New posts

Transfervindue Transfervindue sommer 2023

• Thread starter Thread starter SteenA
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 316K
Transfervindue Transfervindue sommer 2023
Last edited:
Umiddelbart ville det give bedst mening at spille med de bedste spillere, og det svageste led lige nu er Haugen/Duin. Det kunne godt give mening at erstatte den position med en midtbanespiller, ganske enkelt fordi der er mere kvalitet i truppen på midtbanen. Derfor er 3-4-3 opstillingen som de tilsynelandende er begyndt at eksperimentere lidt med, rigtigt spændende. Det ser ud til at være den formation der bringer de bedste spillere ind samtidig, og det er nok også den der blev prøvet af mod FCK i efterårssæsonen, men fordi der var så meget pres på, blev kanterne presset tilbage på midtbanen så det kunne ligne en 3-6-1, som de kaldte den i Mediano.

Hansen
TK - Bisseck - Tingager
Beijmo - NP - MEM - Kahl
Duelund - Mortensen - Anderson​

Så ville der sidde spillere som Mølgaard, Bjur, Yakob, Duin og Haugen på bænken. Så Lund, Branhof, Daghim og Links ikke skal være vores “Gamechangers” længere, og det i stedet bliver muligt at løfte spillet med indskiftninger.

Umiddelbart lader det til at SIB lykkedes med det meste i transfervinduet, jeg tror ikke han havde en anden spiller som første prioritet over Duelund og Beijmo, men måske var Bjur 2. valg. Samtidig kom han af med nogle spillere som ikke er en del af klubbens planer, og fik fastholdt dem der er. Så han lykkedes da med rigtigt meget af det han havde sat sig for, forestiller jeg mig. Nu skal de så “bare” bevise det på banen.
T-Knogle: Jeg har tænkt flere gange under optakten, at du har fortjent en klapsalve for dine indlæg, så her kommer den. Jeg endte med at tage fejl af afslutningen af vores transfervindue, hvor jeg regnede med mindst et par tilgange til at erstatte Hausner og til at øge bredden i truppen. Men det lader til, at Bjørnebye og Rösler har haft en klar plan, der åbenbart tillader en meget smal, men også meget fleksibel trup. Og det er udelukkende pga. dine indlæg, at jeg har forstået de muligheder, som vi nu står med, og hvorfor truppen (formentlig) er optimeret til det.

Så kæmpe cadeau til at gide at gå i dybden med nogle taktiske overvejelser, som jeg ikke havde gennemskuet!

Hvis Rösler især går omkring med den ovenstående opstilling i hovedet, så giver købet af Bjur også endnu mere mening. For så kan han formentlig spille mindst to forskellige pladser, hvis der bliver brug for det. Og vi har ikke mindst ret hård konkurrence på næsten alle pladser.

Jeg forstår dog stadig ikke 100%, om det er meningen, at Herrington eller Kristensen simpelthen skal gå ind og tage over, når Bisseck og Tingager indimellem afsoner karantænedage eller får skader. Vi kan i det tilfælde selvfølgelig blive tvunget til at spille i en 4-mandskæde, men hvorfor sætte sig i den situation, hvis man kunne have købt fx. Provstgaard i Vejle som gardering? De to unge har vel ikke haft et eneste minut i superligaen endnu, vel? Og Oliver Olsson er ikke engang med på træningslejrene den her vinter...

Jeg forstår dog stadig ikke 100%, om det er meningen, at Herrington eller Kristensen simpelthen skal gå ind og tage over, når Bisseck og Tingager indimellem afsoner karantænedage eller får skader. Vi kan i det tilfælde selvfølgelig blive tvunget til at spille i en 4-mandskæde, men hvorfor sætte sig i den situation, hvis man kunne have købt fx. Provstgaard i Vejle som gardering? De to unge har vel ikke haft et eneste minut i superligaen endnu, vel? Og Oliver Olsson er ikke engang med på træningslejrene den her vinter...
Han ser jo tilsyneladende Mølgaard som en mulighed der, og man kan måske sige at hvis Mølgaard kan spille der kunne man også bruge Beijmo. Kahl… når vi nu er ved ideen om at bruge en back der, men måske lidt mindre oplagt. Der er dog kvaliteter som backs kan komme med der er brugbare selvom deres udgangspunkt er mere centralt. Problemet her er selvfølgelig også at det er startere/første reserve på backs, så det kan give problemer på de pladser i stedet.

Vi har også et hold der vil kunne spille med fire i bagkæden, men det skal vel være som variation og den er der kun hvis vi stadig kan vælge tre i bagkæden. Forhåbentlig får vi ikke brug for at rokere alt for meget om, men i sidste ende tror jeg de brikker der magler er Links og Lund. Links er blevet forsøgt i højre side også og så kan Mølgaard bedre bruges centralt og Lund er lidt universalspiller. De vil nok bare være lidt svage led så.

Der er noget fleksibilitet i holdet, men jeg synes stadig det er lidt tyndt nogle steder. Det er dog heller ikke mærkeligt at vi ikke helt har den ønskede bredde endnu. Transfervinduet er stadig godt synes jeg, på papiret ligner det forstærkninger der hvor vi manglede det mest og bedre mulighed for variation. Og så skal nogle af de unge jo også rykke tættere på spilletid og få de indhop der gør at de senere kan tælles lidt mere med.

• Like
Reactions: cph
Jeg læste et sted at Oliver Lund havde været skadet i lange perioder i efteråret, og at dette var årsagen til at han var ude af truppen. Min første antagelse var at Rösler ikke så det store lys i ham, og at han var på vej videre, men med de nye informationer omkring skaden (er ret træt af AGFs tolkning af GDPR), så kunne han godt være udset som backup i forsvaret, så han kan komme i spil hvis der er mere end en der ikke kan spille, eller måske endda som fjerdevalg, hvis han viser sig at have kvaliteterne.

Det giver noget mere tryghed at have en rutineret mand klar, da man må formode at han vil kunne glide mere problemfrit ind end de unge du nævner. Samtidig giver det nok motivation til de unge at der trods alt ikke er længere til kamptruppen eller måske endda Superligadebut, end at man skal forbi Oliver Lund.

I den seneste udgave af Det Hvide Snit, er der ikke meget ros til de nuværende talenter, de brænder ikke ligefrem U-ligaerne af, som de siger. Kim Robin Graahede var også med på den første træningslejr, og her så han heller ikke nogen af talenterne vise sig frem, så der er nok desværre et stykke vej inden det kan blive aktuelt at bruge dem på førsteholdet.

Tak i øvrigt for de rosende ord, det sætter jeg pris på.

• Like
Reactions: cph
Jeg synes stadig at vi er et stykke fra at se Lund eller de helt unge i nærheden af en startopstilling. En skade/karantæne til Mølgaard, Tingager eller Bisseck vil blive løst ved at sætte TK ind. Ved næste skade vil Beijmo (som spillede en del kampe på den plads i efteråret, bl.a. europæisk) kunne træde ind (og gøre Links til wingback). Jo, det vil da svække os, men det vil skader/karantæner altid. Jeg tror bare mest at det vil blive vores bænk der kommer til at lide - men det kan jo også være alvorligt nok. Vi HAR helt sikkert en tynd trup, men heldigvis også en del spillere, som kan spille flere pladser.

Jeg synes stadig at vi er et stykke fra at se Lund eller de helt unge i nærheden af en startopstilling. En skade/karantæne til Mølgaard, Tingager eller Bisseck vil blive løst ved at sætte TK ind. Ved næste skade vil Beijmo (som spillede en del kampe på den plads i efteråret, bl.a. europæisk) kunne træde ind (og gøre Links til wingback). Jo, det vil da svække os, men det vil skader/karantæner altid. Jeg tror bare mest at det vil blive vores bænk der kommer til at lide - men det kan jo også være alvorligt nok. Vi HAR helt sikkert en tynd trup, men heldigvis også en del spillere, som kan spille flere pladser.
Ja det kan godt være du har ret, men Lund har det bare med at poppe op i de klubber han har spillet i, og få regelmæssig spilletid, selvom fansene ikke ser det store lys i ham. I træningskampen mod det Ungarske hold, var det ham der udlignede, og han ser umiddelbart ud til at være fit igen. Uwe har udtalt at han ser Lund udelukkende som centerforsvarer, og at det er her han skal konkurrere om en plads, det er derfor slut med at bruge ham på begge backs og på kanten som han tidligere har spillet. Så vejen til spilletid er længere for Lund end det var før transfervinduet, til gengæld er der en centerforsvarer mindre at konkurrere med.

Det ville ikke overraske mig, hvis han bliver forlænget igen i løbet af foråret, selvom vi nok kommer til at rive os selv i håret over den uambitiøse beslutning, men jeg tror han på mange områder er enhver træners drøm som “lappegrej” til et forsvar der kan blive udfordret af skader elller karantæner. Han brokker sig ikke, og leverer på et fint niveau når han kommer på banen, og så koster han nok ikke meget mere i løn end talenterne.

Situationen skal jo nok opstå, men forhåbentlig ikke for ofte.

Nej netop:
Jo mindre Lund spiller, desto bedre har holdet det fysisk/spillemæssigt kan man sige :D

Altså at det ikke er meningen at Lund skal spille. Og at han kun spiller, når det vi helst vil ikke kan lade sig gøre.
Og det er sådan set fint nok. At vi så meget til ham i starten var jo både fordi Tingager/Hausner har været skadet i perioden, såvel som Alberto kom rusten til klubben (og Munks ikke spillede overhovedet på det tidspunkt), og at Kahl har haft mange afbud+udskiftninger pga dårlig fysisk tilstand.

Udover enkelte gange, hvor Lund blev brugt inden TK fik sit gennembrud (som fx mod AaB på udebane sidste sommer i kampen hvor PM fik comeback til sidst efter sin skade). Her var Lund foretrukket foran TK, og ikke "tvunget" til at blive valgt.

Jeg vil heller ikke være helt så ked af at se Lund i centerforsvareret hvis nødvendigheden opstår, der er vi trods alt også ret stærke i øvrigt. Vores wingbacks er meget afgørende og der synes jeg han mangler en del for at være brugbar. Han er måske nok fleksibel, men ikke nødvendigvis til top-6 på alle potentielle positioner.

Hvis vi føler os trygge nok med Mølgaard og Lund som alternativer ser det bedre ud dernede, men vi er vel nød til også at have Munks med, hvis han overhovedet er her om et par uger, og Links der er blevet prøvet af der, men som jeg stadig har en del tvivl om er en brugbar løsning, før kabalen helt går op. Forhåbentlig skal vi ikke skifte for meget ud dernede.

Jeg vil heller ikke være helt så ked af at se Lund i centerforsvareret hvis nødvendigheden opstår, der er vi trods alt også ret stærke i øvrigt. Vores wingbacks er meget afgørende og der synes jeg han mangler en del for at være brugbar. Han er måske nok fleksibel, men ikke nødvendigvis til top-6 på alle potentielle positioner.

Hvis vi føler os trygge nok med Mølgaard og Lund som alternativer ser det bedre ud dernede, men vi er vel nød til også at have Munks med, hvis han overhovedet er her om et par uger, og Links der er blevet prøvet af der, men som jeg stadig har en del tvivl om er en brugbar løsning, før kabalen helt går op. Forhåbentlig skal vi ikke skifte for meget ud dernede.
Jeg tror godt at Brandhof og Links kan mærke at de sidder mere yderligt nu efter vintervinduet, og at det godt kan være dem der ikke kommer med på træningslejren til sommer, hvis ikke de får deres gennembrud her i foråret.

Jeg vel tro at et af SIBs projekter frem mod sommervinduet, bliver at finde alternativer til de to.

Jeg tænker at sommervinduet skal bruges til at hente en stærk kant mere til en 3-4-3. Helst en, som også kan spille den ene angriber i en 3-5-2. En type som Youssuf Poulsen (bare yngre).

Derudover skal der kigges på midtforsvarere, for mon ikke Bisseck ryger, samtidig med at vi jo godt kan bruge en ekstra i forvejen. Endelig skal Jesper Hansen nok bare forlænges, ligesom Duelund og Beijmo forhåbentlig skal. Så vil det vindue være godkendt.

Jeg tænker at sommervinduet skal bruges til at hente en stærk kant mere til en 3-4-3. Helst en, som også kan spille den ene angriber i en 3-5-2. En type som Youssuf Poulsen (bare yngre).

Derudover skal der kigges på midtforsvarere, for mon ikke Bisseck ryger, samtidig med at vi jo godt kan bruge en ekstra i forvejen. Endelig skal Jesper Hansen nok bare forlænges, ligesom Duelund og Beijmo forhåbentlig skal. Så vil det vindue være godkendt.
Jeg drømmer lidt om at erstatte Frederik Brandhof med Jens Jønsson, det ville sgu være en opgradering.

James Gomez i Horsens som erstatning for Yann Bisseck (hvis han absolut skal sælges)

Tosin Kehinde ind som erstatning for Gift Links, det ville også være et fint bytte

Vi har siden vi mistede Højer og Diks haft svært ved at være farlige nok, da vi spiller på en måde hvor vores backs betyder vildt meget for holdets evne til at skabe chancer, og udnytte de chancer (Diks og Højer supplerede offensiven med langt flere mål og assists).

Jeg ser gerne at vi får den del endeligt på plads igen i hvert fald. Håber Beijmo er løsningen. Men tænker hverken Bjur, Links eller Kahl kan gøre det på egen hånd desværre. Størst håb har jeg til Kahl, som stadig kan udvikle sig til det. Links har jeg tabt håbet/troen på, og Bjur kender jeg ikke nok til, men kan da se på stats at han nok ikke umiddelbart kommer til at bidrage med scoringer/assist i Højer/Diks-højderne :D

Jeg tror i hvert fald at det bliver sundt med noget konkurrence på den VB. Kahl skal oppe sig, hvis han vil bevare pladsen, men det håber jeg så også at han gør.

Der skal dog nok blive masser af spilletid til Bjur. Det er godt at vi nu har alternativer til wingbacks på bænken. Alene det kommer til at styrke os i foråret.

Skrev vi ikke kontrakt med en forsvarsspiller fra Vejle, som havde fået et par kampe for dem i superligaen? Jeg kan ikke lige huske hans navn, men jeg mener han er CB, så måske kan han også være klar til en kamp eller 2
Jo, Oliver Olsson:

Vi har i øvrigt også hentet en anden Olsson, som forhåbentlig på et tidspunkt bliver aktuel på den centrale midtbane:

Svært at sige allerede nu hvad vi skal se efter til sommer, når vi endnu ikke rigtig ved hvilken taktik vi skal spille. Skal vi spille med fløje så er det oplagt at hente 1-2 profiler der - afhængig af Duelunds situation. Skal vi fortsætte med to angriber så skal vi hente en profil der, med mindre Haugen og Duin pludselig brager igennem. Skal vi spille med wingbacks så skal vi nok se på noget kvalitet der, med mindre Bjur viser sig god som udfordrer til Kahl og Beijmo både slår igennem og bliver. Derudover skal vi formentlig se os om efter en forsvarsspiller for der er en god sandsynlighed for at Bisseck bliver solgt hvis han holder niveau. Slutteligt skal det også afgøres hvad vi gør på målmandsposten. Kan JH spille en sæson mere? Det tror jeg godt han kan. Så er 37 år heller ikke ældre, hvis han holder sig skadesfri.

Summe summarum vi skal nok lige 10 kampe ind i foråret, før vi kan begynde at se på, hvor vi virkelig skal forstærke os, men derfor skal SIB naturligvis allerede nu se på de mest oplagte pladser.

Uden at kende spillerne i Norge og Sverige, så kan der være nogle spillere til sommer, som kun har et halvt år tilbage af deres kontrakter, eftersom de følger kalenderåret. Nogle af dem er sikkert urealistiske:

Norge:
Ole Christian Saeter, angriber i Rosenborg, 193 cm. 26 år, 14 mål i 20 ligakampe i sidste sæson.
Birk Risa, centerback i Molde, fast mand. 188cm og 24 år. Tidligere tilknyttet Køln.
Hugo Vetlesen, center midt i Bodø. 22 år. 19 mål og 18 assist sidste sæson. Nok dybt urealistisk :)

Sverige:
Jacob Ondrejka, venstre fløj, 20 år gammel. Fast mand for Elfsborg
Bilal Hussein, center midt/def. midt. 22 år, fast mand for AIK og svensk landsholdsspiller
Carl Gustafsson, center midt/def. midt, 23 år, fast mad hos Kalmar og har lige fået debut på landsholdet
Beijmo kender vi

De der er udelukkende plukket ud fra Transfermarkts oversigt over transferfri spillere, og uden at jeg kender dem, men det er positioner, hvor vi kan komme til at mangle tilføjelser, og så kan det være man kan gøre en god handel.

Jamen helt enig i, at wingbacks godt kan blive temaet igen til sommer. Man lad os da i første omgang håbe, at Kahl tager det næste skridt og at Beijmo bliver den fortøstærkning vi håber.
Hvis Kahl tager det næste skridt, så bliver han hurtigt et salgsemne, og så er wingbacks alligevel et tema igen.

Det er i øvrigt en ret god illustration af de udfordringer, der er med langtidsplanlægning i en klub som AGF. I virkeligheden er vinduet, hvor spillere er gode nok til at gøre en forskel i Superligaen, men ikke bedre end, at de stadigtvæk er der, ofte ganske kort. Især ikke, da spillernes salgsværdi jo oftest er størst, jo yngre de er, og jo længere de er fra kontraktudløb.

Derfor er det også svært at vurdere på forhånd, hvad behovet er i sommervinduet for situationen kan ændre sig i en række forskellige retninger inden da. (Hvis Kahl bryder igennem, ligner signingen af Bjur dog et godt bud på rettidig omhu).

et er i øvrigt en ret god illustration af de udfordringer, der er med langtidsplanlægning i en klub som AGF. I virkeligheden er vinduet, hvor spillere er gode nok til at gøre en forskel i Superligaen, men ikke bedre end, at de stadigtvæk er der, ofte ganske kort. Især ikke, da spillernes salgsværdi jo oftest er størst, jo yngre de er, og jo længere de er fra kontraktudløb.
Sådan er det vel for alle klubber i ligaen? Ikke alle spillere kan være som NP og PM, hvor de er gode superligaspillere uden at være interessante for udlandet. FCK har også lige mistet Victor Kristiansen - nåede vel knap at være god i ligaen i én sæson før han blev solgt (for voldsomt mange penge).

Latest posts

Back