ikke helt af vejen men det betyder der stadig er 30 % som man må gøre alt for at optimere på. Det ser ikke umiddelbart ud til vi er så dygtige til den del men et enkelt stort spillersalg kan betyde rigtig meget.
Lige med Haugen lignede det vi købte et erfarent talent der som du skriver skulle løftes. I samme ombæring hentede BIF Ohi til nogenlunde samme pris og han ser noget mere udviklet ud som angriber - men det kan Haugen passende modbevise i de kommende kampe. Ohi er til gengæld 29 år og derfor for nedadgående salgsmæssigt - der var/er Haugen stadig noget yngre og kan måske udvikles i den rigtige retning. Det ser bare ud til at være op ad bakke i øjeblikket. Det skal dog også nævnes, at Ohi sikkert får en anden løn og samlet set er noget dyrere end Haugen.
Jeg har ikke set Brøndby nok til at have en klar ide om hvilket niveau han har, men som generelt eksempel kan man sige at det er en hvor man betaler lidt mere og stort set opgiver "al videresalgspotentiale," men til gengæld får et større umiddelbart og bevist niveau. Det kunne vi selvfølgelig godt bruge, men jeg synes også det har givet god mening at supplere PM med noget yngre da vi også har brug for videresalgspotentiale i offensiven. Der er måske en risiko for at man har sat sig lidt mellem to stole fordi man heller ikke kunne vente for længe på at udvikle noget og så har man en spiller der ikke helt er på toppen og ikke helt har talentet til at komme det - men vi må se om det kan komme til at klikke her i foråret, han har gode løb men mønstrene og timingen er vigtig.

De 70% og 30% (som vist nærmere er 20-25% fordi der også er et element af held, jeg kan ikke helt huske hvad Hammer sætter det til) er selvfølgelig heller ikke adskilte, så vi skal optimere på de procenter så de også hjælper på resten. Det er en svær øvelse med mange ubekendte og mange nuancer og en balancegang man skal finde.

Den er svær i AGF hvor der også skal leveres og når de 25% dygtighed skal vurderes bliver de 70% hurtigt skruet op til mere end de kan bære. Herinde ind imellem, men også fx Peter Sørensen der vist stod og snakkede om at vi er 3-4-stykker i økonomi og det nærmest er en skandale hvis vi ikke ender i top-6, men vi er nærmere 4-5-stykker økonomisk, afhængig af hvordan FCN vurderes og jeg ville sige 5, men derudover er Hammers indeksering med FCK som 100 også brugbar fordi den viser hvor langt efter toppen AGF er og hvor kort afstanden er ned til de næste hold under. Økonomien er endnu ikke til at forvente top-6 hver sæson, men trods alt hvor vi heller ikke må ende i det hul vi var i sidste forår og som vi trods alt også har fået gravet os op af.

Selv de mest succesfulde ejere og direktører har måtte fyre folk de ansatte, når de ikke har levet op til forventningerne. Mon ikke der er røget en HR direktør igennem tiden i Apple, Tesla, Mærsk osv. Det er jo ikke JN og Fournais job at sætte truppen. Hvis hele butikken begyndte at sejle, så er det jo heller ikke sikkert at JN beholdt sit job.
Det er jo SLET IKKE det der er pointen. Den ligger der at JN jo nærmest er gud og alligevel mener de samme mennesker at hans beslutninger er forkerte.
Problemet med spillere og AGF er vel at det kræver en meget speciel psyke for at kunne fungere her. Om spilleren har den eller ej vides ikke FØR han har været her. Det er ikke noget specielt for SIB, det har altid været sådan. Nogle kommer efter det med tiden, andre blomstre først når de er kommet videre.

Det er jo SLET IKKE det der er pointen. Den ligger der at JN jo nærmest er gud og alligevel mener de samme mennesker at hans beslutninger er forkerte.
Problemet med spillere og AGF er vel at det kræver en meget speciel psyke for at kunne fungere her. Om spilleren har den eller ej vides ikke FØR han har været her. Det er ikke noget specielt for SIB, det har altid været sådan. Nogle kommer efter det med tiden, andre blomstre først når de er kommet videre.
Det er ikke helt rigtigt. JN har med rette nærmest gudestatus pga sit arbejde med klubbens økonomi og fordi han har lukket aftalen om et nyt stadion. Men jeg giver ham en lille karakter på fanpleje og ja, så ser det ikke ud til at han har ramt rigtig med Stig, som ligner en mand det måske har undervurderet superligaen ret meget. Måske det bliver bedre fra sommer hvor han bør kende ligaen noget bedre.

Den ligger der at JN jo nærmest er gud og alligevel mener de samme mennesker at hans beslutninger er forkerte.
Problemet med spillere og AGF er vel at det kræver en meget speciel psyke for at kunne fungere her.

Du blander æbler og pærer sammen. Jeg mener JN har været en helt igennem fantastisk direktør, for han har været primusmotor for den gode økonomi, det moderne træningsanlæg og det kommende nye stadion, men jeg er begyndt at mene, at han fejler på det sportslige. Det er ingen hemmelighed, jeg mener, det er en klar strategisk fejl, AGF køber for mange profiler, der aldersmæssigt er svært at sælge videre med en ordentlig profit. Jeg er heller ikke imponeret af ansættelsen af SIB, ligesom eftertiden har vist, PC ikke var det "orakel", jeg selv var med til at gøre ham til, da han var ansat.

Man kan godt mene, JN både er fantastisk og dårlig eftersom hans arbejdsområde er 2 delt og man behøver ikke konstant skrive "JN er fantastisk men...".

Ja DET må man da i hvert fald håbe :ROFLMAO: Ellers er det da helt skævt, at svaret ikke er givet for længe siden.

Det er let at grine af mit udsagn, men alle fodboldledere bokser med det problem for ellers ville det altid være nemt at sætte fingre på, hvad som problemerne er, når det går dårligt.
Måske en dag Chat GPT bliver så intelligent, den kan give svaret men indtil da, er det vanskeligt at være 100% sikker på, om pilen mest peger på sportschefen eller træneren.

Det er mit klare indtryk at SIB og de andre i den sportslige sektor arbejder 110% imod at AGF udvikler sig som klub på en måde som giver stolthed til os fans. Meget af kritikken herinde handler om 2 tabte point forleden og en halvsæson som på mange både har været godkendt, men også med et par rigtig trælse resultater og kampafvikling til den skuffende side.

Skal man vurdere sportschefen må det være over et par sæsonner, dvs. omkring 3-4 styk, så har man haft tid til at rydde op fra den gamle, og i det her tilfælde var der en del at rydde op. Sætte et nyt hold, og spille det sammen. Det passer med en 3-4 år samlet set.

Det er vel ikke helt forkert at skæve lidt til hvad andre gør, men så gælder det også begge veje. Flere har nævnte forskellen mellem Tonny Adamsen som er gratis og Haugen. Nuvel, men så kan man også skæve til FCM´s og FCK´s såkaldte super indkøb til mange flere millioner end Haugen, så står den nok nogenlunde 1-1.

Jeg mener SIB stille og roligt har luget ud i truppen, væk er spillere som han ikke mener har en fremtid i klubben, men stadig med respekt for holdets samlede styrke. Dem vi får ind har på mange måder det helt rigtig mindset i forhold til at præstere i AGF.
Jeg ser stadig indkøbet af Jesper Hansen som vores absolute scoop, Bisseck er kandidaten til årets spiller i AGF, og står til at sprænge transferrammen i AGF betydeligt til sommer (jeg tror han er solgt inden U21) og hvem har ikke lyst til at se mere fra de små 15 min. vi nåede at se med Mikkel Duelund?

Jeg er kæmpe fan af holdet og den sportslige ledelse, men jeg savner da også at vi får taget det sidste skridt op, især i kampende, vi skal snart lære at holde et rigtig godt spillende Silkeborg hold bedre i kontrol, det kommer forhåbentlig jo flere kampe vi får spillet.

/Aske

Jeg synes folk glemmer HVOR ringe, vi var i foråret 2022. Vi fik 9 point i 15 kampe. Det var et snit på 0,6 pr kamp. I efteråret endte vi på 1,28 pr kamp og nu er vi oppe på 2,0, så den linje går lige mod skyerne.

Er det validt at sætte et tal på foråret efter to kampe? Fuck nej! Men det er heller ikke validt at bedømme den spillemæssige udvikling henover vinterpausen bedømt på to kampe, hvoraf den ene blev spillet i en orkan.

Vi er stadigt i en opbygningsperiode med 352.
Holdet bliver stille og roligt tilført mere kreative spillere

Ja på sin vis ville det bare føles en del anderledes, såfremt vi havde fået en dårlig start på sæsonen pointmæssigt, og pt var nået vores højeste niveau spillemæssigt, og var i fremgang. Men det er ikke sådan det fremstår eller er, hvis jeg skal bedømme det. Vi var langt mere offensivt indstillede i starten med Kahl og Mølgaard der kom flyvende over kanterne. Og selvom det faktisk ikke gav mål fra dem af, så afledte det bare mange situationer som så førte til mål (noget Kahl havde stor andel af, men ikke fik nok ros for synes jeg). Det er jo bl.a. nu her vi ser, hvor meget offensivt Kahl faktisk er med til at skabe, altså nu hvor han er væk.

Men min pointe er mest, at jeg har en bekymring over, at vi ikke er i fremgang med allerede nu spiller ringere/mindre godt offensivt end siden starten af efteråret. Altså kampene mod Viborg og Randers på hjemmebane gav mig masser af mod, håb og tro på tingene. Skidt med at vi spillede 0-0 mod Randers, for vi skabte masser af chancer, spillede godt, så "det skulle nok komme". Og sejren på 3-1 mod Viborg var jo ekstra flot, og ser jo vild ud på papiret i dag med det Viborghold der ligger i toppen.

Men hvornår har vi sidst spillet så godt? Mod AaB hjemme, som var lidt på billig baggrund måske.
Kampene siden starten af efteråret har været mere "søgende", fordi man i min optik havde aftalt i starten at spille på x og y måde, som man købte ind på, og havde tro på. Men siden da er det blevet anderledes "låst" igen. Især vores centrale midtbane og backs.

Jeg savner den risikovillighed.
Der er jeg 100% på linje med Martin Hansen ift, at man skal "jagte det for at få det" som udgangspunkt.
I hvert fald hvis man vil have det ofte nok til at spille med hvor det er ekstra sjovt.

Det er let at grine af mit udsagn, men alle fodboldledere bokser med det problem for ellers ville det altid være nemt at sætte fingre på, hvad som problemerne er, når det går dårligt.
Måske en dag Chat GPT bliver så intelligent, den kan give svaret men indtil da, er det vanskeligt at være 100% sikker på, om pilen mest peger på sportschefen eller træneren.
Jamen jeg griner fordi jeg er enig (y)
Men det er så også sandt at nogen alligevel har mere held end andre … det er i hvert fald længe siden der har været en konstant fremgang i AGF. Der har været bobler - men de er også ret hurtigt bristede igen.

Den her 🧵 handler sommervinduet, men dette vindue er åbenbart ikke helt til at lukke, tidliger evar der tale om Oliver Lund til Norge og nu er det Bråtveit:

Det virker dog usandsynligt at vi vil sælge ham nu, uden en reserve, men Bjørnebye taler åbenbart ofte med sin landsmand i Bodø.
Bodø er tilsyneladende også tæt på at hente en målmand i Silkeborg. Måske de har forhørt sig om flere forskellige. Jeg tror ikke lige vi slipper vores reserve med 13 kampe tilbage af sæsonen og intet afgjort.

AGF har pt. en superligatrup med 22 spillere. Benjamin Hvidt er langtidsskadet. Derudover er Frederik Ihler og Zach Duncan udlejet til henholdsvis Skive i 2. Division og Perth Glory i den bedste australske liga.

6 spillere fra den nuværende superligatrup har kontraktudløb til sommer. Jesper Hansen, Felix Beijmo, Mikkel Duelund, Patrick Mortensen, Per Kristian Bratveit og Jelle Duin. Derudover forventer jeg at Oliver Lund er fortid inden sommeren.

Jesper Hansen og Patrik Mortensen bliver højest sandsynligt tilbudt 1 årige forlængelser. Jelle Duin og Per Kristian Bratveit er mere tvivlsomme. De har ikke formået at overbevise. Duelund og Beijmo er mere en "both ways" case. Formår de at vise i foråret at man skal satse på dem og får de mere attraktive tilbud til sommer.

Der kan også komme mulige salg til sommer. Mest sandsynlige salg er vores tyske forsvarsklippe Yann Bisseck. Andre mulige salg kunne være Mikael Anderson eller TK.

Det kunne efterlade os i en situation hvor vi skal have en ny backup keeper (der kan tage over fra Hansen efter næste sæson), en ny højre wingback (Gaaei). En ny central forsvarsspiller (gerne venstrefodet) (Provstgaard, Dietz, Gomez) alternativet kunne også være en Bisseck light i Magnus Jensen fra Horsens, en ny central midtbanespiller (Jeppe Tverskov, Abnor Mucolli) eller yngre alternativer som Mads Larsen, Frederik Carlsen, Alexander Lyng, Jonathan Rindom el. Sanders Ngabo) og en ny angrebsstjerne (fysik og hurtighed) (Mikkel Kaufmann, Marvin Egho) eller yngre mere kuriøse alternativer Daniel Jebbison (Sheffield Utd. el. Tom Bloxham Shrewsbury)

Dette vil være tilfældet hvis Røsler fortsætter og man vurderer at holdet stadig skal spille med en 3 back kæde.

Alternativt burde man ændre til en 4 back kæde og igen spille med offensive wings i en 4231/433 opstilling. Dette ville dog kræve køb af nye wings (Joel Asoro (Djurgården), Tasreeq Matthews Sirius), Youssef Dhaflaoui (Hillerød), Tobias Bech, Magnus Warming, Jeppe Okkels og stadig en ny angrebsstjerne. Til gengæld kan man spare penge på at man ikke skal købe en erstatning for Bisseck.

Duelund og Beijmo er mere en "both ways" case. Formår de at vise i foråret at man skal satse på dem og får de mere attraktive tilbud til sommer.
Jeg er allerede meget tæt på at have set nok fra Beijmo til at stange ham en 4-5 årig kontrakt. Han har et dejligt offensivt mindset og en god teknik. Han har lidt sin udstråling imod sig, og kortet igår var en irriterende detalje, der trækker nedad. Men han virker som en næsten perfekt Rösler-spiller.

Jeg er allerede meget tæt på at have set nok fra Beijmo til at stange ham en 4-5 årig kontrakt. Han har et dejligt offensivt mindset og en god teknik. Han har lidt sin udstråling imod sig, og kortet igår var en irriterende detalje, der trækker nedad. Men han virker som en næsten perfekt Rösler-spiller.
Det er meget sjovt jeg har mest set en masse snak og i mindre grad fodboldmæssige kompetencer, nu kan han selvfølgelig blive bedre når han er mere integreret på holdet, men han har vel ingen målgivende afleveringer, eller xA endnu. Han har også en tendes med bare at smide bolden ud til hjørne som om det er den mest naturlige ting i verden, men det handler måske om at hjørnespark er mere harmløse i den svenske liga?

Jeg har brug for at se et højere niveau fra ham, for at sige at han er en opgradering af Mølgaard, men måske bringer han også noget Motherfucker ind som ellers kan mangle lidt i truppen.

AGF har nok sat sig lidt hårdt i det, med stadionprojekt, investeringer i spillertrup og eftervirkninger af ledelsessvigt i sæsonen 21/22, der har kostet.

Vi skal nok se en kombination af bedre sportslige resultater og et salg af Bisseck, før klubben tæt investere yderligere, fx i Beijmo

Bissen sikrer penge til at betale løn, men resultaterne skal til for at sikre en rentabel drift.

Jeg skal nu også lige have set noget mere fra Beijmo før jeg kan afgøre om han har niveau til top 6 i superligaen. Altså han var da solid i går, og havde ét virkelig godt tidligt indlæg, der næsten nåede frem til PM, men Haugen så også lovende ud de første kampe. Der skal lidt mere til før jeg vil købe ham. Malmø forventer vel et beløb og mon ikke han forventer en pæn kontrakt.

Latest posts

Back