New posts

Transfervindue Transfervindue sommer 2021

• Thread starter Thread starter SteenA
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 388K
Status
Not open for further replies.
Transfervindue Transfervindue sommer 2021
Faktum var da også, at han først nåede at blive klar i den sidste del af sæsonen, men stadig lidt på skånekost. Så det var stadig en lidt risikabel transfer for os at købe ham fri - på en position hvor man ikke traditionelt lægger en stor del af sit transferbudget. Det var jo også før han fik vist hvor alsidig og målfarlig han også er.
Præcis.
Med den nuance, at han til sidst jo ikke var på skånekost, men fuldt med, dog havde oplevet nogle småskavanker og afbud undervejs.
Og skulle vi have købt ham, så skulle det være der, og var på det tidspunkt et stort sats, som ville springe lønskalaen for os, må vi gå ud fra, siden købsprisen var så lille, og lønnen blev beskrevet som vores største udfordring også i det sidste år. Ville FCK købe ham dengang, såfremt de havde muligheden? Næppe. Så der var der man skulle have gjort det, såfremt det var muligt overhovedet.

Og vi er bare ikke rige nok til at at satse for stort endnu, så længe det drejer sig om spillere vi ikke er sikre på kan holde sig skadesfri (selvom der jo ingen garantier er). Det skete jo trods alt ovenpå en sæson, hvor Jevtovic og Gersbach repræsenterede store beløb på den konto, som ikke var i spil. Så man kan ikke bebrejde AGF at ville have spillere som man kunne føle sig mere sikre på synes jeg.

Tror i der bliver hentet en 8er?
Tror det afhænger meget af kabalen omkring Jon.

Hvis Jon skal afsted, og vi så skal hente en ny kant, så er spørgsmålet om der hentes en kant som kan spille 8'er også, eller om vi henter en ren 8'er samtidig med at vi erstatter Jon.

Vi har både Albert og Brandhof, som begge har spillet kant for AGF og Viborg i sidste sæson med ok succes. Albert har jo faktisk haft større succes på kanten i AGF end centralt, udover enkelte kampe, hvor han virkelig har vist hvad det KAN blive til, såfremt han fortsætter sin udvikling og får bygget fysik på. Men for ofte pakkes han ind. Vi har ikke set Brandhof endnu, og det virker underligt at hente en 8'er som er så stor en profil at han skal spille nær 100% fast (som Blume i 19/20) og så placere Brandhof og Albert semi-permanent på bænken. Så henter man en 8'er, så tror jeg personligt det er for at frigøre muligheden for at bruge netop Albert på højrekanten. Det kunne sende Links over på venstrekanten i stedet for Jon, hvor han kunne dele kanten med Jevtovic og Brandhof (spillede venstrekant flere gange i foråret for viborg, og har jo et fremragende skud han kan trække ind i banen med, og er hurtigere end Jon).

Så hvis Jon ryger ud, så er jeg ikke sikker på man henter en venstrekant ind, men kunne ligeså vel være en højrekant.

Sprøgsmålene pt for mig er:
Henter vi en 8'er såfremt Jon sælges?
Henter vi en kant såfremt vi henter en 8'er?

Hvis vi kun kan få en, hvor er behovet så størst?
Jeg synes så længe vi har Jon, så er Albert for lidt at have på 8'eren, især med Brandhof ude.
Men da Duncan og til dels Tengstedt/Hvidt jo også kan spille pladsen (bare på en anden måde, hvor PO er playmakeren), så kan der være tale om at rykke en del rundt i stedet.

Jeg synes vores største udfordring pt er, at vi antalsmæssigt jo har nok på kanten, men for få af høj nok kvalitet ift hvad de har vist samlet set sidste sæson. Og at vi på 8'eren har 2-4 der kan spille pladsen, men ingen har vist høj nok kvalitet over lang nok tid til at spille fast, og være den klart bedste. Og ingen af dem vi har nu har vist at de kan gøre offensiven bedre samlet set. Det har kun Blume gjort i AGF siden Sana, og Brandhof har ikke haft chancen endnu. Hvis Brandhof kan komme ind og spille den Stage-8'er som David havde planlagt umiddelbart før Stage-salget, hvor han skulle ligge foran NP, så har vi måske løsningen der. Men er et top 4-hold i superligaen sikre på at kunne erstatte Stage/Blume/Sana med en 1.divisionsspiller med 100+ divisionskampe? Det tror jeg ikke de er "sikre på". Men vi har ikke set det endnu. Så for mig at se er det super ærgerlig timing ift transfervinduet at Brandhof netop er skadet nu.

Jeg er vild med mange af Jons offensive kvaliteter, og synes også han til tider arbejder rigtig godt for holdet defensivt. Det viste han også mod BIF. Han løber tør for energi og eksplosivitet, og laver jo også hjerneblødninger offensivt og i presspillet. Men mest af alt, så er han for ofte god selv, og ikke nødvendigvis bedst for holdet. Det er for ofte et spørgsmål om, hvorvidt Jon rammer dagen. Men det er også et testamente om, at Grønbæk og Links jo slet ikke får vist samme farlighed i kampene som Jon. Samme beskrivelse faldt Kurminowski desværre ind under mod BIF.

Og jeg tror alt alt for meget går igennem Jon i den måde vi spiller på pt. Og han løber tør. Jeg savnede lidt at Albert kom derud og overtog nogle løb fra Jon, der så kunne trække sig tilbage som skudtrussel i Alberts position, og ditto med Kurminowski. Men sidstnævnte skal nok liiige spille sig ind på holdet før han render og "stjæler" bolden fra Jon :D

Jeg synes vi trænger til en stor profil på 8'eren.
Jeg synes vi trænger til en stor profil på en af kanterne. (når Jon sælges).

Så mit svar er nok, at så længe vi har Jon, så henter vi ikke en ny kant, og så længe vi ikke har set Brandhof, så regner jeg heller ikke med at vi henter en ny 8'er.
Og så bliver svaret først afgjort til sidst som resultat af hvordan Jons situation er, og om Brandhof har fået vist sig frem.

Det skete jo trods alt ovenpå en sæson, hvor Jevtovic og Gersbach repræsenterede store beløb på den konto
For en god ordens skyld: Jevtovic blev først hentet sidste sommer.

Så mit svar er nok, at så længe vi har Jon, så henter vi ikke en ny kant
Jeg mener at vi altid skal have fire konkurrencedygtige fløje i kamptruppen (hvilket betyder mindst fem i hele truppen) og det betyder at vi i hvert fald mangler en lige nu. Vi kan jo også se, at vi lejede to fløje i vintervinduet (som vi så ikke fik meget glæde af). Jeg gætter på at vi henter to nye ind inden 1. september. Lidt afhængig af, om Dawit kan bruges på fløjen og om et salg af Jon kikser.

For en god ordens skyld: Jevtovic blev først hentet sidste sommer.
Tjek. God korrektion. Men jeg tror generelt AGF er påpasselige med at bruge penge forkert. MJ blev ikke købt, men lejet med købsoption, leje med købsoption på Diks, Bisseck, og andre på leje også.

Jeg tror man satser for at få så meget for pengene som muligt. Handler som PM, Tingager, Blume, Højer og andre har jo netop løftet AGF selvom budgettet ikke er løftet ligeså mange % som kvaliteten af holdet er.

Det kan være vi snart skal ændre lidt på det. Men vi er ikke igennem det "nåleøje" hvor vi har råd til de helt store økonomiske sats endnu.
Jeg mener at vi altid skal have fire konkurrencedygtige fløje i kamptruppen (hvilket betyder mindst fem i hele truppen) og det betyder at vi i hvert fald mangler en lige nu. Vi kan jo også se, at vi lejede to fløje i vintervinduet (som vi så ikke fik meget glæde af). Jeg gætter på at vi henter to nye ind inden 1. september. Lidt afhængig af, om Dawit kan bruges på fløjen og om et salg af Jon kikser.
Jeg skulle have præciseret, at det var hvad jeg TROR, og ikke hvad jeg selv synes.
Jeg synes vi trænger til en ny god kant allerede nu. En profil med mål i støvlerne. En Bundu-type.
Men jeg tror desværre bare ikke på at vi henter det uden at gå af med en først. Hvis vi kommer af med Jevtovic og henter en ny stor profil, så er det jo fint. Men sælger vi Jon og henter en ny, så er vi måske kun 1:1 eller værre. Selv hvis ham der hentes skulle være bedre end Jon, så mangler vi mål fra højrekanten, og gjorde det også fra venstrekanten og 8'eren hele foråret.

Hvis AGF kun henter en kant i det tilfælde Jon bliver solgt, så stemmer det meget dårligt med Jacob Nielsens udmeldinger om at der er penge at handle for.

Grønbæk startede centralt mod Brøndby, og det er tydeligt at det er der hans fremtid ligger. Søren Tengstedt og Alexander Ammitzbøll er 9’ere, og bliver ikke profiler på kanten i denne sæson, selvom de måske kan blive det over tid. Jevtovic får mindre og mindre tillid af træneren, som et tegn på at han ikke er på vej til at blive starter. Links er et ungt talent, som har potentialet til at blive god, men ikke er der endnu.

Jon er den eneste kant i truppen, der har niveauet til at starte for et superligahold med ambitioner om at spille med i toppen. Alle de øvrige bliver kun brugt fordi der ikke er andre i truppen.

Hvis ambitionen fortsat er at have 3 spillere til hver kant, så ser et konkurrencedygtigt AGF sådan ud:

Førstekæden:
Jon/ny kant nr. 1

Andenkæden:
Links/ny kant nr. 2

Tredjekæden:
Jevtovic/Tengstedt

Der er masser af kvalitet og potentiale centralt, med PO, NP, BH, ZD, AG og MB. Det er kanterne der har alt for ringe niveau, ikke centralt, ikke på VB eller HB, men på kanterne. Hvis SIB kan finde kvalitet til kanterne, så har DN et helt andet hold, og JT, PM og DW bliver markant bedre.

Hvis Jon sælges skal der hentes mindst 2 nye kanter, helst 3, hvis Jon bliver, kan man nøjes med 2 nye kanter, så Jevtovic og Links kan få tid til at løfte deres spil.

PC sagde David skiftede en del på kanten og undervejs og derfor gerne ville have 4 stærke og 2 unge, men i princippet skal vi udover dobbeltdækning og konkurrence om hver af de 11 pladser også have et muligt 3. valg i gardering - på kryds og tværs mellem alle 27 i truppen.

Tænker også vi har nok at vælge mellem på kanten i ca denne rækkefølge, så bredden fejler ikke noget:
Jon - ny/albert
Links, FB (mest 8er) eller Milan
Evt. Dawid og Alberto som blev også nævnt af SIB (det må dog være en nødløsning)
unge: st, aa, evt ihler hen ad vejen

Men vi mangler en der går direkte ind (med mindre Albert skubbes derud igen), så vi er godt besat på 3-4 valget og kan presse sig på.

PS - hvis Links bare kunne tage et par skridt og være rigtig stærk start11 med mål og Milan samme og være en fin backup, ser det faktisk også fint nok ud som det er pt.

Jeg betvivler ikke at han kan spille der, men er der nogen der har kendskab til at Brandhof har spillet kampe som fløj? Umiddelbart opfatter jeg ham som central midtbane, selvom jeg godt ved at Viborg brugte ham som HB i foråret.
Jeg mener heller ikke at vi skal planlægge efter at kunne “opfinde” spillere på nye positioner.

Grønbæk skal tydeligvis spille centralt, det skal Frederik Brandhof nok også, da det er her han har vist mest. Tengstedt kan måske fungere som en nødløsning på kanten, men det er dumt at planlægge efter. Hvis han viser sig at være stærk på kanten, så kommer han jo til at fortrænge en af de andre.

Albert er ikke førstevalg på kanten på et top 6 hold, han kan trænge sig på, hvis man vil satse på ham der, men det virker ikke som om han skal spille kant i planlægningen, kun i de situationer, hvor alternativet ikke har niveau. Links er gået fra slet ikke at være udtaget, til at blive tredjevalg, til nu lige pludselig at være det klare 1. Valg på højre kant, det skal han ikke være endnu, han skal have en periode hvor han er 2. Valg, der kan komme ind og gøre en forskel, og når han bliver god nok, så fortrænger han Jon eller en anden kompetent kant.

Grønbæk startede centralt mod Brøndby, og det er tydeligt at det er der hans fremtid ligger. Søren Tengstedt og Alexander Ammitzbøll er 9’ere, og bliver ikke profiler på kanten i denne sæson, selvom de måske kan blive det over tid. Jevtovic får mindre og mindre tillid af træneren, som et tegn på at han ikke er på vej til at blive starter. Links er et ungt talent, som har potentialet til at blive god, men ikke er der endnu.

Jeg mener ikke Tengstedt kan begrænses til bare at kaldes 9'er som Ammitzbøl kan. Tengstedt har fået tid på højrekanten hos AaB, samt hos os (der han har fået nær al sin spilletid for os i gældende kampe)

Men jeg er enig i, at han ikke bør tælles med som en spiller der bør regnes med som starter på kanten for os som tophold i disse år. Vi må se hvor han udvikler sig i retning af. Og det er muligt det er "tydeligt" for mange at Albert skal spille centralt, men i min optik har han spillet flere gode kampe på kanten i 2021 end centralt.

Især top 6-holdene har han haft det svært med, og der var det jo en fin nuance at få med, at vi har mødt top 6-hold 17 gange i træk nu. Måske Albert får et lille gennembrud igen fra runde 5, hvor vi møder nummer 8,9,10 fra sidste sæson, samt oprykkerne.

Hvis Jon sælges skal der hentes mindst 2 nye kanter, helst 3, hvis Jon bliver, kan man nøjes med 2 nye kanter, så Jevtovic og Links kan få tid til at løfte deres spil.

Jeg kan slet ikke se os have penge nok til at hente to kanter lige nu. Arzani er gået ud, og MJ er blevet erstattet af et af vores dyreste indkøb nogensinde. Brandhof er kommet transferfrit ind, hvor Blume er gået transferfrit ud. Vi har brugt ca. 10 mio kroner i transfer på Dawid/Jesper Hansen alene.

Der ser jeg os ikke kunne hente 2 profiler til kanten, som fra dag 1 er nævneværdigt bedre end Links.
Så ser jeg os hellere købe 1 enkelt super-kant. Lønmæssigt skal der også meget til at 1 dyr spiller er dyrere end 2 lidt mindre gode spillere. Lønnen tæller jo tungt oveni. Men måske en superkant, og et talent, som ikke er dyr i løn. Men antalsmæssigt har vi vel ikke plads til et ekstra talent derude? Vi skal jo også have Jevtovic igang, ligesom Links, og jeg er jo altså bare ikke så sikker på at Albert/Brandhof ikke kommer til at få kampe på kanterne også, såfremt vi henter en ny 8'er (profil).

Så måske jeg er enig i at der kommer 2nye ind, 3 hvis jon skal afsted.
Men jeg tror bare det bliver en 8'er og en kantspiller som udgangspunkt. Og som jeg har skrevet flere gange, så kan Albert/Brandhof jo netop frigøres til kanterne, såfremt vi får en ny 8'er også.

Frederik Brandhof har i følge Transfermarkt spillet venstre wing 1 gang og højre wing 7 gange, så jeg tænker ikke at han er købt ind på de meritter. Det kan godt være at han kan flyttes der ud i det sidste kvarter af en kamp, men han kan ikke bruges som en del af planen på kanterne, han er central midtbanespiller, og købt ind som dette, selvom han vel har prøvet alle positioner bortset fra målmand.

4A8E3BB0-8A5E-4FA5-BB9B-3AEBBB716A99.jpeg

FB er klart ifølge sig selv 8er boks til boks, og klart det han er hentet som, men har som Stage spillet alt - som i alt. I Skive hvor jeg gennem venner fulgte ham tæt var han primært kant og fik 50-60 kampe der + det løse i træningskampe, så han har vel ca 100 kampe på kanten og super fin speed. En speed der også gør ham anvendelig som backup hvis alle er skadet der.

Albert ser også sig som 6er og vi så DN brugte ham der i første kamp. Men også tydeligt han har været mest målfarlig fra kanten.Vi må se om vi får en 8er eller kant ind. Albert har på u-landsholdet spillet kant fx.

ST har vi set både i aab og agf spillet alt muligt, lad os se hvor det ender, han skal bare være glad for alle de minutter han kan få.

Last edited:
Hehe du var hurtigere ;-)
Nej de 10 mål og 5 ass på en sæson, er lavet primært som 8er i VFF - det er det vi skal have frem i ham.
Han arbejder stenhårdt fra boks til boks.

Men FB skal som ST også bare tage de minutter han kan få overalt, ser ham meget lige med zach og hvidt som backup til albert og po.

især så længe vi ikke har fået en ny kant ind, kan der være mere brug for ham som backup der. Vi har mange, men reelt kun jon og links (albert) der pt har vist sig som formodet bedre.

• Like
Reactions: Tom
Frederik Brandhof har i følge Transfermarkt spillet venstre wing 1 gang og højre wing 7 gange, så jeg tænker ikke at han er købt ind på de meritter.
Jeg så en kamp med ham på venstrekanten for Viborg, hvor kommentatorerne roste ham, og hvor jeg mindes at de sagde at der havde de brugt ham før. Jeg kan huske forkert. Transfermarkt fanger jo sikkert heller ikke at en spiller starter på 8'eren, og rykkes ud på venstrekanten efter 45 minutter f.eks.

Og jeg er godt klar over, at Brandhof mest har spillet 8'er.
Jeg udtrykker mig mere tvivlende overfor, hvorvidt Brandhof/Albert er gode nok, og taler om mulighederne for hvad vi kan gøre med en nyindkøbt profil på 8'eren, hvor jeg ikke ville være bange for om Brandhof/Albert så ville rådne på bænken. Dertil kan de begge spille flere pladser, og det spekulerede jeg i.

Det er jo ikke for sjov at vi har budt på Mikael Anderson igen i maj?

Eller også er det fordi AGF udelukkende ser Anderson som kant, såfremt han skulle spille for os.
Måske jeg bare skal se det som sådan, at AGF ville hente en kant, og dermed bød på Anderson.
Jeg tror dog med Brandhof skadet, og med Albert som har udfordringerne med at slå helt igennem i kampene mod top-6-holdene centralt (går bedre på kanten der), så kunne der være en idé i at hente en 8'er. Men nu må vi se. Der er jo diverse kanter som også kan spille 8'eren, så David får muligheder for at rokere rundt afhængigt af modstander.

Blume har også spillet 29 kampe som kant for bl.a. Lyngby i øvrigt.

Eller også er det fordi AGF udelukkende ser Anderson som kant, såfremt han skulle spille for os.
Måske jeg bare skal se det som sådan, at AGF ville hente en kant, og dermed bød på Anderson.
Det er jo kun godt med spillere som (til nøds) kan dække flere positioner. Men da Anderson har spillet klart flest kampe som kantspiller, er jeg sikker på DN/SIB har set ham der.
En evt. handel kan vel også afhænge af Jon og hvad der skal ske der. Ender han med et godt salg, er vi måske mere villige til en handel og måske Anderson også kan se bedre perspektiver i et skifte.

Det vigtigste er at MA har en super fart og passer ind i vores koncept, hvis vi ellers kan få ham.
Om han så lige skal spille kant eller 8er må tiden vise - han er i hvert fald stærk på begge. Synes dog han skal score mere som kant. Links er jo nærmest mere målfarlig.
Han er bare ikke særlig hurtig, nej.
"super fart" har han i hvert fald ikke. Men han er sikkert fint hurtig på de første meter, og det er det vigtigste. Men eksplosiv synes jeg ikke han er. Jon er i øvrigt langt mere direkte og eksplosiv i sine træk/finter/driblinger i starten af sine spilleminutter. Han har scoret rigtig mange af sine mål tidligt i kampen, eller efter pausen, eller efter indskiftning. Jeg synes det er meget bemærkelsesværdigt. Det har været en fornemmelse jeg har haft, og nu gennemgik jeg det lige.

Gennemgang af hans mål fordelt på sæsoner: Markeret med fed = hvor han scorer efter mere end 20 minutter på banen i en halvleg.

1. sæson 19/20 - mål mod:
FCK, indskiftet efter 65, scoring, 81 = 16 minutter på banen før scoring.
LBK: starter inde, scoring efter 9. = 9 minutter på banen før scoring.
FCK: starte, inde, scoring efter 56 = 11 minutter efter pausen.
SøE: starer inde, scoring efter 6 = 6 minutter på banen før scoring.
FCM: starter inde, scoring efter 52, 7 minutter efter pausen.
FCM (SPECIEL KAMP 3-4:) starter inde, scorer hattrick i 28, 77. 83. Perfekt kamp, farlig hele kampen igennem. Bedste kamp til dato.

2. sæson 20/21 - mål mod:
VB: starter inde, scoring efter 58 = 13 minutter efter pausen.
LBK: indskiftet efter 75, scoring i 89 = 14 minutter på banen før scoring.
AaB: starter inde, scoring efter 26 og 34 minutter. Stort set perfekt kamp fra ham.
LBK: starter inde, scoring efter 50, = 5 minutter efter pausen.
PAUSE PÅ 13 KAMPE UDEN SCORING I TRÆK: (værste periode for ham i klubben)
FCN: starter inde, scoring efter 40 minutter.

3. sæson 21/22 mål mod:
BIF: starter inde, scoring efter 10 minutter.

-----

Altså 3 kampe i hele sin tid i AGF. Det er altså ikke for sjov, at hans agent udtalte, at det helt store arbejdsområde for Jon er at skulle lære at spille 90 minutter. Men mere interessant og udbytterigt, at spille godt i 90 minutter. Han løber tør for ilt, bliver frustreret, laver dumme frispark, råber modstandere i hovedet, slår ud med armene og alt det der. Men værst af alt er, at hans driblinger, træk og løb bliver mindre farlige, og han har svært ved at lave mål efter mere end 20 minutter igang.

Han er bare ikke særlig hurtig, nej.
"super fart" har han i hvert fald ikke. Men han er sikkert fint hurtig på de første meter, og det er det vigtigste. Men eksplosiv synes jeg ikke han er. Jon er i øvrigt langt mere direkte og eksplosiv i sine træk/finter/driblinger i starten af sine spilleminutter. Han har scoret rigtig mange af sine mål tidligt i kampen, eller efter pausen, eller efter indskiftning. Jeg synes det er meget bemærkelsesværdigt. Det har været en fornemmelse jeg har haft, og nu gennemgik jeg det lige.

Gennemgang af hans mål fordelt på sæsoner: Markeret med fed = hvor han scorer efter mere end 20 minutter på banen i en halvleg.

1. sæson 19/20 - mål mod:
FCK, indskiftet efter 65, scoring, 81 = 16 minutter på banen før scoring.
LBK: starter inde, scoring efter 9. = 9 minutter på banen før scoring.
FCK: starte, inde, scoring efter 56 = 11 minutter efter pausen.
SøE: starer inde, scoring efter 6 = 6 minutter på banen før scoring.
FCM: starter inde, scoring efter 52, 7 minutter efter pausen.
FCM (SPECIEL KAMP 3-4:) starter inde, scorer hattrick i 28, 77. 83. Perfekt kamp, farlig hele kampen igennem. Bedste kamp til dato.

2. sæson 20/21 - mål mod:
VB: starter inde, scoring efter 58 = 13 minutter efter pausen.
LBK: indskiftet efter 75, scoring i 89 = 14 minutter på banen før scoring.
AaB: starter inde, scoring efter 26 og 34 minutter. Stort set perfekt kamp fra ham.
LBK: starter inde, scoring efter 50, = 5 minutter efter pausen.
PAUSE PÅ 13 KAMPE UDEN SCORING I TRÆK: (værste periode for ham i klubben)
FCN: starter inde, scoring efter 40 minutter.

3. sæson 21/22 mål mod:
BIF: starter inde, scoring efter 10 minutter.

-----

Altså 3 kampe i hele sin tid i AGF. Det er altså ikke for sjov, at hans agent udtalte, at det helt store arbejdsområde for Jon er at skulle lære at spille 90 minutter. Men mere interessant og udbytterigt, at spille godt i 90 minutter. Han løber tør for ilt, bliver frustreret, laver dumme frispark, råber modstandere i hovedet, slår ud med armene og alt det der. Men værst af alt er, at hans driblinger, træk og løb bliver mindre farlige, og han har svært ved at lave mål efter mere end 20 minutter igang.
Fin analyse Stig som bekræfter lidt han er en humørspiller, der har svært ved at bevare koncentrationen og energien desværre, men så må vi jo bare ham skifte tidligt i 2 half.

Måske jeg har set forkert med MA. Synes også han er dejlig agressiv.

Fin analyse Stig som bekræfter lidt han er en humørspiller, der har svært ved at bevare koncentrationen og energien desværre, men så må vi jo bare ham skifte tidligt i 2 half.

Måske jeg har set forkert med MA. Synes også han er dejlig agressiv.
MA har i hvert fald ikke nogle fart/løbestats jeg har set, hvor han skulle være specielt hurtig. Men det at være hurtig med bolden er jo vigtigt. Og der er Jon stærk når han er frisk. Se hans antrit, og det fake-træk han tager mod BIF. Der er fart på, flot og godt eksekveret. Spillede jon sådan hele tiden, så spillede han ikke i AGF ret længe. Jeg tror i øvrigt IKKE det er humøret der starter det. Jeg tror hans humør falder netop fordi han fordi han bliver træt laver flere fejl, og bliver frustreret over sine fejl, og aktioner etc etc. Han er "humørspiller" på den led, at han bliver påvirket meget af stemningen i kampene, og nærmest altid i retning af frustration. Det er sjældent man ser ham hive nogle ressourcer op, som man ikke lige vidste kom fra.

Og så kan man jo huske utallige gange, hvor han gik alt for langt ned i fart efter at have modtaget bolden, og zoome ind på sin direkte modstander, og analysere hvordan han skal komme forbi ham, og måske også lykkes med det, men hvor medspillere og alle modstandere så er nået ind i feltet, og Jon så skal mod baglinje, eller trække til skud, eller drible forbi, men kan så kun aflevere til spillere som er dækket op.

Hvis Jon havde Ankersens stamina og fart, så var han en af ligaens største profiler, og ja, så spillede han her som sagt ikke længere tror jeg. Jon har et fremragende skud, som han pga. sin drible-stil alt for ofte tvinges til at levere langt udefra, da han jo ikke kan spurte forbi nogen, men skal trække og drible, og afslutte ofte med modstandere imellem ham og målet. Og jeg tror personligt det er derfor han altid forsøger med de meget yderlige skud. Indimellem tænker jeg på, hvor lækkert det ville være, hvis han gjorde langt mere for "bare" at ramme kassen, og så justere ud fra midten, og ikke ind mod midten (hvor man starter med at skyde 2-3 meter forbi). Når han rammer den som mod BIF og Sønderjyske dengang, så ser det bare skide smukt ud. Det må man sige.

Det er næppe tilfældigt at Jon scorer de fleste mål tidligt og heller ikke at DN næsten altid tager ham ud tidligt, men det er værd at tage med at det så også er lidt selvforstærkende i statistikken. Det er svært at score de sidste 20 minutter hvis man altid er taget ud. Han scorede i øvrigt et meget sent mål på straffe i playoff-finalen selvom den ikke tæller med i en Superligastatistik. Han var nok ret beset på banen så længe tvunget af omstændighederne, men det vil være et stort fremskridt hvis det i mindre grad er en nærmest tvungen udskiftning på forhånd. Spørgsmålet er om det også er lidt bevidst at han bare skal brænde igennem, men jeg synes også det er lidt problematisk at vi som hold ofte virker til at skyde det hele af i første halvleg.

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back